Velux dakraam met regensensor problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Mijn nieuwe elektrisch bedienbare Velux dakraam met regensensor is een paar dagen geleden keurig netjes gesloten toen het ging regenen. Maar... het is nu al weer 2 dagen kurkdroog hier, en het raam weigert met de afstandsbediening normaal te openen. Ik kan me dus niet voorstellen dat de sensor nog nat is...

Ik weet dat als de regensensor actief is, je kunt overrulen door de bovenste knop en middelste knop ingedrukt te houden, dan gaat ie alsnog voor 50% open, maar na 15 minuten weer dicht. Dat werkt nog wel...

Maar hij wil dus niet meer 100% open via de afstandsbediening... het raam zit ook hoog in een trapgat dus ik kan er ook niet makkelijk met de hand bij.

Is er een truuk om het raam weer normaal te bedienen? Of blijft ie na een buitje dagenlang in de 'regenmodus' staan ofzo?

Beste antwoord (via rens-br op 02-07-2023 11:56)

• gronoco
Je gelooft het niet (of juist wel...) maar de beschermende sticker zat nog op de sensor... bij alle 3 de ramen. Nu weggehaald, helaas reageert ie (nog) niet goed. Misschien even resetten en opnieuw pairen?

De sensor voelt nu ook wat plakkerig aan; zou er residu van de sticker achterblijven? Hoe zou je de sensor schoon kunnen maken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb drie van die ramen en herken je issue niet.
Relatief snel na een regenbui kan ik het raam weer gewoon opzetten. En die blijft dan ook open.

Je zou eens kunnen checken of die sensor nog goed is, maarja dan moet je er wel bij kunnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• gronoco
Je gelooft het niet (of juist wel...) maar de beschermende sticker zat nog op de sensor... bij alle 3 de ramen. Nu weggehaald, helaas reageert ie (nog) niet goed. Misschien even resetten en opnieuw pairen?

De sensor voelt nu ook wat plakkerig aan; zou er residu van de sticker achterblijven? Hoe zou je de sensor schoon kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ha, dat is een mooie. Ja dan kan er vocht tussen blijven zitten.

Alcohol? Wasbenzine?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gronoco
Heb het gisteren even aangekeken, na een uurtje ofzo werkte het raam weer prima :) ook na een regenbui kan ik het raam weer gewoon bedienen (zit wel wat droogtijd tussen, maar niet veel). En ik merk nu dat zodra het gaat spetteren, het raam meteen weer dicht gaat, eerst moest het best behoorlijk regenen voordat hij reageerde. Ik snap nu waarom :) Schoonmaken was dus ook niet nodig.

Nog een vervolgvraag nu we toch bezig zijn, zijn er mensen die de ramen aan hun domotica (bijv. home assisant, apps etc) hebben hangen? Heb ik daar die KLF-200 voor nodig, of de KIX-300?

[ Voor 11% gewijzigd door gronoco op 01-07-2023 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik heb ze aan Home Assistant hangen.
Eerst met de KLF200, maar dat ding werkte niet lekker. Traag en verloor vaak verbinding met Home Assistant.

Nu heb ik de KIX300 en dus homekit. Het is even gedoe om je apparatuur aan Home Assistant te krijgen, maar dan werkt het ook snel en vlot :)

Er hangen nu 3 dakramen en 3 zonneschermen aan. En die werken feilloos.

Als je goed zoekt kun je de KIX300 ook los vinden, zonder bedienings knoppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jelte op 01-07-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Top! Ik wil ze ook aan HA hangen inderdaad. Ga ik eens zoeken naar een losse KIX-300!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@gronoco zoek op KIG300, dan vindt je de hub los: https://www.dakraampje.nl/velux-app-control-kig-300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gronoco
Besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Jelte schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:47:
Nu heb ik de KIX300 en dus homekit. Het is even gedoe om je apparatuur aan Home Assistant te krijgen, maar dan werkt het ook snel en vlot :)
Heb je een link of een beschrijving hoe je eea in ha hebt gehangen?
Ik begrijp dat het in ha dan werkt via homekit (dus een beetje via een omweg?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Poe. Euh hoe heb ik dat gedaan?

