Vraag over spouwmuurisolatie en rabatdelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arkman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-12 20:34
Beste mensen,

Momenteel heb ik een woning op het oog, maar alvorens een bod te doen, wil ik graag onderzoeken wat de (on)mogelijkheden zijn van isolatie.

De woning beschikt niet over spouwmuurisolatie, maar wel over heel veel houten rabatdelen.

Wellicht een domme vraag, maar moeten alle rabatdelen eerst verwijderd worden alvorens er gaten geboord kunnen worden voor spouwmuurisolatie? Of zijn er ook andere opties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhXkhSrxtK7Z2ylw4nNG-QLpeng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fYwHrQWHd5qCIpl4Es8ewwXf.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01
De vraag is natuurlijk ook of dit rabatdelen zijn die later tegen het stenen buitenblad zijn aangebracht of dat het buitenblad of misschien wel de hele opbouw bestaat uit houtskeletbouw.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Arkman
Goede vraag, dit staat in de brochure: wat betreft de bouwkenmerken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7b7PVtj3Gi5oDZixovRDYM6m10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bxnivQsbzQpLO5POuoEj6xCk.png?f=user_large

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ga er maar van uit dat onder de rabatdelen geen steen zit. Daaronder isoleren is dus geen kwestie van gaten boren en isolatie inspuiten.

Wise enough to play the fool

• JukeboxBill
"traditioneel gebouwd" en "afgewerkt": dan zou het m.i. dus normale spouwmuren zijn met een bekleding van hout.
Alleen niet achteraf aangebracht, maar tijdens de bouw meegenomen.

• Arkman
teacher schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:55:
Ga er maar van uit dat onder de rabatdelen geen steen zit. Daaronder isoleren is dus geen kwestie van gaten boren en isolatie inspuiten.
Aan die mogelijkheid, heb ik geen seconde gedacht, wist niet eens dat dat ook mogelijk zou kunnen zijn :?

En wat zou dat praktisch betekenen, dat het helemaal niet te isoleren is? Of alleen na torenhoge kosten?

Kunnen foto's van de binnenzijde duidelijk maken of er steen achter de rabatdelen zit of niet?

• Arkman
JukeboxBill schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:40:
"traditioneel gebouwd" en "afgewerkt": dan zou het m.i. dus normale spouwmuren zijn met een bekleding van hout.
Alleen niet achteraf aangebracht, maar tijdens de bouw meegenomen.
Zo begreep ik het ook, maar ik heb er echt 0,0 % verstand van 8)7

• Arkman
Er is wel sprake van "metselwerk op de 1e verdieping" of zegt dat ook niets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1ESF140sphfIMChDKQwnYH88CQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7LsS2PmAfdWDk1ALw86nyGIG.png?f=fotoalbum_large

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-12 15:28

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Er is wel een binnenmuur, maar als dit origineel zo gebouwd is. Zou ik niet begrijpen dat er een keidure baksteen achter zat, die vervolgens is weg getimmerd. Kan ook nog gewoon een super lelijke steen zijn ikv. kosten.

Verder blijft het speculeren zonder er een plank af te trekken. Het mooiste zou alleen een houten rachelwerk zijn. Dat kun je eenvoudig loshalen om vervolgens de hele binnemuur te bezetten met PIR platen. Daar haal je een veel betere R waarde mee dan 5cm voltuffen met EPS parels.

Na-isoleren van een 5cm traditionele spouw is eigenlijk maar zo-zo. Je komt nog niet eens halverwege de huidige waarde van het bouwbesluit.

Ik snap het wel, het is makkelijk. Je belt een bedrijf en ze vullen in 1 dag voor 2 a 3k je hele spouw. Maar je eindigt met een R-waarde van 2. Vandaag de dag is dat 4,7. Het is vele malen beter dan niets doen. Maar goed is het niet.

[ Voor 14% gewijzigd door AtomicShockwave op 02-07-2023 13:42 ]

• JukeboxBill
Met een stenen binnenmuur kan de buitenkant nog steeds een houtskelet met betimmering zijn.

Als je er, zoals je zelf zegt, nul verstand van hebt, dan is een bouwkundige keuring wel aan te bevelen. En een goede keurmeester hoort bekend te zijn met dergelijke bouwmethoden en advies kunnen geven.

