Overstap van AP’s naar mesh

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolet1979
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-07-2023
Hallo,

Hopelijk kunnen jullie een leek op weg helpen.

Huidige situatie: Telenet modem in de kelder met Netgear switch en 3 AP’s (ook van Telenet, dus zeer basic) op elke verdieping. Werkt redelijk goed, wat veel uitval naar mijn zin, maar…

2 pubers in huis die zeer vindingrijk zijn om toch maar op een scherm te zitten, ook ‘s nachts. Laptops zijn van school waardoor ik geen admin ben en dus quasi niets kan installeren. Met een mesh systeem kan ik het gebruik wel monitoren en dus ook limiteren.

Nu de vraag! Zo’n systeem wordt geleverd met een router en een aantal satellieten. Waar zet ik de router? Op etage 1 of bij in de kelder bij de modem? Als de router op etage 1 kan en daar WiFi uitzendt, heb ik maar 2 extra satellieten nodig. Als hij bij in de kelder moet, heb ik er 3 nodig.

Kan iemand mij een simpel antwoord geven? Lees, een antwoord dat ik begrijp ;-)

Groetjes,

Evo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je met een mesh systeem meer kunnen instellen/monitoren dan met de router die je nu hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolet1979
Ik wil met een app de toestellen kunnen beheren. Account aanmaken per kind met hun toestellen en zo instellen. Met de router die ik nu heb, gaat dat niet of ik moet een extra abonnement nemen van Telenet à 10 euro per maand. Ook een optie natuurlijk, maar daar lees ik zeer tegenstrijdige zaken over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Evolet1979 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:54:
Hallo,

Hopelijk kunnen jullie een leek op weg helpen.

Huidige situatie: Telenet modem in de kelder met Netgear switch en 3 AP’s (ook van Telenet, dus zeer basic) op elke verdieping. Werkt redelijk goed, wat veel uitval naar mijn zin, maar…

2 pubers in huis die zeer vindingrijk zijn om toch maar op een scherm te zitten, ook ‘s nachts. Laptops zijn van school waardoor ik geen admin ben en dus quasi niets kan installeren. Met een mesh systeem kan ik het gebruik wel monitoren en dus ook limiteren.

Nu de vraag! Zo’n systeem wordt geleverd met een router en een aantal satellieten. Waar zet ik de router? Op etage 1 of bij in de kelder bij de modem? Als de router op etage 1 kan en daar WiFi uitzendt, heb ik maar 2 extra satellieten nodig. Als hij bij in de kelder moet, heb ik er 3 nodig.

Kan iemand mij een simpel antwoord geven? Lees, een antwoord dat ik begrijp ;-)

Groetjes,

Evo
Limiteren van internetgebruik doe je normaal gezien niet via sattelieten.
Ik zou het configureren in een router, en als die het niet ondersteund dan via een extra apparaatje met daarop software om tijden en gebruik in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolet1979
Ik kwam uit bij mesh omwille van de controle via app, dat staat er overal bij (parental control). Maar alles is hier bedraad zodat ik er op achteruit ga met niet-bedraad… Heb je een voorbeeld van zo’n apparaatje? Ik vo-ind de Circle Home Plus of TP-link deco M9…

Of is de app van Telenet ook interessant (safespotplus)

Bedankt om mee te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:43

-ET-

Phone Home

Ik heb een Asus mesh systeem. Daarin kan je de Mac adressen van de devices koppelen aan een profiel. En het profiel kan je dan weer een limiet qua gebruikstijden op zetten. Tijd bereikt, dan geen internet access meer.

Oh en alles is te beheren met de Asus Router app.

[ Voor 10% gewijzigd door -ET- op 01-07-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Parental control is zo'n breed begrip en kan heel veel inhouden en ook bijna niets.
Een mesh set te kopen omdat de marketing zegt dat ze parental control hebben zonder dat je onderzocht hebt of het is wat je nodig hebt en wat ze bieden lijkt me niet handig.

Als je simpel bepaalde devices bepaalde tijden van de dag de toegang tot het internet wilt ontzeggen dan kun je dat over het algemeen gewoon in de router van je ISP regelen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:54

voz

De echte kenner

Ik regel dit in via de fritzbox glasvezelmodem. Het maakt dan geen bal uit wat daar achter hangt; mesh of AP’s, bedraad of wifi. Per device kan ik aangeven welk accessprofiel deze heeft. In zo’n accessprofiel is ingesteld binnen welke tijden verbinding gemaakt kan worden.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Evolet1979 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:34:
Ik wil met een app de toestellen kunnen beheren. Account aanmaken per kind met hun toestellen en zo instellen. Met de router die ik nu heb, gaat dat niet of ik moet een extra abonnement nemen van Telenet à 10 euro per maand. Ook een optie natuurlijk, maar daar lees ik zeer tegenstrijdige zaken over.
Vooropgesteld dat dat volledig los staat van en mesh gebruiken ipv een regulier accesspoint, het kan misschien niet met het spul dat je nu hebt hangen, maar het is denk ik ook de verkeerde plek om dit in te stellen.
Dat ligt er natuurlijk een beetje aan hoe waterdicht dat je het wilt hebben. Als je iets instelt op je accesspoints, dan kun je gewoon een kabeltje inpluggen en dan ku je ook alles doen wat je wilt.

