Pci-e naar sata adapter wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 15:50
Beste tweakers

Ik probeer een pcie naar sata 10x adapter aan te installeren in mijn computer. Deze wordt echter niet herkend door het systeem en de schijven worden dus ook niet uitgelezen.

Ik heb een asrock b760 pro rs d4 moederbord. En een i3-12100 processor.

Ik weet zeker dat de adapter werkt want in een andere pc doet deze het wel, ook heb ik een gloednieuwe (zelfde) liggen en deze doet het ook niet in mijn nieuwe systeem. Kan het zijn dat door een of andere instelling deze adapter niet gezien wordt?

Ik heb getest of de pci sloten werken en dit zou geen probleem moeten zijn.

Kun jij me helpen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je een linkje naar de adapter? Mogelijk vereist deze een slot met meer PCIe lanes dan wat de sloten op je moederbord bieden. Werkt het ook niet in het x16 slot het dichtste bij de CPU?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
spone schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:21:
Heb je een linkje naar de adapter? Mogelijk vereist deze een slot met meer PCIe lanes dan wat de sloten op je moederbord bieden. Werkt het ook niet in het x16 slot het dichtste bij de CPU?
Zeker: https://www.amazon.nl/gp/...itle_o00_s01?ie=UTF8&th=1

Momenteel zit deze inderdaad in het bovenste pci slot.

[ Voor 28% gewijzigd door SteefdeKa op 30-06-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
spone schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:21:
Het valt ook wel op dat sinds begin dit jaar veel recensies zeggen dat de pci kaart niet werkt, wellicht een nieuwe bios functie die niet samengaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 21:32
Misschien kan je proberen de pcie slot handmatig in te stellen op PCIE 2 of 3 in de BIOS.

Ik denk dat het komt omdat de PCIE slot in je nieuwe PC PCIE 4 of 5 is en niet goed automatisch terugschakelt naar PCIE 2 voor de adapterkaart. (Volgens amazon's product info vereist deze adapterkaart in ieder geval PCIE 2)

[ Voor 23% gewijzigd door Raphire op 30-06-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:22
Heb je de tekst gelezen onder het kopje "Over dit item". Hier staan een paar zaken in die mogelijkerwijs toepasbaar zouden kunnen zijn op jouw mobo.

Ik citeer een paar stukjes van die tekst:
  1. Lenovo- en Dell-computers blokkeren de BIOS-interface van SATA-controllers van derden, dit kan onvoorspelbare compatibiliteitsproblemen veroorzaken of de SATA-kaart kan niet worden gelezen.
  2. Ondersteunt Windows 8/10 / MAC / NAS / Ubuntu (niet aanbevolen om Win 7 te gebruiken, het kan vastlopen). Meerdere harde schijven hebben voldoende stroom nodig om "drop-channel", "niet werken" enz. te voorkomen.
  3. Zijn er mogelijk nog drivers voor je mobo die je kan installeren?
Het zou natuurlijk mogelijk kunnen zijn dat jouw mobo ook onder punt 1 valt. Tevens kan jouw besturingssysteem ook het probleem zijn als je b.v. W 7 gebruikt.

Als de kaart het wel doet in een andere pc, dan ligt het (naar mijn bescheiden mening) aan het type mobo die deze kaart niet ondersteunt.
Misschien kan je de chip achterhalen die gebruikt is op die sata-kaart. Misschien vindt je dan de drivers die je nodig hebt om de kaart wel te laten functioneren.

Opmerking:
Bij de PCIE 1x 16sata-new kaart zit een driver-cd bij. Misschien heb je die bij jouw pc ook wel nodig.

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door jovadca op 30-06-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
jovadca schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:09:
Heb je de tekst gelezen onder het kopje "Over dit item". Hier staan een paar zaken in die mogelijkerwijs toepasbaar zouden kunnen zijn op jouw mobo.

