Kabel doorknippen/verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Suuz1993
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-01 19:25
Hallo Tweakers,

Ik ben een echte beginner met klussen :)
Kan ik de kabel op onderstaande foto's doorknippen/verwijderen? Zo ja; met welke tool?

Als ik er aan trek zit deze echt heel stevig in de muur vast: geen beweging in te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax13GkqrVtd_Qx2kxxilNpIZmME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHQxpsVxJnh0oRzuYDhuygVz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_BoPsyKQgEwj8yt4dh1VAg1eqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2b1fcS59zD5iHNlC4iXphmg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDksRrxOQ_MAD4GpbLUf7WJ32qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kArsNH0JAhNj5pAkAry7Qbd.jpg?f=fotoalbum_large

Heel erg bedankt!

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Met een kniptang (of eigenlijk een zijsnijtang), er staat waarschijnlijk geen spanning op, dat zou je kunnen controleren met een multimeter. In een zeer uitzonderlijk geval zal hier 48V op staan. Als er geen kabels vanuit je ISRA (google afbeeldingen) in je meterkast of woonkamer verder de woning in gaan staat hier geen spanning op.
Hier een setje van een paar euro wat geschikt is om deze draad te knippen: https://www.gamma.nl/asso...ngenset-3-stuks/p/B603474

[ Voor 3% gewijzigd door True op 30-06-2023 22:26 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01
Suuz1993 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:19:
Hallo Tweakers,

Ik ben een echte beginner met klussen :)
Kan ik de kabel op onderstaande foto's doorknippen/verwijderen? Zo ja; met welke tool?

Als ik er aan trek zit deze echt heel stevig in de muur vast: geen beweging in te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel erg bedankt!
Logisch dat die mogelijk vast zit: de kabel gaat gewoon in/door de muur zonder inbouwdoos, buis, etc. Kijk maar eens waar die naartoe gaat. Waarschijnlijk afgetakt van telefoonaansluiting elders.

Slopen kan met alles wat je voorhanden hebt: kniptang, schaar, mes, multitool.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:04
Is het niet een hoek waar een bank of een meubel komt te staan :? Zo'n 2 draads kabeltje kan je altijd nog misbruiken om je ADSL modem op aan te sluiten als het zo uitkomt (al begint ADSL ook al wat ouder te worden)

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:25
Voor je gaat knippen, even goed controleren of de verbinding met het ISRA (=telefoonkabel van de KPN) is verbroken.

Als je zo'n punt niet kunt vinden: weet je dan zeker dat dit niet hét punt is waarop je internet kunt krijgen? Die kun je dan ook niet zomaar doorknippen.

• Suuz1993
Hoi allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties.

@ybos er gaat een kledingkast komen te staan. Deze kabel komt uit de muur op de 1ste verdieping, in de slaapkamer.

@Zwartoog Ik heb Caiway internet. De internet kabels lopen elders in het huis. Of bedoel het anders? Ik ben een echte leek :-)

• Suuz1993
Hier komt de kabel in de meterkast.
Er zit een soort splitsing in. Volgens mij gaat deze naar de deurbel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkFERTEjjc673O3pGjBSeB3RW8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myOaXDhdNItwKOhwsROp93Wz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFev_wsopAPIxA_qaqhFEoajZnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3hTg6WYVSWFRXWok987rpZP.jpg?f=fotoalbum_large

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De kabel die je daar hebt is van een (oude / ongebruikte) analoge telefoonaansluiting.
Hoe het in de meterkast zit moet je zelf even uitvogelen: het kan zijn dat ze ook dat soortkabel hebben gebruikt voor de deurbel, maar dan heeft het niets met telefonie te maken.

Wise enough to play the fool

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 12:41
In mijn oude huis met zo'n zelfde soort meterkast als dat jij daar hebt was dat de hoofdaansluiting KPN rechtstreeks vastgesoldeerd onder een lasdop.

en nee deze kabel is niet verbonden met de deurbel als het goed is, maar met een KPN aansluiting mogelijk
maar op de foto's is niks te zien van een telefoonaansluiting.

[ Voor 36% gewijzigd door bastian433 op 01-07-2023 19:45 ]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:25
Suuz1993 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:13:

@Zwartoog Ik heb Caiway internet. De internet kabels lopen elders in het huis. Of bedoel het anders? Ik ben een echte leek :-)
Waar begint de kabel in de meterkast? Zoek eens op "ISRA punt" voor plaatjes.

Dat je nu bij Caiway zit, maakt niet uit. Zowel het AOP (punt waar je coax-kabel het huis binnen komt) danwel het ISRA-punt (punt waar je telefoonkabel het huis binnen komt) zijn van de provider, en mag niet niet verwijderen. Alles na dat punt wel.

Desalniettemin kun je overwegen om de telefoonlijn naar de woonkamer te handhaven, zodat je later via DSL het modem in je woonkamer kunt aansluiten.

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:29
Met een haakse slijper gaat het misschien wel lukken, mocht het echt een taai snoertje zijn dan heb je een hydraulische schaar nodig 😁

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:05
^ ^ ^
Als iemand aangeeft een totale leek te zijn is het minder grappig om met dit soort 'adviezen' te komen.

Een beetje keukenschaar is al voldoende om dat kabeltje door te knippen.

[ Voor 30% gewijzigd door remmuz op 02-07-2023 12:13 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50
^ ^ ^
Inderdaad, gewoon met een keukenschaar.
Kabeltje zo ver mogelijk richting handgreep schuiven, dan kan je het meeste kracht zetten en glipt de kabel ook niet zo makkelijk tussen de snijvlakken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1