Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swinny
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-07-2023
Hallo, ik heb niet lang meer te leven, kwestie van weken.
Ik ben alleenstaande en heb een minderjarige dochter die in een pleeggezin woont.
De moeder, waarmee ik nooit getrouwd ben geweest, leeft nog.
Waar gaan mijn bezittingen, erfenis naartoe als ik kom te overlijden ?
Ik heb een oudere broer die al jaren alles voor mij regelt.

Hoor graag van U
Mvg Patrick

Beste antwoord (via Yorinn op 07-07-2023 08:43)

• swinny
Hallo, het is gelukt, vanmorgen is de notaris bij mij langs geweest (tegen een extra vergoeding uiteraard)
Ik had al mijn wensen al op papier gezet en ze is er mee aan de slag gegaan.
Vandaag komt ze nog langs zodat ik kan tekenen !!
Ik heb mijn broer bewindvoerder en executeur gemaakt totdat mijn dochter 23 is.
Ik ben heel tevreden en ik ben heeeeel erg blij met jullie hulp,
Dank je wel allemaal, het ga jullie goed !

Patrick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 09:44
https://www.erfrechtplanners.nl/erfrecht/alleenstaanden

Zo te zien naar je kind, maar pin me er niet op vast.

Is het niet mogelijk om nu e.e.a. alsnog te regelen zoals jij dat wilt?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Je kan naar notaris gaan of een op huis bezoek laten komen als je zelf niet instaat bent. Kan je alles vast laten leggen en hij kan je ook adviseren.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +62 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 08:20
Bel meteen een notaris. Die kan nu nog alles op een goede manier met je regelen. Zelfs als je nog maar een paar weken te leven hebt. Een goede notaris laat alles uit zijn handen vallen en komt zsm naar je toe.

Heel veel sterkte!

[ Voor 20% gewijzigd door Joris748 op 30-06-2023 11:26 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 18:25
Ik heb geen advies voor je maar wens je wel heel veel sterkte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 13:50
Doorgaans als je geen partner hebt, gaat alles naar je kind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Sterkte,

Als er niets is vastgelegd dan zal dat je dochter zijn. Maar ik zou dit niet aan het toeval overlaten en een notaris inschakelen om het goed vast te leggen. Dan kun je ook je wensen nog laten vastleggen, mochten die anders zijn dan de standaard.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Joris748
Joris748 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:25:
Bel meteen een notaris. Die kan nu nog alles op een goede manier met je regelen. Zelfs als je nog maar een paar weken te leven hebt. Een goede notaris laat alles uit zijn handen vallen en komt zsm naar je toe.

Heel veel sterkte!
En met 'meteen' bedoel ik voor de lunch nog.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Normaal gesproken als je ooit iets bij de notaris hebt getekend voor een samenlevingscontract etc dan gaat het eerst naar jouw partner.

Als je dat niet hebt of er is niks vastgelegd is dan gaat het naar jouw kinderen.

Heel veel sterkte toch ondanks alle ellende!

Burp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:12
swinny schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:11:
Ik ben alleenstaande en heb een minderjarige dochter die in een pleeggezin woont.

Hoor graag van U
Mvg Patrick
Hoi Patrick, allereerst heel veel sterkte en kracht toegewenst. Ik denk dat de belangrijkste vraag is naar wie wil je dat het gaat? Moet het verdeeld worden over meerdere personen of alles naar 1 persoon of organisatie?

How are you doing?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wouter62
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:43
Wii4all schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:47:
Normaal gesproken als je ooit iets bij de notaris hebt getekend voor een samenlevingscontract etc dan gaat het eerst naar jouw partner.

Als je dat niet hebt of er is niks vastgelegd is dan gaat het naar jouw kinderen.

Heel veel sterkte toch ondanks alle ellende!
Bij een getekend samenlevingscontract gaat het niet naar de partner: dat wordt geregeld in een testament.

Je kan bij de notaris in het testament wel regelen dat je broer benoemt wordt als voogd van je dochter.

Heel veel sterkte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:48
Om te beginnen heel veel sterkte! Dat lijkt me een heftig iets om te weten en beseffen.

De enige tip die ik je willen geven is een notaris zoals eerder genoemd. Als je iets wilt regelen en zekerheid wilt dan inderdaad een goede zoeken en per direct bellen.

