Vakantie Turkije en reisvaccinaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnergunner
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-09-2023
Hoi, ik heb enkele dagen geleden een reis geboekt naar Turkije. De dame van het reisbureau gaf aan dat het aanbevolen wordt om jezelf te vaccineren tegen DTP en hepatitis A.

https://www.ggdreisvaccinaties.nl/land/turkije

Ik ken veel mensen in mijn omgeving die naar Turkije op vakantie zijn geweest en ik heb nog nooit iemand horen praten over deze vaccinaties. Is het echt nodig om deze vaccinaties te halen of valt dit allemaal wel mee? Ik verblijf een week op een resort en ga wellicht een of twee keer naar het centrum... Wat is jullie mening over deze reisvaccinaties?

[ Voor 4% gewijzigd door runnergunner op 02-07-2023 09:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:56
runnergunner schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:13:
.. Wat is jullie mening over deze reisvaccinaties?
baat het niet, dan schaadt het niet

Liever achteraf onnodig een vaccinatie gehad dan achteraf spijt hebben dat je hem niet hebt gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Echt strikt nodig zal het niet zijn, maar waarom zou je onnodig risico nemen.

Allevier de ziekten zijn uitermate onprettig of zelfs ronduit dodelijk (tetanus), dus ik heb beide vaccinaties en herhaal die ook regelmatig (elke drie jaar voor HepA, elke 10 jaar voor DTP), omdat ik frequent reis.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:21

Secsytime

Automagisch

Niet per se nodig nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:38

Rmg

wildhagen schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:32:
Echt strikt nodig zal het niet zijn, maar waarom zou je onnodig risico nemen.

Allevier de ziekten zijn uitermate onprettig of zelfs ronduit dodelijk (tetanus), dus ik heb beide vaccinaties en herhaal die ook regelmatig (elke drie jaar voor HepA, elke 10 jaar voor DTP), omdat ik frequent reis.
De eerste prik beschermt voor een jaar en een 2e prik na ~6 maanden ben je voor 30 jaar klaar.

Elke 3 jaar voor hepA is wel een apart schema..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Rmg schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:44:
[...]

De eerste prik beschermt voor een jaar en een 2e prik na ~6 maanden ben je voor 30 jaar klaar.

Elke 3 jaar voor hepA is wel een apart schema..
Hangt van het vaccin af. Wat ik destijds van de Reis-GGD (waar ik mijn vaccinaties haal) begreep zijn er twee verschillende vaccins van HepA, waarbij voor één idd jouw schema geldt maar bij mij werd er wel gezegd dat die elke 3 jaar opnieuw moest voor optimale bescherming.

Of het klopt, geen idee, ik ben geen medicus...

En ach, die € 55 die dat HepA vaccin kost vind ik ook wel weer te overzien, verspreid over 3 jaar. Mijn gezondheid is me die 18.5 euro per jaar wel waard.

DTP is dan wel één keer per 10 jaar, volgens mij is dit overal gelijk (en met € 27 ook goedkoper).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 16:31
DTP is eigenlijk zowiezo handig, ook in Nederland als je risico loopt op vallen/open wonden. Daarom wordt hij in het vaccinatieprogramma voor kinderen ook regelmatig herhaald.

Hepatitis A is makkelijk: is vervelend om op te lopen en als je hem na 6 maanden herhaald ben je er voor minimaal 25-30 jaar tegen beschermd. Kleine moeite, veel profijt.

Zijn ze écht nodig: waarschijnlijk niet. Zijn ze handig? Ja... DTP zoals ik al zei ook in NL, voorkomt nare infecties die alleen goed te behandelen zijn als je er snel bij bent - de reden om hem voor reizigers te adviseren is dat je in het buitenland wat minder makkelijk naar de huisarts gaat met ogenschijnlijk kleine dingen. Hepatitis A heeft vooral te maken met kwaliteit van rioolstelsel: komt bij ons bijna niet meer voor, maar kan in Turkije gewoon in leiding of zwemwater zitten. Verloopt in verreweg de meeste gevallen onschuldig, dus meeste mensen daar zullen gewoon natuurlijk immuun zijn en blijven, maar je NLse immuunsysteem heeft 't ding nog nooit gezien. En als je pech hebt en het niet onschuldig verloopt is er niet zo veel aan te doen.

[ Voor 52% gewijzigd door Ilmar op 02-07-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:30
Let wel op wat vergoeding van jouw zorgverzekeraar betreft. Dat kan je soms wat geld schelen als je het via de huisarts/tropenarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Jarno schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:52:
Let wel op wat vergoeding van jouw zorgverzekeraar betreft. Dat kan je soms wat geld schelen als je het via de huisarts/tropenarts.
Klopt, veel verzekeraars vergoeden het wel (al dan niet deels), maar alleen als je de vaccinatie haalt via GGD, Reisprik of Thuisvaccinatie, en niet als je het bij een random commerciele partij haalt.

Hier een handig globaal overzicht (maar check altijd je eigen polis!): https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/vaccinaties

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:21

Secsytime

Automagisch

Allemaal goede adviezen, let wel op de tijd die een vaccincatie nodig heeft om uberhaupt bescherming op te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

wildhagen schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:15:
[...]
Klopt, veel verzekeraars vergoeden het wel (al dan niet deels), maar alleen als je de vaccinatie haalt via GGD, Reisprik of Thuisvaccinatie, en niet als je het bij een random commerciele partij haalt.

Hier een handig globaal overzicht (maar check altijd je eigen polis!): https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/vaccinaties
Grappig.
Heb ze altijd zelf betaald, maar zie in die lijst dat mijn verzekering het gewoon vergoed zou hebben…

Les voor de volgende keer :)

Had er nooit over nagedacht dat die misschien onder de dekking zou kunnen vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 02-07-2023 16:45 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
President schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:15:
[...]

baat het niet, dan schaadt het niet

Liever achteraf onnodig een vaccinatie gehad dan achteraf spijt hebben dat je hem niet hebt gehaald
Dit inderdaad. Heb je een goeie reden om die vaccinatie niet te halen? Nee? Dan gewoon doen.

Zorgverzekeraar betaalt het bij mij ook, ik heb alle reisvaccinaties die ik kon krijgen gehaald. Liever te veilig dan dat je ter plaatse onmeunig ziek wordt.

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1