Eerst met je telefoon alles koppelen aan de Velux hub.

Daarna heb ik, volgens mij, de homekit controller toegevoegd aan Home Assistant en dat die zelf de Velux hub ontdekte in het netwerk.

Maar ik zie hier ook dat je mogelijk een Apple device moet hebben. Kon me niet herinneren dat ik de iPad 2 (enige Apple device hier in huis) heb gebruikt. https://www.home-assistan...ations/homekit_controller

En anders staat hier vermoedelijk wel iets nuttigs: https://community.home-as...-via-home-assistant/62357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Ik zie alles wel in homekit staan, maar niets reageert :) dat eerst maar eens oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Het is wel een drama zeg die software... homekit ziet/zag alles wat ik in de velux app heb ingevoerd, maar niets reageert. De gateway uit homekit weghalen lukt, maar bij toevoegen klaagt ie dat ie er al is (er is niets te zien...) dan maar de hele gateway resetten. Nu doet ook de velux app zelf het niet meer, die kan nu ook geen accesoires meer vinden. Lekker hoor. Gelukkig werken de losse bedieningen nog wel, kan ik nog even een raampje openzetten om af te koelen van zoveel frustratie. Morgen die hele velux app maar eens deleten en opnieuw installeren dan. Gelukkig is er ook echt nergens een manual te vinden, dat schijnt allemaal niet meer te hoeven tegenwoordig. Gewoon een pdf-je met hoe je eea installeert, reset, etc. NIets van dat alles. Ja ik vond een video op youtube. In het pools. Zonder vertaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Doorzetten!

Als het eenmaal werkt, dan werkt het.

Maar de procedure is dus inderdaad nogal vaag, daarom kan ik je er ook niet meer bij helpen :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gronoco
Ja precies, snap ik :) Gister zat ik in een soort doodlopende lus. Kreeg de gateway wel aan de praat in de velux app, maar kon geen accesoires toevoegen... hij wilde wel de gateway aan homekit toevoegen maar home kit klaagde dat die er al was (nee dus) maar dat ik die eerst in de velux app moest configureren... zucht. Zometeen nog maar eens van scratch proberen. Heb homekit ge-reset (woning verwijderd) en zo de velux app ook even verwijderen. Ik weet inmiddels wel na wat pools->nl vertaling hoe ik de gateway moet resetten :) Als iemand dat ook wil weten, even wat steekwoorden zodat het terug te vinden is in de tweakers zoekbalk:

Velux netatmo gateway factory reset (kig / kix)

- druk op de tandwiel knop op de achterkant. Blijf deze ingedrukt houden tot:
- ledje gaat knipperen, gaat daarna blauw knipperen, en even later rood knipperen
- als ie rood knippert, laat de knop los, en druk hem nog 1x in om de reset te bevestigen
- dan reset de gateway en gaat weer groen knipperen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Nog geen success tot nu toe... na het resetten van de gateway, weghalen vd software, deleten van de woning in homekit, niks... de velux software zegt de gateway te vinden, dan moet je een wifi kiezen (waarbij je overigens NOOIT een wachtwoord hoeft in te geven? huh?) en daarna niks. Kan geen accesoires toevoegen, ook niet in homekit. De gateway lijkt wel in homekit te zijn toegevoegd.

Nog maar een 2e account gemaakt en alles weer gedaan, zelfde resultaat... enige wat ik nu nog zou kunnen doen is de ramen zelf resetten en de remotes opnieuw aan de ramen pairen, en dan nog maar een keer.

Gekke is dat het gisteren de allereerste keer dus op zich wel lukte met de velux app. Maar niet in homekit. En die laatste heb je juist nodig voor integratie in HA...

Voorlopige review: waardeloos produkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@gronoco hmm dat is zeker balen.

