Verborgen gebrek getoond na tekenen voorlopige koopakte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryDumonde
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-05 19:29
Op 18/4 hebben wij de koopovereenkomst van ons nieuwe huis getekend. De overdracht zal plaatsvinden op 10/7. Bij de vragenlijst is vraag 4b "functioneren alle scharnieren en sloten" beantwoord met ja.

Nu zijn wij vandaag op bezoek bij de toekomstige woning geweest om een slimme meter te laten installeren.
Op dat moment heeft de huidige bewoonster ons geattendeerd op een gebrek bij de achterdeur.

De deur is blijkbaar een keer hard dicht is gegooid en staat nu uit het lood. De achterdeur kan nu niet meer volledig worden gesloten (sleutel kan maar 1 omwenteling worden omgedraaid). De deur functioneert dus niet meer voor normaal gebruik.

We krijgen nu allemaal appjes en belletjes van haar dat ze aan ons gaat vragen wat ze hiermee moet . De deur is onderdeel van een kunststof kozijnwerk met een raam. Het gaat dus waarschijnlijk wel een paar duizend euro kosten.

We willen eigenlijk niets met haar afspreken voordat we weten hoe dit juridisch zit. Het voelt dat zij hier aansprakelijk is, de woning is feitelijk nog van haar. Maar ze heeft het nu wel gemeld, dus is het dan nog een verborgen gebrek?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De woning hoort bij oplevering in dezelfde staat te zijn als dat het was toen de voorlopige koopakte werd getekend.

De deur dient dus door haar te worden gerepareerd of ze compenseert dit op andere manier.

Als jullie van plan zijn de deur te slopen / aan te passen zou ik een bedrag afspreken. Zo niet dan zou ik haar vragen de deur te laten repareren.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 30-06-2023 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Er is getekend voor de vragenlijst dus die is leidend.

Ze moet het gewoon laten herstellen voor oplevering.

Dat hoeft ook geen paar duizend euro te kosten noodzakelijkerwijs, want ook kunststof kozijnen en deuren werken met beslag dat wel iets gesteld, gerepareerd of vervangen kan worden.

Het lastige is om de juiste vakman te vinden. De originele leverancier is de beste kandidaat. Veel andere bedrijven plaatsen liever nieuw, want het is gouden business op dit moment. Probeer dit dus vooral op de verkopers bordje te houden.

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 30-06-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryDumonde
Bedankt voor de reacties. Goed om te weten waar de verantwoordelijkheid ligt.

Gezien wij vandaag hiervan op de hoogte zijn gesteld, is nodig om dit bij zowel de verkoper als de makelaar te melden dat dit vandaag is geconstateerd? i.e. hoe houden we dit dus op het bordje van de verkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als aanvulling op @Sethro:

De woning moet ook volledig 'functioneren', tenzij er iets als defect is gemeld tijdens de bezichtiging.
Dus alle stopcontacten & schakelaars werken, alle ramen & deuren openen/sluiten etc. etc.
(Tenzij de staat dusdanig is dat je niet kunt verwachten dat het werkt.)

Tijdens de oplevering mag je dan ook alles testen. Elk stopcontact, elke schakelaar, elke kraan (warm & koud), thermostaatkraan op elke temperatuur, elke afvoer, koelkast, oven, kookplaat, afzuigkap, afzuiging, beregeningsinstallatie, garagedeur opener, elk raam, elke deur, elk slot (overal een sleutel van!).

Ik kwam in een huis waar geen lampen hingen en de verkopende makelaar gaf aan dat ik inderdaad nu de schakelaars niet kon testen. Daar was ook geen tijd voor, omdat de makelaar te laat was en ik niks bij had en de woning gestript ging worden, maar in principe was dat 'het moment', daarna was het mijn verantwoordelijkheid.

