Hey Tweakers,
In mijn huis uit 2019 heb ik een flinke groepenkast hangen; 24x 16A groepen en een paar kracht groepen voor inductie, laadpaal, krachtstroomaansluiting garage, PV.
Ik heb een hoofd aansluiting van 3x25A.
De 24 16A groepen lijkt wat veel, maar de installateur vond het wel netjes om veel apparaten een eigen groep te geven (zoals 2x oven, wm, droger, etc). Er zijn er ook nog een aantal niet in gebruik BTW.
We gaan binnenkort beginnen met de bouw van een tuinhuis/BnB. Hierin komt een Airco, keukentje met oven, 2-pits (1-fase) inductie plaatje en vaatwassertje.
Ik heb een grondkabel YMVK-as liggen van 4x2,5mm2.
Ik heb op die forum al aardig wat gezocht, en het volgende gevonden:
- Ik zou na mijn hoofdschakelaar in de groepenkast een extra ALS kunnen zetten met daarachter een krachtgroep 3x16A (plek zat in de kast)
- Op deze krachtgroep de grondkabel aansluiten
- In het bijgebouw een meterkast plaatsen met hoofdschakelaar, 3x ALS en wat eind groepjes B16
- De 4x2,5mm2 zou dit aan moeten kunnen over een lengte van zo’n 18m
Mijn vragen:
- Klopt bovenstaande een beetje?
- Hoeveel eind groepen kan ik max achter die krachtgroep van 3x16 zetten?
Alvast bedankt voor het inzicht
Pim
In mijn huis uit 2019 heb ik een flinke groepenkast hangen; 24x 16A groepen en een paar kracht groepen voor inductie, laadpaal, krachtstroomaansluiting garage, PV.
Ik heb een hoofd aansluiting van 3x25A.
De 24 16A groepen lijkt wat veel, maar de installateur vond het wel netjes om veel apparaten een eigen groep te geven (zoals 2x oven, wm, droger, etc). Er zijn er ook nog een aantal niet in gebruik BTW.
We gaan binnenkort beginnen met de bouw van een tuinhuis/BnB. Hierin komt een Airco, keukentje met oven, 2-pits (1-fase) inductie plaatje en vaatwassertje.
Ik heb een grondkabel YMVK-as liggen van 4x2,5mm2.
Ik heb op die forum al aardig wat gezocht, en het volgende gevonden:
- Ik zou na mijn hoofdschakelaar in de groepenkast een extra ALS kunnen zetten met daarachter een krachtgroep 3x16A (plek zat in de kast)
- Op deze krachtgroep de grondkabel aansluiten
- In het bijgebouw een meterkast plaatsen met hoofdschakelaar, 3x ALS en wat eind groepjes B16
- De 4x2,5mm2 zou dit aan moeten kunnen over een lengte van zo’n 18m
Mijn vragen:
- Klopt bovenstaande een beetje?
- Hoeveel eind groepen kan ik max achter die krachtgroep van 3x16 zetten?
Alvast bedankt voor het inzicht
Pim