Stil en zuinig systeem, AMD AM5 of Intel 1700

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel1000
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-03 13:14
Beste allemaal,

Ik overweeg een nieuw compact systeem aan te schaffen, waarbij ik stilte en zuinigheid belangrijk vind. In de behuizing wil ik 2 harde schijven (3.5") kunnen plaatsen. Gamen is niet belangrijk, hoogstens dat ik in de toekomst een low-end kaart als een Radeon 6400 wil plaatsen.
Ik wil het systeem baseren op een stille kast zoals de Fractal Design (mini) C en een stille koeler zoals de Scythe Mugen 5 (PCGH editie of Rev C als de warmte van de processor dat vereist).
Als processor overweeg ik een Intel i5 13500 (socket 1700) of een AMD Ryzen 5 7600 (socket AM5).
Het moederbord liefste in mATX formaat, en zuinig.
Helaas is bekend dat vooral het idle gebruik van de Ryzen 7000 flink tegen valt.
Maar een systeem gebaseerd op Ryzen AM5 heeft als voordeel dat je over 4 jaar een nieuwe AMD processor erin kunt stoppen en dus dan weer bijna een nieuw systeem hebt. Bij Intel moet je dan ook je moederbord gaan vervangen, en mischien dan nog meer componenten.
Dus ik heb het idee dat als je een AM5 systeem koopt daar veel langer mee kunt doen.
Een systeem gebaseerd op een Ryzen 5700G (AM4) heeft als voordeel een veel lager idle verbruik omdat die APU een monolitisch ontwerp heeft ipv de chiplet gebaseerd non-G Ryzens.
Maar dat systeem kan je niet meer upgraden, net als een Intel 1700 systeem.
Het huidige syteem is gebaseerd op Intel i5 8500 (8ste gen Coffee Lake).

Mijn vraag is, kan ik het beste wachten op de Ryzen 7000 APUs als die er uberhaupt komen? Of toch een Intel i5 13500 systeem aanschaffen?

Genoemde componenten:
uitvoering: Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B
uitvoering: Scythe Mugen 5 Rev.C
uitvoering: Fractal Design Define Mini C
uitvoering: AMD Ryzen 5 7600 Boxed
uitvoering: Intel Core i5-13500 Boxed

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Alle Ryzen 7000 chips zijn al APU’s want ze hebben onboard Radeon graphics i.t.t. de AM4 voorgangers ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim0377
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 14:46

Pim0377

R7 7700X 32GB Radeon 6950\XT

nelizmastr schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:42:
Alle Ryzen 7000 chips zijn al APU’s want ze hebben onboard Radeon graphics i.t.t. de AM4 voorgangers ;)
heel eerlijk gezegd, zou ik van de 7000 serie eerder zeggen dat het eenCPU is, die een iGPU heeft, dan dat de hele package een APU is.
Ja, het is een fine line daartussen, maar over het algemeen staat het woord APU gelijk aan AMD met integrated graphics equals kan er er zowaar enigzins op gamen......terwijl dat bij de 7000 serie en ook de intel iGPUs, een stuk minder is in kwaliteit / framerates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel1000
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-03 13:14
Oh ja, die RDNA2 graphics zijn voor mij voldoende, net zoals de Intel 770 graphics van de i5 processors, echter de 'echte' AMD APUs (Ryzen xxxxG) hebben een andere chipopbouw waardoor ze wat zuiniger zijn. Dit is bijvoorbeeld ook zo bij de nieuwe mobiele Ryzen processors zoals de Ryzen 7040 series waarbij AMD zelfs beweert dat deze kunnen concurreren met Apple M1/M2 processors betreffende batterijduur.
https://www.macrumors.com...new-chips-against-m1-pro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Over de desktop-APU's uit de 7000-serie is helaas weinig bekend, er zijn wat geruchten maar er is in ieder geval nog niks officieel aangekondigd. De laatste geruchten die ik heb gelezen zijn dat de APU's wel op de planning staan maar naar achteren geschoven zijn vanwege de tegenvallende PC-markt.

Erop wachten kan natuurlijk, echter wanneer je dan je PC kan gaan bouwen kan niemand je vertellen. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.