Uitbreiding RAM geheugen gaming-pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaatje78
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-07-2023
Hallo,

Ik ben aan het kijken om het RAM geheugen van de gaming-PC en om deze uit te breiden, ik heb er alleen niet heel veel verstand van, vandaar dat ik graag advies krijg.

Zoon speelt o.a. graag Flight Simulator. Tijdens het gamen ervaart hij veel lag.

Op dit moment zit het volgende in de PC:
- NVIDIA Feforce GTX3060
- Ryzen 73700X
- ASRock B450M Pro4-F
- 2x Wilk Elektronik 8GB DDR4 (in pc is optie voor 4 RAM-kaarten)

Tijdens het spelen ervaart de game veel lag, wij vermoeden dat dit aan het RAM-geheugen ligt, dat wat beperkt is op deze pc. Klopt deze aanname? RAM wordt vaak rond 90%-95% vol.

Als dit aan het intern geheugen ligt, naar hoeveel zouden jullie dan uitbreiden? Naar 32GB of 64GB? Welk merk en type zouden jullie adviseren? Ik wil hier maximaal 180-200 euro aan uitgeven.

Bedankt voor het meedenken :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibi88
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-07 14:33
Deze pc is zeker geschikt voor Flight Simulator, mits de juiste instellingen in het game (geen ultra bv).
16GB ram is echter inderdaad aan de lage kant. Qua prijs/performance is 32GB de beste weg.
Corsair heeft een goede reputatie (bv uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16), gewoon de latjes vervangen en klaar.
Let wel op de juiste slots te gebruiken (zie handleiding moederbord, meestal tweede en vierde slot geteld vanaf processor).
Als het budget het toelaat kan je gaan voor 64GB maar dan zou ik 2x 32GB nemen. AMD met 4 ram-modules kan al eens moeilijk doen. En dan nog is de performance gain van 32GB naar 64GB discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaatje78
Super, dank voor je reactie. Een vraagje:
Het verschil tussen 32gb en 64gb is dus niet heel erg groot en in dat opzicht heb je aan 32gb dus ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:35
Dat corsair ram is een slecht idee. Corsair heeft een slechte reputatie met ryzen, zie ook deze fora. Als je corsair wil, zeker bij ddr4 moet je ryzen optimized nemen. Te herkennen aan een z in de modelnaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaatje78
Welke zou jij adviseren? Ik heb ook deze gezien: G.Skill DDR4 Trident Z Neo

Merk maakt mij niet zoveel uit, ik ben voornamelijk op zoek naar een goede en duurzame uitbreiding. Vandaar de vraag hierboven, omdat ik er zelf weinig verstand van heb. Vandaar ook vraag, uitbreiding van 15 naar 32 of 16 naar 64 en tips omtrent merk zijn ook welkom :-)

[ Voor 16% gewijzigd door Kaatje78 op 03-07-2023 18:29 ]