Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:17
Onlangs hebben wij de sleutel gekregen van ons nieuwe gasloze huis. Het bouwjaar is 2018/2019. Deze is voorzien van 2 ovens (combi-oven en een stoomoven), een warmtepomp en een 4-pits inductieplaat (AEG HK874400FB, 7,4kW). Wat ik mij afvraag is of de meterkast wel goed ingericht is (3x25A).

We hebben een warmptepomp van Stiebel Eltron met een vat voor SWW van 500L (stroomloos), een binnenunit (Stiebel Eltron HM Trend) en een buitenunit (WPL 15 ACS). Tevens hebben wij 6,4 kWp PV op 3-fase.

Als ééns per week het legionellaprogramma draait, dan trekt de warmtepomp ruim 6 kW uit het net (+ nog een deel direct vanuit de zonnepanelen). Deze 6 kW wordt uit één fase gehaald, wat niet goed zou zijn m.i.

Foto's meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pz4ki0OcgeSKRLMEnef-MZimU3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2e5sw9l68TwDHAcerBVk1qD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rXlZErPWeyB-w8n_w6YHdykPq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0fmDUuqpODcp8ZJ0VFUK2bs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GEw9bJJuC60eSYLb38WjAas25M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kbt7kKCZNuMPecP3UHRG0Q9b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvPwMZCx4wmVOa2QmEADWk2XISo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnWkBHAurvV0CBBkE4fBpcdr.jpg?f=fotoalbum_large

Foto's linkerdeel van de meterkast, deel waarop WP en kookplaat zijn aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqNrhO4vAIil2CDH019K9f1xPq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XRJERYTdssTOnqDkFQscfil.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBYzN8lUs9pe-0LGLrb1RxWRXc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0ExZuAXs5kGjdH5fFmlmRhb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOT3XKG4VEZtUlc1OxbT600X77g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jR91jYa2bOBATlWwnf2g4XqT.jpg?f=fotoalbum_large

Er is dus 1x een kookgroep (2xB16, aangesloten op fase L1, hieruit vertrekt één kabel met zwart/bruin/grijs/blauw/aarde), 1x losse B16 (Fase L2) en 1x C20 aardlekautomaat (fase L1) voor de WP. Daarnaast dus 1x een kookgroep (2x B16 voor de kookplaat, fase L3, 2x bruin/blauw). Beide ovens zitten op fase L2.

De datasheets van de WP zijn niet eenduidig:

Datasheet buitenunit WPL15ACS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EylynjF-x4ghxkL6ZQDcCcdyRY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ye7ZYt0n4embCe1OEG1In9Xv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxmUkRiiXyvZMsOsD8Ml7t0hg-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ba3Abh1JunBWsP2XCNigV7y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqAI9BONq2pa-ByNf6qasecsnG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoo2YFqoFyM2QAt1bzOMpjO8.jpg?f=fotoalbum_large

Datasheet binnenunit HM Trend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUVCCqMRMRSE6cilH94p15xhiEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoWvKQW8BNigqXRabjEMRzf0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEDJ0nt8TJDWWjQfLdPj3yxb-TE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWvDbWoiymVVqgdKxxsrHnpG.jpg?f=fotoalbum_large

Uitlezing slimme meter, temperatuur SWW vs verbruik per fase (gemeten in slimme meter, dus netafname. Zonnige dag, dus er zal 1-2 kW extra via de panelen op fase L1 afgenomen worden wat niet via de slimme meter loopt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahDDk_1buES3AWhUC34bDt1qQoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7iXX2izfdFfvTtv2zWZaarYQ.png?f=fotoalbum_large

Dus:
Conflicterende info in datasheet. Enerzijds wordt gezegd netjes 3-fase, anderszijds dus kookgroep met nog 2 losse groepen. Kookgroepen zijn elk op 1 fase aangesloten. Gaat nu nog goed, geen zekeringen die klappen. Maar bv stopcontacten in keuken staan ook aangesloten op L1, dus indien WP draait en waterkoker (2 kW) ook aangaat, dan gaat er echt veel teveel over één fase.

