Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

TV beugel ophangen: bijgleverde schroeven? Of Chemisch anker

Pagina: 1
Acties:

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:46
Wij hebben onlangs een Vogel's TVM 5605 TV beugel gekocht en willen deze (uiteraard) ophangen aan onze muur.
Hieraan komt een 65" Philips The One 65PUS8897 TV die volgens de Pricewatch 24.5kg zonder voet weeg.

Nu... ik krijg van mijn vader het advies om deze met chemisch anker en wat draadstang aan de muur te bevestigen. In plaats van de bijgeleverde pluggen te gebruiken.

Ik twijfel hier toch wat over. Naar mijn gevoel zouden ze die pluggen en schroefjes toch niet bijleveren als deze niet zouden voldoen? En een chemisch anker lijkt me toch wat overkill. Het is ook heel permanent, want eens dat er inzit is er geen weg meer terug.

Wat is jullie idee hierover? Gaat het chemisch anker een significante extra veiligheid bieden? Of is het totaal overkill en blijf ik bij de meegeleverde schroefjes en pluggen?

De muur waar we in bevestigen is snelbouwsteen.

EDIT: de bijgevoegde schroeven zijn 6x50mm en de pluggen zijn "Fischer Duo Power plugs" 8x40mm.
3 stuks van elks, want in de beugel zijn ook maar 3 gaten voorzien hiervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Opifex op 02-07-2023 13:21 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je vader is van de "bij twijfel M20"

bijgeleverde pluggen zijn vaak er goedkoop (en niet zo heel goed) als er fischers bij zitten zou ik die gewoon gebruiken. mits je muur in basis gewoon een fatsoenlijke muur is en niet van die jaren 70 drijfsteen. snelbouwstenen heb je in veel soorten en maten dus zegt niet zo heel veel.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 02-07-2023 13:29 ]

• Opifex
Op papier is het huis van voor 1940. (Mogelijks zelfs van ergens rond de jaren 20 of zelfs eerder, maar zover terug weten we het niet). In de praktijk echter is het huis volledig gerenoveerd in 2012, waarbij zo goed als alle muren vervangen zijn. (Toch als we de verkoper mogen geloven)
Voor zover ik kan zien is ook deze muur een degelijke muur.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
We hebben het over een TV van nog geen 25 KG verdeeld over 4 schroeven, strak tegen de muur dus een "arm" is er niet om de schroeven te belasten.
De schroeven die erbij zitten zijn al zwaar overkill, zelfs al zou de muur van spaanplaat zijn :P

Even ervan uitgaande dat het geen holle wand is van gipsplaat natuurlijk.

• Opifex
3* schroeven :)

Maar voor de rest was dat inderdaad ook mijn idee. Als het een beugel was met een grote zwaaiarm... dat was misschien nog een ander verhaal geweest. Maar hier komt er totaal geen moment op te zitten.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28

JME

zeg maar Jamie

Kijk eens met wat voor boutjes de beugel aan de tv (niet de muur) wordt bevestigd en twijfel dan nog eens :+

• vassago
  • Nu online
Zo te zien worden er Duopowers meegeleverd, de belasting kan je hier vinden :

https://fiproductmedia.az...ischer/LT_DUOPOWER_NL.pdf

Let wel, dat is trekbelasting, geen afschuifbelasting.

Als ik het goed zie wordt er m6 en m8 meeleverd, ik zou lekker de m6 pakken zelfs.
(Beugel is geschikt tot 100KG, dus daar leveren ze bevestigingsmateriaal voor mee)

Nog steeds uitgaande van de volle muur natuurlijk ;)

• Opifex
Er is enkel M6 meegeleverd. Geen M8 voor zover ik kan zien.

Wat bedoel je met "volle muur"? Zuiver baksteen? Dat is het niet. Het is snelbouwsteen AFAIK.

(EDIT: het is overigens ook geen echte M6. Een gewone houtschroef van 6mm dikte)

EDIT2: heb ook even je tabel bekeken. Snelbouwsteen staat niet in de tabel. "Geperforeerde baksteen" is hetgeen het dichtst in de buurt komt lijkt me. Daar geven ze 0.17kN aan. 17kg dus. Dat x3 geeft 51kg dat we er mogen aanhangen. De televisie is 25 kg, dus een factor 2 veiligheid.

