Hoe/of Windows het beste herinstalleren bij nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een nieuwe pc (moederbord/cpu) in elkaar gezet met een bestaande ssd. Op de ssd staat Windows geïnstalleerd. Na in de bios de legacy mode voor opslag ingesteld te hebben boot het systeem ook op naar Windows.

Echter lijkt me dit geen ideale situatie (want ik denk dat het draaien van legacy modus op de PC niet ideaal is en er stond veel software (en drivers) op die SSD die nu niet meer relevant zijn. Hoe kan ik zo eenvoudig mogelijk Windows opnieuw installeren, waarbij drivers etc weer weg/schoon zijn?

Als het niet hoeft wipe ik liever niet de hele ssd eerst, maar blijf deze installatie 'vanuit Windows' doen (anders moet ik een opstart medium maken ga ik vanuit, maar zoals gezegd liever niet)..

Hoor graag jullie advies. Bedankt alvast!

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

Beste antwoord (via cleef op 02-07-2023 11:28)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

cleef schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:47:
Hoe kan ik zo eenvoudig mogelijk Windows opnieuw installeren, waarbij drivers etc weer weg/schoon zijn?
Je kunt factory reset vanuit Windows proberen, maar ikzelf doe altijd gewoon een blanco installatie, bijvoorbeeld vanaf USB stick.
Als het niet hoeft wipe ik liever niet de hele ssd eerst, maar blijf deze installatie 'vanuit Windows' doen (anders moet ik een opstart medium maken ga ik vanuit, maar zoals gezegd liever niet)..
Dit is wel wat ik doe, om zeker te zijn dat alles ook echt weg is. Wil je dat niet, dan heb je denk ik alleen de 'factory reset' opties vanuit Windows 11 zelf.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:44
Is het dan ook niet gewoon tijd om een snellere/betere/nieuwere SSD aan te schaffen voor een paar tientjes?
En daar dan windows op te installeren?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

cleef schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:47:
Hoe kan ik zo eenvoudig mogelijk Windows opnieuw installeren, waarbij drivers etc weer weg/schoon zijn?
Je kunt factory reset vanuit Windows proberen, maar ikzelf doe altijd gewoon een blanco installatie, bijvoorbeeld vanaf USB stick.
Dit is wel wat ik doe, om zeker te zijn dat alles ook echt weg is. Wil je dat niet, dan heb je denk ik alleen de 'factory reset' opties vanuit Windows 11 zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:45

DarkSide

theres no place like ::1

Je hebt idd een reset mogelijkheid binnen windows.
Dat werkt opzich best goed. Maar vraagje..... staat er belangrijke data op de SSD?
Heb je daar backups van?

Opstart medium is btw zo gemaakt.
En vind ik met als ik hardware vervangen heb als mobo, cpu toch fijner werken

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DarkSide schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:55:
En vind ik met als ik hardware vervangen heb als mobo, cpu toch fijner werken
Als je op hetzelfde platform blijft (Intel > Intel of AMD > AMD) dan krijg je natuurlijk uiteindelijk dezelfde chipset drivers. Zelfde geldt voor videokaart. Dus op zich maakt het voor de drivers dan niet zo heel veel uit, mits de devices maar ondersteund worden uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
CH4OS schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:11:
[...]
Als je op hetzelfde platform blijft (Intel > Intel of AMD > AMD) dan krijg je natuurlijk uiteindelijk dezelfde chipset drivers. Zelfde geldt voor videokaart. Dus op zich maakt het voor de drivers dan niet zo heel veel uit, mits de devices maar ondersteund worden uiteraard.
Nuja dat is bij mij al niet zo... Van een i7-860 met een hd5770 (ja bejaard spul) naar een amd 5600G (met dus interne gpu). Ik ga maar eens stoeien om een bootable usb te maken (gebruik de Windows Creation tool atm).

Maar er gaan wat dingen moeilijk met ervanaf starten. Ik vermoed dat dat te maken heeft met de legacy boot mode en de uefi boot mode. De usb stick ziet die wel in uefi boot mode, maar toch komt hij niet in Windows installatie scherm...