1. Lenovo- en Dell-computers blokkeren de BIOS-interface van SATA-controllers van derden, dit kan onvoorspelbare compatibiliteitsproblemen veroorzaken of de SATA-kaart kan niet worden gelezen.
  2. Ondersteunt Windows 8/10 / MAC / NAS / Ubuntu (niet aanbevolen om Win 7 te gebruiken, het kan vastlopen). Meerdere harde schijven hebben voldoende stroom nodig om "drop-channel", "niet werken" enz. te voorkomen.
Het zou natuurlijk mogelijk kunnen zijn dat jouw mobo ook onder punt 1 valt. Tevens kan jouw besturingssysteem ook het probleem zijn als je b.v. W 7 gebruikt.

Als de kaart het wel doet in een andere pc, dan ligt het (naar mijn bescheiden mening) aan het type mobo die deze kaart niet ondersteunt.
Misschien kan je de chip achterhalen die gebruikt is op die sata-kaart. Misschien vindt je dan de drivers die je nodig hebt om de kaart wel te laten functioneren.

Opmerking:
Bij de PCIE 1x 16sata-new kaart zit een driver-cd bij. Misschien heb je die bij jouw pc ook wel nodig.

Succes!
Besturingssysteem kan het probleem toch niet zijn als de kaart al niet te zien is in de bios?
Het merk van het nieuwe mobo is het zelfde dus ook het eerste punt lijkt me moeilijk.

Ik ga proberen om drivers te vinden maar dit is zo te zien nog een hele klus....

Bedankt voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Beide zaken staan onder het kopje "Over dit item" bij het product!!

[ Voor 14% gewijzigd door jovadca op 30-06-2023 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Als die kaart geen EFI ondersteunt gaat hij niet zomaar werken op jouw bord.

En als je geen videokaart hebt kun je het bord ook niet in CSM/legacy modus schakelen zodat je de kaart evt. wel kunt gebruiken want je mag CSM niet gebruiken met de video uit je i3, dat moet een insteekkaart zijn. Intel ondersteunt geen legacy vbios meer sinds de 10e/11e generatie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
nelizmastr schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:36:
Als die kaart geen EFI ondersteunt gaat hij niet zomaar werken op jouw bord.

En als je geen videokaart hebt kun je het bord ook niet in CSM/legacy modus schakelen zodat je de kaart evt. wel kunt gebruiken want je mag CSM niet gebruiken met de video uit je i3, dat moet een insteekkaart zijn. Intel ondersteunt geen legacy vbios meer sinds de 10e/11e generatie.
Hier heb ik rekening mee gehouden, staat inmiddels in legacy met een simpele videokaart erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

SteefdeKa schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:44:
[...]

Hier heb ik rekening mee gehouden, staat inmiddels in legacy met een simpele videokaart erin.
En nog geen succes? Je ziet hem dan ook niet in je OS?

Wellicht andere PCIe versie selecteren voor het betr. slot. BIOS/firmware updaten (ook van de kaart indien mogelijk) etc.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
nelizmastr schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:50:
[...]

En nog geen succes? Je ziet hem dan ook niet in je OS?

Wellicht andere PCIe versie selecteren voor het betr. slot. BIOS/firmware updaten (ook van de kaart indien mogelijk) etc.
Eigenlijk ben ik er vanuit gegaan dat deze niet in os te zien was als deze ook niet in de bios omhoog kwam, ik zal dit wel even checken.
Bios en frameware is helemaal up to date. ik krijg de drivers van de pci kaart nergens gevonden helaas.
PCIe staat nu op gen2

Helaas nog niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
jovadca schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:09:

Opmerking:

Succes!
Sorry ik zat er naast dit is de juiste: https://www.amazon.nl/gp/...itle_o00_s01?ie=UTF8&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Onder het kopje "Over dit item" staat:
Gebruik de ASM1166+JMB5XX-chip om de stabiliteit en compatibiliteit van de printplaat te verbeteren.

Ik vond nog wat info m.b.t. Sata uitbreidingskaarten.
Zie link: https://www.ct.nl/achterg...n-sata-poorten-in-de-test.