Persoonlijk zou ik denken dat de 2 kookgroepen beter verdeeld zouden moeten worden over elk 2 fases (dus WP fase L1+L2 en kookplaat op L2+L3 bijvoorbeeld). Helemaal op 3-fase zou nog beter zijn, maar dat valt wellicht niet meer te realiseren nu. Vanuit de kookgroep voor de WP vertrekt wel een 3-fasekabel, maar ik snap dan niet hoe die op de warmtepomp is aangesloten.

Dus klopt de meterkast zoals deze nu is ingericht? Of moet deze beter worden aangesloten en hoe dan?

[ Voor 11% gewijzigd door manusjevanalles op 02-07-2023 14:07 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou ook eens kijken naar groep 1, 2 en 3. Daar zit de warmtepomp op. Wanneer dit een 3-fasen apparaat is lijkt mij dat die op een 3-fasen automaat aangesloten moet worden en niet op aparte groepen, waarbij 1 en 2 ook nog eens gekoppeld zijn en 3 niet.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:27
Vanuit de kookgroep voor de WP vertrekt wel een 3-fasekabel, maar ik snap dan niet hoe die op de warmtepomp is aangesloten.
Met een drie fase kabel bedoel je een gewone 5x2,5 kabel met draden bruin, zwart, grijs, blauw en geel-groen?

Ik zie zwart en grijs op de 2e aansluiting van de kookgroep. Dat is de meest logische manier om een kookgroep aan te sluiten met een 5 aderige kabel. Voor normale groepen is dit verboden, een kookgroep schakel je in één keer uit.

• Ricko1
3 drie fase aardlekschakelaars is wel heel bijzonder. Dat hadden 3 één fase aardschakelaars moeten zijn voor de standaard groepen verdeeld over de fases. Dit werkt maar is een boel onnodig draad en dat ie niet uitschakelt als een aardfout op alle fases gelijk is (advies nen1010, niet verboden)

Dan één 3 fase aardlekschakelaar voor de kookplaat en warmtepomp verdeeld over de fases (mits die warmtepomp niet intern als 32A is bedraad en kortsluiting veroorzaakt als je 2 fases gebruikt)

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-11 20:27
De buitenunit moet aangesloten zijn op een 2x16a 1fase groep, de binnenunit op een 3 fase krachtgroep en de kookplaat ook op 2 fasen, bij 1 fase overschrijdt je anders je hoofdzekering 2x16a>25a

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-11 23:29
Zoals ik het begrijp gaat die ''kookgroep'' naar het element.
Groep 3 is voor de controller, die zal dus weinig vermogen gebruiken.
Groep 15 20A is voor de compressor van de buitenunit.

Even los van de ''verkeerde'' aardlekschakelaars zal dus het ''kookgroepje'' gesplitst moeten worden over L1 en L2. Net zoals dat voor het kookplaatje eigenlijk een krachtgroep gebruikt had moeten worden maar dat zal nog wel loslopen op 25A (L3).

Is het geen optie om de WP zo te programmeren dat deze het legionellaprogramma doet op de compressor i.p.v. het 6,2kW element?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• manusjevanalles
Ricko1 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:50:
[...]

Met een drie fase kabel bedoel je een gewone 5x2,5 kabel met draden bruin, zwart, grijs, blauw en geel-groen?

