Display op lagere resolutie vastzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:18
Een paar maand terug kocht ik een nieuwe 4K TV. Ik heb de oude HTPC en surround receiver behouden. De TV wordt grotendeels gebruikt om iets te streamen of te casten. De aangesloten toestellen worden niet vaak gebruikt en spelen geen 4K materiaal af, dus ik vind het niet te moeite om de receiver ook te vervangen.

Het probleem: Windows 10 op m'n HTPC detecteert een 4K TV en wil de iGPU dus 4K laten uitsturen. Maar de receiver ondersteunt dat niet, dus het scherm blijft zwart.
Ik heb al eens geprobeerd met een 2de monitor aan te sluiten via DVI, en zo de HDMI out naar 1920x1080 60Hz te zetten, en dan heb ik wel beeld.
Maar van zodra ik de 2de monitor weer loskoppel, switcht Windows direct terug naar 4K en gaat het beeld op de TV weer op zwart.

Kan ik Windows 10 of de Intel Graphics Control Center niet op een of andere manier wijsmaken om altijd 1080p te gebruiken, ondanks er een 4K scherm aangesloten is?

Toestellen:
Philips 48OLED807
Onkyo TX-NR609
HTPC: Asus H87M-E / Intel i3-4130 / Win10 22H2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of het vanuit Windows zelf kan weet ik niet maar met een tooltje als bijv Display Fusion kun je dit gewoon vastzetten door profielen aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
TERW_DAN schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:21:
Of het vanuit Windows zelf kan weet ik niet maar met een tooltje als bijv Display Fusion kun je dit gewoon vastzetten door profielen aan te maken.
Moet ik eens proberen, thanks for the tip!

https://www.displayfusion.com/Features/MonitorConfig/
Use DisplayFusion to set your Monitor Configuration. Configure the resolution, colour depth, refresh rate and orientation.

(Nu weer de HTPC uit de kast trekken, en die 2de monitor verhuizen :F)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of remote desktoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
Jammer genoeg lukt het na het maken van een profiel in DisplayFusion ook niet. Van zodra ik de monitor loskoppel, gaat de TV terug op zwart.
Ook RDP is geen oplossing. In een RDP sessie kan je geen display settings aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:21
Er zijn natuurlijk wel meer mogelijkheden voor remote control/desktop dan RDP.
(Nu weer de HTPC uit de kast trekken, en die 2de monitor verhuizen :F)
Voor dit soort zaken is remote control dus een must. >:)
freeco schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:58:
Kan ik Windows 10 of de Intel Graphics Control Center niet op een of andere manier wijsmaken om altijd 1080p te gebruiken, ondanks er een 4K scherm aangesloten is?
Jawel, je moet zorgen dat je 1080p selecteert met de optie Monitor Display Scaling actief in plaats van de Windows standaard GPU Scaling, daarmee blijft het uitgangssignaal (4K) namelijk hetzelfde.

Als voorbeeld mijn FullHD monitor op 1280x800:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXeaOazXtFRywaPIXME9rwjukvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5NdLyFcOJ6lcQQGV1YWUuAao.png?f=fotoalbum_large

Zie ook:
Display Scaling VS Integer Scaling (Boost FPS With Sharper Image)

Vervelend is alleen dat Intel bij latere drivers de custom resolutie opties heeft verwijderd. :(

Op een pc hier met I5-4430/HD-4600Gfx zitten de opties er wel in driver 20.19.15.4703.

Je kan ook nog in de weer met het CRU resolution tool.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 02-07-2023 23:44 ]

Pagina: 1