Berging wel/niet isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-04 21:30
Ik ben momenteel bezig met een grote verbouwing van m'n aangekochte huis. Hierin wil ik niet vergeten een isolatieslag te slaan om in de toekomst warmtepomp-ready te zijn. Zo zijn de radiatoren er al uit en komt bijvoorbeeld vloerverwarming beneden te liggen.

De woning is gebouwd in 1989 en heeft een ribcassettevloer met EPS van 5 cm. Deze vloer ga ik van onderaf isoleren m.b.v. PIR platen.

Nu twijfel ik over het isoleren van de berging. Zoals je op onderstaande tekening kan zien ligt er een cementvloer van 9cm op zand. Berging heeft verder een halfsteens muurtje en het dak is daar ook niet geïsoleerd. Nu lees ik veel dat isoleren niet zo'n nut heeft als je de ruimte niet wil verwarmen. Echter vraag ik mij af of in strenge wintermaanden de berging wel vorstvrij blijft. Daarnaast ga ik nu vloerverwarming leggen en is een extra groep nou ook niet zo moeilijk/duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M674WqK8o4hgPFq1UUwpcL_XrJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ANUdtuBvUpmu1HpPGfM3HFLP.png?f=fotoalbum_large

Zijn er tweakers met ervaringen/kennis die mij kunnen adviseren hierin?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik heb in mijn huis de hele vloer er uit gehaald (tegels met flintertje cement onder, en daaronder zavel), ging relatief vlot. Je kan meteen eventuele buizen en leidingen vernieuwen, dikke isolatie onder de vloer stoppen, en vloerverwarming zelf aanleggen.
Of het nut heeft in een berging: twijfelachting. Ik vermoed dat het lekken van warmte uit je huis de berging wel boven het vriespunt zal houden; wel even monitoren als er een elfstedentocht-winter komt (maar voor die ene keer in 30 jaar kan je wel 2 dagen een electrisch kacheltje gebruiken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-04 19:54

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als je zeker weet dat je de berging niet gaat gebruiken voor iets dat van warmte afhankelijk is, zou ik het zo laten. Zoals hierboven: de stralingswarmte van een eind jaren '80 huis is in de meeste gevallen genoeg om de temperatuur boven 0 te houden.

Als je wel iets doet met warmte (guppen kweken, sporten, mancave/sheshed) dan zou ik die vloer er uit halen en vvw leggen. Daar komt wel een lekkere pukkel afval mee uit.
- 9cm cement met vloer
- 25cm grond
dan de opbouw:
12cm beton constructievloer
12cm PIR plaat (je doet het gelijk goed)
10cm dekvloer/smeervloer/tegel met vvw op aparte groep

Sowieso is het handig om vvw voor te bereiden met een loze slang, mocht je dit later op willen pakken. Gewoon in een lus leggen binnen de berging en aansluiten op de verdeler. Laat maar meestromen met de rest. Heb je gelijk je vorstbewaking.

Wat ik wel zie: het dak loopt door en heeft een schamele 5cm isolatie op een deel, ik verwacht ouder (brandgevaarlijker) EPS. Sloop dat er gelijk af, eventueel het underlayment als het niet optimaal meer is en leg er ook 12cm PIR op (niet onder). Hier pak je dan wel de berging gelijk in mee om eenheid te behouden en een 'trapje' te voorkomen. Laagje EPDM er overheen lijmen en je bent 40 jaar zonder zorgen :) Dat scheelt al een hoop warmteverlies gelijk, zowel in de berging als daarnaast (keuken/bijkeuken?) Qua kosten is dat te overzien als je toch de rest van het dak isoleert. Neem wel PIR met een laagje waarop je gelijk kunt lijmen.

Kijkend naar de wanden kun je 3 wegen bewandelen:
- bestaande gevel handhaven zoals deze is
- tegen woningwand in de berging extra isolatie plakken
- de berging meteen mee pakken
Bij de eerste functioneert de berging als het ware als grote spouw.
Bij de tweede wordt vorst wel iets om voor op te passen, want minder straling. Je fiets zal er geen last van hebben.
In geval van de laatste zal je zeker geen probleem hebben met vorst en ook die kachel niet nodig hebben.

Een en ander is natuurlijk afhankelijk van budgetten, maar mijn keuze zou zijn de wanden van de berging gelijk mee te isoleren, je bent toch al isolatiemateriaal in bulk aan het inkopen (al dan niet via een aannemer). De vloer niet direct tenzij je tijd over hebt en je een flinke aanhanger/container hebt om alles af te voeren.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Thanks voor jullie uitgebreide reacties!

In principe verwacht ik dat de berging enkel voor opslag gebruikt gaat worden (met mogelijk koelkast/vriezer of wasmachine).