Ik zie zwart en grijs op de 2e aansluiting van de kookgroep. Dat is de meest logische manier om een kookgroep aan te sluiten met een 5 aderige kabel. Voor normale groepen is dit verboden, een kookgroep schakel je in één keer uit.
Klopt. Vanuit de kookgroep (groep 1 en 2) vertrekt er een 3-fasekabel (dus 5x 2,5m2 naar de WP).
Ricko1 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:58:
3 drie fase aardlekschakelaars is wel heel bijzonder. Dat hadden 3 één fase aardschakelaars moeten zijn voor de standaard groepen verdeeld over de fases. Dit werkt maar is een boel onnodig draad en dat ie niet uitschakelt als een aardfout op alle fases gelijk is (advies nen1010, niet verboden)
Is deze situatie onveilig?
Prutsertje13 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:13:
De buitenunit moet aangesloten zijn op een 2x16a 1fase groep, de binnenunit op een 3 fase krachtgroep en de kookplaat ook op 2 fasen, bij 1 fase overschrijdt je anders je hoofdzekering 2x16a>25a
Ik snap niet hoe de WP bedraad is en kan ook niet makkelijk achterhalen wat naar waar loopt. Ik heb in totaal 4 groepen voor de WP (2xB16 op kookgroep, 1x losse B16 en 1x B20). Als de binnenunit op 3-fase bedraad moet worden, en stel dat het die kookgroep is, dan zijn er te weinig groepen "over" voor de buitenunit. Deze moet echter weer op 2xB16 kookgroep, 1x B16 en 1x B20 worden aangesloten. Dan weet ik weer niet hoe de binnenunit op 3-fase is aangesloten.
Jim423 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:22:

Is het geen optie om de WP zo te programmeren dat deze het legionellaprogramma doet op de compressor i.p.v. het 6,2kW element?
Dat gaat helaas niet. Met de vloeistof in de WP kan er maar maximaal 56 graden worden gemaakt, daarna stookt het elektrisch element verder tot 60 graden.
Prutsertje13 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:13:
Moet de buitenunit die op de 2x16A is aangesloten ook niet over 2 fases worden verdeeld? Net zoals de kookgroep voor de kookplaat? Helaas loopt er 2x 3x2,5m2 en niet 5x2,5m2 naar de plaat. Kan deze dan op de volgende manier worden aangesloten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUt0GuovBjwzneP6fZ63GATYU58=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4nyVRC8kokUPUvd9QqwIuH2A.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door manusjevanalles op 02-07-2023 20:40 ]

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

sypie schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:21:
Ik zou ook eens kijken naar groep 1, 2 en 3. Daar zit de warmtepomp op. Wanneer dit een 3-fasen apparaat is lijkt mij dat die op een 3-fasen automaat aangesloten moet worden en niet op aparte groepen, waarbij 1 en 2 ook nog eens gekoppeld zijn en 3 niet.
X5 is een groep, vandaar waarschijnlijk voor een kookgroep gekozen. Dan heb je nog X4 1x 16B automaat + X3 1x 20B aardlekautomaat.
Dan heeft de andere unit nog een 3 fase extra verwarming. Optioneel en niet aangesloten.
En 1x 16B automaat.

Ik zou alleen op de groepenverklaring aangeven wat X5 / X4 / X3 is.

Alleen een 3 fase aardlekschakelaar op 1 fase Installatie automaten mag niet meer.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• manusjevanalles
DutchWing schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:51:
[...]

X5 is een groep, vandaar waarschijnlijk voor een kookgroep gekozen. Dan heb je nog X4 1x 16B automaat + X3 1x 20B aardlekautomaat.

Dan heeft de andere unit nog een 3 fase extra verwarming. Optioneel en niet aangesloten.
En 1x 16B automaat.

Ik zou alleen op de groepenverklaring aangeven wat X5 / X4 / X3 is.

Alleen een 3 fase aardlekschakelaar op 1 fase Installatie automaten mag niet meer.
Wat bedoel je met X5, X4 etc?

Het zou kunnen dat de binnenunit dan niet extra aangesloten is, dat weet ik niet.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

manusjevanalles schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:54:
[...]

Wat bedoel je met X5, X4 etc?

Het zou kunnen dat de binnenunit dan niet extra aangesloten is, dat weet ik niet.
In dat schema van 15 AS staat klemmenstrook X5 / X4 / X3 vermeld met wat waarop moet.
Bij X5 staat 2x 1/N/PE - 230V - 16A.

