Telescopische raamuitzettrrs werken niet goed.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-07 14:37
In ons raam zijn twee telescopische raamuitzetters gemonteerd, zodat de ramen open kunnen terwijl de hor die in het kozijn is gemonteerd dicht is. Een regulier uitzetijzer (met gaatjes) zo dit voorkomen.

Nu blijkt echter dat deze raamuitzetijzers niet sterk genoeg zijn om de houten kozijnen op hun plek te houden. Voor zo ver ik weet, zijn dit de langste uitzetijzers die er zijn. Dat is nodig omdat anders de ramen niet helemaal open kunnen.

Ik weet niet goed hoe ik dit handig kan oplossen. Weer iemand een manier hoe de ramen volledig open kunnen terwijl de hor dicht zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6sOeGGB3qO8Bq4gp8jHi_I6yKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dOIaqzZtX8FJXGH03vVuJhP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia010iPLwlIDBdlJZPvma01Sn1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiPI68wZvLjuJYLjtw2SM2kk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-07 14:43
Ze zijn verkeerd geplaatst. Mogelijk omdat iemand geprobeert heeft de oude gaten te hergebruiken.

De arm hoort (vrijwel) ingeklapt te zijn als het raam dicht is. Schroef het ijzer los van het raam, duw het ijzer helemaal in en teken dan de plek af waar het bevestigd zou worden op het raam.
Doe je raam nu open, trek het ijzer uit en kijk hoe ver je je raam open kunt doen met dat bevestigingspunt. Waarschijnlijk kom je dan al een stuk verder.

Heb je meer ruimte nodig, dan moet de bevestiging in het kozijn meer richting het scharnier van het raam.

Wat betreft kracht: Door aan het deel waar AXA staat te draaien, verander je de kracht. Die ijzers zijn prima in staat om vrijwel volledig te blokkeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Nijn op 02-07-2023 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28

Yucon

*broem*

Ik twijfel een beetje waar ik nu naar kijk. Kun je eens een foto van het raam in open toestand toevoegen?

edit: dit is toch een kantelraam of niet?

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 02-07-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:39
Op hun plek houden: dat ronde stuk waar Axa op staat bij de glijstang kun je bij meeste raamuitzetters draaien en zo de weerstand instellen. Kan je die nog strakker zetten?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Yucon schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:57:
Ik twijfel een beetje waar ik nu naar kijk. Kun je eens een foto van het raam in open toestand toevoegen?

edit: dit is toch een kantelraam of niet?
Nee, reguliere ramen (als dat zo heet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/id9OUh50o3QUwJbfuKLu-TN1TR4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeDXwAO2a3OaMiFG2xNA8Fr2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTE5l9SQCRbIdZl0YmVaqKBpp2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBPYs5Tew5FFsmwN77heocW1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqildV8Y-RqXgORh5-v_tQFa47U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggGCDPQ6W2rzMxpaAlmk4geG.jpg?f=fotoalbum_tile
Nijn schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:30:
Ze zijn verkeerd geplaatst. Mogelijk omdat iemand geprobeert heeft de oude gaten te hergebruiken.

De arm hoort (vrijwel) ingeklapt te zijn als het raam dicht is. Schroef het ijzer los van het raam, duw het ijzer helemaal in en teken dan de plek af waar het bevestigd zou worden op het raam.
Doe je raam nu open, trek het ijzer uit en kijk hoe ver je je raam open kunt doen met dat bevestigingspunt. Waarschijnlijk kom je dan al een stuk verder.

Heb je meer ruimte nodig, dan moet de bevestiging in het kozijn meer richting het scharnier van het raam.

Wat betreft kracht: Door aan het deel waar AXA staat te draaien, verander je de kracht. Die ijzers zijn prima in staat om vrijwel volledig te blokkeren.
Bedoel je dat dit stuk naar links moet? (En rechts aan de andere kant?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-twUvVHxIvH1KkE6fXeVjVnIbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvO6g156i67qWKE2pKCejT5I.jpg?f=fotoalbum_large
Cyriel85 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:01:
Op hun plek houden: dat ronde stuk waar Axa op staat bij de glijstang kun je bij meeste raamuitzetters draaien en zo de weerstand instellen. Kan je die nog strakker zetten?
Kan niet strakker helaas :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:12
Muncher schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:07:
[...]

Nee, reguliere ramen (als dat zo heet)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Bedoel je dat dit stuk naar links moet? (En rechts aan de andere kant?)
[Afbeelding]
[...]

Kan niet strakker helaas :'(
Je kunt de verste (rechter) schroef in het vaste deel van het kozijn naar het andere gat verplaatsen om zo (zonder nieuwe gaten te boren) zien hoeveel dat helpt. De stang is dan meer ingeschoven waardoor het raam verder open gaat.

Sowieso kun je dat deel op het raam beter verder van het scharnier verplaatsen zodat hij sterker is. Normaal zie je ze andersom geplaatst toch, vaste deel bij scharnierkant

[ Voor 5% gewijzigd door cverkooyen op 02-07-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
cverkooyen schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:11:
[...]

Je kunt de verste (rechter) schroef in het vaste deel van het kozijn naar het andere gat verplaatsen om zo (zonder nieuwe gaten te boren) zien hoeveel dat helpt. De stang is dan meer ingeschoven waardoor het raam verder open gaat.

Sowieso kun je dat deel op het raam beter verder van het scharnier verplaatsen zodat hij sterker is
Het raam kan helemaal open. Als het echter waait, dan waait het raam of dicht of verder naar buiten, eigenlijk voorbij de rand van het kozijn (met als gevolg veel spanning op het kozijn, schroeven die loskomen, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:12
Muncher schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:15:
[...]

