Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:28
Ik heb een eigenwijs idee voor zonnepanelen en wil graag de mening van de medetweaker:

In de herhaling met nu WEL een gevulde startpost... :')

Ploatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYdypw2jAnxyWM7c7tnyWCPn5sw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SlapR9KpvcuFXIFVYSYunaUg.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y6MZ59QtNpv64wknALqwG4coDg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhQSw7kbLu75v9CXRCjbOxD6.jpg?f=fotoalbum_medium
Gemeente Hof van Twente: Huis in het kadertje. Dak op 159 graden zuid. Dakhelling 34°. De luchtfoto is van zomer 2021. De buren ten zuiden hebben nu wel een uitbouw, maar dat blijft op de begane grond. Die uitbouw is op de recente versie van Apple maps al te zien.

Het plan:
Zoals te zien aan de schaduw zit er in het midden van het dakvlak zuid een schoorsteen van de haard. Die gaat nergens heen Dus ik heb het daar mee te doen. Ik wil links en rechts daarvan een vlak van 3 x 2 panelen leggen. Dus 's ochtends heeft het ene vlak een schaduw, 's middags het andere. Daarnaast op noord een vlak van 4 x 2 in het midden.

Het idee er achter:
Het zuid-westelijke vlak en noord op twee aparte trackers van een Fronius Primo 3.6-1. En dan noord vooral voor de winterse grijze dagen met diffuse instraling. Het vlak op zuid oost op een Victron MPPT voor het laden van de accu die nog moet gaan komen.
Ik heb het systeem al door de designer van Fronius gehad. Met de Trina panelen zou alles op groen moeten staan. Het enige zijn de schaduwen. Maar ik heb het idee dat ik optimizers nooit ga terugverdienen, dus die laat ik achterwege. Al is de hele terugverdien-discussie aan mij niet echt besteed. Ik ga voor continuïteit en een zo laag mogelijke footprint.

De aanpak:
Het dak moet nog gerenoveerd. Asbest beschot dat nu zonder isolatie zit (ivm houtwormbestrijding) wil ik graag vervangen door IsoFix panelen van Isobouw en dan daarna de pannen er weer op. Die renovatie meteen aangrijpen om de dakramen van het zuidvlak naar de noordkant te verplaatsen. Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk de Fronius aan het net hebben. Elke kWh is er één. De panelen voor de Victron ga ik nog niet leggen.
Het huishouden is nog niet gasloos, maar dat zal zeker gaan gebeuren. Ik wil het huis zo veel mogelijk op eigen kracht kunnen bedruipen. En ik zeg "zo veel mogelijk" omdat ik heel goed weet dat dat in NL in de bebouwde kom eigenlijk onbegonnen werk is met het enorme verschil tussen opwek en gebruik.

Materialen:
- Fronius Primo 3.6-1 (al in huis via Marktplaats)
- 20 stuks Trina TSM-415 panelen all black (winkelwagen ligt vol, alleen nog afrekenen...)
- ClickFit Evo kits portrait met zwarte afwerking (in dezelfde winkelwagen)
- Victron MPPT
- Victron MultiPlus II 48V/5k
- LiFePo4 accusysteem
- Groepenkast is al aangepast

Zijn hier hele directe opmerkingen op te maken? Of is het zoals al eerder gezegd: Go for it, elke kWh is er één.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
Waarom niet een accu geschikte “hybride” omvormer voor alle panelen gebruiken?

De accu kun je vooralsnog amper tot geen financieel gewin mee halen… en hoe langer minister Jetten zijn werk niet doet, hoe langer dat zo blijft. Dus dat zou ik later pas toevoegen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DavidZH
Ronald schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:52:
Waarom niet een accu geschikte “hybride” omvormer voor alle panelen gebruiken?
Terechte vraag: ik wil graag een laagfrequente omvormer. Die zijn minder gevoelig voor overbelasting; als in schakelt niet in enkele miliseconden af als gemetenwaarde > maximumwaarde voorkomt. Had ik een EasySolar II van Victron kunnen nemen, maar dat is eigenlijk een losse MPPT in een MultiPlus behuizing bijgepropt. Dan heb ik het liever los, voor servicedoeleinden. Het ding komt in de garage. Daar mag de trafo brommen wat 'ie wil.

Daarnaast vind ik de aanstuurmogelijkheden van het totale Victron systeem erg interessant. Dan kan ik zelf bepalen hoe het systeem reageert. Ook eventueel met day-aheadprijzen. Ook een reden om de Fronius te kiezen. Bestuurbaarheid via standaard protocollen.

En een accu doe ik ook zeker niet voor gewin. De lucht is een beetje uit de verschillende synchroonnetwerken in Europa. Een klein incidentje kan steeds makkelijker een groot gevolg hebben. Zoals ik in de FiPo scheef: ik wil mezelf kunnen bedruipen.

