oude socket 1151 CPU upgrade OF nieuw mobo + CPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:14
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment voor het eerst in lange tijd een game aan het downloaden om te spelen (diablo 4), en ik begrijp dat mijn CPU flink onder de minimum systeemvereisten zit. Specifiek de CPU is ondermaats, want er wordt een CPU met 3 Ghz aangeraden en ik zit op 2.7 Ghz. Dus ik overweeg een budget-upgrade van de CPU te doen. Mn GPU wordt nog bij de medium settings aangeraden, dus dat zou wel goed moeten zitten, hoop ik (terwijl ik ook lees dat GPU’s met 4gb ver over de datum zijn: review: Hoeveel vram heeft je videokaart nodig voor games?).

Maar goed, ik ben begonnen met rondkijken naar een CPU, en - wonderbaarlijk genoeg - kom 1 degelijke CPU tegen die nog op mn 1151 socket moederboard past; de intel core i3 9100f 3.6 ghz 6MB voor een keurige 160 euro.

Maarrrr ... een intel i3 12100 is EN een heel stuk sneller, EN 40 euro goedkoper :S. Maarja das dus een veel nieuwere socket, en niet die oude 1151 socket. Dus nu rijst de vraag: doe ik er verstandig aan om maar gewoon een nieuw moederboard te kopen plus een nieuwere generatie CPU, of gewoon minimalistisch voor de oudere i3 9100f gaan?

Enkele vragen die ik hierbij heb:
1. zoals een moederboard een specifieke socket heeft voor de CPU, heeft ie dat ook voor andere onderdelen in de PC? Dus is mijn hele idee van “alleen het moederboard en CPU vervangen” uberhaupt een haalbaar idee, of loop ik dan elders in de PC tegen incompatibiliteit aan?
2. heeft een nieuwer (budget) moederboard op zichzelf - op andere vlakken dan puur socket - toegevoegde waarde over mijn huidige? (sneller opstarten misschien?)
3. met de voorgaande vragen in het achterhoofd, wat raden jullie aan om te doen? Alleen CPU, of moederboard en CPU vervangen (en mogelijk grafische kaart)?
4. en natuurlijk, welke specifieke onderdelen zouden jullie aanraden?

Ik zoek een?
CPU en/of moederboard

Wat is je budget?
Idealiter maar 100 - 200 euro, maar voor een degelijke upgrade die mn pc ietwat toekomst-proof maakt wel wat meer. Het stomme is dat ik deze PC een paar maanden geleden van een vriend heb overgenomen voor 350 euro, denkende dat het een degelijke game PC was en dat ik toch nooit meer een veeleisend spel zou gaan spelen, en zie nu ... Achteraf bezien had ik deze waarschijnlijk beter niet kunnen kopen en gewoon voor een paar honderd euro meer iets veel beters gelijk kunnen kopen ...

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Intel core i5-6400 CPU @2.70 Ghz
Nvidia GeForce GTX980
Gigabyte GA-B150-HD3P socket 1151
D-schijf: CT240BX200SSD1 >
C-schijf: Transcend TS256GSSD320
F-schijf: Seagate Barracuda 7200.7 ST3160815AS
G-schijf: toshiba external USB 3.0 USB Device = SSD (hierop ben ik nu Diablo 4 aan het downloaden en installeren, want de C en D-schijf zitten propvol, geen idee of dit een goed idee)

Ik hoop dat hier genoeg info staat om met me mee te kunnen denken, laat het me vooral weten als er nog wat mist (ik neem aan dat de voeding en koeling niet zo relevant zijn voor nu?).

Alvast heel erg bedankt,

Floris

[ Voor 10% gewijzigd door FJA op 01-07-2023 01:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
@FJA
1. Ja, dat kan. Zorg dat als je die vervangt je een moederbord van ATX-formaat neemt (zelfde als je nu hebt).
2. Niet echt, vooral nieuwere poorten.

In de vraag en aanbod staat wel het een en ander wat de moeite waard kan zijn: categorie: Processors

Een Core i5-8400 of i5-8600 staat voor €50 / €60 beschikbaar (vast onderhandelbaar). Reken op ongeveer 20% snellere single-core en 80% snellere multi-core performance. Kan voor dat bedrag best de moeite waard zijn!

