Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Inception10
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-10 08:41
Hoi allemaal!

Algemene info
Ik zit al een tijdje met een vraag waar ik maar geen definitief antwoord op kan krijgen. Dit gaat namelijk over mijn maandelijkse stroomverbruik. Ik woon in een appartement van 70m2 en ik woon alleen. Ik krijg maandelijks een elektriciteitsverbruik van tussen de 250 en 375 kWh opgestuurd van Budget Energie. In de mail van het gebruiksoverzicht sturen ze altijd een vergelijksgrafiek mee. Op basis van die grafiek zou ik gelijk zitten aan een 3- tot 5-persoons huishouden. Gas verbruik ik niet in deze woning.

Extra info
Zoals gezegd verbruik ik geen gas. Het verbruik voor elek wordt door middel van een slimme meter doorgestuurd naar Budget Energie. Ik kook elektrisch op een inductiekookplaat en ik heb voor warm water een elektrische boiler. Verder heb ik een PC met twee beeldschermen en daarnaast de gebruikelijke apparaten die je in een huishouden zou vinden.

Contact met energieleverancier en netbeheerder
Ik heb eerder contact opgenomen met de energieleverancier doordat ik het nogal veel vond (ook op basis van de vergelijking) en door verhalen van andere mensen met een meerpersoons huishouden. De energieleverancier vond het ook veel, maar ze kunnen er niet veel mee. Destijds ook de netbeheerder (Stedin) gebeld en die vonden het ook wel hoog en ik heb toen een ijking aangevraagd. Er werd wel 10 keer aangegeven dat als alles klopt ik €100 moet betalen voor de ijking. Vervolgens akkoord gegeven en nooit meer wat gehoord over die ijking.

Vraag
Zijn er hier mensen die veel verstand hebben van elek verbruik en of dit echt zo hoog kan zijn door bijvoorbeeld een elektrische boiler of is dit wel echt bizar hoog voor een één-persoons huishouden in een appartement van 70m2? Daarnaast zou ik ook willen weten hoe ik dit zou kunnen aanpakken (als het echt heel hoog is) en wat er dan gedaan zou kunnen worden?

Alvast bedankt voor jullie tijd! _/-\o_

Alle reacties

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:24

EvH

Energiemetertjes plaatsen qua verbruik?

Heb je toevallig een oude vriezer/koelkast die stroom vreet?

Wat voor pc? 1 met 300 watt voeding of 1000 watt met een dikke videokaart?

Een aquarium?

Je kan op zoveel manieren je stroomvreters vinden…

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:04
Inception10 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:44:
Hoi allemaal!

Ik kook elektrisch op een inductiekookplaat en ik heb voor warm water een elektrische boiler.
Dus op.jaarbasis circa 3000 kWh? Met een elektrische boiler vind ik dat niet zo gek, die zal toch wel een 1000 kWh verbruiken gok ik. Blijft er 2000 kWh over voor koken en pc's, dat kan zuiniger maar is echt niet raar.

En hoe verwarm je de woning eigenlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door jurjen_g op 01-07-2023 14:00 ]

• Inception10
EvH schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:49:
Energiemetertjes plaatsen qua verbruik?

Heb je toevallig een oude vriezer/koelkast die stroom vreet?

Wat voor pc? 1 met 300 watt voeding of 1000 watt met een dikke videokaart?

Een aquarium?

Je kan op zoveel manieren je stroomvreters vinden…
Thanks voor je reactie!

Energiemeters heb ik inderdaad nog niet geprobeerd. Wellicht een optie voor de komende maand bij bepaalde stopcontacten

Inventum koelkast is vorig jaar nieuw gekocht.

PC heeft een Seasonic Focus Plus 650W 80+ Gold voeding en er zit geen videokaart in de PC.

Geen aquarium of iets anders specifieks. Bijna elke lamp is wel een Philips Hue lamp en voor de rest maar één TV met een soundbar.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:50
Als je douche ook via de elektrische boiler gaat kan dat aardig aantikken. Je kunt via www.slimmemeterportal.nl je sluimerverbruik achterhalen. Als dat bijvoorbeeld 200 watt is dan heb je de helft van je verbruik al te pakken en kun je op zoek naar de boosdoeners. Ventilatie, cv-pomp, mediabox, vriezer.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:52

vliegnerd

Nintendo fan.