Als laatste vond ik nog wat drivers die misschien nuttig kunnen zijn voor jouw kaart.
Zie link: https://oemdrivers.com/pcie-asmedia-asm1166

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
SteefdeKa schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:57:
ik krijg de drivers van de pci kaart nergens gevonden helaas.
Je koopt een niet goedkope no-name stuk hardware via een marktplaats met gare vertaalde productinformatie :P Een ding staat er echter nog wel enigszins duidelijk:
Als het product een aangedreven programma nodig heeft, kun je contact met ons opnemen. ! ! Wij sturen je het gereden programma toe! Als je vragen hebt over onze producten, neem dan contact met ons op. Wij bieden je levenslange klantenservice.
Al geprobeerd?

Zou trouwens eerst gewoon eens in apparaatbeheer kijken wat Windows er al voor gevonden heeft, want drivers uit onbekende bron installeren helpt je meestal alleen maar van de regen in de drup.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 30-06-2023 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:58
Zolang de kaart helemaal niet wordt herkend in apparaatbeheer, al dan niet als onbekend PCI-e apparaat, gaan drivers ook niet werken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Voor de JMB5XX-chip heb ik nog 2 links gevonden met mogelijk werkende drivers.

https://www.jmicron.com/products/list/15
https://www.jmicron.com/products/list/16

Deze drivers (en de eerder genoemde ASM1166) heb ik gevonden door op de vermeldde chipnummers in de beschrijving te zoeken. Ik hoop dat de juiste drivers ertussen zitten. Bewaar die dan goed voor een eventuele herinstallatie.

Wederom succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
jovadca schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 23:44:
Voor de JMB5XX-chip heb ik nog 2 links gevonden met mogelijk werkende drivers.

https://www.jmicron.com/products/list/15
https://www.jmicron.com/products/list/16

Deze drivers (en de eerder genoemde ASM1166) heb ik gevonden door op de vermeldde chipnummers in de beschrijving te zoeken. Ik hoop dat de juiste drivers ertussen zitten. Bewaar die dan goed voor een eventuele herinstallatie.

Wederom succes!
Heel erg bedankt voor de moeite, helaas heeft dit niet geholpen.

Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
Rukapul schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 23:10:
[...]

Je koopt een niet goedkope no-name stuk hardware via een marktplaats met gare vertaalde productinformatie :P Een ding staat er echter nog wel enigszins duidelijk:

[...]

Al geprobeerd?

Zou trouwens eerst gewoon eens in apparaatbeheer kijken wat Windows er al voor gevonden heeft, want drivers uit onbekende bron installeren helpt je meestal alleen maar van de regen in de drup.
Ik heb inderdaad een bericht gestuurd deze laten tot op heden toe helaas nog niets van zich afweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteefdeKa
Beste Tweakers,

Heel erg bedankt voor jullie hulp.

Na lang zoeken heb ik uiteindelijk dankzij wat tips van jullie de oplossing gevonden.
De adapters blijken te werken op een firmware versie uit 2014, dit loopt natuurlijk niet lekker met het moderne spul.
In 2022 is er nieuwe firmware uitgekomen die er dus voor zorgt dat de adapter (iets) beter werkt in combinatie met nieuwe hardware.

Door de adapter in een oud systeem te steken die hem wel uitleest en via daar de firmware up te daten is het mij gelukt om de adapter zichtbaar te krijgen voor het nieuwe systeem.
Echter draait het nog niet helemaal lekker. Wanneer je de harddisks erin steekt voordat je de bios inkomt blijf je vasthangen in een zwart scherm. Wanneer je echter wacht tot na de bios dan werken de schijven wel.

