Vraag over extra groepenkast in bijgebouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pillem01
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
Hey Tweakers,

In mijn huis uit 2019 heb ik een flinke groepenkast hangen; 24x 16A groepen en een paar kracht groepen voor inductie, laadpaal, krachtstroomaansluiting garage, PV.
Ik heb een hoofd aansluiting van 3x25A.

De 24 16A groepen lijkt wat veel, maar de installateur vond het wel netjes om veel apparaten een eigen groep te geven (zoals 2x oven, wm, droger, etc). Er zijn er ook nog een aantal niet in gebruik BTW.

We gaan binnenkort beginnen met de bouw van een tuinhuis/BnB. Hierin komt een Airco, keukentje met oven, 2-pits (1-fase) inductie plaatje en vaatwassertje.

Ik heb een grondkabel YMVK-as liggen van 4x2,5mm2.

Ik heb op die forum al aardig wat gezocht, en het volgende gevonden:
- Ik zou na mijn hoofdschakelaar in de groepenkast een extra ALS kunnen zetten met daarachter een krachtgroep 3x16A (plek zat in de kast)
- Op deze krachtgroep de grondkabel aansluiten
- In het bijgebouw een meterkast plaatsen met hoofdschakelaar, 3x ALS en wat eind groepjes B16
- De 4x2,5mm2 zou dit aan moeten kunnen over een lengte van zo’n 18m

Mijn vragen:
- Klopt bovenstaande een beetje?
- Hoeveel eind groepen kan ik max achter die krachtgroep van 3x16 zetten?

Alvast bedankt voor het inzicht

Pim

Beste antwoord (via Pillem01 op 01-07-2023 09:50)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:33

DjVe

Hatsaflats!

@happysan

Eerst een heel verhaal over selectiviteit en dan een C20 adviseren...Dat is wel een beetje tegenstrijdig. Bovendien wil je de grondkabel naar het tuinhuis ook voorzien hebben van een aardlekbeveiliging en is deze kabel te lang en dun om daar langdurig 20A op te zetten.

Ik zou het dus zo doen:

B20A aardlekautomaat (300mA) in hoofdkast. Daar de grondkabel aan en nieuwe verdeler maken met een 4P hoofdschakelaar met losse aardlekautomaten van 16A-30mA (zodat je ze makkelijk kan verdelen over de fases)

Gewoon goed bedenken welke apparaten je over welke fase zet (en je nu ook al hebt in je hoofd verdeelkast). Wat staat wanneer aan en tegelijk en is dat ook in de woning zo). Was mooier geweest als er een 4x4 kabel lag, maar daar doe je nu niets aan. De kabel ligt in de grond (wordt dus minder warm). Daar kan je best met pieken 3x20A op zetten. Dat zal in de praktijk met een paar kleine verbruikers niet gebeuren.

Ik heb dit zelf zo ook gedaan en we draaien zonder enig probleem twee huishoudens op een 3x25A aansluiting (wel met een 4x6 kabel). Mijn complete huishouden zit achter de verdeelkast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Nee dat klopt niet vanwege selectiviteit.

Achter een 25A hoofdaansluiting kun je max een 16A automaat plaatsen, daarachter moet je weer 2 stappen omlaag, dus dan blijft er nog 10A over.

Wat je in de praktijk wel eens ziet is 25A -> 20A en dan 16A, maar dit is niet conform de regels en kan ervoor zorgen dat bij een overbelasting meteen de hele keten eruit klapt ipv enkel de automaat waarop de overbelasting plaatsvindt.

Voor compleetheid, het lijstje is: 6A, 10A, 16A, 20A, 25A, 32A, 40A. Hierbij moet er steeds 2 stappen tussen zitten om de selectiviteit te behouden.

Normaal gesproken zou je ook geen ALS voor je grondkabel leggen, maar bijvoorbeeld een C20 installatieautomaat. In de 2e groepenkast zit dan een schakelaar om de hele kast spanningsvrij te maken en vanuit daar weer de groepen, waarbij je wel aardlekschakelaren of aardlekautomaten toepast.

[ Voor 34% gewijzigd door happysan op 01-07-2023 01:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

@happysan

Eerst een heel verhaal over selectiviteit en dan een C20 adviseren...Dat is wel een beetje tegenstrijdig. Bovendien wil je de grondkabel naar het tuinhuis ook voorzien hebben van een aardlekbeveiliging en is deze kabel te lang en dun om daar langdurig 20A op te zetten.

Ik zou het dus zo doen:

B20A aardlekautomaat (300mA) in hoofdkast. Daar de grondkabel aan en nieuwe verdeler maken met een 4P hoofdschakelaar met losse aardlekautomaten van 16A-30mA (zodat je ze makkelijk kan verdelen over de fases)

Gewoon goed bedenken welke apparaten je over welke fase zet (en je nu ook al hebt in je hoofd verdeelkast). Wat staat wanneer aan en tegelijk en is dat ook in de woning zo). Was mooier geweest als er een 4x4 kabel lag, maar daar doe je nu niets aan. De kabel ligt in de grond (wordt dus minder warm). Daar kan je best met pieken 3x20A op zetten. Dat zal in de praktijk met een paar kleine verbruikers niet gebeuren.

