Trapleuning vastmaken aan muur, zonder zichtbare schroeven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-geit
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-11-2024
Mijn vraag
Ik wil graag een houten trapleuning vastmaken aan een muur, zonder dat schroeven zichtbaar zijn. Hoe doe ik dat?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Online vind ik veel voorbeelden van het type trapleuning dat ik wil maken. Waar ik echter niet achter kom, is hoe ze zo mooi vastgemaakt kunnen worden aan de muur zonder dat er schroeven zichtbaar zijn. Mijn denkproces zit een beetje vast om dit goed te krijgen.

De simpele optie (erdoorheen schroeven en de schroefgaten dichtmaken met vuller of met een stukje hout) begrijp ik, maar volgens mij mis ik een mooiere weg waarbij het hout keurig wordt vastgemaakt aan de muur zonder in de zichtbare kant van de trapleuning te boren.

Voorbeelden van trapleuning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5INYiVQrEb_y9PbeaL3OdffFrqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckeFn2s1J4bdcUXDEHuJF35y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfHYGSgz_EQT9CFbu40b4cirznQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ChjjgOJSLrYjXBPX0mTq9e9.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is het een rechte leuning of een leuning met een kromming er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-geit
sypie schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:51:
Is het een rechte leuning of een leuning met een kromming er in?
De leuning maakt na pak-'m-beet 3/4e een knik. Voor de zichtbare trapleuning (en de verscholen houten balk die tegen de muur aan komt) gebruik ik twee delen die ik onder de juiste hoek en met de juiste verbinding aan elkaar verlijm.

Het wordt dus geen doorlopende, kromme trapleuning, maar twee rechte delen die elkaar in een stompe hoek tegenkomen.

De trap is overigens een onderkwart-trap, maar de leuning komt alleen maar aan de lange zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:42
Doen ze niet iets ala Ikea met die ronde exentrische meubel verbinders? Dus balk op de muur, met daarin sloten waar die dingen in zitten. En dan pennen op de trapleuning.

Als het er niet af hoeft kan je het natuurlijk ook lijmen.

Ander idee, hoeklijntjes. Een op de muur andere op de trapleuning. Tappen en aan elkaar zetten. Bovenkant en kopse kant afwerken met hout. Eventueel met wat houte pen gat verbinding tussen leuning en balk het verstevigen.

[ Voor 32% gewijzigd door Christiaan676 op 02-07-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Blokjes met een T-vorm aan de muur. Het pootje van de T zet je haaks op de muur en het liggende streepje van de T laat je in een gleuf in de trapleuning glijden. Met een inbusschroef in de leuning o.i.d. kun je die dan vastzetten op de juiste positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-geit
Christiaan676 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:03:
Doen ze niet iets ala Ikea met die ronde exentrische meubel verbinders? Dus balk op de muur, met daarin sloten waar die dingen in zitten. En dann pennen op de trapleuning.
Ik heb niks kunnen vinden voor wat betreft de meubelverbinders zoals Ikea die ook gebruikt, het lijkt me goede optie. Ik ben alleen benieuwd of er dan ook betere varianten zijn dan wat Ikea zelf vaak levert. Ik ga gewoon vurenhout gebruiken, maar mijn ervaring is dat de meubelverbinders van Ikea niet stevig genoeg in het meubelpaneel zitten om bij grote krachten ook te kunnen houden. En je wilt natuurlijk als je per ongeluk van de trap afglijdt dat je de leuning achter je aan meeneemt.
Als het er niet af hoeft kan je het natuurlijk ook lijmen.
Het lijmen, met nog extra deuvels natuurlijk, kan. Ook daar zit bij mij ergens een kleine angst dat het bij grote kracht niet goed houdt, al heb ik dan waarschijnlijk niet goed gelijmd. Tweede probleem is dat ik de klemtangen niet goed kan hanteren vanwege de muur. Ik zal het waarschijnlijk op de muur vast moeten lijmen. En als derde moet ik de trap, die ik ook zelf heb gemaakt maar die nog enige afwerking behoeft, dan eerst uit elkaar halen en helemaal afronden voordat ik de leuning erin zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35
Blinde montage flens gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-geit
Freezerator schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:15:
Blinde montage flens gebruiken.
Zoiets als onderstaande, bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQBrpWojD1whMr7tY_b2s3ThGq0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L856cosZBX11NQaMNL4h0sx9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Rampa moeren in de muurzijde van de houten leuning maken, draadeinden hier in draaien. Dan de leuning tegen de wand plaatsen, posities van de draadeinden aftekenen en dan gaten boren. Gaten vullen met chemische mortel en in 1x de leuning er tegen aan zetten.
Dit is de manier zoals wij dat altijd doen. Plak alles goed af en meet 2x voordat je boort!

[ Voor 12% gewijzigd door Analamoebe op 03-07-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenson
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-11-2024
Weet iemand hoe je deze houten trapleuning tijdelijk kan verwijderen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsoVuQB2C3AEz8QYDG1Tvkm2Qc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5c4VLfDOpI9bhGA5SlMLw27.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcYcWxD6XQLkBevQjzqfx34tnps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yntgeeBgyOLFNcS7KWc1Gm7w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenson
Er Zitten nergens schroeven of dergelijke

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:07
Als het op de manier van @Analamoebe vast zit: niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
KNed schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:04:
Als het op de manier van @Analamoebe vast zit: niet :)
Inderdaad :P
Svenson schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:59:
Weet iemand hoe je deze houten trapleuning tijdelijk kan verwijderen?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat je geen schroeven ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Die kunnen natuurlijk ook mooi weggeplamuurd zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenson
echt nergens schroeven te bekennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenson
ok, ik kan inmiddels het zwarte houten blokje tussen muur en leuning ronddraaien maar hij komt er nog steeds niet vanaf, er lijkt geen schroefdraad in te zitten, heeft iemand een handige tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 16:24
Svenson schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:44:
ok, ik kan inmiddels het zwarte houten blokje tussen muur en leuning ronddraaien maar hij komt er nog steeds niet vanaf, er lijkt geen schroefdraad in te zitten, heeft iemand een handige tip?
Blokje met een beitel wegtikken. Dan kijken of het netjes kan, ander met ijzerzaag doorzagen. Zit waarschijnlijk met een stokeind die je dan weer uit de muur en de leuning kunt draaien. Nieuwe erin met nieuwe pluggen en opnieuw afwerken in het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:28
Of probeer met een sterke magneet de schroeven te ontdekken, nu maar hopen dat ze geen koperen of rvs schroeven hebben gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:56

Echt niet.

Gewoon niet.

Ik gok op houtlijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:56

Echt niet.

Gewoon niet.

En dat de pen dus in de leuning steekt. Simpelweg demonteren kan je dan vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svenson
Bedankt voor de tips! Schroef zat achter stopverf in de houten leuning!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4qZ9LibTWZTMpjpw5jYWG1bOH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5Pkgd9enSt1du3FiDaXv6hS.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1