• Ronald
Zelfs met 20 panelen aan de accu houdt je het bijzonder kort uit zonder grid in december.
Dan komt er afgerond niets uit je panelen. Minimum opbrengst in december met mijn 20 stuks: 160Wh
Maximum: 3kWh

Met 6? ….

Om eiland bedrijf te mogen doen dien je de woning met lastscheider van het net te halen.

En ik vraag me nogal af of je de victron wel aan het net mag koppelen and hij niet aan de netcode voldoet (dat is wat je beschrijft)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DavidZH
Ronald schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:52:
Zelfs met 20 panelen aan de accu houdt je het bijzonder kort uit zonder grid in december.
Dan komt er afgerond niets uit je panelen. Minimum opbrengst in december met mijn 20 stuks: 160Wh
Maximum: 3kWh

Met 6? ….
Eens. Als het de spuigaten uit zou lopen kan ik de Fronius aan de andere kant van de Victron zetten. De Fronius wordt door de MP teruggeregeld als de accu vol zit en er geen afname is. Dit wordt niet aangeraden in verband met het een stuk warmer worden van de MP als hij de accu gaat laden via AC. Alsnog blijft de winter zeker een uitdaging.
Om eiland bedrijf te mogen doen dien je de woning met lastscheider van het net te halen.

En ik vraag me nogal af of je de victron wel aan het net mag koppelen and hij niet aan de netcode voldoet (dat is wat je beschrijft)
De MultiPlus II staat op de lijst van toegelaten eilandomvormers. Het netrelais is dubbel uitgevoerd zoals vereist. Daarnaast zorg ik er voor dat een belangrijke regel in de NEN1010 behouden blijft: Alle NETSPANNING (230V dus) kan met één handeling worden afgeschakeld.

• Ronald
Je gaf aan eigenwijs te zijn, maar je hebt het voor jezelf wel doordacht…

Ik zou de 3 sets panelen met eigen bekabeling naar de omvormers brengen. Dan ben je geheel flexibel met aansluiten en zou je zelfs kunnen wisselen om meer opbrengst naar de Victron te krijgen als het daadwerkelijk zo ver komt ;-)

De 2x 6 zou je zo bijvoorbeeld in serie kunnen zetten zonder het dak op te moeten.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Klinkt als een systeem waarmee je een maand of 9 a 10 per jaar zelfvoorzienend kan zijn, afhankelijk van je verbruik. Geen stijlere dakvlakken beschikbaar voor gunstiger instraling in de winter?
Wat is je jaarverbruik nu?
Met toekomstige warmtepomp zou je misschien nog meer kWh willen opwekken.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Hier een gasloze woning. 19 385Wp panelen op een SolarEdge se7k.

Wij komen op jaarbasis zo'n 500/600 kWh tekort.

Nu zou ik nog wel wat ramen kunnen vervangen voor HR++ glas (het is net een aquarium :X) maar dan nog...het meeste verbruik zit in de winter en de meeste opwek in de zomer...

Kijk maar eens naar deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vz3WvwJ3RgUeW3vroHf-XSB9mk0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5XC0loxmQyztSwoFxHXV2vYx.png?f=fotoalbum_large

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• DavidZH
Verder niemand? Ik had wel wat gebrom verwacht over de noord-panelen.
Ronald schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:27:
Je gaf aan eigenwijs te zijn, maar je hebt het voor jezelf wel doordacht…
Dat kan natuurlijk alsnog op geheel valse en hendig incorrecte aannames gebaseerd zijn. 8)
In ieder geval dank voor je kritische vragen. Ergens wel blij dat je geen gapende gaten hebt kunnen vinden.
Ik zou de 3 sets panelen met eigen bekabeling naar de omvormers brengen. Dan ben je geheel flexibel met aansluiten en zou je zelfs kunnen wisselen om meer opbrengst naar de Victron te krijgen als het daadwerkelijk zo ver komt ;-)
Dat sowieso!
MSXBas schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:03:
Klinkt als een systeem waarmee je een maand of 9 a 10 per jaar zelfvoorzienend kan zijn, afhankelijk van je verbruik. Geen stijlere dakvlakken beschikbaar voor gunstiger instraling in de winter?
Wat is je jaarverbruik nu?
Met toekomstige warmtepomp zou je misschien nog meer kWh willen opwekken.
Geen andere dakvlakken. De garage was mooi zuid geweest onder een graad of 40, maar daar staan over de hele breedte bomen voor.
Ik was in de veronderstelling dat ik mijn verbruik had opgeschreven, maar dat is nu ca. 1800kWh.
Pagina: 1