Als je dit goed wil regelen doe je het op je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je zoekt dus eigenlijk een router met content blocking/parental control?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolet1979
-ET- schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:58:
Ik heb een Asus mesh systeem. Daarin kan je de Mac adressen van de devices koppelen aan een profiel. En het profiel kan je dan weer een limiet qua gebruikstijden op zetten. Tijd bereikt, dan geen internet access meer.

Oh en alles is te beheren met de Asus Router app.
Ja, zoiets zoek ik dus, maar wij hebben alles bedraad liggen. Modem/router Telenet -> switch -> AP’s Telenet, digiboxen, … Mesh blijkt gemaakt te zijn voor draadloos, maar dat geraakt niet door onze muren. Ondertussen ook wat filmpjes gevonden van bedraad mesh, maar dat gaat mijn petje te boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolet1979
Ben(V) schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:41:
Parental control is zo'n breed begrip en kan heel veel inhouden en ook bijna niets.
Een mesh set te kopen omdat de marketing zegt dat ze parental control hebben zonder dat je onderzocht hebt of het is wat je nodig hebt en wat ze bieden lijkt me niet handig.

Als je simpel bepaalde devices bepaalde tijden van de dag de toegang tot het internet wilt ontzeggen dan kun je dat over het algemeen gewoon in de router van je ISP regelen.
Ik ben er nu al zo’n 2 maanden mee bezig. Niet simpel voor een leek zoals ik. Het liefst wil ik de circle home plus nemen omdat dit alles kan wat ik wil, maar mijn modem/router (Telenet) staat niet in de lijst met compatibele routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolet1979
TERW_DAN schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:00:
[...]

Vooropgesteld dat dat volledig los staat van en mesh gebruiken ipv een regulier accesspoint, het kan misschien niet met het spul dat je nu hebt hangen, maar het is denk ik ook de verkeerde plek om dit in te stellen.
Dat ligt er natuurlijk een beetje aan hoe waterdicht dat je het wilt hebben. Als je iets instelt op je accesspoints, dan kun je gewoon een kabeltje inpluggen en dan ku je ook alles doen wat je wilt.

Als je dit goed wil regelen doe je het op je router.
Klopt! Het liefst wil ik de circle home plus nemen omdat dit alles kan wat ik wil, maar mijn modem/router (Telenet) staat niet in de lijst met compatibele routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-

-ET-

Phone Home

Evolet1979 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:20:
[...]

Ja, zoiets zoek ik dus, maar wij hebben alles bedraad liggen. Modem/router Telenet -> switch -> AP’s Telenet, digiboxen, … Mesh blijkt gemaakt te zijn voor draadloos, maar dat geraakt niet door onze muren. Ondertussen ook wat filmpjes gevonden van bedraad mesh, maar dat gaat mijn petje te boven.
De set die ik heb kan je ook kiezen voor een bedraade backbone. Je gebruikt er 1 als router en de andere sluit je bedraad aan. Je houd dan ook nog 3 poorten over voor andere devices op de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolet1979
jadjong schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:16:
Je zoekt dus eigenlijk een router met content blocking/parental control?
Na heel wat uurtjes opzoekwerk, kom ik uit bij de circle home plus. Apparaatje dat je inplugt op de router, maar natuurlijk is het niet compatibel met de modem/router van Telenet…

Er zijn routers met circle built in en ik kan de router uitschakelen op de modem van Telenet, maar ook dat gaat mijn petje al te boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolet1979
-ET- schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:25:
[...]

De set die ik heb kan je ook kiezen voor een bedraade backbone. Je gebruikt er 1 als router en de andere sluit je bedraad aan. Je houd dan ook nog 3 poorten over voor andere devices op de kabel.
Dus, router uitschakelen op de modem, 1 stuk gebruiken als nieuwe router en de andere stuks als AP’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ET-

-ET-

Phone Home

Evolet1979 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:28:
[...]

Dus, router uitschakelen op de modem, 1 stuk gebruiken als nieuwe router en de andere stuks als AP’s?
Klopt modem in bridge mode mits dat mogelijk is. Dan 1 als router en 1 als AP. Mocht je modem niet in bridge kunnen dan kan je ze volgens mij allebei in AP mode zetten. Ik weet alleen niet in hoeverre alle functies dan nog werken.