Ik weet niet hoe oud uw dochter is. Ik weet wel dat als ik op mijn 16e een grote erfenis had gehad zonder voorwaardes ik er anders mee om zou zijn gegaan dan op mijn 25e. Simpel gezegd zou ik een hele hele leuke tijd hebben gehad maar er weinig aan overgehouden behalve herinneringen.

De pleegouders zijn financieel verantwoordelijk (denk ik) wat ook betekent dat ze het geld kunnen uitgeven in het belang van uw dochter. Afhankelijk van het type mens kan dat in het belang van iemand multi-interpretabel zijn. Een notaris kan ook adviseren hoe hiermee om te gaan (bv. pas vrij laten komen op 21 jarige leeftijd etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:23

Qwerty-273

Meukposter

Ten eerste, heel veel sterkte deze periode Patrick.

Je hebt ten eerste de regelgeving waar erfrecht in wordt beschreven. Maar wil je liever daar een eigen draai aan geven dan kan je toch het beste een testament bij/met een notaris opmaken. Daar kan je bijvoorbeeld ook iemand aanwijzen die de erfenis zal afhandelen.
https://www.nn.nl/Beter-met-geld/Een-testament-opstellen.htm

Een kind dat uit huis geplaatst is, is nog steeds erfgename. Pas bij adoptie worden de familierechtelijke banden tussen het kind en de biologische familie verbroken.
https://fiom.nl/adoptie/wetgeving-erfrecht-adoptie

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 21:02
Joris748 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:25:

Heel veel sterkte!
Erg vervelend om in de laatste weken hier nog aan te moeten denken.

Neem vooral contact op met experts, zoals een notaris.

Ik begrijp dat u een aantal zaken goed wilt achterlaten.

Er is vaak meer dan alleen hetgeen je nu hebt. Vergeet ook niet je pensioen/ nabestaanden pensioen etc.
Soms kan het financieel gunstig zijn om te trouwen/ geregistreerd partnerschap, ivm het pensioen. Ook hier zullen haken en ogen aan zitten. Hoe dit precies zit weet ik niet.
Een beetje notaris zou je dit vast kunnen uitleggen.

Succes en Sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:24
Heel veel sterkte is deze moeilijke situatie...

Zoals door anderen gezegd : zsm een notaris bellen. Die kunnen snel e.e.a. regelen. Uit ervaring met familie : binnen twee dagen lag er een nieuw testament, dag later overleed mijn oom...
Ik zou je oudere broer dan ook als executeur aanwijzen. En als je wilt dat de pleegouders een deel krijgen, dan kan je dat ook regelen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:31
Patrick, notaris bellen. Alles gaat naar je dochter.

Bij testament kun je waarschijnlijk regelen dat het geld tot bijvoorbeeld haar 18e, 21e oid niet zonder meer gebruikt mag worden anders dan na toestemming van een in het testament benoemd persoon (ex, je broer, voogd). Je kunt ook het beheer van het erfdeel tot die datum vastleggen meen ik. Wil je ook je broer laten erven kan dat door je dochter te korten tot minimaal de legitieme portie, in dit geval is dat "de helft" en kun je de andere helft anders verdelen.

Maar, wat je ook wilt, anders dan 100% alles nu naar je dochter moet je via de notaris regelen.

Sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Extra reden om met een notaris een testament op te stellen is om het voor je dochter goed te regelen. Ook als je wilt dat 100% naar je dochter gaat, dan nog is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het geld goed beheerd wordt, tot ze er zelfstandig over mag beschikken. Veel geld kan een enorme last voor een kind zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:56
Ook ik raad je aan naar een notaris te gaan. Ook om de voogdij voor je dochter goed te regelen en er voor te zorgen, dat als je haar je bezit wilt nalaten, er nuttig mee wordt om gegaan bijv. tot ze volwassen is.

Ik wens je veel sterkte en kracht toe.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
Belangrijke vraag: heb je je kind erkend? Zo niet, dan weet ik niet of je überhaupt een erfgenaam hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Zwartoog schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:43:
Belangrijke vraag: heb je je kind erkend? Zo niet, dan weet ik niet of je überhaupt een erfgenaam hebt.
Dan is zijn nabestaande zijn broer denk ik.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
harrr schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:46:
[...]