Handleiding:
https://docs.phil-barker....1166-firmware-for-unraid/
Firmware:
https://www.station-drive...re-Version-NC/lang,en-gb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:58
SteefdeKa schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:34:
Echter draait het nog niet helemaal lekker. Wanneer je de harddisks erin steekt voordat je de bios inkomt blijf je vasthangen in een zwart scherm. Wanneer je echter wacht tot na de bios dan werken de schijven wel.
Misschien heb je een optie op de bios/drive detectie van de SATA controller uit te zetten zodat deze alleen in Windows wordt gedetecteerd?
Boot Option ROM uitzetten ?
Ik heb ook wel eens zoiets gehad met een problematische SATA kaart, met een bios patch/mod toen de hele bios/firmware verwijderd van de kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

In de productlink van @SteefdeKa:
ASM1166+575-Port Chip
Zo'n JMB575 port multiplier chip is verre van geweldig als je er over nadenkt, ik zou eerder een bewezen LSI Sas HBA (in IT-mode) met sas2sata kabels nemen. Werkt ook prima onder Windows.

JMB575 Port Multiplier Chip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ohb5WKrbjZcAeYUWusDEcE12NQg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8vXKlidh2fiAv9XZEnLzuxGn.png?f=user_large

Als ik online berichten lees, kan indien 1 disk 'hangt', de rest van de aangesloten disken ook gaan 'hangen'. Niet zo fijn in veel situaties. :N Ook de performance blijkt tegen te vallen.

[ Voor 9% gewijzigd door bitshape op 28-08-2023 18:50 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
bitshape schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:41:
In de productlink van @SteefdeKa:

[...]

Zo'n JMB575 port multiplier chip is verre van geweldig als je er over nadenkt, ik zou eerder een bewezen LSI Sas HBA (in IT-mode) met sas2sata kabels nemen. Werkt ook prima onder Windows.

JMB575 Port Multiplier Chip

[Afbeelding]

Als ik online berichten lees, kan indien 1 disk 'hangt', de rest van de aangesloten disken ook gaan 'hangen'. Niet zo fijn in veel situaties. :N Ook de performance blijkt tegen te vallen.
De chip deelt 1 Sata-600-poort met 5 hdd. De chip moet dus continu schakelen tussen de verschillende hdd’s.

Met 2 hdd tegelijk gaat het nog wel, maar als je meer hdd tegelijk gaat aanspreken, dan is de bottleneck deze chip.

Meest dramatisch is dan hier 5 schijven in Raid op zetten, dan zijn ze allemaal op elkaar aan het wachten.

Maar van de 10 kunnen er 6 aangesproken worden door de ASM1166. Dat zijn volgens mij 6 echte poorten. Ik mag hopen dat de andere poorten dan maximaal 2 virtuele op 1 fysieke poort zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 28-08-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

White Feather schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:07:
Maar van de 10 kunnen er 6 aangesproken worden door de ASM1166. Dat zijn volgens mij 6 echte poorten. Ik mag hopen dat de andere poorten dan maximaal 2 virtuele op 1 fysieke poort zijn.
Er zijn van de 10 poorten op de kaart er 5 verbonden met de ASM1166 (prima te gebruiken), de zesde poort van de ASM1166 wordt op de pcb als sata-link direct aan de JMB575 aangesloten die dan weer zelf de overige 5 'multiplied' poorten geeft. Dat maakt 10 poorten in totaal. Welke poorten waar zijn aangesloten dat is de hamvraag.

Een kaartje met alleen een ASM1166 voor 6 sata poorten is misschien handiger. Wil je meer pak dan een LSI Sas HBA (met sas-to-sata kabels), die beschikbaar zijn in 4, 8, 16 en zelfs 24 poorten Sata-600 als je zou willen (8i HBA's zijn er veel van beschikbaar, 16i HBA's zijn zeer gewild en zeldzamer). Je krijgt een beetje onafhankelijkheid van de grillen van moederbordmakers wat betreft beschikbare Sata poorten.

[ Voor 29% gewijzigd door bitshape op 30-08-2023 01:25 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Er is een reden dat Qnap/Synoligy deze chips niet gebruiken maar direct pci-e naar sata ;) (je mobo moet wel bifurcation kunnen doen). In mijn Qnap gebruikten ze 3 88SE9125 voor 5 disks
1ste controller doet disk 1 & 2, 2de controller doet disk 3 & 4 en 3de controller doet disk 5. https://imgur.com/a/ePv42qb

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1