Het is waarschijnlijk de elektrische boiler. aangezien je geen andere energievreters hebt.

Hoe lang en hoe vaak douche je? Het is zo 3 kWh per douchebeurt als je een beetje zuinig bent, of veel meer..

Dat gaat al richting een derde van je maandelijkse verbruik.

Maar voor een eenpersoons huishouden is vervangen door een warmtepompboiler mogelijk niet rendabel.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Inception10
jurjen_g schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:56:
[...]

Dus op.jaarbasis circa 3000 kWh? Met een elektrische boiler vind ik dat niet zo gek, die zal toch wel een 1000 kWh verbruiken gok ik. Blijft er 2000 kWh over voor koken en pc's, dat kan zuiniger maar is echt niet raar.

En hoe verwarm je de woning eigenlijk?
Bedankt voor je reactie!

Afgelopen jaar was m'n verbruik op jaarbasis 3.500 kWh. Ik verwarm de woning door middel van blokverwarming. Dat wordt dus geregeld via een ander bedrijf en zit niet bij Budget Energie.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Energieleverancier hoef je niet te bellen anders dan voor je rekeningen en of vragen daarover. Wat nog een extra mogelijkheid zou kunnen zijn (maar dat zou ook de netbeheerder kunnen zijn) is kijken of het meternummer klopt met dat wat in hun administratie staat. Dit ter controle om te kijken of je het verbruik van de juiste meter betaalt. Een energieleverancier kan niet zien waar jouw verbruik door komt, hooguit kunnen ze wat vragen stellen. (mijn vrouw werkt(e) op de klantenservice van een energieleverancier en kreeg die vragen ook geregeld...)

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:04
Inception10 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Afgelopen jaar was m'n verbruik op jaarbasis 3.500 kWh. Ik verwarm de woning door middel van blokverwarming. Dat wordt dus geregeld via een ander bedrijf en zit niet bij Budget Energie.
Ok. Is dat direct gestookte, of zit er nog een water/water warmtepomp bij die ook verbruikt? 3500 op jaarbasis zou ik namelijk inderdaad net wat veel vinden, dat zou ook met boiler, tenzij je dagelijks lang doucht. Heb je al eens gekeken hoe heet je boiler staat, wellicht is daar e.e.a. in te winnen.

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:54
Ik zou beginnen om zelf het stroomverbruik te volgen met een p1 meter die je kan aansluiten op je slimme meter (bijvoorbeeld deze van homewizard).
Zo kun je gaan volgen of het een constant verbruik is (sluipverbruik) of bijvoorbeeld veel verbruik door douchen en/of koken.
Blijkt het sluipverbruik te zijn, dan pas zou ik beginnen met losse energiemeters.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

vliegnerd schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:03:
Het is waarschijnlijk de elektrische boiler. aangezien je geen andere energievreters hebt.

Hoe lang en hoe vaak douche je? Het is zo 3 kWh per douchebeurt als je een beetje zuinig bent, of veel meer..

Dat gaat al richting een derde van je maandelijkse verbruik.

Maar voor een eenpersoons huishouden is vervangen door een warmtepompboiler mogelijk niet rendabel.
Het kan natuurlijk ook duidelijk minder zijn per (normale) douchebeurt, bijvoorbeeld ca. 1 kWh (40l van 20°C-> 40°C).
@Inception10
Maar ik zou in eerste instantie ook de elektrische boiler verdenken,
o.a. de warmteverliezen bij oudere exemplaren kunnen relatief groot zijn.
Soms zijn de warmwaterboilers vast aangesloten, d.w.z. zonder stopcontact.
Het (sluip)verbruik kan je dan via een P1-monitor aan de pieken van vaak meer dan 2 kW herkennen.
Vooral bij langdurige afwezigheid goed te meten.

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 01-07-2023 14:39 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:18
Als je een boiler hebt met stekker, zet daar dan eerst maar eens een energiemeter tussen.
Ik woon ook alleen en heb een elektrische boiler. Met 1 a 2 keer per week douchen en de rest kattenwasjes plus huishoudelijk gebruik zit ik op 1200 kW per jaar voor alleen de boiler.

En heb je toevallig ook nog een wasdroger?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1