Ik heb dit zelf zo ook gedaan en we draaien zonder enig probleem twee huishoudens op een 3x25A aansluiting (wel met een 4x6 kabel). Mijn complete huishouden zit achter de verdeelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Komt er niet ook nog een boilertje te hangen in de keuken voor warm water of heb je hier een andere voorziening voor?

Je noemt al wel een aantal forse gebruikers (Airco, kookplaat, oven en vaatwasser). Nu zal dit niet allemaal tegelijk aan gaan staan, maar dit is wel een forse belasting voor een 4x2,5mm2 kabel. Helemaal volgens de normen is niet niet, maar het zal waarschijnlijk wel goed komen.

Denk wel goed over de verdeling over de fases, want je hebt ook al een bak apparaten binnenshuis staan en het risico dat je voor langere tijd over de 25A van je hoofdzekering gaat gaat wordt hiermee natuurlijk wel realistischer. Een upgrade naar 3x35A wil je eigenlijk wel voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:43
En jammer dat je die kabel al hebt liggen, want 3 losse eindgroepen erheen was misschien makkelijker en helemaal volgens de nen.
Nadeel is dat je bij een storing naar de woning toe moet lopen om hem weer aan te zetten.

Maar aan de andere kant kan dat ook gebeuren bij een onderverdelen zonder selectiviteit.

[ Voor 17% gewijzigd door ingmar89 op 01-07-2023 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:14
happysan schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 01:34:
Nee dat klopt niet vanwege selectiviteit.

Achter een 25A hoofdaansluiting kun je max een 16A automaat plaatsen, daarachter moet je weer 2 stappen omlaag, dus dan blijft er nog 10A over.

Wat je in de praktijk wel eens ziet is 25A -> 20A en dan 16A, maar dit is niet conform de regels en kan ervoor zorgen dat bij een overbelasting meteen de hele keten eruit klapt ipv enkel de automaat waarop de overbelasting plaatsvindt.

Voor compleetheid, het lijstje is: 6A, 10A, 16A, 20A, 25A, 32A, 40A. Hierbij moet er steeds 2 stappen tussen zitten om de selectiviteit te behouden.
Die vuistregel geldt voor smeltzekeringen. Met automaten is het in een huisinstallatie vrijwel onmogelijk om selectief te zijn. Maar dat is ook geen groot probleem. In geval van een kortsluiting moet je wellicht zowel in de hoofdverdeler als de onderverdeler de automaat weer inschakelen, maar dat zal over het algemeen geen probleem zijn.
Wil je dat niet, dan kun je overwegen om de onderverdeler te skippen en kabels bij te leggen, zodat je meerdere groepen hebt die je allemaal vanuit de hoofdverdeler beveiligt.
Normaal gesproken zou je ook geen ALS voor je grondkabel leggen, maar bijvoorbeeld een C20 installatieautomaat. In de 2e groepenkast zit dan een schakelaar om de hele kast spanningsvrij te maken en vanuit daar weer de groepen, waarbij je wel aardlekschakelaren of aardlekautomaten toepast.
Slecht advies. Voor een grondkabel wil je juist wel aardlekbeveiliging, tenzij je zeker weet dat de circuitimpedantie laag genoeg is om in geval van een aardfout voldoende snel af te schakelen.
Anders kun je de situatie krijgen dat je in geval van een aardfout (iemand die de schep in de kabel zet) er wel een foutstroom via aarde gaat lopen maar dat de C20 automaat niet of pas na lange tijd uitschakelt. En al die tijd is er dan een groot spanningsverschil tussen het aardscherm (en alles wat daarmee verbonden is, dus ook alle behuizingen van apparatuur met randaarde stekker) en moeder aarde. Dat kan dus levensgevaarlijke situaties opleveren.

Zet dan een 300 mA / B16 alamat in de hoofdverdeler en 30 mA / B16 alamats in de onderverdeler. Dan ben je nog een beetje selectief als het gaat om lekstromen, maar is toch je kabel beveiligd tegen aardfouten.

[ Voor 0% gewijzigd door Out.of.Control op 01-07-2023 09:05 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-06 22:27
DjVe schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 06:35:
@happysan

Ik zou het dus zo doen:

Deze oplossing is bij mij min of meer ook toegepast. In de woning zit een C20 300mA aardlekautomaat. Via 4x6m2 grondkabel naar de onderverdeler in de schuur. De onderverdeler bestaat uit een hoofdschakelaar en aparte 30mA aardlekschakelaars 3p en 1p met daar achter B16 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57

BCC

Ik heb ook zoiets naar de schuur (4p 3x16) met wat grote verbruikers .. tja als er iets klapt moet je soms inderdaad even naar het woonhuis lopen - ik vindt dit zelf niet problematisch, maar dat ligt er natuurlijk aan hoe vaak het gebeurd en of je er in het huis goed bij kan.