Groep 16 is zonnepanelen, ik zie verder nergens anders nog een 3/N aardlekautomaat, de vertaling spreek ook over extra verwarming.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Jim423
Volgens mij is het OF OF.
Dus of de unit zit op 3-fases aangesloten. Of je krijgt deze oplossing met 2x16A 1x16A 1x20A.
Het makkelijkste nu lijkt me dus groep 2 naar L2 te verplaatsen door het bruggetje te verwijderen tussen groep 1 en groep 2.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• manusjevanalles
Jim423 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:19:
Volgens mij is het OF OF.
Dus of de unit zit op 3-fases aangesloten. Of je krijgt deze oplossing met 2x16A 1x16A 1x20A.
Het makkelijkste nu lijkt me dus groep 2 naar L2 te verplaatsen door het bruggetje te verwijderen tussen groep 1 en groep 2.
Ik denk dat je gelijk hebt over of/of. Ik zie bij de binnenunit dat er maar 1 kabel, 3x2,5mm2 loopt met een aftakking naar een extra stopcontact. Dan blijft over 1x20A en 2x16A voor de buitenunit. Echter, bij de buitenunit zijn 3 werkschakelaars: 1x voor kabel met 5x2.5m2 (die zal dan vanaf de kookgroep met 2x16A komen) en 2x schakelaar bedraad met 3x2.5m2. Dus het lijkt alsof er nog een extra kabel ligt die niet verklaarbaar is vanuit de meterkast, of hij moet ergens splitsen en naar de binnenunit én buitenunit gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw35Wd-GUH8ezLgWOZvMH9UqMkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Xf3IKMSqCITNcoLsgzXAEGl.jpg?f=fotoalbum_large

Dan kunnen die 2x16A over fase 1 en 2 verdeeld worden en de 20A op fase 3 denk ik. En dan de kookgroep van de kookplaat over fase 2 en 3.

Mag een 20A automaat bij een standaard 3x2,5m2 kabel?

Welke aardlekschakelaars zou ik moeten hebben?

[ Voor 37% gewijzigd door manusjevanalles op 02-07-2023 22:04 ]

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-11 20:27
Als ik het zo bekijk zou ik haast zeggen dat de elektrische bijverwarming van de binnenunit niet is aangesloten of dat dit bij de zonnepanelen op zit(3 fase), en dat de sturing van de buitenunit is afgetakt van de 2xb16 groep van de warmtepomp. Anders kom ik niet uit qua aantal groepen...

• Jim423
Die splitsing staat ook in het schema dus dat zal wel kloppen dan.
2P Type A 30mA. En volgens mij zitten al je werkschakelaars op zijn kop :)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
manusjevanalles schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:49:
Welke aardlekschakelaars zou ik moeten hebben?
Voor het verdelen van de kookgroepen in de linkerkast over de fases is juist een 4 polige aardlekschakelaar noodzakelijk. Je hoeft dus daar geen aardlekschakelaar te vervangen.
In jouw situatie kun je dus volstaan door de kammen waar de fases worden doorgelust van de kookgroep te verwijderen en de fases opnieuw te bedraden vanaf de aardlekschakelaar.
Zie Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"

Voor de rechterkast zou je naar 2 polige aardlekschakelaars kunnen gaan, maar ik denk dat je eerst eens moet kijken of alle eindgroepen netjes over de fases verdeeld zijn. Als dat zo is zie ik geen reden om ze te vervangen. 1 fase eindgroepen achter een 4 polige aardlekschakelaar is niet verboden, het wordt alleen afgeraden. Ik heb in het bovengenoemde kookgroeptopic diverse nieuwbouwwoningen zo opgeleverd zien worden.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• manusjevanalles
blackd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:33:
[...]

Voor het verdelen van de kookgroepen in de linkerkast over de fases is juist een 4 polige aardlekschakelaar noodzakelijk. Je hoeft dus daar geen aardlekschakelaar te vervangen.
In jouw situatie kun je dus volstaan door de kammen waar de fases worden doorgelust van de kookgroep te verwijderen en de fases opnieuw te bedraden vanaf de aardlekschakelaar.
Zie Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"

Voor de rechterkast zou je naar 2 polige aardlekschakelaars kunnen gaan, maar ik denk dat je eerst eens moet kijken of alle eindgroepen netjes over de fases verdeeld zijn. Als dat zo is zie ik geen reden om ze te vervangen. 1 fase eindgroepen achter een 4 polige aardlekschakelaar is niet verboden, het wordt alleen afgeraden. Ik heb in het bovengenoemde kookgroeptopic diverse nieuwbouwwoningen zo opgeleverd zien worden.
Excuus voor de late reactie, even druk.

