Geveldoorvoer afzuigkap afwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 07:15
Dag Tweakers!

Na een paar jaar ervaring opgedaan te hebben met een recirculatie afzuigkap, wil ik nu de kooklucht afvoeren naar buiten. Recirculeren deed ondanks regelmatig vervangen van het koolstoffilter en reinigen van de vet filters niet genoeg.

Ik wil een doorvoer in de gevel laten maken van 150mm en dan met spirobuis een aansluiting naar buiten maken.

Mijn vraag is: wat is de juiste manier van afwerken om zo min mogelijk isolatieverlies te hebben en koudebruggen te voorkomen?

Uit de technische omschrijving van de woning:

Gevels
De gevels van de woningen zijn hoofdzakelijk uitgevoerd als een geïsoleerde spouwmuur (met de vereiste isolatiewaarde) met een binnenspouwblad van HSB en een buitenspouwblad (buitengevel) van schoon metselwerk.

Mijn idee was om het gat in zowel binnen- als buitenspouwblad met pur luchtdicht te maken en aan de buitenkant waar nodig met rubberseal. Daar kom dan nog het rubberen manchet en rvs rooster overheen. Binnen wordt er een extra terugslagklep gebruikt en eventueel isolatiemateriaal in de koof die om de spirobuis komt.

Bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LVJbD0-TBjx9Y_SUswibtw6vIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vTWFLm5ELMh9eE5a6vk0EybY.jpg?f=user_large

[ Voor 79% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 30-06-2023 16:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je moet sowieso door je isolatiefolie. Deze folie plak je weer luchtdicht met Vastr folietape en je tapet het dus vast aan de buis.

Daarnaast aan de binnenkant van je huis inderdaad flex pur gebruiken.

Ook denken aan een goede terugslagklep en niet zo’n ding van een tientje. Een Naber Thermobox is een goed alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Eigenlijk zou je een (kunststof) dubbelwandige buis moeten gebruiken want een spiro buis levert natuurlijk een koude brug op.

Voor de rest volgens mij wel in de goede richting: afpurren en lucht/waterdicht afwerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Je hebt het over een gat laten boren van 150 mm diameter voor je spirobuis, maar die is van zichzelf al 150 mm. Je gat moet dus groter zijn dan je buis, anders heb je geen ruimte om je pur langs de buis te laten vloeien en de boel af te werken. Een kier van 5 tot 10 mm rondom is hiervoor wel gewenst, anders krijg je de pur er nooit tussen.

Ik zou de terugslagklep (neem zo mogelijk een geïsoleerde) ook zo dicht mogelijk op het punt waar de geïsoleerde schil zelf zit, dus in de muur. Zo blijft de kou aan de buitenkant en de warmte aan de binnenkant. Het liefst kan je er via de buitenkant nog bij als je je rooster eraf haalt, zo kan je eventueel nog bij en onderhoud plegen als het nodig is. Je hebt terugslagkleppen die je in een buis kan schuiven en met een rubberen ring op zijn plek blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aan de buitenkant zou ik geen PUR spuiten, je ziet niet waar het heen expandeert en voor je het weet heb je een brug tussen isolatielaag en buitenspouw. Het geeft ook zo'n rommel op je bakstenen. Als je 152mm boort kan je eventueel nog een beetje siliconenkit in de kier spuiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:57

DinX

Motormuis

Wolly schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:13:
Aan de buitenkant zou ik geen PUR spuiten, je ziet niet waar het heen expandeert en voor je het weet heb je een brug tussen isolatielaag en buitenspouw. Het geeft ook zo'n rommel op je bakstenen. Als je 152mm boort kan je eventueel nog een beetje siliconenkit in de kier spuiten?
Niet expanderende PUR gebruiken ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:37

XallaX

Meow

Je kunt allerlei fancy isolatie oplossingen bedenken maar ik heb al jaren deze... verkrijgbaar in 10cm en 15cm, werkt perfect aan de windkant van het huis, geen tocht en kou binnen.

https://www.conrad.nl/nl/...ameter-150-mm-560313.html

Een terugslagklep was geen succes, een roostertje wat dichtvalt ook niet in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbouwmee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-05 19:05
Hoi, ik zat met hetzelfde probleem. En ik kwam uit op het merk Naber en wel de thermobox. Deze heeft dezelfde isolatiewaarde als dubbelglas. HR++
De thermo box heeft dubbele magnetische kleppen die vanzelf open gaan indien je de afzuiging aanzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:49
Behoorlijk duur inmiddels maar ik heb al een aantal jaren deze : https://abluft-tuning.de/produkt/mauerkasten/

Voordeel is dat er geen enkel obstakel in de buizen hoeft te zitten (zoals terugslagkleppen aan de gevel, noch direct bij de afzuigkap), en het geheel dus een stuk stiller is. Geluids-en warmteisolatie is eigenlijk perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Dank voor de reacties allen, daar kan ik wel iets mee! Die van het folie had ik nog niet aan gedacht, dat neem ik mee. Ook het pur wat zich onvoorspelbaar gaat gedragen.

Het gat wordt overigens 162mm, de spirobuis is inderdaad al 150mm. Ik ga de betonboorder inschakelen en laat het nog weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:06:
Dank voor de reacties allen, daar kan ik wel iets mee! Die van het folie had ik nog niet aan gedacht, dat neem ik mee. Ook het pur wat zich onvoorspelbaar gaat gedragen.

Het gat wordt overigens 162mm, de spirobuis is inderdaad al 150mm. Ik ga de betonboorder inschakelen en laat het nog weten.
Hoe is dit afgelopen/opgelost?
Ik zit met het zelfde probleem van 2x per jaar dure filters die eigenlijk niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Ik las deze week wat topics waar de TS nooit meer laat weten wat de afloop is geweest en dat is altijd zo irritant. Toen bedacht ik me dat ik misschien een topic had “open” staan maar ik kon hem zo snel niet vinden. Dank!

De update, betonboorder was bang om tussen de twee ramen alsnog op een geveldrager te stuiten dus al het materiaal ligt nog ongebruikt op zolder…

Mogelijk is twee meter verder naar links wel een goede plek om te boren, maar dat zit in de gang waardoor de buis ook nog door een binnenmuur moet. Die plek moet ik ook even opnieuw afstemmen met de buren, dus dit zal wel na de vakantieperiode worden dat we het verder oppakken.

Reminder to self om tzt weer een update te plaatsen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Voordat je het googlet: het is deze drager, die de gevel koppelt aan de vloer, boven een raam. Als er een stalen rails achter zit kom je er niet doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jOPxdN2p2EVIBUcpzIsVxCCgTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQExtEusbr2AcJ371NeT8ubO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:24:
Voordat je het googlet: het is deze drager, die de gevel koppelt aan de vloer, boven een raam. Als er een stalen rails achter zit kom je er niet doorheen.

[Afbeelding]
Het huis lijkt me niet heel oud.
Tekeningen opvragen geen optie?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:25:
[...]

Het huis lijkt me niet heel oud.
Tekeningen opvragen geen optie?
Kan ik altijd vragen, weet niet of ze dat beschikbaar hebben. Ik heb zelf alleen de bouwtechnische tekeningen.
Pagina: 1