Is opwaarderen de moeite?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun de Haas
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik overweeg om mijn oude PC wat op te waarderen, maar weet niet zeker of het wel de moeite is. Het zwaarste waarvoor het wordt ingezet is het spelen van spellen op 1080p (en dat verandert niet binnenkort). Dit loopt nu allemaal prima, maar wat meer toeters en bellen kunnen aanzetten is natuurlijk leuk. Het huidige systeem is als hieronder (met nog wat details als een voeding enzo), het geheugen en de videokaart kunnen een iets ander model zijn. Het systeem is samengesteld aan hand van de Best Buy van, ik denk, november 2017.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-B150M-D3H€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GV-N960G1 GAMING-4GD€ 0,-€ 0,-
4Geheugen internCrucial CT4G4DFS824A€ 12,80€ 12,80
Totaal€ 12,80

Als ik wat onderdelen bij elkaar zoek kom ik op de lijst hier onder. De core i7-9700 is als ik het goed zie het snelste dat in de socket past? Ik denk niet dat dat werkt als ik hier kijk, maar dat de core i7-7700 de snelste zal zijn die ook echt wat doet. De core i5 staat erbij omdat die een stuk vriendelijkere prijs heeft. De videokaart lijkt mij al een flinke stap voorwaarts, maar suggesties zijn welkom.

1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 139,90€ 139,90
1ProcessorsIntel Core i7-7700 Tray€ 321,97€ 321,97
1ProcessorsIntel Core i7-9700 Tray€ 308,25€ 308,25
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 6600 Eagle 8G€ 199,-€ 199,-
Totaal€ 969,12

De uiteindelijke vraag is; is het nog de moeite een nieuwe processor en/of videokaart in de computer te steken of is dat geldverspilling en ben ik beter af met een helemaal nieuw systeem wanneer deze de geest geeft?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:07
De snelste die er op een B150 chipset past is de Intel Core i7-7700K (https://www.intel.com/con...0-chipset/compatible.html), wat geen zinnige upgrade is - want niet geschikt voor Windows 11, tenzij je er eentje voor een paar tientjes uit V&A kan oppikken.

Maar eerlijk gezegd zou ik niet al te veel geld meer in deze PC stoppen (vermoedelijk is hij uit 2016 gezien de componenten, in november 2017 kwamen de eerste Ryzens in de BBG)

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 30-06-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-06 01:06
Zoals @martyw ook al zei is upgraden naar een 9de generatie intel niet mogelijk op die chipset.

Als je wil investeren in een betere game ervaring dan denk ik dat je beter kan gaan voor een nieuwe pc, en je oude pc hier op tweakers v&a verkopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Raphire op 30-06-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

martyw schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:11:
De snelste die er op een B150 chipset past is de Intel Core i7-7700K (https://www.intel.com/con...0-chipset/compatible.html), wat geen zinnige upgrade is - want niet geschikt voor Windows 11, tenzij je er eentje voor een paar tientjes uit V&A kan oppikken.

Maar eerlijk gezegd zou ik niet al te veel geld meer in deze PC stoppen (vermoedelijk is hij uit 2016 gezien de componenten, in november 2017 kwamen de eerste Ryzens in de BBG)
Op zich hoeft het niet per se vanuit de CPU te komen voor de Windows 11 support. Er zijn voor sommige moederborden ook losse TPM modules beschikbaar, dan wordt die losse TPM module gebruikt en niet die in de CPU zit. :) eBay staat er bijvoorbeeld vol mee.

De uitvoering: Gigabyte Aorus GA-Z270X-Gaming 7 heeft bijvoorbeeld zo'n aansluiting op het moederbord zitten. :) De vraag is echter hoe interessant het is om dat allemaal te gaan zitten doen, je investeert immers in een verouderd platform.

@Beun de Haas Ik denk dat de belangrijkste vraag is, wat je precies wilt bereiken en wat het mag kosten. :)

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 30-06-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
CH4OS schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:28:
[...]
Op zich hoeft het niet per se vanuit de CPU te komen voor de Windows 11 support. Er zijn voor sommige moederborden ook losse TPM modules beschikbaar, dan wordt die losse TPM module gebruikt en niet die in de CPU zit. :)

De uitvoering: Gigabyte Aorus GA-Z270X-Gaming 7 heeft bijvoorbeeld zo'n aansluiting op het moederbord zitten. :) De vraag is echter hoe interessant het is om dat allemaal te gaan zitten doen, je investeert immers in een verouderd platform.
Microsoft is het niet met je eens, voor Intel schrijft men in Redmond minstens een achste generatie voor: https://learn.microsoft.c...upported-intel-processors, het gaat blijkbaar om meer dan TPM support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ja, dat is voor de TPM support vanuit de processor, maar die hoeft dus niet per se vanuit de processor te komen, dat is wat ik net zeg. :) Wil je de TPM support vanuit de CPU, dan zul je die lijst moeten aanhouden inderdaad, maar dat is dus niet "verplicht" of zo. Laten we het op een niet al te sterk staaltje communicatie van Microsoft houden. :)

Zie bijvoorbeeld ook https://www.digitaltrends...t-support-tpm-windows-11/ of https://www.pcmag.com/new...i-need-one-for-windows-11 voor wat meer uitleg erover.