Dan is zijn nabestaande zijn broer denk ik.
Ah, overheen gelezen.

In dat geval is het zeker belangrijk om een verdeling vast te leggen, indien je ook iets aan je broer wilt nalaten ipv alleen alles aan je dochter.

Dus zoals gezegd: nu naar de notaris en de boel uitleggen/vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
Sterkte!
Tenzij je iets in een testament regelt, naar je dochter.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• swinny
Wat een reacties, mag ik een ieder bedanken voor jullie raad en mooie woorden.

Ik heb mijn dochter erkent en ze draagt mijn achternaam maar ik ben geen voogd, dat is haar moeder.
Deze ziekte kwam zeer plotseling vandaar dat ik nog niks heb vastgelegd, maar ga er nu zeker meteen werk van maken.
Mijn dochter is mijn alles, maar inderdaad, ik moet zeker een manier creëren dat ze er wijs mee om kan gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DjoeC
@swinny Je kunt bij testament iemand naar keuze aanwijzen om haar geld tot leeftijd X te beheren, eventueel uit te betalen voor studie, rijbewijs oid. Die persoon hoeft niet persee een relatie te hebben met je dochter. De notaris kan je daar meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:38

Lordy79

Vastberaden

DjoeC schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:08:
@swinny Je kunt bij testament iemand naar keuze aanwijzen om haar geld tot leeftijd X te beheren, eventueel uit te betalen voor studie, rijbewijs oid. Die persoon hoeft niet persee een relatie te hebben met je dochter. De notaris kan je daar meer over vertellen.
Dit!
Aangezien de minderjarig is zal ze nog niet over het geld mogen beschikken maar jij kunt nu nog beslissen wie de centen beheert tot je dochter 18 is (of nog ouder). Op die manier weet je zeker dat alleen mensen die jij vertrouwt de pot beheren en niemand anders.

Heel veel sterkte gewenst in je laatste levensfase.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swinny
Nogmaals dank je wel allemaal, het blijkt dat ik het ziekenhuis niet meer uit mag en alles nog sneller gaat dan verwacht...
Mijn vraag, is een door mij handgeschreven en ondertekende brief ook voldoende, rechtsgeldig ?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:07
swinny schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:47:
Nogmaals dank je wel allemaal, het blijkt dat ik het ziekenhuis niet meer uit mag en alles nog sneller gaat dan verwacht...
Mijn vraag, is een door mij handgeschreven en ondertekende brief ook voldoende, rechtsgeldig ?
Notaris bellen. Via je broer of ziekenhuis.
Notaris kan snel handelen. Brief is niet voldoende. Dit kan je morgen vroeg geregeld hebben als je wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
Nee. En testament kan alleen door een notaris opgesteld worden.

De notaris gaat ook wel bij jou in het ziekenhuis langs willen komen in dit soort gevallen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heel spijtig om te horen dat je weet dat je ons zo snel moet verlaten.

Denk je (mogelijk) ook aan je digitale erfenis? Dat heeft/had misschien niet je prioriteit maar nabestaanden toegang geven tot je accounts, mail etc kan best helpen in de communicatie die zij moeten doen na jouw afscheid.

Ik hoop dat je in jouw laatste fase veel wijsheid en kracht mag vinden in de keuzes die je moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Wat erg om te horen dat je zo snel achteruit gaat. Laat je broer direct een notaris bellen. Alsjeblieft, er is geen tijd te verliezen. Geeft je een gerust gevoel om je dochter goed achter te laten.

Veel wijsheid en sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:12
Jeetje wat erg dat het ineens zo snel gaat. Wat ik nog wilde zeggen regel dit meteen met de notaris en denk ook aan jezelf. Je wilt de tijd die je hebt nog goed besteden.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:28
Maak de keuzes (via notaris) zoals jij ze goed vindt. Wees lief voor jezelf en voor de mensen om je heen. Veel sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbkrillin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-05 12:34
Bijzonder heftige topic om te lezen. Sterkte !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07

Alleen voor zaken direct gerelateerd aan de uitvaart en van 'geringe financiële waarde': https://www.uitvaartdirekt.nl/wilsbeschikking-wat-is-dat/

Zoals gezegd, voor een tarief komt de notaris bij je langs in het ziekenhuis/met spoed:
https://www.doehetzelfnot...s-of-in-ziekenhuis-komen/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jans0090
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-05 19:09
Heftig om te lezen :/
Lordy79 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Dit!
Aangezien de minderjarig is zal ze nog niet over het geld mogen beschikken maar jij kunt nu nog beslissen wie de centen beheert tot je dochter 18 is (of nog ouder). Op die manier weet je zeker dat alleen mensen die jij vertrouwt de pot beheren en niemand anders.

