Goeiedag,
Zouden jullie advies/commentaar willen geven op mijn situatie en plan mbt installatie van warmtepomp en warmtepompboiler.
Ik heb de wens om gasloos te gaan en ga voor het idee van ketelklets dat je met een zeer energiezuinige woning met een hybride warmtepomp en warmtepompboiler gasloos kunt. Natuurlijk zal het in extreme gevallen -7 graden of kouder niet efficient en effectief zijn, en misschien zal de temperatuur in huis zakken, maar dat risico ben ik bereid om te nemen.
Situatie:
- hoekhuis bouwjaar 2020, totaal 140m2 vloeroppv en 550m3 inhoud
- 3 personen huishouden, 1 jong kind en mogelijk in de toekomst nog een gezinsuitbreiding
- 10 pv panelen op zuid-west, jaarlijks opwek +/- 2500 kwh
- jaarlijks huidige verbruik energie +/- 1600 kwh
- intergas cv ketel cv5 (ivm regendouche die niet gebruikt wordt), jaarlijks gasverbruik 700kub
- beneden vloerverwarming, boven radiatoren
- waterbesparende douchekop 7 liter p.m. en WTW. We douchen gemiddeld tussen 8 en 10 minuten per keer. Bijna altijd lange tijd tussen elkaar.
- quooker kraan 5 liter in keuken
- Duco ventilatiebox voor mechanische ventilatie
- temperatuur beneden 19,5 graden altijd en op 1ste en 2e verdieping 17 graden altijd.
Nieuwe situatie / gasloos:
- remeha elga ace 4kw warmtepomp (is binnen nog niet geinstalleerd) de koudemiddelleidingen zullen ongeveer 20m lang moeten worden ivm plek buitenunit op uitbouw
- 150liter warmtepompboiler (welk merk type?)
- 5 extra pv panelen op noord-oost (heb niet meer plek op dak of elders)
- vloerverwarmingsverdeler zonder pomp
- intergas cv ketel verkopen
Enkel vragen die ik heb:
- wat vinden jullie van deze opstelling?
- zal 150 liter wpb genoeg zijn? We douchen altijd op andere tijden, in de ochtend of savonds.
- advies voor een warmtepompboiler? Ik wil graag een met rvs vat en waarbij de koele lucht in de zomer de woning ingeblazen wordt.
- het liefst zou ik ook willen koelen met de warmtepomp maar ik begreep dat dat niet gaat?
- ik lees dat ik een pomp op de vloerverwarmingsverdeler zou moeten zetten?
- hoe zit het met bevriezen/ dichtvriezen, omdat de warmtepomp bijna altijd aan zal staan, moet ik mij daar druk om maken?
- mis ik nog dingen?
Alvast bedankt!!
Gr Martinus123
Zouden jullie advies/commentaar willen geven op mijn situatie en plan mbt installatie van warmtepomp en warmtepompboiler.
Ik heb de wens om gasloos te gaan en ga voor het idee van ketelklets dat je met een zeer energiezuinige woning met een hybride warmtepomp en warmtepompboiler gasloos kunt. Natuurlijk zal het in extreme gevallen -7 graden of kouder niet efficient en effectief zijn, en misschien zal de temperatuur in huis zakken, maar dat risico ben ik bereid om te nemen.
Situatie:
- hoekhuis bouwjaar 2020, totaal 140m2 vloeroppv en 550m3 inhoud
- 3 personen huishouden, 1 jong kind en mogelijk in de toekomst nog een gezinsuitbreiding
- 10 pv panelen op zuid-west, jaarlijks opwek +/- 2500 kwh
- jaarlijks huidige verbruik energie +/- 1600 kwh
- intergas cv ketel cv5 (ivm regendouche die niet gebruikt wordt), jaarlijks gasverbruik 700kub
- beneden vloerverwarming, boven radiatoren
- waterbesparende douchekop 7 liter p.m. en WTW. We douchen gemiddeld tussen 8 en 10 minuten per keer. Bijna altijd lange tijd tussen elkaar.
- quooker kraan 5 liter in keuken
- Duco ventilatiebox voor mechanische ventilatie
- temperatuur beneden 19,5 graden altijd en op 1ste en 2e verdieping 17 graden altijd.
Nieuwe situatie / gasloos:
- remeha elga ace 4kw warmtepomp (is binnen nog niet geinstalleerd) de koudemiddelleidingen zullen ongeveer 20m lang moeten worden ivm plek buitenunit op uitbouw
- 150liter warmtepompboiler (welk merk type?)
- 5 extra pv panelen op noord-oost (heb niet meer plek op dak of elders)
- vloerverwarmingsverdeler zonder pomp
- intergas cv ketel verkopen
Enkel vragen die ik heb:
- wat vinden jullie van deze opstelling?
- zal 150 liter wpb genoeg zijn? We douchen altijd op andere tijden, in de ochtend of savonds.
- advies voor een warmtepompboiler? Ik wil graag een met rvs vat en waarbij de koele lucht in de zomer de woning ingeblazen wordt.
- het liefst zou ik ook willen koelen met de warmtepomp maar ik begreep dat dat niet gaat?
- ik lees dat ik een pomp op de vloerverwarmingsverdeler zou moeten zetten?
- hoe zit het met bevriezen/ dichtvriezen, omdat de warmtepomp bijna altijd aan zal staan, moet ik mij daar druk om maken?
- mis ik nog dingen?
Alvast bedankt!!
Gr Martinus123
[ Voor 12% gewijzigd door Martinus123 op 02-07-2023 11:27 ]
/f/image/Xh0wgMyU3P78m4FqQ4INr1bR.png?f=fotoalbum_large)