[CV] vervanging ketel Nefit Ecomline HR --> Intergas Extreme

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:11
We hebben nu een Nefit Ecomline Hr uit 2004!!! De monteur gaf aan dat deze toch echt wel aan het einde van zijn latijn is en aan vervanging toe is.
Ik ben tevreden geweest met dit installatiebedrijf geweest en heb een offerte bij ze opgevraagd.
Hierna heb ik 3 verschillende HR ketels geoffereerd gekregen allen tussen de €2300 en €2500 all-in.
Vaillant Ecotec plus, Nefit proline en de Intergas Extreme 30, van wat ik overal lees zou die laatste de meest betrouwbare zijn.

Maar...
Is het 1op1 vervangen van een CV wel de beste oplossing?

Met al die mogelijkheden is het allemaal vrij lastig vind ik.
Airco (+cv? voor het doucewater en kamers zonder airco?) waar ook gewoon een COP van boven de 5 mee gehaald kan worden.
Hybride warmte pomp.
Full electric (wat ik eigenlijk op dit moment qua aanschaf iets te gortig vind)
Of toch gewoon CV 1op1 vervangen.

Vorig jaar een offerte opgevraagd voor een hybride warmtepomp, mijn parameters doorgegeven en hij zij heel eerlijk dat mijn terugverdiend tijd 15jaar (inclusief subsidie) zou zijn en dan alweer aan vervanging toe zou zijn.
hij wilde de klus best doen, maar raadde mij het af.

gegevens die ik toen moest doorgeven voor de offerte van de hybride warmtepomp en nog steeds valide zijn:
- Beneden verdieping kunststof kozijnen met triple glas sinds 2017. (geen idee wat de U-waarde is, er was dubbelglas geoffreerd maar geupgrade naar triple)
- Bovenverdieping en zolderraam kunstof kozijnen en  dubbelglas sinds 2016 (Beglazing: HR++ met U-waarde 1,1 W/m2K)
-1e verdieping en zolder CV, heeft tot nu toe amper aangestaan, maar kinderen worden ouder en verwacht in de toekomst wel meer verbruik.
- Beneden vloerverwarming sinds 2019 (ingefreesd en daarna geëgaliseerd) , de kachels van de CV zijn toen compleet weggehaald
- CV Ketel uit ik denk 2004 (Nefit Ecomline HR+)
- Zonnepanelen systeem 3015Wp totaal sinds 2018 (9 x LG33ON1C-A5 NeON 2 + Solar Edge optimizers;Solar Edge Single Phase SE3000 (1 x))
-kruipruimte isolatie sinds  2019 (Tonzon RC3.8 Systeem inclusief bodemzeil)

Verbruik: Ik ben in oktober overgestapt naar greenchoice (laatste mogelijkheid met normale prijzen, maar hierdoor zie ik mijn complete jaarrekening niet meer).
Ik heb nu de gegevens van December 2019 tm September 2021 via excel uitgerekend en daar een gemiddelde van gepakt.
elektra: stroomverbruik: 3485Kwh   teruglevering: 1900Kwh
opbrengst zonnepanelen volgens pvoutput: 3.100MWh in 2021
Dus totaal 4685Kwh per jaar (kan dat?)
gas: 733 m³

bijzonderheden:
-Nog iemand laten komen voor spouwmuurisolatie, maar na controle bleek dit nog voldoende gevuld.
-Heel het jaar door 20.5 graden op de thermostaat

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gasverbruik is netjes voor 24/7 die hoge temperatuur. Zou je lager kunnen krijgen met een beetje nachtverlaging en je ketel knijpen op vermogen.

Op basis van je gasverbruik zou je voldoende hebben aan een warmtepomp van 4KW. Dat is zegmaar het vermogen wat ze ophangen bij hybride, maar dan zonder de ketel.

Weet niet welke verdeler je nu hebt, maar zowel bij een Intergas Extreme als een warmtepomp zou ik je aanraden om een verdeler zonder pomp te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:11
Met de ketel heb ik al enigzins zelf zitten spelen.
Toevallig heeft ketelklets een youtube filmpje over mijn ketel om die zo zuinig mogelijk af te stellen.
Die moet ik nog toepassen.
Ik had voorheen een nefit moduline 100 thermosstaat daar kon je alleen de temperatuur op instellen, die ging kapot en heb toen via marktplaats een tweedehands moduline 400 op de kop getikt, dus daar is zeker enige winst te behalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwFUIj4-eeRSCK-VLt1rtbE_sSU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbEZjE2vpThrPAAGeqKysy1a.jpg?f=fotoalbum_small

Heb je voorbeelden van zo'n 4KW warmtepomp?
Op cvtotaal zie ik alleen hybride warmtepompen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sinned123 op 01-07-2023 09:52 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:06
Wat is hier uiteindelijk uitgekomen?
Ook wij zjjn op zoek naar een ketel voor onze woning 120m2 en overal net nieuwe kozijnen met overal tripple glas

We hebben nu een ketel van 18 jaar oud (Vailant VHR18-22c) en is wel echt aan vervanging toe.

Echter heb je sommige monteurs die sferen bij Vailant, en anderen weer bij Intergas. Ik voel zelf ook wel wat voor Intergas.

We hebben overigens enkel vloerverwarming bemeden en alleen 1 radiator op de kinderkamer.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 20:37
Intergas Extreme 30 en 36 komen als beste uit de test bij Consumentenbond. Misschien heb je daar wat aan.

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
bobberg schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:29:
Intergas Extreme 30 en 36 komen als beste uit de test bij Consumentenbond. Misschien heb je daar wat aan.
Probleem met consumentenbond is dat ze vaak geen technische kennis van ketels hebben en ketels "testen" die nog niet eens op de markt zijn.
Grootste flater die ze destijds geslagen hebben is de Atag Blauwe Engel die als "beste" ketel uit de test kwam. Die ketel heeft heel wat Atag dealers af laten haken, die monteren tegenwoordig een ander merk. De ketels waren niet geweldig (wel de duurste ketel op de markt toen) en zowel de klant als de installateur stonden in de kou.

Op papier zijn de Xtreme ketels geweldig. Maar wat veel mensen al gemerkt hebben is dat het terug moduleren naar laagste vermogen niet overeen komt met wat in de specificaties staat. Als je dan een Xtreme36 koopt omdat die net zover terug kan moduleren als de Xtreme30 (maar dat in werkelijkheid niet doet) koop je mogelijk de verkeerde ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 20:37
Dankjewel _JGC_! Ik moet me eens meer verdiepen in dit soort energie topics. Ik krijg nu als huurder een nieuwe ketel, dus was eens me gaan verdiepen. Als je nog tips hebt als een e-cursus hoor ik het graag.

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Pagina: 1