Maar als je je nu al zorgen maakt over de stookkosten, dan zou je je ook moeten afvragen wat zo'n groot oppervlak aan hout je aan onderhoud gaat kosten.

Heeft het huis een energielabel? Daar zou ook iets op moeten staan m.b.t. tot de isolatie van de gevels.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 02-07-2023 13:55 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:37:
Er is wel een binnenmuur, maar als dit origineel zo gebouwd is. Zou ik niet begrijpen dat er een keidure baksteen achter zat, die vervolgens is weg getimmerd. Kan ook nog gewoon een super lelijke steen zijn ikv. kosten.

Verder blijft het speculeren zonder er een plank af te trekken. Het mooiste zou alleen een houten rachelwerk zijn. Dat kun je eenvoudig loshalen om vervolgens de hele binnemuur te bezetten met PIR platen. Daar haal je een veel betere R waarde mee dan 5cm voltuffen met EPS parels.

Na-isoleren van een 5cm traditionele spouw is eigenlijk maar zo-zo. Je komt nog niet eens halverwege de huidige waarde van het bouwbesluit.

Ik snap het wel, het is makkelijk. Je belt een bedrijf en ze vullen in 1 dag voor 2 a 3k je hele spouw. Maar je eindigt met een R-waarde van 2. Vandaag de dag is dat 4,7. Het is vele malen beter dan niets doen. Maar goed is het niet.
Als je die planken eraf trekt zal je waarschijnlijk het regelwerk moeten verdikken om een beetje fatsoenlijke PIR platen te plaatsen.

Daarnaast moet je dan nieuwe planken plaatsen, ik denk niet dat je de oude planken kan hergebruiken.

• Arkman
JukeboxBill schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:48:
Met een stenen binnenmuur kan de buitenkant nog steeds een houtskelet met betimmering zijn.

Als je er, zoals je zelf zegt, nul verstand van hebt, dan is een bouwkundige keuring wel aan te bevelen. En een goede keurmeester hoort bekend te zijn met dergelijke bouwmethoden en advies kunnen geven.

Maar als je je nu al zorgen maakt over de stookkosten, dan zou je je ook moeten afvragen wat zo'n groot oppervlak aan hout je aan onderhoud gaat kosten.

Heeft het huis een energielabel? Daar zou ook iets op moeten staan m.b.t. tot de isolatie van de gevels.
Ik heb het rapport van de bouwkundige keuring, echter wordt ik daar niets wijzer van. Zo'n keuring is slechts optisch en een keurmeester gaat geen planken lostrekken om te zien wat er achter zit.

Onderhoudskosten om te schilderen worden op 25K geraamd, maar gelukkig kan ik zelf een kwast vasthouden.

Energielabel is E. op papier, maar zal in de praktijk eerder F zijn.(Rapport heb ik ook in mijn bezit).

• Arkman
AtomicShockwave schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:37:

Tsja, ik kan bezwaarlijk een plank van een huis trekken waar ik nog geen eigenaar van ben.

Het topic heb ik gepost om een mogelijke miskoop te voorkomen.

Met jouw opmerking over spouwmuurisolatie ben ik het wel eens en hetzelfde staat in het energierapport.

Maar ja, maak je de buitenschil dikker, dan moet ook het dak worden aangepast en als we dan toch bezig zijn: de kozijnen zijn 50 jaar oud. M.a.w. dat gaat dan in de tonnen lopen schat ik zo in. 8)7

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Arkman schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:12:
[...]

Tsja, ik kan bezwaarlijk een plank van een huis trekken waar ik nog geen eigenaar van ben.

Het topic heb ik gepost om een mogelijke miskoop te voorkomen.

Met jouw opmerking over spouwmuurisolatie ben ik het wel eens en hetzelfde staat in het energierapport.

Maar ja, maak je de buitenschil dikker, dan moet ook het dak worden aangepast en als we dan toch bezig zijn: de kozijnen zijn 50 jaar oud. M.a.w. dat gaat dan in de tonnen lopen schat ik zo in. 8)7
Net zoiets gedaan hier, je komt inderdaad zo aan 2-3 ton dan. De terugverdientijd is dan al snel meer dan vijftien jaar. Leuke optie als je er heel lang wilt wonen, maar anders...

• Arkman
Wolly schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:12:
[...]

Als je die planken eraf trekt zal je waarschijnlijk het regelwerk moeten verdikken om een beetje fatsoenlijke PIR platen te plaatsen.

