Aankoop advies NAS (opslag systeem)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-04 11:20
Goedemorgen!

Middels medegebruikers op dit forum weet ik nu wat ik ongeveer wil qua back-up systeem voor mijn data. In dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2194458/0 heb ik e.e.a. gevraagd en beantwoord gekregen. Vandaar dat ik nu enkele producten op het oog heb welke ik tot aanschaf zou willen gaan. Graag vraag ik jullie advies.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een NAS.

Wat is je budget?
200 - 400 EURO

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Een Synology of QNAP zie ik veel voorbij komen en wordt ook goed gereviewed op dit forum. Bij deze twee heb ik dus wel een goed gevoel.

Graag wil ik de NAS op een VPN verbinding draaien zodat ik de NAS op afstand kan inzien en draaien.

Tevens heb ik twee Ironwolf 2TB schijven liggen, de NAS moet deze wel kunnen invoegen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De NAS komt bij mij thuis te staan (ik weet nog niet exact welke locatie. Maar zal schone en op kamertemperatuur ruimte zijn.

In mijn zoektocht ben ik nu bij de volgende producten uitgekomen:

Nieuw:
  1. https://www.coolblue.nl/product/866316/synology-ds220.html
Tweedehands:
  1. https://www.marktplaats.n...xLjE2ODgxOTc4ODAuMC4wLjA.
Ik vind marktplaats een goede optie om zo voor een goed bedrag een degelijke NAS te verkrijgen. Er zal altijd een risico zitten aan een miskoop, maar raden jullie markplaats echt af voor dergelijke producten? De DS718 via Markplaats vind ik een goede optie, deze persoon zou mij ook kunnen helpen met installatie.

De NAS moet ook wel snel data kunnen uploaden, ik denk dat ik dan minimaal een 2 GB RAM nodig heb(?).

Ik hoor graag wat jullie denken :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:50
De ds718 is een model van 5 jaar geleden. Niks mis mee, maar dat betekent 5 jaar korter ondersteuning dan een het huidige modeljaar. Ik zou een recent model kiezen, de ds223 lijkt me prima voor de lage eisen die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 22:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gebr_024 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:05:
Graag wil ik de NAS op een VPN verbinding draaien zodat ik de NAS op afstand kan inzien en draaien.
Wat bedoel je hier exact mee? Een Synology NAS kan je per default al op afstand beheren middels hun eigen QuickConnect systeem of als een paar poorten forward op je router. Ook hun FileStation is op die manier te bereiken.
Tevens heb ik twee Ironwolf 2TB schijven liggen, de NAS moet deze wel kunnen invoegen.
Als die leeg zijn is dat geen probleem. Als er al data op staat gaat dat niet werken. Schijven worden altijd opnieuw geformatteerd in een Syno. Die data moet je dan eerst veilig stellen en dan naar de NAS kopieren.
De DS718 via Markplaats vind ik een goede optie, deze persoon zou mij ook kunnen helpen met installatie.
Niet doen, de DS718 is al van 2018, dat is dus al 5 jaar. Synology ondersteunt hun modellen een beperkt aantal jaren. Na 5 jaar wordt de kans groter dat een nieuwe versie van DSM niet meer ondersteund wordt. Ik zou dus een couranter model kiezen.

Gezien je budget en lijstje zou mijn voorkeur de DS223 zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 01-07-2023 10:22 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
upje schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:10:
De ds718 is een model van 5 jaar geleden. Niks mis mee, maar dat betekent 5 jaar korter ondersteuning dan een het huidige modeljaar. Ik zou een recent model kiezen, de ds223 lijkt me prima voor de lage eisen die je hebt.
Dank voor de reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Wat bedoel je hier exact mee? Een Synology NAS kan je per default al op afstand beheren middels hun eigen QuickConnect systeem of als een paar poorten forward op je router. Ook hun FileStation is op die manier te bereiken.
Ah, ik dacht te hebben begrepen dat er een VPN verbinding nodig is. Is het dan ook mogelijk om op afstand de bestanden te openen en te bewerken? Bijvoorbeeld een Excel bestand openen, bewerken en opslaan terwijl je niet thuis bent?
Als die leeg zijn is dat geen probleem. Als er al data op staat gaat dat niet werken. Schijven worden altijd opnieuw geformatteerd in een Syno. Die data moet je dan eerst veilig stellen en dan naar de NAS kopieren.
Op 1 schijf staat al data, maar die kan er van af. Ik wil alle data opnieuw uploaden op de schijven. Dus met het formatteren worden de schijven leeggehaald? Dan zou dat geen probleem zijn.