Ik ga nog even graven in mijn geheugen.

Ik had mijn dakramen aan zo'n tablet zitten en aan de klf200. Bij het installeren van de KIG300 heb ik een account aangemaakt en het ding aan de wifi gehangen.
Daarna vroeg die of ik een apparaat wilde toevoegen en volgens mij vroeg die vanuit welk bedienings ding ik het wilde toevoegen. Ik koos voor die tablet en toen zijn alle apparaten netjes overgenomen door de KIG300 en kon ik ze bedienen in de Velux Active app.

Daarna heb ik de homekit controller toegevoegd aan Home Assistant. Die vond volgens mij al vlot de KIG300. Om die te koppelen moest ik een code invullen die ergens achterop de KIG300 staat.
Daarna werden volgens mij alle dakramen netjes overgenomen in Home Assistant en kon ik ze direct bedienen.

Recent heb ik twee keer zonwering toegevoegd via de Velux Active app. En daarvoor had ik de bedieningselementen nodig.
Na koppelen werden ze ook in Home Assistant zichtbaar.

Wel heb ik in de firewall de hub geblokt naar internet. Dus hij werkt niet meer met de Velux Active app.

Disclaimer: Dit is uit mijn geheugen. Ik ga het niet nog een keer proberen ;)
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savaasj
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 11:32
Hallo,

Zeer boeiende uitleg (waarvoor dank).

Heeft iemand van jullie de sensor die het geheel kan aansturen op basis van bvb CO2-waarde? Hoe werkt dit (wat kan je instellen etc?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Zoek een co2 sensor die met Home Assistant samenwerkt en maak een automation.
Dat is niet zo moeilijk. Vast ook een voorbeeld te vinden op internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gronoco
Ik geloof dat ik het nu weer werkend heb. Ik heb daarvoor wel al mijn dakramen en de gordijnen moeten resetten, en alle afstandsbedieningen moeten her-koppelen. Dan weer de hele trage installatieriedel doorlopen (wat onderweg gewoon een paar keer crashed...) maar nu heb alle ramen in de velux app, en zelfs in de Homekit app staan... en alles lijkt te werken ook.

Eens kijken hoe lang dat goed blijft gaan. De gateway moet een keer van de stroom af om op een andere plek te komen, maar voorlopig laat ik hem zo wel even.

Nu eens uitzoeken of ik de spulleboel via Homekit dan ook in HomeAssistant kan zien, en bedienen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Hmm, je had ze gelijk in Home assistant moeten zetten. Je moet ze volgens mij nu eerst ontkoppelen van homekit en dan in de homekit controller van Home Assistant zetten.
Een homekit apparaat In twee homekit controllers gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Ik heb werkelijk geen idee welke genieen dit bedacht hebben. Het enige wat ik nu zie is dat als je de setup van de velux app doorloopt, ze automatisch aan homekit worden toegevoegd... dat kun je niet eens overslaan.

En ik begreep eerder dat de spullen eerst in homekit moesten staan, wilde homeassistant het weer zien... het is echt bizar hoe die bedrijven zo'n onlogische puinhoop kunnen maken. Het is haast knap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gronoco
Ah maar je hebt wel gelijk :) ik las hier: https://www.home-assistan...ice-via-ethernet-or-wi-fi

hetzelfde:
If your device is in your network but is paired with an Apple device via HomeKit: Remove the device from the Apple Home app. Otherwise you won’t be able to pair it with Home Assistant.