[ Voor 58% gewijzigd door Opifex op 02-07-2023 14:09 ]

• Opifex
JME schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:39:
Kijk eens met wat voor boutjes de beugel aan de tv (niet de muur) wordt bevestigd en twijfel dan nog eens :+
Vergeef me dat ik het zeg, maar dit is wel een zeer kromme redenering. Het zijn niet de boutjes die het gaan begeven. Ik zou zelfs M3 boutjes kunnen gebruiken, en die zullen nog steeds niet knakken. Het gaat 'm om de bevestiging in de muur. Hoe kleiner de bout, hoe minder klemoppervlak alsook hoe groter de druk op dit oppervlak. Een kleinere bout wil dus zeggen dat het er makkelijker uit te trekken gaat zijn, alsook dat de steen sneller zou gaan barsten.

• vassago
  • Nu online
Opifex schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:45:
Wat bedoel je met "volle muur"? Zuiver baksteen? Dat is het niet. Het is snelbouwsteen AFAIK.
Geen tussenmuur van gipsplaat op houten balken bijvoorbeeld, betom, baksteen, gipsblokken, allemaal prima.

En die "houtschroef" is de passende schroef bij die pluggen, zo worden ze geleverd.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28

JME

zeg maar Jamie

Opifex schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:11:
[...]

Vergeef me dat ik het zeg, maar dit is wel een zeer kromme redenering. Het zijn niet de boutjes die het gaan begeven. Ik zou zelfs M3 boutjes kunnen gebruiken, en die zullen nog steeds niet knakken. Het gaat 'm om de bevestiging in de muur. Hoe kleiner de bout, hoe minder klemoppervlak alsook hoe groter de druk op dit oppervlak. Een kleinere bout wil dus zeggen dat het er makkelijker uit te trekken gaat zijn, alsook dat de steen sneller zou gaan barsten.
Het is je vergeven :)
Gezien de suggestie van chemisch anker met dikke draadstang dacht ik dat de verticale kracht werd gevreesd.

[ Voor 0% gewijzigd door JME op 02-07-2023 16:52 . Reden: altijd weer die autocorrectie.. ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:52

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb hier een 50kg glassboard met 6 relatief kleine schroeven aan een gipsplaat muur gehangen en dat hangt als een huis.

Zolang je vlak tegen de muur zit is het echt heel moeilijk om níet stevig genoeg vast te zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Croga op 02-07-2023 14:41 ]

• Opifex
vassago schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:29:
[...]
En die "houtschroef" is de passende schroef bij die pluggen, zo worden ze geleverd.
Dat weet ik. Maar dit is geen M6. Dat is een veel voorkomende misnomer. Zelfs tot bij de fabrikanten.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:09

Freakie1NL

Grote Baas

Opifex schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:45:
Er is enkel M6 meegeleverd. Geen M8 voor zover ik kan zien.

(EDIT: het is overigens ook geen echte M6. Een gewone houtschroef van 6mm dikte)

EDIT2: heb ook even je tabel bekeken. Snelbouwsteen staat niet in de tabel. "Geperforeerde baksteen" is hetgeen het dichtst in de buurt komt lijkt me. Daar geven ze 0.17kN aan. 17kg dus. Dat x3 geeft 51kg dat we er mogen aanhangen. De televisie is 25 kg, dus een factor 2 veiligheid.
Je leest de tabel verkeerd. Je geeft aan 8x40 pluggen te hebben met 6x50 schroef. Je komt dan op 0,25kN uit, inderdaad circa 25 kg dan. Per schroefplug combinatie. En dat maal 3. Kortom dat gaat echt wel goed.

Vogel is gewoon goed spul. Alles waar standaard Fischer bij geleverd word, dan weet je dat ze hebben nagedacht over de wijze van montage.

Daarnaast klopt de opmerking van @vassago niet. Dit is wel degelijk ook afschuifbelasting. Zie "2) Geldig voor trek- en afschuifbelasting of een combinatie hiervan. "

Kortom dit gaat echt goed. Zou wegblijven van een chemisch anker. Wat je zegt, dat krijg je nooit meer mooi verwijderd.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Met ^, die fisher duopower zijn heel fijne pluggen, dat werkt echt goed.
Als je met een grote doos goedkope pluggen werkt; ga je na 50 keer vloeken over naar chemisch anker, dat kan ik wel geloven; maar dat is hier niet aan de orde.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Opifex
Bedankt voor het advies allen!

In the end blijkt dit topic toch voor niets geweest te zijn. We stonden klaar met de pluggen en de boor, maar we wisten niet goed waar te boren voor de ideale kijkhoek. Bij wijze van test hebben we het statief gemonteerd op de televisie en deze op het tv-meubel geplaatst. Vrouwlief was hier zo tevreden van dat we het boren en de pluggen uiteindelijk hebben gelaten voor wat het is 🤡
Pagina: 1