Internet aansluiting, alternatieven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:34
Beste allemaal,

Voor de Scouting vereniging waar ik bij zit zitten we met een uitdaging. We zijn bezig met een nieuwbouw (25m X 15m, begane grond en 1e verdieping) maar hebben vandaag te horen gekregen dat we een eventueel onderzoek kunnen starten naar de aanleg van koper, de rest is afgewezen (KPN gebied).

Nu zijn de snelheden van koper niet dramatisch, echter zal het niet zo zijn dat we strak langs de wijkcentrale zitten. Het is ook niet echt voorbereid op de toekomst. KPN geeft zelfs aan van het koper af te willen (niet in de brief maar online in artikelen).

De vraag die wij nu hebben is, is het aansluiten van koper een goede optie die te overwegen is? Minimale eigen bijdrage voor aanleggen zijn €600. Dan moet je natuurlijk ook nog een internetabonnement afsluiten, kosten en snelheid nog onbekend per maand...

De optie om via een mifi router te werken met bv. een unlimited data abonnement is ook een optie, zie bij T-mobile een unlimited abonnement voor €35. Dan nog een fatsoenlijke mifi router, zie vele in mijn ogen goedkope routers maar ook duurdere modellen, Mifi routers.

In de situatie waarin wij straks verkeren, nieuwbouw, 80/100 leden, lijkt me een model zoals de netgear geen overbodige luxe. Maar dan lijkt het mij dat het nog wel verstandig is om los Wifi netwerk aan te leggen om het bereik in het gebouw optimaal te maken. Ik neem aan dat dit gewoon mogelijk is, maar kan het online eigenlijk niet zo vinden.

Internet via satelliet lijkt mij een vrij dure oplossing.

Zijn er nog andere opties die ik eventueel mis?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:09
Starlink is een optie. En je zou ook kunnen denken aan een licentievrije straalverbinding als er een bekende in de buurt woont met zicht naar het nieuwe pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
4G kan ook, maar dan zou ik kiezen voor een Teltonika RUT950 i.c.m. met een dak antenne dit werkt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:53
Ik zou inderdaad starlink bekijken als er geen alternatieven zijn. Mijn gok is dat wanneer je internet wil, dit op een moment is met veel mensen in het pand, dan is een beetje bandbreedte wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 23:10
Nu zijn de snelheden van koper niet dramatisch, echter zal het niet zo zijn dat we strak langs de wijkcentrale zitten. Het is ook niet echt voorbereid op de toekomst. KPN geeft zelfs aan van het koper af te willen (niet in de brief maar online in artikelen).
koper gaat alleen uit op plekken waar glasvezel ligt, ligt er geen glasvezel zal koper gewoon actief blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Starlink, daar had ik nog niet naar gekeken.
Opzich een 'duur alternatief' vooral wanneer ik kijk naar de maandkosten van €65 mnd.
We zitten niet geheel buiten de bebouwde kom, alleen net te ver voor een vaste aansluiting.

Ik zie dat T-Mobile volledige dekking aangeeft op onze nieuwbouw, dus een 4G optie met een externe dakantenne zou een goed idee kunnen zijn.
Zie dat de Teltonika die benoemd wordt maar max. 150mb/s doorvoer heeft, heeft het zin om naar snellere alternatieven te kijken wanneer ik een Unlimited 5G data abo zou afsluiten (á €35 particulier of €37 zakelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 12:27
Met zoveel mensen kun je sowieso niet verwachten dat iedereen kan Netflixen en YouTuben over zowel koper als 4G. Basis-internet natuurlijk wel.
Ik zou in dit geval voor 4G gaan, even testen of een buitenantenne nodig is.
Als dit niet snel genoeg is, eventueel 2x4G met een fatsoenlijke router die het WWW kan verdelen over beide 4G-verbindingen.
Uiteraard kun je ook gebruik gaan maken van accespoints en dergelijke, de 4G is in deze de WAN.

[ Voor 12% gewijzigd door Ora et Labora op 30-06-2023 12:08 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik mis eigenlijk compleet je eisen.... Hoeveel bandbreedte heb je nodig, en hoeveel gelijktijdige gebruikers verwacht je? (of bedoel je met 80/100 leden dat di het aantal is wat gelijktijdig wifi nodig heeft)?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Ah, ja dat had wellicht wat duidelijker gekund.

De vereniging heeft in totaal 80/100 leden. Op avonden / bijeenkomsten zijn er gemiddeld 20/25 man aanwezig. Maar deze zullen bij lange na niet allemaal verbonden zijn op internetverbinding.

Nu wordt het internet vooral gebruikt om dingen op te zoeken, muziek te spelen tijdens avonden / activiteiten / feestjes, film bij evt. slecht weer te streamen. Tijdens vergaderingen en wanneer het gebouw is verhuurd (max. 100 man, maar die zullen waarschijnlijk niet met zijn allen op de internetverbinding zitten), dan zal er ook gebruik gemaakt worden van de internetverbinding.

Ook hebben we één keer in het jaar een 'hunt' waarbij we online opdrachten moeten uitvoeren en 'offline' vossen moeten jagen. Dan is een stabiele verbinding in ieder geval gewenst.

[ Voor 13% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 30-06-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:24

Marc H

- - Is wakker - -

Afhankelijk van de lokatie, eens uitzoeken of een straalverbinding een optie is? Het lijkt mij niet dat zo'n scouting in the middle of nowhere zit.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:21
Het makkelijkste is om aanwezige leden geen toegang te geven tot het internet van het pand en dit te beperken tot de pc/tablets van de verschillende groepen/ruimtes.