Heel veel sterkte gewenst in je laatste levensfase.
Als ontvanger van een dergelijke erfenis kan ik benadrukken om echt goed vast te leggen waarvoor het geld mag worden gebruikt en tot wanneer je het vast wilt laten staan. Ik had het (natuurlijke luxe)probleem dat ik door de erfenis genoeg vermogen had om een huis te kopen, echter was daarover niks vastgelegd en moest ik tot einde looptijd wachten tot ik er zeggenschap over kreeg. Ondertussen waren de huizen een stuk duurder geworden. Natuurlijk een luxeprobleem, maar ik zal voor mijn toekomstige erfgenamen e.e.a. beter proberen vast te leggen.

Veel sterkte gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Jeetje, ik zat vanavond wat ruzie te maken over werk en nu lees ik dit. Wat betrekkelijk is het dan allemaal maar. Ik wens je ongelofelijk veel sterkte..... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

swinny schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:48:
Wat een reacties, mag ik een ieder bedanken voor jullie raad en mooie woorden.

Ik heb mijn dochter erkent en ze draagt mijn achternaam maar ik ben geen voogd, dat is haar moeder.
Deze ziekte kwam zeer plotseling vandaar dat ik nog niks heb vastgelegd, maar ga er nu zeker meteen werk van maken.
Mijn dochter is mijn alles, maar inderdaad, ik moet zeker een manier creëren dat ze er wijs mee om kan gaan.
Ik zou zo snel mogelijk een testament opstellen waar wordt beschreven hoe je het wil. Wat je bijvoorbeeld kunt beschrijven is dat het geld pas op haar 18'e beschikbaar komt en dat tot haar 24'e een mentor-achtig iemand (ik ben de officiële term even kwijt) mee kijkt / beslist. Om te zorgen dat bijvoorbeeld het geld (initieel) voor school/studie wordt besteed.
Ook kun je het volgens mij zo laten beschrijven dat de erfenis nooit onderdeel wordt van een gezamenlijke boedel in het geval van trouwen.

Hierin is enorm veel mogelijk. De notaris is de persoon die je hierin het best kan adviseren.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:06
Belangrijk is om te weten waar je woont. Nederland? Of België?

Want bovenstaande reacties dat een handgeschreven papiertje niet rechtsgeldig zou zijn is enkel correct in Nederland. In België MOET het een handgeschreven papiertje zijn! Anders is het niet rechtsgeldig!

Van wat ik op het internet kan vinden kan een handgeschreven papiertje in Nederland ook geldig zijn, maar dan moet het wel door een notaris geregistreerd worden.

Ik zie dus geen enkele reden om niet meteen te beginnen pennen, als de tijd echt zo hard dringt. Als je vandaag schrijft en morgenochtend de notaris langs laat komen kan je gelijk je papiertje meegeven.
Zelfs al zou de registratie toch niet tijdig in orde komen, dan heb je toch nog steeds je wil kenbaar gemaakt. Zelfs al heeft dat geen wettelijk gewicht, als je nabestaanden fatsoenlijke mensen zijn dan houden ze daar ook rekening mee.
Grijp dus maar snel die pen vast!

Veel sterkte toegewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:21

Dennis1812

Amateur prutser

Nu kan je de notaris nog langs laten komen om het te regelen zoals je zelf wilt.
Wellicht als je wil dat alles naar je dochter gaat dit nadien ook met haar bespreken en de condities waarop haar ook meegeven. Dan komt het daarna nier als verassing.