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 30-06-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
CH4OS schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:34:
Ja, dat is voor de TPM support vanuit de processor, maar die hoeft dus niet per se vanuit de processor te komen, dat is wat ik net zeg. :) Wil je de TPM support vanuit de CPU, dan zul je die lijst moeten aanhouden, maar dat is dus niet "verplicht" of zo.

Zie bijvoorbeeld ook https://www.digitaltrends...t-support-tpm-windows-11/ voor wat meer uitleg erover.
Nogmaals: lees wat Microsoft zegt
The processors listed represent the processor models which meet the minimum floor for the supported processor generations and up through the latest processors at the time of publication. These processors meet the design principles around security, reliability, and the minimum system requirements for Windows 11.
Je kunt Windows 11 op PC's met oudere CPU's installeren met wat registry hacks, maar is geen enkele garantie dat het blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat is allemaal prima, maar de TPM hoeft niet per se vanuit de CPU te komen, MS schrijft dat ook nergens, overigens. ;) MS schrijft "Wil je TPM support vanuit de CPU, dan supporten we deze processoren". Maar nogmaals, de functionaliteit hoeft niet in de CPU te zitten. Je kunt prima met een i7 7700k (officieel een niet ondersteunde CPU) Windows 11 installeren, zolang je maar een TPM 2.0 module dan op het moederbord gesleuteld hebt.

Uit de eerste link die ik geef:
Microsoft stirred up a lot of confusion with the Trusted Platform Module (TPM) 2.0 requirement for Windows 11. TPM is usually a dedicated chip on a motherboard that provides hardware encryption for features like Windows Hello and BitLocker. Most motherboards you can buy don’t come with a dedicated chip, but they do come with firmware that can look and act like TPM in Windows.
UIt de tweede link die ik geef:
What Is a TPM?

At its most basic, the TPM is a tiny chip on your computer’s motherboard, sometimes separate from the main CPU and memory.

[ Voor 93% gewijzigd door CH4OS op 30-06-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
@CH4OS : er zijn meer eisen dan TPM, dat is er maar eentje ....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbczDJEtSDDuVVs7q2nky6QSNhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R10jyZzDvdSLVECQA3bd74bX.png?f=fotoalbum_large
https://www.microsoft.com...windows-11-specifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ja dus? UEFI is een vereiste, dat zit al jaren op moederborden, ook die ik al noemde. :) Secure Boot heeft daar altijd bij gezeten zover ik weet, ik heb althans nooit een UEFI capable plank gezien zonder Secure Boot. De rest is anno 2021 en verder redelijk standaard en gemakkelijk te halen, denk je ook niet? :) Maar laten we niet teveel offtopic gaan. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 30-06-2023 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun de Haas
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:28:
[...]

@Beun de Haas Ik denk dat de belangrijkste vraag is, wat je precies wilt bereiken en wat het mag kosten. :)
Ik dacht rond de 4 a 500 (het mag een onsje meer zijn) Euro uit te geven, mits dat überhaupt wat oplevert natuurlijk. De ondersteuning voor Windows11 vind ik niet zo heel spannend op het moment, want Windows10 krijgt nog een tijd updates (tot 2025 ergens?). Als ik nu geen nieuwe onderdelen in de PC stop, dan blijf ik hem waarschijnlijk gewoon gebruiken totdat ik door defect, ondersteuning van een spel dat ik spelen wil of Windows gedwongen wordt een nieuwe te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-06 18:30
@Beun de Haas
Enige wat nuttig is om te upgraden, is een nieuwe GPU. Want die kan je prima meenemen in de toekomst naar een nieuw systeem.
Maar je huidige systeem is oud genoeg om een nieuwe build te rechtvaardigen. Je zou hem kunnen verkopen, maar zal weinig opleveren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Beun de Haas schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:52:
[...]

Ik dacht rond de 4 a 500 (het mag een onsje meer zijn) Euro uit te geven, mits dat überhaupt wat oplevert natuurlijk. De ondersteuning voor Windows11 vind ik niet zo heel spannend op het moment, want Windows10 krijgt nog een tijd updates (tot 2025 ergens?). Als ik nu geen nieuwe onderdelen in de PC stop, dan blijf ik hem waarschijnlijk gewoon gebruiken totdat ik door defect, ondersteuning van een spel dat ik spelen wil of Windows gedwongen wordt een nieuwe te kopen.
Wat voor voeding, kast en SSD heb je? Als je indertijd een kwalitatief goede voeding gekocht hebt (dat is vast zo met een BBG keuze ;) ) en nog redelijk is en deze componenten in je kast passen (hoogstwaarschijnlijk wel, moederbord heeft hetzelfde formaat als je huidige) zou je iets als dit erin kunnen stoppen, dat is een behoorlijke upgrade vergeleken met wat je nu hebt. Als de voeding niet meer mee kan is de Seasonic B12 BC-550 een enigzins betaalbare keuze.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 136,04€ 136,04
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)€ 85,95€ 85,95
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6€ 199,-€ 199,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 61,90€ 61,90
Totaal€ 513,89

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 30-06-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun de Haas
  • Niet online
Dank allemaal voor de hulp, het is duidelijk dat opwaarderen weinig uit zal halen. Misschien dat ik de suggestie van @martyw nog doe en anders zien we vanzelf wel wanneer er iets poef doet.
Pagina: 1