Dus... de gateway uit homekit verwijderd... en floep! Hij verschijnt meteen als losse integratie (?) in homeassistant, zelfs genaamd 'Velux gateway' _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrAGYYcn8zP5a1F91IRI94De3OQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4KirZs4uvrkLOQjtMx1BibW4.png?f=user_large

Zo eens uitzoeken hoe ik die entiteiten dan kan bedienen. Dat is ook elke keer in ha weer een verassing :)

[ Voor 3% gewijzigd door gronoco op 21-07-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Nou, het werkt in HA. Ik vind de knoppen en bediening een beetje meh, maar goed. Daar is vast ook wel iets op te verzinnen. In eerste instantie heb je alleen een pijl omhoog en omlaag, waarvan niet altijd duidelijk is wat nu open en sluiten is. Er is geen 'stop' knop dus daar kun je alleen volledig open of volledig dicht... Maar je kunt ook op het icon klikken, dan krijg je een andere dialog te zien, met een slider. Daar kun je dan wel weer een percentage aangeven waar hij naar toe moet, maar ook hier geen stop button. De slider kun je dan weer op klikken om weer een andere smaak open/dicht knop te krijgen 8)7 ... ook zijn niet alle teksten aan te passen. Het blijft gewoon raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dat is dan Home Assistant algemeen. De default kaartjes zijn misschien niet altijd ideaal. Je kunt altijd zelf knopjes maken. De stop actie is wel beschikbaar.

Ik heb achter een lichtknop een Shelly gezet. Als je die twee keer omzet gaat het dakraam open. Doe je het nog een keer gaat die dicht.
Vaak is een fysieke knop in de ruimte handiger dan je telefoon er voor moeten pakken om iets in je huis te bedienen.

Maar je hebt het voor elkaar! Tof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Ja, ik heb natuurlijk sowieso de velux bedieningen nog bij de hand.
Gaat mij er vooral om dat ik eea kan automatiseren. Dan maakt het ook niet zoveel uit hoe mooi of lelijk een knop in ha is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote- Smurf
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2024
Je kan ook de Somfy hub gebruiken. Die werkt super fijn. Je kan daar gewoon je Velux ramen en rolluiken op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Grote- Smurf en wat zou het voordeel zijn bovenop de Velux hub, die hij al heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Ik heb hier wel de Somfy Tahoma (classic) in gebruik voor mijn gordijnen (met Glydea RTS60 gordijnrails en motoren). Maar daar heb ik niet iets mbt velux in kunnen ontdekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nPBEcoEpqh9BGtXv5Gnv015DKA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ugthljhqRg2FrWGHZulsgTKs.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gronoco
Inmiddels ook de ramen en de zonweringen in Node-red aan de praat.
Voor de liefhebbers hier een korte handleiding.

1. Maak een flow met een trigger die als payload een integer inject (0 voor sluiten, 100 voor 100% open). Hier kun je dus ook 10 of 50 etc meegeven voor 10% open en 50% open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74Gi57l8p_u7fRuWKMGjWzq5JMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5StXni7sYBPTs9nktbt7nMBU.png?f=fotoalbum_large

2. Voeg een home assistant 'call service' node toe, verbindt deze met ha en kies bij domain 'Cover' en bij Service 'set_cover _position' . Geef bij data aan JSON: {"position":"{{payload}}"}. Die {{payload}} is een placeholder voor het getal wat je met de inject node inschiet.

Geef als entity voor een raam mee: 'VELUX Window Roof Window' of voor een zonwering 'VELUX Internal Cover Blinds' met een volgnummer uit de dropdown. Namen kunnen per installatie misschien anders zijn, maar ze zijn te kiezen uit de dropdown, elk raam of gordijn of luik etc. krijgt een naam met volgnummer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfS25SIfKxU0qkL-LGrhuNhJsnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oE0WFpudHs6E0pvTncj6EFBD.png?f=fotoalbum_large

Dat moet het zijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door gronoco op 17-08-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Nu nog een manier verzinnen om Alexa zover te krijgen dat ze een node-red flow kan starten met een parameter... maar dat is iets voor een ander topic denk ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door gronoco op 18-08-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Integratie met Alexa inmiddels ook gefikst, al is het nog even een proof of concept. Ik kan in node-red een nieuw (virtual) device maken en dan Alexa deze laten openen/sluiten/aan/uit/percentage etc. Hoef dus alleen die info nog maar door te sluizen naar de flow hierboven d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door gronoco op 18-08-2023 14:22 ]

Pagina: 1