Wellicht een ander punt. Nu kan je ook zelf nog nadenken hoe je je uitvaart zou willen en vastleggen. Iemand van je uitvaartverzekering kan ook langskomen om dit met jou (en je familie) te bespreken.
Doe je dit liever zelf kan dat bij de Dela ook online ingevuld. Denk aan muziek, wie er mag spreken, locatie etc.
Ook wie je wil dat er wel of vooral niet komt.
Nu heb je nog zelf de regie.
Na overlijden is dit voor je dochter. Of als jij toestemming geeft je broer.

Wellicht goed die toestemming kenbaar te maken bij je uitvaartonderneming. Dan wordt je dochter niet overal mee opgezadeld.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Opifex schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 01:03:
[...]

Belangrijk is om te weten waar je woont. Nederland? Of België?

Want bovenstaande reacties dat een handgeschreven papiertje niet rechtsgeldig zou zijn is enkel correct in Nederland. In België MOET het een handgeschreven papiertje zijn! Anders is het niet rechtsgeldig!

Van wat ik op het internet kan vinden kan een handgeschreven papiertje in Nederland ook geldig zijn, maar dan moet het wel door een notaris geregistreerd worden.

Ik zie dus geen enkele reden om niet meteen te beginnen pennen, als de tijd echt zo hard dringt. Als je vandaag schrijft en morgenochtend de notaris langs laat komen kan je gelijk je papiertje meegeven.
Zelfs al zou de registratie toch niet tijdig in orde komen, dan heb je toch nog steeds je wil kenbaar gemaakt. Zelfs al heeft dat geen wettelijk gewicht, als je nabestaanden fatsoenlijke mensen zijn dan houden ze daar ook rekening mee.
Grijp dus maar snel die pen vast!

Veel sterkte toegewenst!
Sorry, ik vind het een slecht advies om eerst zelf gaan te schrijven. Ik ben bang dat dit alleen maar vertragend gaat werken. Als in nog een dag extra, voordat een notaris begint. Die tijd is er misschien niet meer. Ik hoop echt dat de notaris ondertussen is ingeschakeld.

Een goede notaris neemt TS mee in de denkstappen en kan ervoor zorgen dat er snel een goed testament ligt, dat goed is voor TS en nabestaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Joris748 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:55:
[...]

Sorry, ik vind het een slecht advies om eerst zelf gaan te schrijven. Ik ben bang dat dit alleen maar vertragend gaat werken. Als in nog een dag extra, voordat een notaris begint.
Ik zie niet wat er mis mee is om gedachten vast te noteren zodat de notaris daar al vast mee aan slag kan. Waarom zou het een vertraging opleveren? Schrijven kan nu meteen en is geen reden om dat notaris niet te laten komen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
PcDealer schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:23:
[...]

Ik zie niet wat er mis mee is om gedachten vast te noteren zodat de notaris daar al vast mee aan slag kan. Waarom zou het een vertraging opleveren? Schrijven kan nu meteen en is geen reden om dat notaris niet te laten komen.
Omdat je te maken krijgt met materie waar je niet mee bekend bent. De kans is groot dat je afdwaald en/of vastloopt.

De volgorde die ik adviseer:
  1. Meteen notaris bellen
  2. Notaris op de eerst beschikbare gelegenheid laten komen
  3. Mocht er nog wat tijd over zijn tussen bellen en afspraak, gebruik die tijd voor jezelf om wat op te schrijven.
Een notaris neemt zeer waarschijnlijk een modelovereenkomst mee en gaat die samen met TS bijschaven om tot een goede persoonlijke oplossing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Je minderjarige dochter kan zelf sowieso niets, haar voogd zal de erfenis blind moeten accepteren of weigeren als je het niet formeel regelt met een notaris.

Recent zelf een (negatieve) erfenis voor mijn dochter moeten verwerpen, die via een onbekende overleden oom bij haar terecht zou komen, en dat gaat op de ouderwetse manier per post naar de regionale rechtbank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
frickY schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:40:
Je minderjarige dochter kan zelf sowieso niets, haar voogd zal de erfenis blind moeten accepteren of weigeren als je het niet formeel regelt met een notaris.

Recent zelf een (negatieve) erfenis voor mijn dochter moeten verwerpen, die via een onbekende overleden oom bij haar terecht zou komen, en dat gaat op de ouderwetse manier per post naar de regionale rechtbank.
Bij minderjarigen is de erfenis automatisch beneficiair. As erflater mag je een bewindvoerder benoemen, dat hoeft niet de voogd of natuurlijke ouder te zijn, https://www.erfrechtonline.nl/erfrecht/testamentair-bewind/

Nogmaals: Notaris en aangeven wat je wilt, als de notaris niet snel kan schakelen: zoek een andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:06
Joris748 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:55:
[...]

