Tp-link deco xe75 pro of Omada Accespoints

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:04
Hallo

Ik ben opzoek naar een nieuwe accespoints om WiFi te verbeteren in huis en natuurlijk met wifi6/6e

Nu is mijn oog gevallen op de omoda lijn icm de controller en 4/5 Accespoints

De deco xe75 pro hebben 3 satellieten

Ik kan denk ik niet all accespoints voorzien van een utp kabel

Wil er een op de bovenverdieping , woonkamer , gang en buiten in de tuin

De woonkamer en gang willen wel lukken bedraad maar boven en in de tuin wat lastiger te realiseren

Nu zit ik in dubio wat handig is om aan te schaffen
De deco set en of omoda lijnwaad mij ook erg interessant lijkt gezien dit opzich wel toekomstbestendig is weet niet of dat bij de deco lijn ook zo is ??

Tevens heeft er iemand ervaring als er een AP van omada een draadloze uplink heeft is het bereik bijvoorbeeld boven op de 1 e verdieping dan wel oké/ snelheid ?

Ik hoor graag jullie meningen / koopadvies en ervaringen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:01
Ik heb thuis omada draaien en dat werkt prima i.c.m. de oc200. Bij mijn schoonouder hebben ze Deco, daar ben ik zelf niet kapot van. Hoop gezeur en nog wat andere zaken( kan ook door de leeftijd komen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34
De Deco lijn van TP-Link is gericht op consumenten. Met de app wordt je door de installatie begeleid en zullen er generieke instellingen worden doorgevoerd die voor de meeste consumenten voldoen. Je kunt er weinig aan verprutsen.

De Omada lijn is specifiek gericht op de zakelijke markt en pro-summers. Dit betekent dat je enige kennis van netwerken moet hebben om de installatie goed te kunnen voltooien.

Dus het is meer hoe ver je kennis gaat en hoeveel tijd je erin wilt steken. Met de Deco’s ben je vrij snel klaar en heb je tijd over. Met de Omada’s kun je je hart ophalen met allerlei fine tuning om je netwerk te regelen.
Beide lijnen zullen kwa hardware weinig van elkaar verschillen dus kijk vooral naar waar je je comfortabel bij voelt.

Toekomstbestendig is trouwens een wassenneus in de ict wereld. Als er morgen een nieuwe WiFi standaard of protocol het nieuwe eureka is geworden dan duikt de markt daar weer vol op om nieuwe producten te kunnen verkopen en laten ze het oude voor wat het is. Koop wat je nu nodig hebt en niet wat je later denkt nodig te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:02
Als je op zoek bent naar nieuwe accesspoints om de Wi-Fi in huis te verbeteren, zou ik persoonlijk de Omada-lijn aanraden. Hoewel de Deco-set ook een optie is, is deze meer gericht op consumenten en maakt gebruik van een mesh-systeem. Mesh is handig als je geen kabels wilt trekken, maar het is belangrijk om te beseffen dat mesh in feite een luxere vorm van repeaters is. Als je al Wi-Fi-problemen hebt, zelfs met een goede router, zal mesh deze problemen niet volledig oplossen, omdat het nog steeds afhankelijk is van Wi-Fi-verbindingen. Providers gooien het graag naar consumenten toe zodat ze met wat strategisch geplaatste satellietjes je een dekkend wifi netwerk krijgt.

In plaats daarvan zou ik aanraden om een aantal goed geplaatste accesspoints van de Omada-lijn te gebruiken. Deze access points kunnen bedraad worden aangesloten, wat over het algemeen betere prestaties oplevert dan een draadloze verbinding. Met Omada accesspoints heb je volledige bandbreedte tot je beschikking op elk punt, terwijl bij mesh-systemen de bandbreedte wordt gedeeld vanwege de draadloze verbindingen tussen de nodes.

Voor jouw specifieke situatie, waarbij het moeilijker is om bedrade verbindingen naar alle accesspoints te leggen, zou je bijvoorbeeld een access point in de woonkamer en de gang kunnen plaatsen, waar bedrade verbindingen mogelijk zijn. Voor de bovenverdieping en de tuin, waar bedrade verbindingen lastiger zijn, kun je overwegen om accesspoints met een draadloze uplink te gebruiken. Dat is ook gewoon Mesh, maar de bandbreedte tussen de ap's is in de praktijk hoger dan die van de deco lijn en zorgt dus voor minder problemen.