@HenryDumonde nu je dit weet, boek maar een oplevering in van 2 uur. Hang verhuispeertjes op en zorg dat je alles minutieus naloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
HenryDumonde schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:26:

Gezien wij vandaag hiervan op de hoogte zijn gesteld, is nodig om dit bij zowel de verkoper als de makelaar te melden dat dit vandaag is geconstateerd? i.e. hoe houden we dit dus op het bordje van de verkoper?
Gewoon de verkoper een berichtje sturen dat je graag zou hebben dat dit wordt hersteld voor de oplevering. Met makelaar in cc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:53
HenryDumonde schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:26:

Ik zou het melden bij je eigen (aankoop)makelaar. Mocht je die niet hebben, dan terug reageren dat je verwacht dat de woning wordt opgeleverd zoals gekocht.
nb dit is geen verborgen gebrek, maar een mankement voor de huidige eigenaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:04
Inderdaad dit is een mankement voor de huidige eigenaar. Geen verborgen gebrek. Je kan het via de makelaar laten lopen dat het hersteld wordt voor de levering / overdracht van het huis. Of daar afspraken overmaken als dat niet meer gaat. Eventueel kan je het bij de notaris aangeven bij het tekenen. Het kan dan zelfs dat een deel van de koopsom nog vast blijft staan bij de notaris. Daar zijn wel afspraken over te maken. Maar bij de ronde door het huis: Alles testen, controleren en noteren wat niet goed is. Ook de tijd voor nemen.

Zelf gehad dat de vloer in de badkamer in het gekochte huis problemen gaf (2 dagen voor de overdracht). Daar hebben we toen bij de notaris bij overdracht afspraken over gemaakt. Deze zijn toen ook door de notaris bijgevoegd.

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 04-07-2023 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryDumonde
RonnieKo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:50:
Inderdaad dit is een mankement voor de huidige eigenaar. Geen verborgen gebrek. Je kan het via de makelaar laten lopen dat het hersteld wordt voor de levering / overdracht van het huis. Of daar afspraken overmaken als dat niet meer gaat. Eventueel kan je het bij de notaris aangeven bij het tekenen. Het kan dan zelfs dat een deel van de koopsom nog vast blijft staan bij de notaris. Daar zijn wel afspraken over te maken. Maar bij de ronde door het huis: Alles testen, controleren en noteren wat niet goed is. Ook de tijd voor nemen.

Zelf gehad dat de vloer in de badkamer in het gekochte huis problemen gaf (2 dagen voor de overdracht). Daar hebben we toen bij de notaris afspraken bij overdracht afspraken over gemaakt.
Lijkt me inderdaad goed om dit via de makelaar te laten lopen en daar afspraken over te maken voor de overdracht. Waar ik nog wel enige zorg heb is dat de makelaar waarschijnlijk de bezichtiging gaat aanhalen.
Dat wij bij de bezichtiging hebben kunnen constateren dat de deur krom was en de sloten het niet 100% zouden doen. Terwijl we hier niet op geattendeerd zijn.

De inspectie staat voor 30 min gepland, we doen er dan verstandig aan om deze ook te verlengen.

[ Voor 3% gewijzigd door HenryDumonde op 30-06-2023 22:22 . Reden: Reageren op toevoeging over inspectie-tijd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
HenryDumonde schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:20:
[...]

Lijkt me inderdaad goed om dit via de makelaar te laten lopen en daar afspraken over te maken voor de overdracht. Waar ik nog wel enige zorg heb is dat de makelaar waarschijnlijk de bezichtiging gaat aanhalen.
Dat wij bij de bezichtiging hebben kunnen constateren dat de deur krom was en de sloten het niet 100% zouden doen. Terwijl we hier niet op geattendeerd zijn.
Geen zorgen maken over zaken die nog niet relevant zijn.

De verkoper heeft al bericht dus het logische is om daarop te antwoorden.
De inspectie staat voor 30 min gepland, we doen er dan verstandig aan om deze ook te verlengen.
Bedenk goed wanneer en hoe je de escalatieladder bewandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:16
De deur is ‘een keer’ hard dichtgegooid. Was dat moment al voor jullie bezichtiging of is dat nu gebeurt tussen het tekenen van de overeenkomst en de oplevering?

