Elektrisch deurslot is te stil

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaypee
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb een al jaren een Niko Videofoon kit (510-01501) met 4 binnenposten en een elektrisch deurslot aan de buitenpost.
Heeft altijd perfect gewerkt.

Overlaatst heb ik moeten de elektrische deuropener vervangen omdat er door slijtage een stukje was afgebroken:
https://www.elektroshopwa...-Stulp--links-rechts.html
Dit was het model, maar lokaal gekocht bij een groothandel in de buurt.

Enkele maanden later gaat dit deurslot moeilijk open, dus spuit ik tegen beter weten in wat WD40 en het gaat weer perfect.
Maar een week later gaat de buzzer van het deurslot plots veel stiller dan anders. Ik dacht dat het defect was dus omgeruild, maar het was net hetzelfde fenomeen.

In de groothandel hebben ze het deurslot zelf getest (geen idee hoe, ik ben geen kenner) en daar zeggen ze dat het perfect het lawaai maakt dat het zou moeten doen.

In die tussentijd heb ik een binnenpost verlengd met SVV kabel, maar dat kan de oorzaak niet zijn vermoed ik.
Er is ook wel een firmware update geweest in diezelfde periode?

Ik zit een beetje met de handen in het haar want dit hangt aan een praktijk waar dagelijks zo'n 20 mensen aanbellen en met moeite de deur horen open gaan.
De unit in de zekeringskast zelf heb ik al gereset maar helpt niet. Draadjes omgewisseld aan het deurslot (omdat ik dacht dat ik misschien gemist had de vorige keer) maar helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcFf-t-5xqv3DUfn7t8WvfbdtRU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YHIr028g8B8CCsZT6Boi68O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-xY3uT2UzTKYKKpKcsoL1FlJWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXS9LLCKMlYdDECMopy8IMjv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7HutX37-kaNM0i95SPMN8gUMM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8CRoSY2ZirpMzcuRKTqhSx9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En een extra 12v buzzertje en/of groene signaallamp er parallel op aansluiten?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
Oké, het slot kan volgens de specificaties werken op 12-24V AC of DC. Hij zit aangesloten op een Niko 510-21400 controller. Het slot kan dus worden aangesloten op de eerste twee klemmen, helemaal links op de controller. Daar zie ik een rode en een blauwe draad, bij het slot zie ik een (andere kleur) blauwe draad en een witte draad. Dat is raar, hoe zit dit precies?

- Draden van het slot losmaken en extern testen op 12V AC en DC, maakt hij dan wel goed geluid?
- Spanning meten op de twee blauw/witte draden
- Eventueel het slot aansluiten op de tweede set 24V klemmen op de Niko controller.*

*Oja, hij zoemt alleen als je hem aansluit op AC spanning! :D
Verschillend voorbelastingsgedrag bij wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC):
Als de elektrische slag wordt bekrachtigd met wisselstroom (hoorbare zoemgeluiden), wordt het magnetisch veld 50 keer per seconde opgebouwd en weer vrijgegeven (50 Hz). Dit veroorzaakt een hamerende beweging op het anker.

[ Voor 24% gewijzigd door Puch-Maxi op 30-06-2023 00:55 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaypee
Puch-Maxi schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:11:
Oké, het slot kan volgens de specificaties werken op 12-24V AC of DC. Hij zit aangesloten op een Niko 510-21400 controller. Het slot kan dus worden aangesloten op de eerste twee klemmen, helemaal links op de controller. Daar zie ik een rode en een blauwe draad, bij het slot zie ik een (andere kleur) blauwe draad en een witte draad. Dat is raar, hoe zit dit precies?

- Draden van het slot losmaken en extern testen op 12V AC en DC, maakt hij dan wel goed geluid?
- Spanning meten op de twee blauw/witte draden
- Eventueel het slot aansluiten op de tweede set 24V klemmen op de Niko controller.*

*Oja, hij zoemt alleen als je hem aansluit op AC spanning! :D

[...]
Goeie vraag, ik vermoed dat de SVV kabel eerst naar de buitenpost gaat en dan afgetakt wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA3CEMcVxQQIjzFuahLjC3oaM_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P62ZLDN5I2l3pHaMSLNSt3KN.png?f=fotoalbum_large

Ik kan morgen alles eens losmaken en het deurslot eens rechtstreeks aan de controller aansluiten om zo te kunnen kijken of hij daar hetzelfde stille geluid maakt.