Maar goed maak hem nu opnieuw aan. Misschien was er iets fout gegaan de eerste keer.

(Na schakelen bios naar legacy scm mode kom ik "gewoon" weer in de ssd. Maar ik wil dus niet in legacy werken dus vermoed ook dat ik iets vanuit de bios moet doen met de ssd, maar dat moet ik uitzoeken nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je moet de instellingen in je BIOS / UEFI juist instellen en Windows vanaf USB stick installeren, een schone installatie werkt het beste is mijn ervaring. Het kost even wat tijd maar het installeren van veel applicaties is met iets als Winget ook zo gedaan.

Windows 11 vereist:

UEFI
Secure Boot insgeschakeld
Geen CSM ingeschakeld
TPM aan (AMD = fTPM)

Als je ook aangeeft welk merk en type moederbord je hebt kan iemand je wellicht helpen om de juiste opties in de BIOS schermen wellicht even voor je te vinden en posten of een video vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
akimosan schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:30:
Je moet de instellingen in je BIOS / UEFI juist instellen en Windows vanaf USB stick installeren, een schone installatie werkt het beste is mijn ervaring. Het kost even wat tijd maar het installeren van veel applicaties is met iets als Winget ook zo gedaan.

Windows 11 vereist:

UEFI
Secure Boot insgeschakeld
Geen CSM ingeschakeld
TPM aan (AMD = fTPM)

Als je ook aangeeft welk merk en type moederbord je hebt kan iemand je wellicht helpen om de juiste opties in de BIOS schermen wellicht even voor je te vinden en posten of een video vinden.
Ik heb een Asus tuf A520m-plus wifi

Maar ik ben ondertussen bezig met de installatie (de eerste keer bootable usb maken was dus idd fout gegaan om de een of andere reden). Heb de legacy mode uit gezet, dus dat zou goed zijn.. maar nu geeft Windows setup aan dat het fout is gegaan dus ik rommel even verder (hij gaf aan dat niet alle bestanden op het installatiemedium beschikbaar waren...

Maar goed de schijf is nu verwijderd/geformatteerd, dus terug kan ik niet meer ;)

Edit:
Voor degene die het interessant vindt/een idee heeft. Foutcode is: 0x8007025D ik probeer nog wat, maar stop ook zo voor vandaag...

[ Voor 5% gewijzigd door cleef op 01-07-2023 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
cleef schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:43:
[...]

Ik heb een Asus tuf A520m-plus wifi

Maar ik ben ondertussen bezig met de installatie (de eerste keer bootable usb maken was dus idd fout gegaan om de een of andere reden). Heb de legacy mode uit gezet, dus dat zou goed zijn.. maar nu geeft Windows setup aan dat het fout is gegaan dus ik rommel even verder (hij gaf aan dat niet alle bestanden op het installatiemedium beschikbaar waren...

Maar goed de schijf is nu verwijderd/geformatteerd, dus terug kan ik niet meer ;)

Edit:
Voor degene die het interessant vindt/een idee heeft. Foutcode is: 0x8007025D ik probeer nog wat, maar stop ook zo voor vandaag...
Deze procedure komt op mij niet echt over als de beste manier om windows op een nieuwe pc te zetten.

Edit:
nu ja, ik dacht, ik zeg 't maar even, mochten mensen toevallig op je post stuiten, op zoek naar informatie.

[ Voor 6% gewijzigd door zetje01 op 02-07-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Kan ook zonder reinstall van Legacy naar UEFI:

https://www.intel.com/con.../intel-optane-memory.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
zetje01 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:19:
[...]

Deze procedure komt op mij niet echt over als de beste manier om windows op een nieuwe pc te zetten.