In het eerste geval ligt er natuurlijk ook wel een stuk verantwoordelijkheid bij jou zelf. Even sloten controleren tijdens een bezichtiging is zo gedaan. IANAL, maar ik denk zelfs dat mocht dit een juridische strijd worden denk ik dat je niet een hele sterke zaak hebt.

Mocht het na overeenkomst zijn gebeurt dan zou ik inderdaad wel eisen dat het wordt hersteld. Of dat je offertes op vraagt oid en dit van de verkoopprijs afhaalt.

Een verborgen gebrek is het trouwens zoiezo niet. Het is niet dat je huis niet meer bewoonbaar is omdat hij niet helemaal goed meer op slot kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryDumonde
NACrat schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:46:
De deur is ‘een keer’ hard dichtgegooid. Was dat moment al voor jullie bezichtiging of is dat nu gebeurt tussen het tekenen van de overeenkomst en de oplevering?

In het eerste geval ligt er natuurlijk ook wel een stuk verantwoordelijkheid bij jou zelf. Even sloten controleren tijdens een bezichtiging is zo gedaan. IANAL, maar ik denk zelfs dat mocht dit een juridische strijd worden denk ik dat je niet een hele sterke zaak hebt.

Mocht het na overeenkomst zijn gebeurt dan zou ik inderdaad wel eisen dat het wordt hersteld. Of dat je offertes op vraagt oid en dit van de verkoopprijs afhaalt.

Een verborgen gebrek is het trouwens zoiezo niet. Het is niet dat je huis niet meer bewoonbaar is omdat hij niet helemaal goed meer op slot kan.
Valt niet vast te stellen of dit al voor of na de bezichtiging is geweest. Wat wel is vast te stellen is dat 1. tijdens de uitgebreide bouwkundige keuring dit niet naar boven is gekomen en 2. De verkoopster ons nu een week voor de overdracht laat zien dat er iets mis is, de deur is krom en het slot doet het niet naar behoren.

Een interessant proces is het dan zeker. Als het al voor het koopcontract bekend was. Dan heeft ze op de vragenlijst feitelijk gelogen dat al het hang en sluitwerk goed werkt.

Dat het geen verborgen gebrek is ben ik achhter =)

Conclusie is dat we met haar in gesprek gaan hoe we dit oplossen. Lukt dat niet goed, dan verstandig om met de makelaar te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:13
Tot tekenen bij de notaris is het niet jullie huis, kosten herstel dus voor de huidige eigenaar.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Laat de huidige/oude eigenaar contact opnemen met de leverancier van de deur en die er naar laten kijken en een offerte maken van reparatie (of garantie?). Dan weet je waar je het over hebt.
Meld het bij je aankoopmakelaar
Lijkt me overigens sterk dat het komt door 1 keer hard dicht gooien

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryDumonde
jeanj schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:40:
Laat de huidige/oude eigenaar contact opnemen met de leverancier van de deur en die er naar laten kijken en een offerte maken van reparatie (of garantie?). Dan weet je waar je het over hebt.
Meld het bij je aankoopmakelaar
Lijkt me overigens sterk dat het komt door 1 keer hard dicht gooien
Goed idee inderdaad. Ik lees dat het vaker voorkomt bij kunststof deuren dat deze door temperatuurschommelingen krom trekken. Voornamelijk door ochtendzon op koude deuren. De deur een keer hard dichthengsten zal hem niet direct krom trekken idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
HenryDumonde schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:10:
Op 18/4 hebben wij de koopovereenkomst van ons nieuwe huis getekend. De overdracht zal plaatsvinden op 10/7. Bij de vragenlijst is vraag 4b "functioneren alle scharnieren en sloten" beantwoord met ja.
Had je de woning niet gekocht als er had gestaan: 'deur sluit niet goed'?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:49

tomtom901

Moderator General Chat
Real schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:08:
[...]