Sorry, ik vind het een slecht advies om eerst zelf gaan te schrijven. Ik ben bang dat dit alleen maar vertragend gaat werken. Als in nog een dag extra, voordat een notaris begint. Die tijd is er misschien niet meer. Ik hoop echt dat de notaris ondertussen is ingeschakeld.
Hoezo kan dit vertragend werken? Denk je dat de notaris om 23u 's avonds uit zijn bed komt om met jou een praatje te komen slagen? Los van de situatie waarin je je bevindt?

In de tijd dat het kost voor de notaris om langs te komen kan je misschien wel al 30 testamenten hebben geschreven. En het heeft je geen seconde vertraging bezorgd, want de notaris kan niet teleporteren.

Van zodra hij er dan wel degelijk is kan hij met jou over je handgeschreven papiertje gaan en op basis daarvan advies geven. In het slechtste geval wordt het papiertje weggegooid en begint men vanaf nul. In die situatie heb je dan een status quo qua tijd. In het beste geval wordt er tijd gewonnen omdat er veel al uitgeschreven staat. Informatie die misschien in de toestand van OP lang zou duren om mondeling uit te leggen.

Om nog maar te zwijgen over de situatie waarin de notaris er niet tijdig zou geraken. In dat geval had je zonder het papiertje helemaal geen wil kenbaar kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Opifex schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:21:
[...]

Hoezo kan dit vertragend werken? Denk je dat de notaris om 23u 's avonds uit zijn bed komt om met jou een praatje te komen slagen? Los van de situatie waarin je je bevindt?

In de tijd dat het kost voor de notaris om langs te komen kan je misschien wel al 30 testamenten hebben geschreven. En het heeft je geen seconde vertraging bezorgd, want de notaris kan niet teleporteren.

Van zodra hij er dan wel degelijk is kan hij met jou over je handgeschreven papiertje gaan en op basis daarvan advies geven. In het slechtste geval wordt het papiertje weggegooid en begint men vanaf nul. In die situatie heb je dan een status quo qua tijd. In het beste geval wordt er tijd gewonnen omdat er veel al uitgeschreven staat. Informatie die misschien in de toestand van OP lang zou duren om mondeling uit te leggen.

Om nog maar te zwijgen over de situatie waarin de notaris er niet tijdig zou geraken. In dat geval had je zonder het papiertje helemaal geen wil kenbaar kunnen maken.
Het kan zeker parallel, lijkt me ook belangrijk. Waarschijnlijk heb ik je post verkeerd begrepen, ik wilde voorkomen dat TS eerst zelf zou gaan schrijven en zou wachten met het bellen van een notaris.

Er is al meerdere malen gesuggereerd om direct een notaris te bellen. Dat was jammergenoeg niet al voor het weekend gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 04-07-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 19:58
Ik sluit me volledig aan bij @Joris748 . Direct een notaris bellen. Een beetje notaris komt wel langs in het ziekenhuis.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +49 Henk 'm!

• swinny
Hallo, het is gelukt, vanmorgen is de notaris bij mij langs geweest (tegen een extra vergoeding uiteraard)
Ik had al mijn wensen al op papier gezet en ze is er mee aan de slag gegaan.
Vandaag komt ze nog langs zodat ik kan tekenen !!
Ik heb mijn broer bewindvoerder en executeur gemaakt totdat mijn dochter 23 is.
Ik ben heel tevreden en ik ben heeeeel erg blij met jullie hulp,
Dank je wel allemaal, het ga jullie goed !

Patrick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:24
Fijn dat het allemaal nog op tijd gelukt is.... Verder moeilijk gevoel onder woorden te brengen maar ik wens je veel sterkte met afscheid nemen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Fijn dat het geregeld is!

Ik wens je nog mooie momenten tijdens je resterende tijd op aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mooi dat het geregeld is!
Heel veel sterkte de komende tijd. Hopelijk kun je ook nog op een goede manier afscheid nemen van je dochter.
Pagina: 1