Scheuring voegwerk buitengevel hoek - probleem of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-05 18:05
Gisteren viel me op dat in de zijgevel van onze aanbouw een aardige scheur in het voegwerk zit welke richting de hoek groter word. Scheur is ongeveer een baksteen breedhuis. Het betreft een aanbouw gezet in 2013 in Gelderland tegen de grens van s' Hertogenbosch.

Er is in 2020 funderingsherstel geweest omdat de aanbouw was gefunderdeerd op staal, ondergrond is kleigrond staan en naast de aanbouw op circa 1.5m loopt een sloot(je). Hier zijn consoles verankerd aan de vorstrand en een 7 tal buispalen geplaatst (waar er 2 buispalen op de hoek zitten waar nu de scheurt vormt). In oktober 2022 heb ik de gescheurde voegen hierdoor laten repareren, inclusief een gedeelte waar nu de nieuwe scheur heeft gevormd. Ten slotte, heeft er paar maandag geleden wel onderhoud plaatsgevonden aan onze beschoeiing waar nieuwe damwand planken zijn geplaatst met gebruik van een spuitlans.

Het vreemde is dat dit een horizontale scheur is waar in het verleden het verticale scheuren waren door de verzakking. Dit is de enige scheur die ik heb gevonden, de andere gerepareerde voegen en bestaande voegen zijn nog intact.

Als ik Google vind ik alles van 'geen probleem, thermische uitzetting van muur en dakconstructie' tot 'meteen constructeur bellen', dus daar word ik niet echt wijzer van... :/

De concrete vraag die ik heb zijn:
- Is dit iets om me druk om te maken gezien de historie of een scheur te verwachten door (thermische) werking oid?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapheal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u087FHPae11bdiVBYn2ifPbkAmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDxErJLB9PULIzSHgV19eRux.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP0kMqUq1hEcfg7z9QfjpNF6Gv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51ziJP9Ysok3pJgErgWl6R8V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9CbyojG4YIGdxrL-7r3pO1Ijfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZtjKEiz4rj29yww0DreQe3U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:00
Uit interesse, waar zit de scheur? Ik zie het niet 1-2-3. Enigste wat ik zie, is niet netjes metselwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Loopt er nou leiding van de airco via de HWA? (Toch geen kabel van de pv mag ik hopen).

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 02-07-2023 11:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:50
Dat scheurtje in voegwerk onder de rollaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapheal
Bedankt voor jullie reacties, @UTMachine ik voeg nog even gemarkeerde foto's bij ter verduidelijking.
@Sport_Life, dat is de condens afvoer van de airco. @kjiratsiekoedel als de gemarkeerde foto's dezelfde is die je bedoeld, dan ja ☺️. Het vreemde is dus alleen dat het vorige jaar nieuwe voeg is in gebracht en nu nog geen jaar later weer gescheurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapheal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 18:18

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dit heeft niets met verzakken te maken. Die muur is keigoed vertand in de andere. Je ziet verticaal of op lager niveau's alles intact zijn. Dit is gewoon een bovenste laag metselwerk die een beetje los zit. Gebeurt wel vaker.

De muur is daar veel zwakker omdat er weinig massa op drukt, werking van dakmaterialen/planken/isolatie kan dan wat zijwaartse druk uitoefenen op het metselwerk. Waar het precies door komt kan ik niet zien natuurlijk. Maar ik had dit ook bij bovenste laag van mijn platdak-garage.

Lekker niks aan doen :)
Pagina: 1