Indien niet: buitenpost afhalen en daar de situatie nog eens bekijken. Keep you posted!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
kaypee schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:38:
In de groothandel hebben ze het deurslot zelf getest (geen idee hoe, ik ben geen kenner) en daar zeggen ze dat het perfect het lawaai maakt dat het zou moeten doen.
Je kunt toch prima met een regelbare voeding spanning op zo'n slot zetten? Normaal gesproken doe je dat met jouw Niko apparaat maar het kan ook zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RMvanDijk
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-05 13:24
Sowieso is WD40 inspuiten inderdaad een slecht idee.
Enkele maanden later gaat dit deurslot moeilijk open, dus spuit ik tegen beter weten in wat WD40 en het gaat weer perfect.
WD40 is geen smeermiddel, maar iets om water en roest weg te krijgen. De meuk verkleeft na gebruik vrij snel, dus is ideaal om soepel bewegende dingen te slopen als je het gebruikt als smeermiddel.

Tenzij je WD40 als verzamelterm gebruikt voor allerhande spuitflesjes smeermiddel die niets met water dispersal te maken hebben zou ik het in het vervolg achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaypee
Zou ik zoiets er kunnen tussen steken, door met een Wago de 2-draad op te splitsen?

https://www.allekabels.be/zwakstroom/7374/3729/zoemer.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Aansturen met AC is sowizo key in dit verhaal.
Een zoemer zit er niet in, maar in een bericht hier boven staat waarom dit wel zo klinkt.

Aangezien het met het nieuwe slot eerst wel goed heeft gewerkt, zou het zomaar kunnen zijn dat je al AC aanstuurt, dus dat moet je even meten/opzoeken in de specs.

Idd, geen WD40 in het slot spuiten. Ik denk als je de boel goed schoon maakt, het gewoon weer werkt als voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
kaypee schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:56:
[...]
Goeie vraag, ik vermoed dat de SVV kabel eerst naar de buitenpost gaat en dan afgetakt wordt:

[Afbeelding]

Ik kan morgen alles eens losmaken en het deurslot eens rechtstreeks aan de controller aansluiten om zo te kunnen kijken of hij daar hetzelfde stille geluid maakt.

Indien niet: buitenpost afhalen en daar de situatie nog eens bekijken. Keep you posted!
Mooi, dan hebben we het probleem gevonden! Want dat is dus fout aangesloten:
"Niko raadt sterk aan om het deurslot aan te sluiten op de toegangscontrolemodule"
Waar heb je dat plaatje trouwens vandaan? Verder mag de bekabeling niet te lang zijn en moet ook voldoende dik zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaypee
Puch-Maxi schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:39:
[...]

Mooi, dan hebben we het probleem gevonden! Want dat is dus fout aangesloten:
"Niko raadt sterk aan om het deurslot aan te sluiten op de toegangscontrolemodule"
Waar heb je dat plaatje trouwens vandaan? Verder mag de bekabeling niet te lang zijn en moet ook voldoende dik zijn.
Hoi, de kabel is een SVV van 0.8m² dus dat zit wel goed.

Het plaatje komt uit de documentatie van de Niko videofoon kit: https://www.niko.eu/-/dow...0917b47168083a9f200d22ee8

[ Voor 25% gewijzigd door kaypee op 30-06-2023 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@kaypee Duidelijk, deurslot direct verbinden op de controller dan is het waarschijnlijk opgelost :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik ben niet bekend met Niko, maar soms kan een buitenpost ook gewoon een pieptoon laten horen als het deurslot wordt bediend (bijvoorbeeld bij Comelit is dit instelbaar). Weet je zeker dat jouw spul niet zoiets kan? Dan ben je klaar met een instelling wijzigen. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaypee
Puch-Maxi schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:51:
@kaypee Duidelijk, deurslot direct verbinden op de controller dan is het waarschijnlijk opgelost :).
Ik probeer het morgen eens! Fingers crossed 8) Thanks alvast voor de reacties iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaypee
Ik heb het deurslot rechtstreeks aan de controller gehangen met een korte kabel als test, maar hetzelfde niveau qua lawaai.

Dus misschien ligt het aan de firmware update van Niko, wilde gok, maar dit kan niet teruggedraaid worden. Er zal niet veel anders opzitten dan een extra zoemer erbij te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Jammer dat het niet is gelukt! Heb je het slot ook nog los getest op een 12Vac adapter? En heb je de wisselspanning vanaf de Niko controller ook nog kunnen meten?

Het zoemen van het slot is puur een functie van de 50Hz wisselspanning, er zit dus geen zoemer in het slot oid. Als het slot op een externe 12Vac adapter zoemt dan is het goed, controleer dit even :). Zo niet dan kun je het slot schoonmaken/ontvetten, doorgaans moet je een solenoid liever niet smeren omdat het kan gaan plakken. En dat dempt inderdaad het geluid omdat het niet meer vrij op en neer kan 'rammelen' op 50Hz.

Pagina: 1