Het is wel zo dat de tegelvloer er nu sowieso ook uit moet. Afval van de normale dekvloer voer ik binnenkort af d.m.v. een grote aanhanger, dus dit kan wel mee. Tijd heb ik ook, want woon er nog niet. Qua extra kosten is dat dan een beetje isolatie, beton en extra vloerverwarming groep. Dat valt denk ik wel mee.

Het dak isoleren van buitenuit gaat wel wat lastig, want het dak wordt met de buren gedeeld. Dat kan wel altijd later nog.

Dus nee, de berging gaat niet als leefruimte gebruikt worden, maar het is nu natuurlijk wel het moment om de vloer mee te pakken... Twijfels! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Daiov97 op 06-07-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-04 19:12
Ik had net zo'n berging en die grensde met een korte zijde van 1,5meter aan het huis. (Bouwjaar ergens in de jaren '70 en in de 7 jaar dat ik daar woonde was er geen elfstedentocht, maar ik heb ook nooit last gehad van vorst in de waterleidingen of wasmachine. (koudste wat ik mij kan herinneren was -18 en geen enkel probleem)

Als je er al zou willen verwarmen zou ik zeker niet voor vloerverwarming gaan want dan moet je vloer flink omhoog om te zorgen dat je niet het grondwater warm stookt. Pak gewoon een straalkacheltje voor als je er al een keer een dagje bezig wilt. Isoleren heeft alleen nut als je echt goed doet, dus isolatielaag op de muren en het dak maar dat gaat je ook een hoop ruimte kosten als alles 5 tot 10cm naar binnen komt.

[ Voor 39% gewijzigd door Groningerkoek op 06-07-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
Is de berging inpandig?

Ik heb hier een inpandige berging, ook halfsteens. Die heb ik vorig jaar geïsoleerd en afgelopen winter ben ik die gaan opstoken. Het comfort is enorm gestegen in huis omdat er geen tocht meer door de kieren van de binnendeur komt en het gasverbruik is met 7% gedaald tov het jaar ervoor. En dan had ik de berging niet eens goed afgeregeld, want 's morgens als ik het huis opstookte en de vloer in de berging warmte kreeg was het daar soms 25 graden :X.

Ik had hier een verzakte vloer, elk jaar zakte die een centimeter verder. Heb er weinig zand/drek uit hoeven halen. 2x8cm beton uitgehakt, 6 halve dampalen op de zandplaat (80cm diep) gezet, PE folie, 16cm PIR, gaas op de palen gelegd, 15cm HoH vloerverwarming vastgezet op het gaas, 12cm beton met 4cm PIR randisolatie. Voorzetwand staat op de rand van de betonvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
De situatie is inmiddels iets veranderd. Het achterste gedeelte wil ik namelijk het toilet plaatsen, wat betekent dat de ruimte verwarmd gaat worden door middel van vloerverwarming. Vloer isoleren en voorzetwanden plaatsen van PIR+OSB is geen probleem. Blijf ik alleen nog met het dak zitten, wat ik nu nog niet van buitenaf kan doen gezien dit een gedeeld dak is.

Ik verwacht dat het qua behoud van warmte niet bepaald ideaal is om het dak (nog) niet te isoleren. Maar in hoeverre verwachten jullie daar problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Daiov97 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:53:
De situatie is inmiddels iets veranderd. Het achterste gedeelte wil ik namelijk het toilet plaatsen, wat betekent dat de ruimte verwarmd gaat worden door middel van vloerverwarming. Vloer isoleren en voorzetwanden plaatsen van PIR+OSB is geen probleem. Blijf ik alleen nog met het dak zitten, wat ik nu nog niet van buitenaf kan doen gezien dit een gedeeld dak is.

Ik verwacht dat het qua behoud van warmte niet bepaald ideaal is om het dak (nog) niet te isoleren. Maar in hoeverre verwachten jullie daar problemen?
Dak isoleren is zo'n beetje de grootste winst, warmte stijgt immers op.

Waarom zou je een gedeeld dak niet kunnen isoleren? Lijn trekken op de erfscheiding en gaan.
Alternatief is met de buren overleggen om het samen in één geheel te doen, dan heb je minder kans op lekkages e.d. en zul je goedkoper uit zijn dan twee keer de helft vervangen, maar dan moeten ze daar ook nu zin in hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 15:20
Een gedeeld dak isoleren kan prima, goed afstemmen met de buren en je zult zelf de extra kosten voor goed waterdicht moeten dragen (check conditie dakbedekking van te voren).
Even opletten dat "jouw" regen water niet voor 99% naar hun dak stroomt. De wet eist dat je je eigen water afvoert.
Qua isolatie win je het meeste met het dak. Als je het bestaande dakleer echt moet laten liggen, Google eens "omgekeerde isolatie". Minder effectief, kan wel
Pagina: 1