Ik heb de rechterkast ook geopend. Zoals verwacht loopt er vanaf de 2 4-polige aardlekschakelaars bedrading naar de eindgroepen, die zijn redelijk verdeeld over de fases (echter niet qua belasting). Dat werkt voor nu, voel er niet voor om dat nu te vervangen, tenzij het onveilig is. Overigens als ik bij Sander Vuerink kijk naar een bedrade meterkast (uitbreidingskast in dit geval), dan is deze ook geconfigureerd met een 4-polige schakelaar (https://www.sandervunderi...reidingskast-22x22cm.html). Hun hoofdkast heeft wel enkelfase-aardlekschakelaars (https://www.sandervunderi...laars-3-fase-22x33cm.html)

Het makkelijkst lijkt me nu inderdaad eerst die 2 kookgroepen te verdelen over de fases. Het handigst is om dan de kookgroep van de WP op fase 1 en 2 te zetten en de kookplaat op fase 2 en 3. En die C20 ook op fase 3. Dan is die load in ieder geval verdeeld, en dan kan ik eens gaan meten de komende maanden of we toch op overbelasting op een bepaalde fase aanlopen.

Ik heb nog een viertal vragen:

1. Vanaf de C20 loopt gewoon standaard 3x2.5m2 kabel. Mag dat? Ik dacht dat dat maximaal 16A mocht zijn.

2. Die C20 zit nu op fase 1. Volgens de datasheet gaat er max 4.4 kW over deze schakelaar. Waarom zou hier toch voor een C20 zijn gekozen?

3. @Ricko1 geeft aan dat als de WP als 32A bedraad is (dat lijkt mij het geval, bij het aansluitschema op de foto staat 32A), er dan kortsluiting ontstaat als het over 2 fases verdeeld wordt. Klopt dit?

4. Dan snap ik nog niet waarom er 3 kabels zijn die bij de buitenunit aankomen, en 1 kabel bij de binnenunit. Dan moet er dus ergens een kabel splitsen. Dat is niet in de meterkast in ieder geval, en bij de binnen- en buitenunit kan ik ook niets vinden. Iemand een verklaring?

5. Moet de N bij de kookgroepen aan de onderkant of aan de bovenkant verbonden worden? Als ik kijk naar Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm" en dan naar de "foute" situatie, dan zijn daar de N's verbonden aan de bovenkant. Bij de kookgroep voor de kookplaat loopt er L/N+L/N naar de kookplaat en bij de kookgroep van de WP is het L/N+L/N (maar dan in de kleuren bruin/blauw/zwart/grijs). Ze zijn via de kammen aan de onderkant verbonden. Mag dat ook?

[ Voor 10% gewijzigd door manusjevanalles op 04-07-2023 20:30 ]

• Ricko1
1. Dat ligt aan de lengte. 20A is het maximum voor 2,5mm2. Nederland heeft standaard 16A op 2,5mm2 voor extra marge. Bij lange kabels kan er een probleem optreden

2. 230V x 16A = 3680W (3,7kW) 20A kan 4,6kW hebben.

3. Dat is de Nederlandse oplossing voor kookgroepen aansluiten met een kabel. Standaard gebruik je draad in buis. Kookgroepen vind je bijna nergens anders. Het is een oplossing voor dunnere kabel en lagere hoofdzekering (35A ipv 50, 100 of zelfs 200A zoals in andere landen).

4. Meestal zou ik iets van een brug in het apparaat verwachten. Automaten uitzetten en meten of er een verbinding tussen de fases zit? Volgens de tekening kan je het vermogen beperken tot 3 of 3.2kW als je 1 niet aansluit.

