Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Vraag
Alle reacties
Heb je al voorzichtig met je vinger er overheen gevoeld? Is het daar wat ruwer/gladder dan op een 'schone' plek op je PV-paneel?
Nee geen vogelpoep.
Zie het op aantal panelen, moet nog even goed inventariseren hoeveel, over 2 locaties.
Liggen 16 panelen verdeeld over voorkant/achterkant huis.
Gisteren geïnstalleerd.
Voelt gewoon glad
[ Voor 6% gewijzigd door Weerz op 01-07-2023 14:00 ]
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
Zou na verloop van tijd moeten weg trekken.
Ik had dat op de platdak panelen mooie vlek van mijn zweethoofd op elk paneel.
Was na een aantal weken weg.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Zou kunnen, gezien het best pittig was voor ze en warm. Ook allemaal op plat dak.
Gekke is dat met spons en gedestilleerd water het niet weg gaat in hoekje wat ik teste. Maar kan zijn vettig en het daarmee niet weg gaat.
Ga de leverancier nog wel ff mailen met foto’s van de panelen waar het op zit.
Meestal draag je ze gesteund op je onderarm en dan tegen je schouder\hoofd aan zie onderstaande foto.

Aan de plek van de vlekken te zien hebben ze de panelen met de glaskant naar zichzelf gedragen ipv andersom.
Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.
Dat is om dat dat misselijke bakje midden op de achterkant van het paneel zit dat doet zeer aan je hoofd.Axewi schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:26:
Als ik de 2e foto zo zie zou ik zeggen dat het vettige vlekken zijn van verkeert dragen\lopen met de panelen.
Meestal draag je ze gesteund op je onderarm en dan tegen je schouder\hoofd aan zie onderstaande foto.
[Afbeelding]
Aan de plek van de vlekken te zien hebben ze de panelen met de glaskant naar zichzelf gedragen ipv andersom.
Plus dat je ze net wat steviger beet heb in de rand van de achterkant als je ze met de voorkant op je hoofd hebt.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Of daar iets zit aan de achterkant van het paneel ligt aan het merk\type paneel maar is lang niet bij elk paneel het geval, mocht dat zo zijn bij het gebruikte paneel dan kan ik de manier van dragen begrijpen inderdaad.Ronald.42 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:29:
[...]
Dat is om dat dat misselijke bakje midden op de achterkant van het paneel zit dat doet zeer aan je hoofd.
Plus dat je ze net wat steviger beet heb in de rand van de achterkant als je ze met de voorkant op je hoofd hebt.
Heb inmiddels contact gehad met de installateur, daar werd aangegeven dat dit in enkele dagen/2 weekjes weg moet zijn
Idd zoals hierboven beschreven als het tillen en sjouwen van de panelen werd er aangegeven. Dit trekt zichzelf recht.
Moet bekennen dat het inmiddels wegtrekt en minder is geworden.
So far so good en tevens al leuk gepiekt met 6100, waar ze met terugkomen voor nog wat restpunten erachter kwamen dat 1 paneel niet (goed) was aangesloten.
Andere interesse vraag,
kwam erachter met aanmelden dat we een SolarEdge 6k hebben, die heeft een AC van 6000w.
Betekent dat de omvormer met 16x430WP panelen gelijk al op zijn max zit en eigenlijk zelfs minder oplevert?
Dat klopt, maar omdat ze over 2 zijden liggen gaat hij eigenlijk de 6k niet vaak overschrijden. aftoppen zal hij vast wel een keer doen rond het middag uur met de zon op zijn hoogste.Weerz schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:44:
@ehtweak
Heb inmiddels contact gehad met de installateur, daar werd aangegeven dat dit in enkele dagen/2 weekjes weg moet zijn
Idd zoals hierboven beschreven als het tillen en sjouwen van de panelen werd er aangegeven. Dit trekt zichzelf recht.
So far so good en tevens al leuk gepiekt met 6100, waar ze met terugkomen voor nog wat restpunten erachter kwamen dat 1 paneel niet (goed) was aangesloten.
Andere interesse vraag,
kwam erachter met aanmelden dat we een SolarEdge 6k hebben, die heeft een AC van 6000w.
Betekent dat de omvormer met 16x430WP panelen gelijk al op zijn max zit en eigenlijk zelfs minder oplevert?
Goed om te horen.Weerz schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:44:
@ehtweak
Andere interesse vraag,
Wat betreft je WP en omvormer valt het mee, overdimensioneren (tot een bepaald percentage) is juist heel gewoon.
De 430WP van je paneel is bij een Cell temperatuur van 25graden en een instraling van 1000W/m2 wat je in de praktijk bijna niet tegenkomt in nederland. (misschien op een hele mooie koele voorjaarsdag)
Je kan overigens makkelijk je verwachte opbrengst uitrekenen op designer.solaredge.com Daar kan je ook nakijken wat een andere omvormer of meer\minder panelen met je verwachte opbrengst doen.
Ik ga eens snuffelen op de website. Als ik mijn account van Solaredge heb ontvangen

Zal vast niet de laatste vraag/vragen zijn, maar die zal ik dan in het topic over zonnepanelen/Solaredge stellen

[ Voor 10% gewijzigd door Weerz op 07-07-2023 08:40 ]