Als je een grote tuin hebt, kun je ook overwegen om een wifi-brug aan te leggen waar achter je een ap ophangt voor de wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34
eltweako schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:56:
Als je op zoek bent naar nieuwe accesspoints om de Wi-Fi in huis te verbeteren, zou ik persoonlijk de Omada-lijn aanraden. Hoewel de Deco-set ook een optie is, is deze meer gericht op consumenten en maakt gebruik van een mesh-systeem. Mesh is handig als je geen kabels wilt trekken, maar het is belangrijk om te beseffen dat mesh in feite een luxere vorm van repeaters is. Als je al Wi-Fi-problemen hebt, zelfs met een goede router, zal mesh deze problemen niet volledig oplossen, omdat het nog steeds afhankelijk is van Wi-Fi-verbindingen. Providers gooien het graag naar consumenten toe zodat ze met wat strategisch geplaatste satellietjes je een dekkend wifi netwerk krijgt.

In plaats daarvan zou ik aanraden om een aantal goed geplaatste accesspoints van de Omada-lijn te gebruiken. Deze access points kunnen bedraad worden aangesloten, wat over het algemeen betere prestaties oplevert dan een draadloze verbinding. Met Omada accesspoints heb je volledige bandbreedte tot je beschikking op elk punt, terwijl bij mesh-systemen de bandbreedte wordt gedeeld vanwege de draadloze verbindingen tussen de nodes.

Voor jouw specifieke situatie, waarbij het moeilijker is om bedrade verbindingen naar alle accesspoints te leggen, zou je bijvoorbeeld een access point in de woonkamer en de gang kunnen plaatsen, waar bedrade verbindingen mogelijk zijn. Voor de bovenverdieping en de tuin, waar bedrade verbindingen lastiger zijn, kun je overwegen om accesspoints met een draadloze uplink te gebruiken. Dat is ook gewoon Mesh, maar de bandbreedte tussen de ap's is in de praktijk hoger dan die van de deco lijn en zorgt dus voor minder problemen.

Als je een grote tuin hebt, kun je ook overwegen om een wifi-brug aan te leggen waar achter je een ap ophangt voor de wifi.
De Deco lijn kun je ook gewoon als accespoints instellen en de backhaul bedraad instellen ;)

How to set up Deco to work in Access Point mode
Bron: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Die omada zou ik alleen doen voor feautures als vlans. Als je ze draadloos gaat verbinden zou ik zeker naar deco kijken

Als je perse wifi6e wilt kost die omada ap ook 600 euro per node…
uitvoering: TP-Link Omada EAP690E HD

Een x50(-poe/outdoor)(wifi6) of xe75(wifi6e) is prima optie

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:04
laurens0619 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:17:
Die omada zou ik alleen doen voor feautures als vlans. Als je ze draadloos gaat verbinden zou ik zeker naar deco kijken

Als je perse wifi6e wilt kost die omada ap ook 600 euro per node…
uitvoering: TP-Link Omada EAP690E HD

Een x50(-poe/outdoor)(wifi6) of xe75(wifi6e) is prima optie
Hoeft niet per se WiFi 6E te zijn
De andere omada als zijn WiFi 6 lijkt me ruim voldoende toch ?

Waarom is die 6E ap zo duur in vergelijking met de ) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
@MarioMark1541 tja het is nieuwe techniek dus dat is vaak wat duurder maar hoe ze het nu hebben geprijsd is best overdreven

Maar een omada en deco zijn best verschillende producten. Als je verder wilt tweaken en bv vlans en eigen controller dan is omada leuk.
Wil je gewoon goed wifi zou ik naar de x50 suite kijken, evt de poe versie voor waar je kabels hebt en de outdoor versie voor buiten

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 02-07-2023 14:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MarioMark1541 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:59:
[...]

Hoeft niet per se WiFi 6E te zijn
De andere omada als zijn WiFi 6 lijkt me ruim voldoende toch ?

Waarom is die 6E ap zo duur in vergelijking met de ) ?
Omdat WiFi-6E een derde radioketen toevoegt voor de 6GHz-band. Die radio is een flink deel van de prijs van zo'n apparaat, waarbij 6GHz componenten duurder zijn dan die voor 2.4GHz of 5GHz.

Voordeel van 6GHz is dat het vooralsnog nauwelijks gebruikt wordt, en dat er geen legacy of overlappende kanalen zijn (zoals in de 2.4GHz) danwel lastige regulatory zooi rondom radarsignalen (zoals in de 5GHz). Maar heb je het nodig? Alleen als je 5GHz performance onvoldoende is.

Als je het niet *nu* nodig hebt zou ik afraden om WiFi-6E spullen te kopen. WIFi-7 is er bijna, WiFi-6E kost flink meer maar biedt behalve die extra band geen enkel voordeel boven WiFi-6 in de andere twee banden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1