Anders kijk je (nieuw) inderdaad eerder richting €250-€300 voor een Core i5-12400 plus mobo.

[ Voor 12% gewijzigd door Balance op 01-07-2023 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:55
Je kan maar één generatie nieuwer gebruiken op dat moederbord. Voor 8xxx/9xxx processors moet je "v2" van socket 1151 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
Je kan maar één generatie nieuwer gebruiken op dat moederbord. Voor 8xxx/9xxx processors moet je "v2" van socket 1151 hebben.
Kijk dat had ik dus nooit zelf uitgevonden ... dus is mn beste optie dan toch die intel core i3 9100f 3.6 ghz 6MB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
FJA schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:31:
[...]

Kijk dat had ik dus nooit zelf uitgevonden ... dus is mn beste optie dan toch die intel core i3 9100f 3.6 ghz 6MB?
Nee, want dat is dus een 9xxx-reeks. Als je een bord hebt met een 6xxx-reeks, kun je die en de 7xxx-reeks er op zetten (eventueel na een biosupdate), de 8xxx en 9xxx kunnen er dan dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:29
Ten eerste zou ik eerst even uitproberen hoe het spel loopt op je huidige pc?

Daarbij is een i3 9100f net als je huidge i5 6400 ook een quadcore (4 cores) zonder hyperthreading en nog belangrijker..hij werkt niet op jouw mobo… goed opgelet van me😳 Voor je huidige moederbord zijn de i7 6700 of i7 7700 dan betere keuzes. Processoren voor je huidige mobo moet je niet nieuw kopen. Die zijn vaak vrij goedkoop te krijgen op de vraag en aanbod site van tweakers. Een prima upgrade zou de omschakeling naar een AM4 moederbord, 16GB geheugen (ik weet niet welk geheugen je nu in je pc hebt zitten anders zou dat misschien meegenomen kunnen worden) en tik dan een ryzen 5 processor op de kop op vraag en aanbod. Die zijn al voor een paar 10tjes te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Baloes op 01-07-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-05 12:49
Of je een i7 op een budget bordje moet zetten is een tweede. Maar zoals meerdere mensen zeggen, je kunt geen 8xxx of 9xxx reeks Intel op je bord plaatsen, wat ik ook absoluut niet zou doen. Een i7 van de 6e generatie kost al snel tegen de 75 euro aan, wat ik persoonlijk er niet meer aan zou besteden.

Een ryzen 5 5600 kost ongeveer 100 euro op V&A of 130 euro nieuw. Als je dan je RAM meeneemt + een nieuw goedkoop moederbord voor 60-70 euro dan ben je voor 160 of 170 euro klaar.

Over Diablo 4 op een externe HDD zetten, doe het niet! Diablo 4 heeft als eis dat het op een SSD wordt gezet. Een externe HDD gaat dat nooit halen. Voor onder de 50 euro haal je 1TB SSD erbij (nieuw) of 100 euro voor 2TB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJA
Nee, want dat is dus een 9xxx-reeks.
Oja tuurlijk, stom...
Een ryzen 5 5600 kost ongeveer 100 euro op V&A of 130 euro nieuw. Als je dan je RAM meeneemt + een nieuw goedkoop moederbord voor 60-70 euro dan ben je voor 160 of 170 euro klaar.
Dat klinkt als een top plan! Ik heb gecheckt dat ik DDR4 en 16 GB RAM heb, dus dat lijkt me aardig hiervoor.
Over Diablo 4 op een externe HDD zetten, doe het niet! Diablo 4 heeft als eis dat het op een SSD wordt gezet. Een externe HDD gaat dat nooit halen. Voor onder de 50 euro haal je 1TB SSD erbij (nieuw) of 100 euro voor 2TB.
Oh super, bedankt hiervoor! Ook iets wat ik zelf niet had uitgevogeld. Ik ben as we speak flink ruimte aan het maken op de vaste C en D schijven en dan verplaatst ik hem daar naartoe.

Ik heb het spel nu opgestart (na een gedwongen driver update voor de GPU) en hij lijkt prima te lopen, in ieder geval als er weinig gebeurt op het scherm en met medium settings. Echt maar 2 minuten ofzo gespeeld nog, maar een goed begin iig
Pagina: 1