Bedankt voor jou reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Gebr_024 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:31:
[...]
Ah, ik dacht te hebben begrepen dat er een VPN verbinding nodig is. Is het dan ook mogelijk om op afstand de bestanden te openen en te bewerken? Bijvoorbeeld een Excel bestand openen, bewerken en opslaan terwijl je niet thuis bent?
Er zijn meerdere oplossingen:
- als je pc en NAS beide thuis staan, kan je een shared folder koppelen als netwerk drive
- je kan via de Filestation het bestand naar je pc downloaden, daar bewerken en weer uploaden
- je kan, als je handig bent, gebruik maken van een koppeling via Webdav. Dan kan je de NAS benaderen als ware het een lokale disk
- je kan Synology Drive gebruiken, een soort OneDrive variant, waarmee je bestanden op je pc synchroniseert met je NAS
- je kan een VPN opzetten tussen je pc en je NAS en dan via de VPN de bestanden benaderen. Ik vind dit zelf altijd een bewerkelijke en complexe oplossing.

zie ook https://nascompares.com/2...ything-you-can-do-part-4/

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Microkid schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:56:
[...]

Er zijn meerdere oplossingen:
- als je pc en NAS beide thuis staan, kan je een shared folder koppelen als netwerk drive
- je kan via de Filestation het bestand naar je pc downloaden, daar bewerken en weer uploaden
- je kan, als je handig bent, gebruik maken van een koppeling via Webdav. Dan kan je de NAS benaderen als ware het een lokale disk
- je kan Synology Drive gebruiken, een soort OneDrive variant, waarmee je bestanden op je pc synchroniseert met je NAS
- je kan een VPN opzetten tussen je pc en je NAS en dan via de VPN de bestanden benaderen. Ik vind dit zelf altijd een bewerkelijke en complexe oplossing.

zie ook https://nascompares.com/2...ything-you-can-do-part-4/
Dank.

Daarnaast heb ik ook nog de optie om van een mede-Tweaker forum lid een QNAP TS-419U over te nemen. Zou dit nog een goede optie zijn? Ik weet niet of deze een beetje snel is en of het nog uitmaakt dat deze ook wat verouderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Kan ik niks over zeggen, ben niet bekend met de QNAP's. Wat ik wel weet is dat Synology NAS'sen de best gewaardeerde, gebruikersvriendelijkste en meest gebruikte NAS voor thuisgebruik is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:32
Gebr_024 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:48:
[...]

Dank.

Daarnaast heb ik ook nog de optie om van een mede-Tweaker forum lid een QNAP TS-419U over te nemen. Zou dit nog een goede optie zijn? Ik weet niet of deze een beetje snel is en of het nog uitmaakt dat deze ook wat verouderd is?
De originele TS-419U is uit 2009, de TS-419U+ uit eind 2010, de TS-419 II uit 2012.

Traag als dikke stront dus en niet meer gesupport door Qnap. Er worden alleen nog zeldzame security-fixes voor uitgebracht, laatste reguliere update is uit 2019.

Bovendien zijn het 1U-servers. Daar moet je maar net een plek voor hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 01-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Bedankt.

De DS223 zou goed passen als ik jullie begrijp. Is het dan zo dat je over 5 jaar een nieuwe moet overwegen ivm de versie van DSM niet meer ondersteund wordt? Dan wordt het vrij prijzig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Gebr_024 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:31:
Bedankt.

