Driehoek oplichting, of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.410 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Morgen allen,

Via Marktplaats heeft zich een koper uit Finland aangediend voor mijn MacBook uit 2015. Geen discussie over de vraagprijs, maar direct akkoord en het geld staat ook al op mijn rekening, incl verzendkosten. Koper heeft een kopie transactie bewijsje gestuurd en op mijn verzoek de naam daarop "geverifiëerd" middels een kopie rijbewijs. Bewijsje is heel summier met enkel een naam, geen bankrekening nummer, behalve dat van mijzelf.

Desondanks alarmbellen en wantrouwen mijnerzijds ; ik wil niet straks in een situatie terechtkomen waarbij een gedupeerde koper aanbelt met het verzoek zijn geld terug te krijgen.

Mening, ideeën? Zuivere koffie, of toch niet? Waarom zou zich überhaupt een koper uit Finland melden via Marktplaats....

*knip*, plaatje even weg gehaald niet netjes dat de naam van koper zichtbaar is.

[ Voor 19% gewijzigd door Perkouw op 30-06-2023 14:45 ]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:31
Je kan toch zien of het op je bankrekening staat en vanaf welke bank het komt? Op basis daarvan zou ik verder kijken. Als het inderdaad van een Finse bank komt en op de rekening staat dan lijkt het mij redelijk betrouwbaar, volgens mij werken ze daar niet met ongedekte cheques of iets dergelijks.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Waarom ben je überhaupt een deal aangegaan met iemand uit Finland als je het niet vertrouwt?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

Waarom zou er niet een koper uit Finland zich melden?

Ik heb ooit een laptop verkocht aan een Spanjaard. Ook geen enkel probleem. Heb zelf ook al wel eens wat gekocht uit Italië. We leven nou eenmaal in een redelijk open wereld tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:31
Croga schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:36:

Ik heb ooit een laptop verkocht aan een Spanjaard. Ook geen enkel probleem. Heb zelf ook al wel eens wat gekocht uit Italië. We leven nou eenmaal in een redelijk open wereld tegenwoordig.
Maar via Marktplaats is dan weer niet heel gebruikelijk voor dat soort transacties. MP is echt een heel NL product. Via Ebay bijvoorbeeld zou ik dat weer iets anders vinden.

Verder met je eens, vrije markt en grenzen. Misschien zoekt deze persoon specifiek dit type/bouwjaar omdat hij daar een specifiek doel voor heeft. Dat is niet heel gek.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 11:04

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik heb vorig jaar Lego verkocht aan een Sloveen, Allemaal prima gegaan.

Stadia was beter....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik zie een bedrag van 230 euro. Er vanuitgaande dat dat de volledige verkoopprijs is, gaat het om een oudere Mac. Om vanuit dat perspectief VOOR de koper te spreken; misschien een lastig te vinden model en wil hij deze gebruiken om zijn eigen te repareren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Croga schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:36:

Ik heb ooit een laptop verkocht aan een Spanjaard. Ook geen enkel probleem.
Specifiek met laptops vind ik dat toch wel wat vreemd, keyboard indeling is in Finland en Spanje echt anders maar het zou natuurlijk kunnen dat de koper expliciet op zoek was naar US-Int. wat in NL wel gangbaar is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Allemaal geldige punten.

De koper spreekt overigens ook prima Engels en reageert direct op berichten.

@Pepppie Het bedrag is incl DHL en voor een 2015 MBP.

Ik heb hem 1:1 gevraagd waarom hij op Marktplaats shopt voor een MBP uit 2015. Het model blijkt gewild met deze gfx kaarten en is duur in Finland.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vrij normaal dat je op een bepaalde marktplaats uitkomt als je op een specifiek model googled. Bijvoorbeeld image search oid. Zeker bij de oude modellen zijn die alleen gewild voor de onderdelen.

als de naam klopt, en het is een finse rekening is er zeer waarschijnlijk niets mis. Als het een compleet andere (nederlandse) naam zou zijn, met een rekening van abn of ing oid zou het idd wel een scam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Misschien 1 cent overmaken met bevestiging van adres en aankoop?

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:43

Vuvuzela

My spire is forming

*knip*, zullen we het wel legitiem houden ;)

[ Voor 121% gewijzigd door Perkouw op 30-06-2023 14:45 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je hebt het geld dus al op je bankrekening staan maar twijfelt dus nu pas?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:25
Bel je bank en vraag of het geld terug gehaald kan worden. En wat de eventuele bankgegevens zijn En wat stond er bij de afschrijving?

Want ik zie de link met driehoeks oplichting niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Je hebt het bedrag op je rekening gekregen met een omschrijving die je zelf had verzonnen?
En het geld stond ook al direct op je rekening en dan ook nog eens specifiek dat bedrag inclusief DHL kosten die je afgesproken had?

Kleine kans dat iemand anders een andere koper vind die dat bedrag direct op jou rekening stort met de beschrijving in de veronderstelling dat die een bepaald product koop bij de 'oplichter'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:02
Even een bump omhoog. Zojuist meldde zich bij mij ook een fin via marktplaats.

Ik heb enkele hdhomerun tuners te koop en hij vroeg zich af of ik ze naar Finland wil verzenden.

Mijn eerste gedachte is: wat moet iemand uit Finland op MP. Heb hem ook die vraag gesteld.
Antwoord: jullie Nederlanders hebben cool stuff.

Weet niet zo goed wat ik daar nou mee moet 😂
Hij reageert vrij serieus en vertelt ook waar hij het voor wil gebruiken, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Een topic na 2 jaar kicken met een vrij ongerelateerde vraag is niet de bedoeling. Ik doe dit topic om deze reden ook op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.