Mag ik iets door dezelfde buis trekken als een aardkabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.mooijman
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-07-2023
Mag ik iets door dezelfde buis trekken als een aardkabel?

Van mijn zolder loopt er een buis met een harde aardkabel naar de meterkast.
Deze komt niet van een stopcontact, maar is aangesloten aan de leidingen van de Cv-installatie.
Deze kabel zit in zijn eentje in een buis en ik wil daar een netwerkkabel bij in doen.

Mag dit?
Waar kan ik daar de juiste normen voor vinden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

In principe leg je geen electrakabels met andere kabels in een buis om doorslagspanning te voorkomen.
In theorie zou het kunnen dat je bij een aardlek spanning op je aardkabel krijgt die via je netwerkkabel gaat lopen door doorslagspanning.

Antwoord is dus nee. In de praktijk zal het wel werken maar niet aan voorschriften voldoen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:12

AlphaRomeo

FP PowerMod
Heeft de aardleiding een mantel? Is het een groen/gele draad of is het een losse draad zonder bescherming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:01
Volgens mij mag je een stroomkabel (dus geen vinyldraad) ook in dezelfde kabelgoot (hoe het een buis zit weet ik niet) leggen als een netwerkkabel. Als je die analogie doortrekt, zou het misschien mogen als je een kabel legt. Zeker weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Als het gaat om een blanke vereffeningsdraad dan is het geen probleem hier ook een netwerkkabel bij te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.mooijman
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-07-2023
AlphaRomeo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:37:
Heeft de aardleiding een mantel? Is het een groen/gele draad of is het een losse draad zonder bescherming?
Het is een draad zonder mantel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 13:16

Managelorian

“This is the workflow.”

Dinictus208 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:32:
In principe leg je geen electrakabels met andere kabels in een buis om doorslagspanning te voorkomen.
In theorie zou het kunnen dat je bij een aardlek spanning op je aardkabel krijgt die via je netwerkkabel gaat lopen door doorslagspanning.

Antwoord is dus nee. In de praktijk zal het wel werken maar niet aan voorschriften voldoen.
TS heeft het niet over een elektrakabel, maar over een aardedraad. En op een aardedraad komt in principe geen (dwz. niet langer dan maximaal enkele milliseconden) spanning te staan. Als dat wel gebeurt dan heb je een fout in je installatie zitten en zou je ook geen kraan, wasmachine, radiator en andere geaarde objecten meer kunnen aanraken.

Ik zou dus niet zo stellig zijn dat het tegen de regels is. Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat het in overeenstemming met de regels is, want ik ken niet elk detail van de relevante NEN normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Geen idee of het mag maar het kan geen kwaad in dit geval?
Pagina: 1