Het raam kan helemaal open. Als het echter waait, dan waait het raam of dicht of verder naar buiten, eigenlijk voorbij de rand van het kozijn (met als gevolg veel spanning op het kozijn, schroeven die loskomen, etc).
Verkeerd gelezen. Dan dus sowieso andersom plaatsen dan is de uitzetter sterker dan nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Naar mijn idee zijn die armen sowieso verkeerd om gemonteerd. Ik heb precies dezelfde. En die houden het raam wel tegen.

Oh, Timmerman Koos beweert anders. Ok.

Maar bij TS zitten ze echt verkeerd gemonteerd.

[ Voor 135% gewijzigd door NaN op 02-07-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
cverkooyen schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:11:
[...]

Sowieso kun je dat deel op het raam beter verder van het scharnier verplaatsen zodat hij sterker is. Normaal zie je ze andersom geplaatst toch, vaste deel bij scharnierkant
Dat dacht ik ook. Kwam wel deze twee “alternatieve” manieren van monteren tegen. Dat lijkt hier te zijn gebruikt.

YouTube: Timmertip 392 Telescoop uitzetijzer verkeerd gemonteerd

YouTube: Timmertip 396 Telescoop uitzetijzer monteren # 2 Proef bewijst het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01

BCC

De lengte van de arm in deze opstelling is maar 5cm, dus de arm van het raam zelf is veel groter - timmerman koos heeft in z’n tentoonstelling een arm van zo’n 30 cm op het raam, wat een stuk sterker gaat zijn. Dus idd verkeerd gemonteerd imho.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
NaN schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:17:
Naar mijn idee zijn die armen sowieso verkeerd om gemonteerd. Ik heb precies dezelfde. En die houden het raam wel tegen.

Oh, Timmerman Koos beweert anders. Ok.
Ik heb geen idee of Timmerman Koos een betrouwbare bron is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
BCC schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:24:
De lengte van de arm in deze opstelling is maar 5cm, dus de arm van het raam zelf is veel groter - timmerman koos heeft in z’n tentoonstelling een arm van zo’n 30 cm op het raam, wat een stuk sterker gaat zijn. Dus idd verkeerd gemonteerd imho.
Kan je uitleggen wat er dan nu precies verkeerd is gemonteerd? Dat begrijp ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Arm aan de binnenkant moet aan de scharnier zijde gemonteerd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE2RbC_y1aKNLdNlFU5n6wfesYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htoNxRZm8c9MXJCxb5CRGc4q.jpg?f=fotoalbum_large

(die gaten zijn van een heel ander soort uitzetter geweest)

[ Voor 79% gewijzigd door NaN op 02-07-2023 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:39
Muncher schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:29:
[...]

Kan je uitleggen wat er dan nu precies verkeerd is gemonteerd? Dat begrijp ik niet helemaal.
Dit is normaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uD32pQNTa72vR9rOlb2iAZp4tU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFriwqqx4vPcHAnBIJECfBrH.jpg?f=fotoalbum_large

Dan gaat de glijder veel verder in en uit, en is kan dus veel meer kracht opvangen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Timmerman Koos heeft het vooral over dat het met zijn manier van monteren de uitzetter minder snel stuk gaat, hij test nergens of ie het raam goed tegenhoud.

Bij jouw raam zit het ijzer veel te ver aan de scharnierkant vast, dan komt er teveel kracht op te staan. Op je plaatje met rode pijl, het stuk op het raam dus naar links ipv het stuk op het kozijn naar rechts

[ Voor 16% gewijzigd door esdeboer op 02-07-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-07 12:33

Barrycade

Through the...

Dit is puur Natuurkunde, momentwet, door de bevestiging aan het raam aan de kant van de scharnieren heeft je uitzetter veel meer kracht op te vangen dan als de voorbeelden hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Muncher schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:29:
Als het raam dicht is moet de glijder helemaal in de glijbus zitten.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Juup schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:13:
[...]

Als het raam dicht is moet de glijder helemaal in de glijbus zitten.
Ah zo. Dat kan op twee manieren. Door het linkergedeelte naar rechts te verplaatsen of juist het rechtergedeelte naar links. Welke van de twee is handig om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:52
Muncher schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:23:
[...]

Ah zo. Dat kan op twee manieren. Door het linkergedeelte naar rechts te verplaatsen of juist het rechtergedeelte naar links. Welke van de twee is handig om te doen?
Het lijkt mij handig om hem op het raam verder naar rechts te bevestigen. Als hij op het deel van het raam komt wat het verste naar buiten gaat kan het raam immers minder ver open. Ik heb ze dus gemonteerd aan de kant waar ook de scharnieren van het raam zitten. Foto van @Cyriel85 geeft dit weer.

Bovenstaande is overigens conform de montagehandleiding van de fabrikant.

Ik heb trouwens exact dezelfde hier op het raam zitten en ook wanneer ze helemaal aangedraaid zitten laat de hoeveelheid wind die ze kunnen verdragen te wensen over vind ik.

Edit: ik heb nog eens het filmpje van de timmerman bekeken... Nu weet ik het ook niet meer :+

Ik heb het topic even gevolgd om te kijken of er nog iemand met een briljante oplossing komt.

[ Voor 22% gewijzigd door filthymushroom op 02-07-2023 11:46 . Reden: Timmerman Koos bekeken ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
Ben maar eens begonnen met de ijzers wat meer naar het midden te verplaatsen. Bedankt voor alle tips!

Volgende stap is om ze om te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FKVx76seVQF2YCjF5c6KY4NoSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6r73h4mQaL3cDzKb2oc8H84R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Muncher op 02-07-2023 16:25 ]

Pagina: 1