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 01-07-2023 09:56 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 13:12

M14

Met een grondkabel van 2.5mm² heeft het geen zin om een onderverdeling te gaan maken. 16a aardlek automaat in de hoofdverdeelkast en verder niks.

Redelijk recent heb ik in mijn garage een onderverdeelkast aangelegd. Vanwege de lengte, bak zonnepanelen en de mogelijkheid hebben om in de toekomst te verzwaren, heb ik een 5x10mm² kabel gelegd.
Om selectiviteit te garanderen zit in de hoofdverdeelkast een 300mA aardlek en smeltpatronen om dit te beveiligen. Smeltpatronen zijn trager dan de automaten in de onderverdeelkast en zorgt zodoende voor selectiviteit.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pillem01
Allemaal erg bedankt voor de snelle reacties.

Ik ga het dan doen met een B20 Aardlek automaat en zal inderdaad goed letten op welk apparaat op welke fase komt te staan.
De mogelijkheid dat ik, mocht er in het tuinhuis iets afschakelen, ook in de woning iets opnieuw aan moet zetten vind ik geen probleem.

Wat betreft een boiler; we hadden eerst het plan er een Qooker te plaatsen maar dit wordt allemaal nogal veel qua vermogen. Dus dan maar een water kokertje voor de thee.
Warm water halen we van het boilervat van de woning (zo’n 8m afstand).

Ik zal de optie bekijken of ik nog een dikkere kabel 5x4mm2 YMVK of 4x4mm2 YMVK-as samen met een waterleiding en UTP door de 40mm mantel buis kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:35
Een waterkoker is in principe net zoveel vermogen als een quooker....
De quooker kun je gebruiken met hun energieverdeler zodat je ook andere apparaten kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pillem01
jeroen3 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:49:
Een waterkoker is in principe net zoveel vermogen als een quooker....
De quooker kun je gebruiken met hun energieverdeler zodat je ook andere apparaten kan gebruiken?
Klopt, enige is dan dat een Qooker altijd aan staat en een waterkoker in het stopcontact gaat.
Maar een verdeler zou een optie kunnen zijn inderdaad. En dan bv met de oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:35
Ja, maar een quooker gebruikt niet altijd 2kW, ja bijvoorbeeld met de oven/magnetron/vaatwasser.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 01-07-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pillem01
Nog even voor de zekerheid; met de gekozen constructie kan ik in het bijgebouw maximaal 3 groepen van 16A plaatsen toch, 1 per fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:14
Je mag ook 10 groepen maken, als je maar rekening houdt met het vermogen per fase en de gelijktijdigheid. Als je teveel verbruikt, gaat de beveiliging in de hoofdverdeler er wel uit of je hoofdzekering als je elders in de woning ook veel verbruikt.
Maar daar zijn ze voor. Als het vaak gebeurt wordt het tijd voor een dikkere kabel naar de onderverdeler en/of een zwaardere aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Quooker verbruikt maar weinig en ook nog eens voor een korte periode. Gewoon alle verbruikers van boven de 2000w op een eigen groep zetten, mooi verdelen en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik zou wel voor een Quooker gaan, want met de 'Quooker energieverdeler' die ze aanbieden heb je namelijk wel controle wanneer de Quooker aan staat. Zo kan je de Quooker op dezelfde groep zetten als de oven en/of vaatwasser, waardoor de Quooker niet aanslaat in de periode dat deze apparaten in gebruik zijn. Bij een waterkoker heb je hier helemaal geen controle over. Het is dus een prioriteitenschakelaar, waarbij de Quooker direct uit gaat zodra er een grote verbruiker aan gaat welke op de verdeler zit aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pillem01
frennek schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:56:
Ik zou wel voor een Quooker gaan, want met de 'Quooker energieverdeler' die ze aanbieden heb je namelijk wel controle wanneer de Quooker aan staat. Zo kan je de Quooker op dezelfde groep zetten als de oven en/of vaatwasser, waardoor de Quooker niet aanslaat in de periode dat deze apparaten in gebruik zijn. Bij een waterkoker heb je hier helemaal geen controle over. Het is dus een prioriteitenschakelaar, waarbij de Quooker direct uit gaat zodra er een grote verbruiker aan gaat welke op de verdeler zit aangesloten.
Die had ik inderdaad gezien.
Ik ga proberen of ik nog een extra kabel naar het gebouw kan krijgen, dan heb ik net wat meer mogelijkheden.

Thanks all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:05
En neem wel een vertraagde 300mA aardlek in de meterkast, anders is het nog niet selectief.
Pagina: 1