De DS223 zou goed passen als ik jullie begrijp. Is het dan zo dat je over 5 jaar een nieuwe moet overwegen ivm de versie van DSM niet meer ondersteund wordt? Dan wordt het vrij prijzig
Synology garandeert minstens 5 jaar ondersteuning, in praktijk is het vaak nog langer. Je NAS blijft daarna natuurlijk gewoon doorwerken, echter komen er minder of geen updates meer.
Officially, Synology NASes are supported for as long as your warranty. That varies from 2 years for cheaper models up to 5 years for the premium rack mount systems. And for most there seems to be a minimum 4 year “extended” (security updates!) support.

Unofficially… We’ve seen that Synology NAS products get full software & security support for about 9 years, and after that get security fixes for another 3-4 years — so, 12–13 years in total. Again, they don’t promise this. But that’s been the pattern to date.

Note about DMS 7.2: If you have a 2014 model NAS, you can update to 7.1 but not to the just-released DSM 7.2. All 2015 and newer models do run DSM 7.2.

[ Voor 52% gewijzigd door Microkid op 01-07-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Gebr_024 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:31:
Bedankt.

Ik weet niet hoe technisch onderlegd je bent, maar wil je in de toekomst kleine applicaties op de NAS draaien met docker dan is dat op de DS223 niet mogelijk, dan kun je beter voor de DS220+ gaan. (+ versies bieden ondersteuning voor Docker, de normale versies niet).

Mocht je die plannen niet hebben, dan zeker voor de DS223 gaan.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Gynnad schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:57:
[...]

Ik weet niet hoe technisch onderlegd je bent, maar wil je in de toekomst kleine applicaties op de NAS draaien met docker dan is dat op de DS223 niet mogelijk, dan kun je beter voor de DS220+ gaan. (+ versies bieden ondersteuning voor Docker, de normale versies niet).

Wat bedoeld u precies met de docker? Het is nu voornamelijk voor data opslag (prive). Misschien in de toekomst dat ik er wat mee wil voor werk. Maar dat is ver voorruit kijken >3jaar.

Gr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-05 00:08
Gebr_024 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:37:
[...]

Wat bedoeld u precies met de docker? Het is nu voornamelijk voor data opslag (prive). Misschien in de toekomst dat ik er wat mee wil voor werk. Maar dat is ver voorruit kijken >3jaar.

Gr
Met docker kun je, verschillende applicaties in een gevirtualiseerde 'container' draaien. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld home assistant, pi-hole, unifi controller, en vele andere programma's die anders niet beschikbaar zijn voor synology te installeren en draaien op je NAS.

Dit is wel echt een poweruser feature die niet iedereen nodig heeft. Maar het geeft je wel extra flexibiliteit en de mogelijkheid meer te doen met je NAS.

Hier informatie van synology: https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/docker

[ Voor 4% gewijzigd door Raphire op 02-07-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Raphire schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:55:
[...]

Met docker kun je, verschillende applicaties in een gevirtualiseerde 'container' draaien. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld home assistant, pi-hole, en vele andere programma's die anders niet beschikbaar zijn voor synology te installeren en draaien op je NAS.

Dit is wel echt een poweruser feature die niet iedereen nodig heeft. Maar het geeft je wel extra flexibiliteit en de mogelijkheid meer te doen met je NAS.

Hier informatie van synology: https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/docker
Ik kan het niet geheel volgen. Het gaat om containers lees ik. Deze kun je downloaden en dan 'coderen' en 'pushen'. Is dit dat je soort van Apps download?

Wat is de home assistant?

Wat wel voor mij belangrijk is, is dat ik mijn bestanden van afstand kan inzien, uploaden, bewerken en dan weer opslaan. Maar wat ik begreep was dat dit kon met de DS223?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Gebr_024 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:13:
[...]

Ik kan het niet geheel volgen. Het gaat om containers lees ik. Deze kun je downloaden en dan 'coderen' en 'pushen'. Is dit dat je soort van Apps download?

Wat wel voor mij belangrijk is, is dat ik mijn bestanden van afstand kan inzien, uploaden, bewerken en dan weer opslaan. Maar wat ik begreep was dat dit kon met de DS223?
Ja dat kan allemaal met de ds223.

