Toon posts:

[XML] Wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe.

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,
Ik ben altijd op zoek naar iets nieuws en ik kwam ergens in het verleden al XML tegen. Ik heb daar nooit aandacht aan besteed, maar toen ik met flash ging rommelen kwam ik het weer tegen en ook hier op het forum is het regelmatig onderwerp van gesprek.
Ik sta alleen nog volkomen in het duister omtrent dit hele gebeuren en vroeg mij de bekende 5w's en h af.
Om kort te gaan:
Wat is het?
Wie schrijven het (hier) en wat zijn de voor/nadelen?
Waarom is het handig?

etc.
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

Verwijderd

XML--> Waarom?
XML
verder zijn er al aardig wat topics over geweest, misschien kun je die eens doorlezen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ben ik al mee bezig. Beetje veel alleen!
Misschien klunnen we er hier wat dieper op in gaan, en het wellicht vergelijken met css; php etc

• ZEN
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03-2021

ZEN

huh? wat doe ik hier?

het grappige is... je kan het niet vergelijken met php of css, je kan die technieken wel gebruiken in combinatie met XML :)

lees er eerst maar iets meer over ;)

Linux server installatie en beheer (clusters failover loadbalancing): http://www.virtualconcepts.nl/

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 01:34
Er zijn al erg veel topics over geweest inderdaad... weinig zin om het weer opnieuw te gaan uitleggen :) . Volgens mij was er ook topic met de titel "wie kan mij dit eens uitleggen" daar stond wel wat leuks in dacht ik. Zoek ook eens op XSL of XSLT. XML werd vaak in combinatie daarmee besproken.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 01:34
Ik noem er even wat:

[topic=178126/1/25]
[topic=154979/1/25]
[topic=177748/1/25]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Thanks lads!
Ik heb even wat gelezen, maar ik snap er nog steeds weinig van. Ik wil gewoon even concreet horen wat het is, waarom het er is etc.
Het is mij dus nog steeds niet duidelijk of het nou een server-side scripttaal is (dacht van wel dus) of client side (:?) etc etc etc. Of het uberhaupt wel een scripttaal is, wat die dtd zijn etc. Maar aangezien het hier al is uitgekouwd, begrijp ik, zal ik wel even op xml.pagina.nl gaan kijken etc.
Evengoed bedankt voor alle moeite lui!

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 14:41 schreef daniel_hoenderdos het volgende:
Thanks lads!
Ik heb even wat gelezen, maar ik snap er nog steeds weinig van. Ik wil gewoon even concreet horen wat het is, waarom het er is etc.
Het is mij dus nog steeds niet duidelijk of het nou een server-side scripttaal is (dacht van wel dus) of client side (:?) etc etc etc. Of het uberhaupt wel een scripttaal is, wat die dtd zijn etc. Maar aangezien het hier al is uitgekouwd, begrijp ik, zal ik wel even op xml.pagina.nl gaan kijken etc.
Evengoed bedankt voor alle moeite lui!
ik denk dat je toch niet goed gelezen hebt hoor :'(

even KORT door de bocht...

XML != scriptingtaal

xml is een markuptaal, maar niet zoals HTML.
met XML kun je je eigen tags definieeren.

XML is ook opmaakonafhankelijk.

de rest zoek je maar lekker uit, er zijn genoeg boeken die XML uitleggen. Ik zou zeggen, ga eens naar de boekhandel of surf een naar de bekende boekensites ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, daar heb ik wat aan. Bedankt!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op dinsdag 04 september 2001 14:45 schreef woeitje het volgende:
xml is een markuptaal, maar niet zoals HTML.
Dat is het dus juist niet ;)

Verwijderd

Ik zou, als ik jou was, ook hier eens kijken: http://www.w3.org/XML/
Dit stukje tekst is waarschijnlijk ook erg handig: http://www.w3.org/XML/1999/XML-in-10-points.html

XML is idd geen scriptingtaal, of markuptaal, het is een manier om data gestructureerd op te slaan. Wat je vervolgens met die data doet kun je dan zelf bepalen, maar belangrijkste is dat het een universele standaard is om gegevens op te slaan, die iedereen (theoretisch) kan lezen. Maar enfin, dat wordt je op de hierboven genoemde URL's allemaal haarfijn uitgelegd.
Pagina: 1