Doet niet ter zake toch, dan wist je dat het erbij hoorde. Nu komt de verkoper om 23.55 er mee aan, daar had ik dan ook wel iets van gevonden. Maar waarschijnlijk in onderling overleg snel op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
in dergelijke gevallen is 50 -50 met keuze mogelijkheid als koper zo verkeerd niet.
ze kunnen het namelijk fixen hoe ze willen mits het maar ongeveer gelijkwaardig is aan wat het was. 4e hands, andere kleur, geen glas in de deur (of juist wel) het kan allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryDumonde
Bedankt allemaal!

Contact gezocht met de verkoopster, dat we samen hebben geconstateerd dat de deur krom is en daardoor het slot niet naar behoren werkt. Verwachting met haar gedeeld dat we het euvel graag opgelost zien vóór de overdracht.

Voorgesteld dat we graag maandag (vandaag) einde dag even bellen.

Geen reactie meer terug gekregen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:13
Dit soort zaken altijd via de aankoopmakelaar, nooit rechtstreeks met de verkopende partij regelen.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 02-08-2023 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 22:11
Wat fijn van de verkoopster dat ze jullie hier van op de hoogte stelt. Ik kan me voorstellen dat ze even wil overleggen hoe dit het beste opgelost kan worden.
Ze kan voor weinig geld dit provisorisch laten maken, dan voldoet het en is het klaar. Door nu contact met jullie op te nemen krijgen jullie de kans om het gelijk helemaal op te lossen zoals jullie het willen, terwijl een deel van de kosten door haar gedragen worden. Netjes van haar!

Zo hebben wij bij de koop van ons huis ook een nette verkoper gehad. Die gaf aan dat er een barst in een raampje gekomen was, ze vroegen of we gewoon een normaal glas wilden of een melkglas variant wat past bij het andere raam. Hierdoor heeft de verkoper kosten gemaakt ter waarde van ‘een normaal raam’ en wij alleen het deel wat duurder is door te kiezen voor melkglas.

Als ze ons niet gecontacteerd hadden, hadden we het raam gelijk weer voor melkglas laten vervangen en meer kosten gehad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:47

Blokker_1999

Full steam ahead

Real schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:08:
[...]

Dat is de verkeerde vraag die je stelt.

Er blijken nu onverwachte kosten te zijn, dit voordat de woning van eigenaar wisselt. Als de nieuwe eigenaar het defecte goed wenst te blijven gebruiken, is het dan niet normaal dat de huidige eigenaar dit hersteld, zodat het goed in overeenstemming is met wat is afgesproken? Waarom zouden de kosten daarvan ten laste moeten komen van de nieuwe eigenaar, die mogelijks een lager bedrag had geboden had men dit geweten vanwege de potentieel hoge herstelkost.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:05:
[...
Dat is de verkeerde vraag die je stelt.
Het is blijkbaar vooral een vraag waar allerlei tweakers op reageren, maar niet de TS.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43
Wobcat schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:12:
Dit soort zaken altijd via de aankoopmakelaar, nooit rechtstreeks met de verkopende partij regelen.
Niet iedereen maakt gebruik van een aankoopmakelaar.
En eerlijk gezegd zie ik daar ook de toegevoegde waarde niet van in.
Alleen maar weer een extra schakel en kostenpost bij de aankoop van een huis.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KcRp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-06 21:54
HenryDumonde schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:10:
De achterdeur kan nu niet meer volledig worden gesloten (sleutel kan maar 1 omwenteling worden omgedraaid). De deur functioneert dus niet meer voor normaal gebruik.
Als een sleutel 1 keer wordt rondgedraaid, gaat de deur toch op slot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:34

Reptile209

- gers -

TheGhostInc schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:27:
Als aanvulling op @Sethro:

De woning moet ook volledig 'functioneren', tenzij er iets als defect is gemeld tijdens de bezichtiging.
Dus alle stopcontacten & schakelaars werken, alle ramen & deuren openen/sluiten etc. etc.
(Tenzij de staat dusdanig is dat je niet kunt verwachten dat het werkt.)