5. Dit is een heel bijzondere aansluiting. Het meeste wat ik heb gezien is 1 groep voor de warmtepomp (buitenunit) en 1 groep voor de backupheater/legionellarun (binnenunit) Mijn kennis/ervaring met warmtepompen is hier niet toereikend. Er moet wel een stuurkabel van de binnenunit naar de buitenunit lopen.

• manusjevanalles
Ik kan natuurlijk de binnenunit openen, maar dat ziet er wel ingewikkeld uit. Maar aan de binnenkant kan ik natuurlijk wel zien hoe deze is aangesloten.

Je bedoelt dat als ik de automaten in de meterkast uitschakel, ik kan meter of er nog verbinding zit tussen de fases? Wat betekent het als er verbinding te meten is?

Die stuurkabel loopt er volgens mij wel, staat niet op de foto maar is wel zichtbaar bij de buitenunit.

• Ricko1
manusjevanalles schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:48:
Ik kan natuurlijk de binnenunit openen, maar dat ziet er wel ingewikkeld uit. Maar aan de binnenkant kan ik natuurlijk wel zien hoe deze is aangesloten.

Je bedoelt dat als ik de automaten in de meterkast uitschakel, ik kan meter of er nog verbinding zit tussen de fases? Wat betekent het als er verbinding te meten is?

Die stuurkabel loopt er volgens mij wel, staat niet op de foto maar is wel zichtbaar bij de buitenunit.
Als er een verbinding tussen de twee fase draden is kan het niet op meerdere fases. Gezien de labels wel elders over 400V spreken zou ik verwachten dat er verder geen probleem is.

De logica lijkt mij:
-groep 1+2 op X5: backupheater/legionellarun 6.2kW (met een 3kW en een 3.2kW verwarmingselement)
-groep 3 op X3: aansturing warmtepomp 0,5kW (zit waarschijnlijk de pomp voor het cv water bij op, 500W voor alleen simpele sturing is absurd)
-groep 15 op X4: warmtepomp 4,6kW (dit hoort de zwaarste belasting te zijn. Groep 1+2 alleen een keer per week legionellarun + bij zware vorst)

Op afstand kan ik niet zien hoe al die kabels lopen. Ik zou verwachten dat de binnenunit aansturing voeding vanaf de buitenunit komt.

• manusjevanalles
Ik heb de verbindingen tussen de aansluitingen van de kookgroep doorgemeten. Er is geen verbinding tussen de draden.

Afgelopen vrijdag heeft er weer een Legionellarun gedraaid, waarbij ik het verbruikte netto vermogen heb vermeten (dus niet wat via de meter gaat, maar via de zekering loopt). Dan wordt er ruim 7 kW op één fase gebruikt, dat is dus die 32A van de kookgroep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCtQUVkqlaMKdNLRXjkPFv64v7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQPLwQhvt4Ijf2k6LGZgPiuM.png?f=fotoalbum_large

Ik blijf het spannend vinden om die kookgroep te splitsen. Als het misgaat, dan kan zomaar de buitenunit kapot gaan, en dat loopt dan flink in de papieren. Kijkend naar de datasheet van de buitenunit dan staat daar ook maar 230V, terwijl de binnenunit wel 400V vermeldt. Dat suggereert dan toch dat de buitenunit intern als 32A bedraad is (echter ik meet dus geen verbinding in de meterkast).

Ik denk dat het verstandig is om de installateur te vragen om de kookgroepen over de verschillende fases te verdelen. Mocht het dan misgaan, dan zullen zij het ook op moeten lossen.

Helpt dit schema nog? Ze lijken onderling verbonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKdXK7qEoZyj3gpSosQ7Fjmpimc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCAjxUYDFOOnYkxWzVfAA6YL.jpg?f=fotoalbum_large

Wat overigens hetzelfde is als de WPL20, die 3fase-bedraad is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hP3xr4ANQZxidT0JrThL3DKig_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sbf5XZoHqtycsKngjMPwKFdI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door manusjevanalles op 09-07-2023 14:07 ]

Pagina: 1