Dit is de set die ik gebruik
uitvoering: Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel dat gezien je eerdere opmerkingen je kinderen het sneller omzeilt hebben dan jij geinstalleerd.
Persoonlijk zou ik die uitdaging niet aangaan. Misschien is duidelijk regels met consequenties simpeler. Telefoon laptop beneden laten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolet1979
Frogmen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:20:
Bedenk wel dat gezien je eerdere opmerkingen je kinderen het sneller omzeilt hebben dan jij geinstalleerd.
Persoonlijk zou ik die uitdaging niet aangaan. Misschien is duidelijk regels met consequenties simpeler. Telefoon laptop beneden laten.
Allemaal geprobeerd! Ik ben nog steeds verbaasd over hoe ze zo stil van onze houten trap naar beneden kunnen gaan om de laptop te nemen ;-) Het is ook niet alleen apparaatvrije tijd, maar de verleiding is zo groot om af te dwalen als ze oefeningen voor bv. Frans online maken. Dat zou ik dus ook graag monitoren tijdens de examens. Sommige mensen zeggen dat ze hun eigen weg moeten zoeken daarin, maar dat risico wil ik niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja, heb ook kinderen, maar ben heel erg duidelijk het is hun leven en opleiding ze zullen zelf verantwoordelijkheid moeten nemen. Persoonlijk zou ik na 1 keer waarschuwen een dag hun telefoon in beslag nemen vroeger konden we ook zonder, snap dat het met een laptop voor school lastiger is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolet1979
Frogmen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:02:
Tja, heb ook kinderen, maar ben heel erg duidelijk het is hun leven en opleiding ze zullen zelf verantwoordelijkheid moeten nemen. Persoonlijk zou ik na 1 keer waarschuwen een dag hun telefoon in beslag nemen vroeger konden we ook zonder, snap dat het met een laptop voor school lastiger is.
Klopt, op de laptops van de school kan je als ouders niets instellen, want je bent geen admin. De school zelf limiteert ook niets, wat ik eigenlijk niet begrijp. Ik moest wel een contract tekenen waarin staat dat de laptop alleen voor school gebruikt wordt. Na wat klachten van ouders hebben ze dan de browsers (Google en Edge) wat gelimiteerd. Reactie zoon: andere browser downloaden.

De telefoons zijn geen probleem, die kan je perfect limiteren. Maar veel (verslavende) apps werken ook op de laptop en daar zit net het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Als je kind toegang heeft tot een mobiele telefoon met een beetje fatsoenlijke hoeveelheid data in het abonnement, dan kun je wel allerlei technische maatregelen gaan nemen op je eigen netwerk, maar dan zetten ze lachend een hotspot op op hun telefoon en laten ze de laptop daarmee verbinden.

Ik denk dat de oplossing voor dit probleem inde techniek zoeken, een doodlopende weg is.
Maak afspraken met je kinderen. Houden ze zich er niet aan dan gaat de telefoon en/of laptop een tijdje in een afgesloten kast…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Evolet1979 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Na heel wat uurtjes opzoekwerk, kom ik uit bij de circle home plus. Apparaatje dat je inplugt op de router, maar natuurlijk is het niet compatibel met de modem/router van Telenet…

Er zijn routers met circle built in en ik kan de router uitschakelen op de modem van Telenet, maar ook dat gaat mijn petje al te boven.
Wat je wilt kunnen heel veel huis tuin en keuken routers van Asus/TP-link/Netgear/Unifi/Huawei/Cisco/enderest. Alleen ben ik bang dat voor iemand die hier al moeite mee heeft het een oneerlijke wedstrijd met de kinderen gaat worden. :+

Ouders blokkeren internettoegang voor laptop van zoon, reactie zoon: stiekem USB-netwerk verloopje kopen zodat je een ander mac-ID hebt en onbeperkt kan internetten. Of ze knutselen een VPN in elkaar, jatten wifi van de buren of vinden een andere weg naar Rome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Vergeet niet dat een MAC-adres niet te vertrouwen is. Telefoons gebruiken standaard een nieuw MAC-adres iedere keer dat ze met wifi verbinden, maar ook op een laptop kun je heel eenvoudig met een tooltje van het internet je MAC-adres spoofen. Je router weet dan niet meer bij welk apparaat het MAC-adres hoort, en je parental controls zijn meteen compleet uitgeschakeld.

Tenzij je met een MAC whitelist gaat werken, maar dat is niet bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Oon schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:57:
Vergeet niet dat een MAC-adres niet te vertrouwen is. Telefoons gebruiken standaard een nieuw MAC-adres iedere keer dat ze met wifi verbinden,
Dat doen ze als het goed is alleen bij een nieuwe wifi, niet bij dezelfde. Anders zou roamen erg ingewikkeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

jadjong schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:03:
[...]

Dat doen ze als het goed is alleen bij een nieuwe wifi, niet bij dezelfde. Anders zou roamen erg ingewikkeld worden.
Ja, maar vanuit het apparaat gestuurd. Je kunt gewoon op vergeten klikken en opnieuw toevoegen en je hebt een nieuwe
Pagina: 1