Daarnaast moet je dan nieuwe planken plaatsen, ik denk niet dat je de oude planken kan hergebruiken.
Bedoel je dan de hele buitengevel bedekken met pirplaten en boven planken en beneden de platen laten opmetselen?

De rabatdelen springen al uit, zie deze foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwdbmUHsIi7oYELRFJfjYpnzKrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHi702540hf4lGkFiKVgMzbe.png?f=fotoalbum_large

• Arkman
pagani schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:22:
[...]

Net zoiets gedaan hier, je komt inderdaad zo aan 2-3 ton dan. De terugverdientijd is dan al snel meer dan vijftien jaar. Leuke optie als je er heel lang wilt wonen, maar anders...
Hoe lang we er willen blijven wonen, moet de tijd nog uitwijzen, maar 2 a 3 ton is serieus geld. Als je dan de rest van de woning ziet: alles afgetrapt, schrootjes, badkamer uit jaren 70, convectorputten, kortom "back to the seventies" dan komt het "P-woord" wel in mij op.

= platschuiven.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Arkman schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:27:
[...]

Bedoel je dan de hele buitengevel bedekken met pirplaten en boven planken en beneden de platen laten opmetselen?

De rabatdelen springen al uit, zie deze foto:[Afbeelding]
Dat is aan jou, ik denk dat je erop uitkomt dat je de stenen gevel laat inspuiten en die planken met platen en nieuw houtwerk.

Wel even kijken hoe de gemeente het vindt als je over de erfgrens komt in openbaar gebied.

• Arkman
pagani schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:22:
[...]

Bij 3 ton en 15 jaar terugverdientijd zou je 20K gas per jaar moeten besparen per jaar door de ingreep, ik denk niet dat deze inschatting helemaal correct is.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Arkman schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:37:
[...]

Bij 3 ton en 15 jaar terugverdientijd zou je 20K gas per jaar moeten besparen per jaar door de ingreep, ik denk niet dat deze inschatting helemaal correct is.
je kan niet al het meegenome onderhoud afschuiven op tvt je zal bv hoe dan ook iets aan dat houtwerk moeten doen maar 15 jaar is denk ik wel wat optimistisch ja :P en dat is eienlijk altijd het probleem van isoleren.. de tvt is lang.. een bestand huis opknapen richting nieuwbouw standaard is altijd duurder dan gewoon een nieuw huis neerzetten.. voor het geld hoef je dus nooit naar renovatie te kijken bij vrijstaande woningen. Die kan je nagenoeg per definitie goedkoper plat gooien en nieuw bouwen, of de architectuur moet je aanspreken.. en als ik eerlijk ben is dit niet het beste voorbeeld uit die bouwperiode.

In nederland krijg je gewoon te weinig korting voor achterstallig onderhoud en niet meer aan de huidige maatstaven voldoen..

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 02-07-2023 17:45 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Arkman schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:37:
[...]

In oktober ging ons voorschotbedrag naar 1200 euro/maand. Jaren 80 woning, 260m2, spouwmuur, nauwelijks geïsoleerd dak en de benedenvloer direct op het zand. Overal enkel glas. Nu zitten we (met terugleveren) ruim energieneutraal als het om euro's gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 02-07-2023 17:50 ]

• Arkman
twain4me schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:42:
[...]

of de architectuur moet je aanspreken.. en als ik eerlijk ben is dit niet het beste voorbeeld uit die bouwperiode.

In nederland krijg je gewoon te weinig korting voor achterstallig onderhoud en niet meer aan de huidige maatstaven voldoen..
LOL, ik vind het een lelijk hok, de ligging daarentegen is wel mooi.

Bedoel je met je laatste zin dat er voor oude meuk de hoofdprijs wordt gevraagd? Dat is in dit geval zeker het geval |:(

• Arkman
pagani schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:49:
[...]

In oktober ging ons voorschotbedrag naar 1200 euro/maand. Jaren 80 woning, 260m2, spouwmuur, nauwelijks geïsoleerd dak en de benedenvloer direct op het zand. Overal enkel glas. Nu zitten we (met terugleveren) ruim energieneutraal als het om euro's gaat.
1200 per maand, ja, dan zit je zo rond 15k per jaar en dan klopt je berekeing wel.
Pagina: 1