Home Assistant samen met Mesh wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pictuner
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-01-2024
Ik heb mezelf kennelijk weer eens het leven moeilijk gemaakt, maar ik weet ook niet hoe ik het moet gaan oplossen.

Een aantal maanden geleden ben ik overgestapt van Samsung SmartThings naar Home Assistant. Met die overstap ben ik ook meer gaan automatiseren en wil ik nu ook nog verder gaan dan ik nu doe.

Doordat mijn huis vrij groot is +-200m2 verdeeld over 3 verdiepingen én een aantal wifi domotica producten gebruik, heb ik een Google Nest Wifi mesh netwerk aangeschaft. De wifi werkt nu door het hele huis briljant en ook een overstap naar een andere ISP geeft voor de wifi apparaten geen problemen meer.

Het probleem wat ik nu heb is dat er een double NAT situatie ontstaat. Ik heb namelijk een bedraad netwerk op de KPN experiabox v12 en een wifi netwerk via de Google Nest. Gevolg is dat de Home Assistant wel de bedrade apparaten ziet (want hij zit zelf ook bedraad aan het internet) maar alle wifi apparaten niet.

De Nest Wifi in bridge mode zetten is geen optie, dan kan er nog maar 1 apparaat gebruik maken van de wifi.
De KPN experiabox in bridge mode is ook geen optie want dat kan ie niet.
Bedrade accesspoints zijn helaas ook geen optie in dit huis, want dan moeten er eerst CAT kabels getrokken worden.

Ik sta wel open om een ander mesh systeem aan te schaffen indien nodig, alleen kom ik er maar niet achter welk systeem gebruik kan maken van bridge mode en zo de DHCP functie van de experiabox gebruiken.

Hebben jullie ideeën/tips om de home Assistant toegang te geven tot zowel de info van het bedrade netwerk als de wifi?

Toch echt een NT onderwerp

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 02-07-2023 10:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een apparaat, bedoel je dan dat de mesh niet meer werkt? Of dat nog maar een apparaat kan verbinden. Voor laatste zou technisch geen reden zijn dus dat zou Google dan expres gedaan moeten hebben.

Maar even anders, experiabox eruit is geen optie?

En mja, wireless mesh blijft natuurlijk altijd een lapmiddel... Maar als het goed is ondersteund Unifi het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:33

Cyphax

Moderator LNX
Je hebt zo te zien twee opties: Google Nest router ertussen, of die Nest-spullen vervangen door iets anders, zoals de EAP- of Deco-lijn van tp-link, of KPN SuperWifi (als je toch al bij KPN zit).
Ik zou zelf dat laatste doen, om niet teveel afhankelijk te zijn van 1 ecosysteem (ik heb zelf een paar EAP-ap's met een losse controller om het managed te maken).

Als je zegt "mesh", bedoel je dan de letterlijke betekenis of wil je gewoon managed wifi waarbij je de ap's bedraad aansluit (wat door fabrikanten vaak "mesh" genoemd wordt)?

[ Voor 19% gewijzigd door Cyphax op 02-07-2023 10:25 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je google nest is nu een router en maakt dus een ander subnet voor je wifi, zodat het bekabelde deel en je wifi elkaar niet kunnen bereiken.
Ik dacht dat je die google nest ook in AP mode kunt zetten en dan heb je weer een netwerk.

Die KPN in Bridge lost natuurlijk niets op dan heb je het bekabelde deel rechtstreeks aan het internet hangen en de wifi achter de nest router.
En nog een router erbij helpt natuurlijk ook niets.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 02-07-2023 11:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pictuner
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-01-2024
Septillion schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:18:
Een apparaat, bedoel je dan dat de mesh niet meer werkt? Of dat nog maar een apparaat kan verbinden. Voor laatste zou technisch geen reden zijn dus dat zou Google dan expres gedaan moeten hebben.

Maar even anders, experiabox eruit is geen optie?

En mja, wireless mesh blijft natuurlijk altijd een lapmiddel... Maar als het goed is ondersteund Unifi het ook.
Volgens mij is het ook de beperking door Google, dat is wel wat ik online terug lees. Het is dus dat je één apparaat kan verbinden.

En opzich is ook de experiabox eruit wel een optie. De 'analoge' tv kijk ik toch al via een smarttv app, dus dat kan ook nog.
Cyphax schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:21:
Je hebt zo te zien twee opties: Google Nest router ertussen, of die Nest-spullen vervangen door iets anders, zoals de EAP- of Deco-lijn van tp-link, of KPN SuperWifi (als je toch al bij KPN zit).
Ik zou zelf dat laatste doen, om niet teveel afhankelijk te zijn van 1 ecosysteem (ik heb zelf een paar EAP-ap's met een losse controller om het managed te maken).

Als je zegt "mesh", bedoel je dan de letterlijke betekenis of wil je gewoon managed wifi waarbij je de ap's bedraad aansluit (wat door fabrikanten vaak "mesh" genoemd wordt)?
Met de mesh doel ik op de draadloze ap's die samenwerken om de wifi te verspreiden. Ik moet zeggen dat het vervangen van Google Nest naar wat anders ook als een realistisch plan klinkt. Dat klonk mij ook als een haalbaar iets.
Ben(V) schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:31:
Je google nest is nu een router en maakt dus een ander subnet voor je wifi, zodat het bekabelde deel en je wifi elkaar niet kunnen bereiken.
Ik dacht dat je die google nest ook in AP mode kunt zetten en dan heb je weer een netwerk.

Die KPN in Bridge lost natuurlijk niets op dan heb je het bekabelde deel rechtstreeks aan het internet hangen en de wifi achter de nest router.
En nog een router erbij helpt natuurlijk ook niets.
Ik zal eens kijken of ik die AP modus kan vinden, dat zou een makkelijke optie zijn natuurlijk. Bedankt voor de bevestiging dat de bridge mode van KPN in ieder geval geen nut heeft.