FritzBox 7590AX geen LAN-verbinding met Intergas RFgateway

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:10
Altijd lastig om de juiste plek te vinden voor een vraag... vooral als twee apparaten geen verbinding kunnen krijgen.

Sinds kort heb ik een Intergas-CVketel en de bijbehorende gateway. Dit ding (PDF-warning):
https://www.intergas-verw...ng-Intergas-Gateway-1.pdf

Helaas lukt het me niet om de gateway en Fritz!box via een LAN-kabeltje met elkaar te laten praten.
Het vreemde is dat het wel goed gaat als ik de gateway via een switch met het netwerk verbind. Dat is een werkende situatie, maar op de plek waar ik de gateway wil plaatsen heb ik geen switch, alleen de Fritzbox zelf. Speciaal daarvoor een switch moeten aanschaffen zou jammer zijn.

Wat heb ik al geprobeerd:
- 1op1 verplaatsen van de werkende situatie van de switch naar de Fritzbox, dus met dezelfde korte LAN-kabel
- Andere LAN-kabels ertussen, zo kort mogelijk
- Andere LAN-poort van de Fritz
- LAN-setting in de Fritz van Power mode (1 Gbs) naar Green mode (100 Mbs)
- In de gateway getest met fixed IP en DHCP

Het maakt allemaal geen verschil, het werkt gewoon niet. Het vreemde is dat de Fritz wel aangeeft dat er verbinding is op de betreffende LAN-poort inclusief IP-adres.
Maar ik kan het ding op geen enkele manier bereiken op de webinterface (poort 80) of pingen.
De Fritzbox 7590AX heeft de nieuwste firmware van juni 2023, Fritz!OS 7.56.

Hopelijk is het iemand gelukt om dit aan de praat te krijgen..
Misschien weet @FRITZ!webcare raad?

Edit: Inmiddels heb ik toegegeven en heb ik voor een tientje deze switch gekocht. Dan toch maar een extra ding ertussen:
TP-link LS1005G

[ Voor 6% gewijzigd door gerritjan op 01-07-2023 13:49 ]

Beste antwoord (via gerritjan op 27-11-2023 21:29)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-09 20:22
De Intergas gateway werkt op 10 mbit/s half-duplex. Veel modernere switches/routers kunnen dat niet (meer).
Een switch er tussen zetten helpt dan. Dan moet die switch uiteraard wel 10 mbit/s half-duplex kunnen.
Update:
Zie punt 6 https://nl.avm.de/service...-FRITZ-Box-niet-mogelijk/
Een crossover kabel zou ook moeten helpen. (blijkbaar kan de Fritz wel 10 mbit, maar heeft het dan geen werkende auto-MDI-x functie)

[ Voor 39% gewijzigd door FatalError op 22-11-2023 09:03 ]

If it ain't broken, tweak it!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer17
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-05-2024
Hallo Gerritjan,

Ik zie dat je post enige tijd geleden is. Maar ik heb exact hetzelfde probleem ondervonden bij mijn schoonouders eveneens met een fritzbox en intergas gateway van hetzelfde type. Ook heb ik alle opties geprobeerd welke je benoemd hebt. De cijfers 1 en 3 blijven branden oftewel geen DHCP en dus geen internet.

Als ik de gateway statisch instel blijft alleen 1 branden oftewel geen internetverbinding. De gateway krijgt gewoon netjes een IP adres van de fritzbox, maar zowel op DHCP als statische instelling is het device niet te pingen. Aan de Fritzbox zit een 8 poort netgear unmanaged switch. Of ik de gateway nu rechtstreeks in de fritzbox stop of in de netgear, het maakt geen verschil. Mag ik vragen wat nu je uiteindelijke oplossing is geweest? Alleen het toevoegen van een extra switch? Deze heb ik al in de vorm van de netgear, enige verschil is dat het een andere switch is.

[ Voor 10% gewijzigd door Racer17 op 22-11-2023 08:52 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-09 20:22
De Intergas gateway werkt op 10 mbit/s half-duplex. Veel modernere switches/routers kunnen dat niet (meer).
Een switch er tussen zetten helpt dan. Dan moet die switch uiteraard wel 10 mbit/s half-duplex kunnen.
Update:
Een crossover kabel zou ook moeten helpen. (blijkbaar kan de Fritz wel 10 mbit, maar heeft het dan geen werkende auto-MDI-x functie)

[ Voor 39% gewijzigd door FatalError op 22-11-2023 09:03 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer17
Dank voor de info! 10 mbit kan ik nog begrijpen maar ging wel uit van full-duplex. Ik ga het proberen met een crossover en laat het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
FatalError schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:00:
Update:
Goede tip, bedankt!

@Racer17
Ik had tot vandaag geen andere oplossing dan een extra switch ertussen. Kostte maar 10 euro, maar altijd jammer als je weer wat sluipverbruik erbij hebt.
Binnenkort dus een crossoverkabeltje proberen.
Ben benieuwd of het bij jou werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
@Racer17
Hier getest met een crossover kabel en het werkt!
@FatalError Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer17
@gerritjan Goed om te horen! Bij mij lukte dat dan weer niet. De door jou aangegeven oplossing (een extra switch) werkte wel bij mij. Zal nog eens verder research doen waarom een crossover niet werkt. @FatalError @gerritjan Hoe dan ook beide bedankt!
Pagina: 1