vloerverwarming infrezen tbv warmtepomp: 14mm >80m leidingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41
Ik ben bezig met het regelen van een nieuwe vloer incl ingefreesde vloerverwarming op de benedenverdieping. Gaat om zo'n 65m2 waar vloerverwarming in komt. Liefst wilden we 1 partij die de bestaande eiken vloer ging slopen, de vloer ging infrezen, 2cm ophogen met egaline, en dan PVC plakken.

Ik had dus expliciet aangegeven dat ik groepen van max 60m wilde, dus een verdeler met 11 groepen.

Nu kreeg ik een offerte van 8 groepen met een leiding van 14mm2

Zojuist gebeld met de verkoper, en ze werken samen met "JK Vloerverwarming" voor het aanleggen van de vloerverwarming en die gaf aan dat 8 groepen echt wel genoeg was voor 65m2, standaard was zelfs maar 5 groepen voor deze lengte, zelfs met mijn uitleg dat ik een warmtepomp krijg en hoge flow dus belangrijk is. De verkoper zei dat als ik het persee wilde, ze wel 11 groepen wilden doen, ondanks dat het volgens hun niet nodig was.

Wat ze echter niet konden doen, was groter dan 14mm infrezen. Ze gebruikten altijd 14mm leidingen en dat was standaard en prima volgens hun.

In principe heb ik nu dus uitgesproken dat ik dan zelf wel op zoek ga naar een andere partij om de vloerverwarming in te frezen, maar voordat ik opzoek ga naar het schaap met 5 poten: 16mm infrezen is toch helemaal niet raar?? (lees: eerder de standaard), en 60m groepen is toch ook gewoon "normaal" bij een warmtepomp?

Oftewel: ben ik nu gek, of zijn hun gek :P

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24
Je bent niet gek.
Hier 35m2 met 5 groepen (80m geloof ik) 16mm2. Met cv nog wel, maar wilde voorbereid zijn.

Jij bent de klant.

16mm2, 10cm HOH en 60m groepen zijn geen hele vreemde eisen. Gewoon een partij zoeken die je dat biedt en die mee wil denken. Welk deel van het land zit je? Vaak zijn de eerste paar hits op google die landelijk werken "prijsvechters", die kijken nergens naar en doen het zo goedkoop mogelijk. Dit soort eisen is dan " anderss" dan wat ze standaard doen en dat willen ze niet.

Voor het geld hoef je het niet te doen, zie bijv.
https://vloerverwarminglodewijk.nl/?page_id=1614

En denk ook even over je aanvoerleiding. >= 22mm is aan te raden. Anders heb je alsnog een flow probleem.

[ Voor 52% gewijzigd door FitTiv op 30-06-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41
Ik woon in Veghel, en neig nu als alternatief naar een partij uit Cuijk, welke een goede naam lijken te hebben.

Aanvoer is een goede, maar dat gaat goed komen, er komt een 32mm meerlagenbuis te liggen voor de VVW.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:54
het probleempje is eigenlijk simpel.
een vloer kan niet veel warmer worden als 38 graden aan het oppervlak.
meer en het is erg onprettig aan de voeten.
(dan heb je grofweg een graad of 45 water in de vloer verwarming met een h.o.h van 10cm.)
en lager als 25 graden aan het oppervlak is ook weer onprettig. (je wil een vloer die warmer aanvoelt als de lucht in huis zelf. water temp van +/-30-35 graden)

met die lage temperatuur kun je grofweg niet meer als 100W per m2 oppervlak afstaan aan de omgeving.
dus veel meer als 65x100W/m2 = ..... maximaal wat je de vloer in hoeft te duwen.
dit doe je me een groepje of +/-7 wel.
dus meer als 8 groepen heeft amper zin.
(dit is heel grofweg, maar het is een vrij precies balans puntje wat je wil met vloer verwarming)

wil je met nog lagere temperaturen werken, dan kun je wel meer groepen aanleggen, dat helpt een beetje met lage temperaturen om de warmte verdeeld te krijgen met korte groepen.
maar eigenlijk moeten dan de buizen dichter bij elkaar liggen om de oppervlakte temperatuur omhoog te krijgen met de lagere water temperatuur (en er voor te zorgen dat de temperatuur egaal is verdeeld over de vloer).
en dat is met frezen weer erg moeilijk te doen.
(het is nog best een flink apparaat wat het frezen doet, probeer dat maar eens op de h.o.h 5cm te doen in plaats van de h.o.h 10cm. en vergeet niet dat je bochten moet maken met de buis, en dat is eigenlijk al niet te doen met h.o.h 10cm zonder trucjes, laat staan met h.o.h 5cm. ;) )

wil je echt met hele lage temperatuur verwarming werken.
hang dan een radiator (met ventilatie) op de retour van de vloerverwarming, om de laatste restjes warmte uit het water te halen voor het naar de warmtepomp terug gaat.
is een stuk effectiever als meer groepen. ;)
of werk ook met een stuk muurverwarming, etc etc....

edit:
zoek met google eens hoe je een slakkenhuispatroon legt.
dan zie je snel genoeg welk trucje ja al nodig hebt met h.o.h 10cm de bocht terug te maken.
denk niet dat dit lukt met h.o.h 5cm daar is de buis veel te stug voor die knakt gewoon dicht. :?
hier heeft geen bedrijf zin in om te doen, levert gewoon problemen op.

hier een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z59h5RkUGqMz4p9rOZ1YpZxWfa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXLopZZB8ibKG4VRqthuObqZ.jpg?f=fotoalbum_large
de noppenplaat hier gebruikt is h.o.h 5cm, en ze slaan 1 of 2 noppen over voor h.o.h van 10 en 15 cm.
rechts is een lusje van h.o.h van 15cm
links achter is een lusje van h.o.h 10cm.
dit lukt niet meer met h.o.h 5cm. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 30-06-2023 12:07 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)