Als je niets gaat doen met smarthome en services in je netwerk draaien dan heb je geen + model nodig.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-05 00:08
Gebr_024 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:13:
[...]

Je kan met een ds223 inderdaad gewoon je bestanden inzien, bewerken, downloaden, uploaden etc. Ook op afstand. Dat is geen enkel probleem en vrij makkelijk te configureren. Synology maakt is erg gebruiksvriendelijk daarin.

Maar een synology NAS kan meer. Synology heeft zelf een soort van appstore, daarin vind je veel apps waarmee je de functionaliteit van je NAS kan uitbreiden.

Bijv:
- een website hosten
- automatisch fotos van je telefoon synchroniseren/opslaan (vergelijkbaar met icloud/google fotos)
- je NAS gebruiken als camera systeem, hiermee kun je het beeld van ip camera's direct opslaan op je nas.
- je cloud service (google drive, onedrive, dropbox) synchroniseren met je nas
- mediaserver/mediatheek waarmee je je nas kan gebruiken om videos/films over het netwerk (of daarbuiten) beschikbaar te maken op smarttv's, of op een app op je telefoon.

Maar deze appstore bevat vooral synology apps. Het aanbod van derden is vrij beperkt.

Sommige modellen van synology zijn echter in staat om docker te draaien. Docker maakt het mogelijk om apps te installeren die niet specifiek voor synology zijn gemaakt. Ze draaien in een docker container, dit is een extra laag tussen de applicatie en het besturingssysteem. Hierdoor kun je praktisch alle programma's installeren die docker ondersteunen, veel meer dan in de Synology appstore te vinden zijn. Hoe dat precies werkt is niet echt belangrijk. Tenzij je zelf interesse hebt om er verder in te duiken.

Hier meer info over home assistant: https://hetslimmethuis.nl/home-assistant/

Ik gebruik het om al mijn slimme apparaten te beheren en monitoren. Ik heb bijv mijn alarmsysteem, cameras, verlichting, slimme meter, en thermostaat aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door Raphire op 02-07-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Ja dat kan allemaal met de ds223.

Als je niets gaat doen met smarthome en services in je netwerk draaien dan heb je geen + model nodig.
Je kan met een ds223 inderdaad gewoon je bestanden inzien, bewerken, downloaden, uploaden etc. Ook op afstand. Dat is geen enkel probleem en vrij makkelijk te configureren. Synology maakt is erg gebruiksvriendelijk daarin.
Ik ben nu toch erg gaan twijfelen. De DS223 doet voor op dit moment prima de dingen die ik wil doen, valt binnen mijn budget en lijkt me dus prima.

Toch ga ik dan twijfelen, mocht ik toch de features willen gebruiken van een docker in de toekomst. Maarja dat weet ik gewoon nog niet.

Het verschil in prijs tussen de DS223 en DS220+ is ook 'maar' 44 EURO, maar toch...

Wat is jullie mening?

Gr,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Als je nu geen idee hebt of je daar wat mee gaat doen zou ik me er niet druk over maken en lekker de 223 nemen. Deze is ook een stukkie stiller dan de 220.
Let wel dat de 220 een aantal zaken niet of minder doet, zoals Hyperbackup, antivirus, MailPlus, VirtualMachine e.d. Mocht dat belangrijk zijn, dan is de 220+ de betere keuze.

Zie https://www.synology.com/nl-nl/products/compare/DS220+/DS223

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ik denk dat de DS223 de beste keuze voor je is.

Mocht je toch de DS220+ overwegen, wacht dan nog enkele weken want de DS224+ komt eraan, wat de opvolger is van de DS220+ en gelijk is qua specs aan de DS720+, zie ook jeehaa in "[Synology] Nieuws en discussie"

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-05 09:50
Als ik alles zo lees, stop met twijfelen en kies voor de 223, als verschillende benamingen van de opties voor de + versies je al niks zeggen ga je er op korte termijn niks mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Dank jullie wel!
Pagina: 1