Edit:
nu ja, ik dacht, ik zeg 't maar even, mochten mensen toevallig op je post stuiten, op zoek naar informatie.
Ok bedankt, maar ik zit nu met de situatie dat mijn ssd geformatteerd is en Windows niet geïnstalleerd wil worden van de stick zoals ik deze gebrand heb. Ik ga vandaag de stick opnieuw "branden" en dan kijken of het wel werkt, maar als er andere/betere suggesties zijn voor nu, dan hoor ik het graag. Gaat om Windows 11 trouwens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
Ik heb nu, op aanraden van iemand anders, ventoy geprobeerd. Dat lijkt (denk ik) hetzelfde te doen. En met een andere usb-stick lijkt het nu gelukt te zijn (of in ieder geval lijk ik verder te komen)...

Bijzonder dat de media create tool van Windows niet werkte... (Of het was de usb-stick)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Heb je het verschil gezien in hoe de Media-creation tool de USB stick opleverd en Rufus (of wat jij gevonden hebt) het aanbied? ;)

Wanneer je daarna kijkt wat er UEFI compatible is, zul je zien dat de Media Creation tool met een NTFS stick aankomt zetten en Rufus een FAT32 stick aanbied.
Dat laatste is iets wat UEFI vereist om van te kunnen booten.
Vandaar dat je ook de install.wim moet splitten, want FAT32 support geen bestanden groter dan 4GB.
En je systeem een NTFS bootstick zal negeren wanneer je je BIOS in UEFI mode hebt.

Begrijp ook niet dat MS het zo doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
Anoniem: 111246 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:05:
Heb je het verschil gezien in hoe de Media-creation tool de USB stick opleverd en Rufus (of wat jij gevonden hebt) het aanbied? ;)

Wanneer je daarna kijkt wat er UEFI compatible is, zul je zien dat de Media Creation tool met een NTFS stick aankomt zetten en Rufus een FAT32 stick aanbied.
Dat laatste is iets wat UEFI vereist om van te kunnen booten.
Vandaar dat je ook de install.wim moet splitten, want FAT32 support geen bestanden groter dan 4GB.
En je systeem een NTFS bootstick zal negeren wanneer je je BIOS in UEFI mode hebt.

Begrijp ook niet dat MS het zo doet.
Dat is toch bijzonder... Of in ieder geval dat er geen optie is om te zeggen wat je wil tijdens die media create tool...

Alhoewel ik het niet heel gek vindt als ms vreemde keuzes maakt... Zit nu voor het eerst in Windows 11 en dat is nogal een kinder os, maar goed dat is buiten het topic.

Windows is nu geïnstalleerd en nieuwste drivers worden binnen gehaald/geïnstalleerd. Dan kan ik zo verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
Volgende issue is dat ik vergeten ben in raid mode alles op te zetten, dus moet nu van ahci naar raid (2 niet-windows schijven moeten in raid 1 komen) en dat is niet zo makkelijk. Ga vanavond (oid) even de stappen zoals hier proberen: https://community.amd.com...allation-b450/td-p/536610

Maar als ik daar verder hulp bij nodig heb maak ik wel even een apart topic omdat het oorspronkelijke probleem anders was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Nog steeds niet echt een goed voorbeeld van hoe je het beste Windows opnieuw installeert ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
zetje01 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:54:
Nog steeds niet echt een goed voorbeeld van hoe je het beste Windows opnieuw installeert ;-)
Misschien is het dan goed om zelf aan te geven hoe het wel zou moeten. Dan weet iemand die per ongeluk op dit topic terecht komt wat meer :)

En mogelijk helpt het mensen die dezelfde problemen hebben als ik om deze op te lossen, zonder dat ze alles zelf hoeven uit te zoeken, want dat heeft me wel wat tijd gekost.

Uiteindelijk zijn mijn "take aways":
1. Maak een bootable USB met een externe tool, niet met de tool van Windows
2. Als je RAID wil gebruiken, stel dit in voordat je Windows gaat installeren
3. Als je #2 vergeet en toch Windows via AHCI ipv RAID installeert volg de stappen zoals hier om de RAID drivers geïnstalleerd te krijgen (bij AMD tenminste): https://community.amd.com...allation-b450/td-p/536610

(En ja na #3 kon ik de drives weer benaderen en Windows weer starten, dus mijn PC is up-and-running, bedankt daarvoor allemaal!)

Pagina: 1