Tijdens de oplevering mag je dan ook alles testen. Elk stopcontact, elke schakelaar, elke kraan (warm & koud), thermostaatkraan op elke temperatuur, elke afvoer, koelkast, oven, kookplaat, afzuigkap, afzuiging, beregeningsinstallatie, garagedeur opener, elk raam, elke deur, elk slot (overal een sleutel van!).

Ik kwam in een huis waar geen lampen hingen en de verkopende makelaar gaf aan dat ik inderdaad nu de schakelaars niet kon testen. Daar was ook geen tijd voor, omdat de makelaar te laat was en ik niks bij had en de woning gestript ging worden, maar in principe was dat 'het moment', daarna was het mijn verantwoordelijkheid.

@HenryDumonde nu je dit weet, boek maar een oplevering in van 2 uur. Hang verhuispeertjes op en zorg dat je alles minutieus naloopt.
Even een reality check: en wat doe je als er een schakelaar kapot is? De overdracht afzeggen? 25 piek eisen voor een nieuwe schakelaar? Ga je een appeltaart bakken om de oven te testen met koude slagroom uit de koelkast en daarna de borden in de vaatwasser schoonmaken om te kijken of die ook goed werkt?
Als er grote dingen zijn die "normaal gebruik" onmogelijk maken: tuurlijk. Maar kleine dingen die niet 100% zijn horen er - wat mij betreft - bij. En ik denk dat je juridisch niet sterk staat als je de overdracht van een object van honderdduizenden Euro's laat klappen op een kleinigheid.
Okee, potentieel duizenden Euro's voor een kapotte deur zou een ding kunnen zijn. Maar daar kan je, desnoods nog bij de notaris, afspraken over maken over hoe je dat samen oplost.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Reptile209 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 01:01:
[...]

Even een reality check: en wat doe je als er een schakelaar kapot is? De overdracht afzeggen? 25 piek eisen voor een nieuwe schakelaar? Ga je een appeltaart bakken om de oven te testen met koude slagroom uit de koelkast en daarna de borden in de vaatwasser schoonmaken om te kijken of die ook goed werkt?
Als er grote dingen zijn die "normaal gebruik" onmogelijk maken: tuurlijk. Maar kleine dingen die niet 100% zijn horen er - wat mij betreft - bij. En ik denk dat je juridisch niet sterk staat als je de overdracht van een object van honderdduizenden Euro's laat klappen op een kleinigheid.
Okee, potentieel duizenden Euro's voor een kapotte deur zou een ding kunnen zijn. Maar daar kan je, desnoods nog bij de notaris, afspraken over maken over hoe je dat samen oplost.
Een gebrek hoeft een overdracht niet in de weg te staan. Als dat ergens over gaat kan dat bij overdracht in geld worden verrekend of de notaris kan een deel van de koopsom in depot houden totdat de gebreken zijn verholpen.

Zo ben ik ooit 2 dagen voor de overdracht verhuist waarbij er een raam van 3x2 meter uit moest. Bij terugplaatsen sprong er een barst in. Dat krijg je op die termijn niet opgelost en dan moet je wat.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 05-07-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Reptile209 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 01:01:
[...] Maar kleine dingen die niet 100% zijn horen er - wat mij betreft - bij.
Mwah, ik mocht na de overdracht nog even langskomen om een peertje te vervangen, niet iedereen is even makkelijk. Het had ook in de bekabeling kunnen zitten natuurlijk dus op zich snap ik wel dat ze het hebben gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:12
HenryDumonde schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:54:
Bedankt allemaal!

Contact gezocht met de verkoopster, dat we samen hebben geconstateerd dat de deur krom is en daardoor het slot niet naar behoren werkt. Verwachting met haar gedeeld dat we het euvel graag opgelost zien vóór de overdracht.

Voorgesteld dat we graag maandag (vandaag) einde dag even bellen.

Geen reactie meer terug gekregen
Niets meer gehoord ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HenryDumonde
Uiteindelijk was het een storm in een glas water. De deur deed het gewoon, zat in haar hoofd dat je hem maar 1 keer rond ronddraaien.

Thanks voor alle antwoorden en relativering.
Pagina: 1