Dan moeten alle leden met hun eigen telefoon gewoon op 3/4/5g internetten.
Je zit immers niet bij de scouting om te gaan internetten op je telefoon, maar om samen dingen te doen (offline). Of is mijn beeld van de scouting nu een beetje achtergebleven?

Zoals eerder genoemd kun je ook kijken naar een straalverbinding. Dan kun je gebruik maken van een internetverbinding op een andere locatie. Je hebt dan wel een vrije zichtlijn nodig voor je verbinding.
De apparatuur is hiervoor tegenwoordig vrij betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:23
als je voor 4G gaat. zorg dan wel dat je minimaal een CAT16 modem neemt. die kan verschillende banden bonden zodat het net even sneller en stabieler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
pickboy schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:37:
Het makkelijkste is om aanwezige leden geen toegang te geven tot het internet van het pand en dit te beperken tot de pc/tablets van de verschillende groepen/ruimtes.

Dan moeten alle leden met hun eigen telefoon gewoon op 3/4/5g internetten.
Je zit immers niet bij de scouting om te gaan internetten op je telefoon, maar om samen dingen te doen (offline). Of is mijn beeld van de scouting nu een beetje achtergebleven?

Zoals eerder genoemd kun je ook kijken naar een straalverbinding. Dan kun je gebruik maken van een internetverbinding op een andere locatie. Je hebt dan wel een vrije zichtlijn nodig voor je verbinding.
De apparatuur is hiervoor tegenwoordig vrij betaalbaar.
Nee hoor, je beeld is nog steeds correct.
95% van de tijd zijn we 'offline' bezig. Maar de oudere groepen maken wel gebruik van de verbinding om bijvoorbeeld kampen / acties voor te bereiden e.d. We hebben echter geen devices van de vereniging zelf en iedereen gebruikt zijn of haar eigen device.

Straalverbinding zou wellicht kunnen, er zijn genoeg leden die in het dorp zelf wonen. Een vrije zichtlijn is dan nodig, hoe hoog moet zo'n mast ongeveer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Er mogen geen obstakels tussen zender en ontvanger zitten. Dus een paar meter kan voldoende zijn. Aan de andere kant als de Dom in Utrecht ertussen staat dan mag je wel een aardige zendmast neerzetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Het lijkt mij dat beide zenders dan ook exact op dezelfde hoogte moeten zitten. En natuurlijk in dezelfde lijn hangen. Hoe zit het met storingen met b.v. slecht weer? Lees wat ervaringen van mensen dat dit best gevoelig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotowilco
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-08-2024

fotowilco

Niet geschoten is altijd mis!

Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:55:
Het lijkt mij dat beide zenders dan ook exact op dezelfde hoogte moeten zitten. En natuurlijk in dezelfde lijn hangen. Hoe zit het met storingen met b.v. slecht weer? Lees wat ervaringen van mensen dat dit best gevoelig kan zijn.
ze hoeven niet even hoog te zitten, maar wel line of sight.
dus als 1 hoger is monteer je hem iets schuin naar beneden.
heb ze zelf op 7km afstand nog gemonteerd

Canon 5DIII | Canon 7D | EF 24-70 2.8L | EF 70-200mm f/2.8L USM IS Type II | 50 MM 1.8 | Canon 430 EXII |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Linus heeft er een video over. Natuurlijk is de gear zwaar overkill, maar laat wel goed zien wat erbij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
fotowilco schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:59:
[...]

ze hoeven niet even hoog te zitten, maar wel line of sight.
dus als 1 hoger is monteer je hem iets schuin naar beneden.
heb ze zelf op 7km afstand nog gemonteerd
En met slecht weer? Geen problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:49:
[...]

En met slecht weer? Geen problemen?
hier een 1200meter straal verbinding op 60ghz
en een 600 meter straal verbinding op 5Ghz

geen problemen met slecht weer., misschien tijdens een moesson achtige regenbui een hogere ping.
Maar niks om over te klagen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Ik ga eens horen binnen de vereniging wie of wat er in de buurt beschikbaar zou zijn voor een straalverbinding. Verder ga ik volgende week testen hoe de 4g/5g verbinding is in het gebouw met T-mobile. Wanneer ik daar volle snelheid mee haal dan is een data only abonnement a €30 ook een optie. Zag wel dat het 10gig maximaal dataverkeer is per dag, maar in de router moet daar denk ik wel een mogelijkheid voor zijn om dat in te stellen.

Bedankt voor jullie reacties, geeft veel inzicht en zaken om mee aan de slag te gaan!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:18

ep667

It doesn't hurt to help

Het gaat hier vooral over de alternatieven, maar waarom wordt DSL direct afgeschreven? Ik zie nergens wat de maximale snelheid ter plaatse is. Binnen de bebouwde kom gaat dat ongetwijfeld meer zijn dan een paar Mbps. Is daar een beeld van? Voor hetzelfde geld gaat het om VVDSL met een verbinding van >100 Mbps.

Als het om de eenmalige kosten gaat: die heb je met Starlink en een point to point oplossing ook. Als het om de angst gaat dat KPN stopt met koper, dat doen ze pas als er fiber ligt en dat krijg je dan wel gratis aangesloten omdat er dan eenmaal een KPN aansluiting ligt.

Kortom: ik zou koper niet uitsluiten voordat je een beeld hebt van de snelheid. Die initiële prijs is hoog, maar de snelheid kan zomaar hoger uitvallen dan Starlink en 4G voor thuis van T-Mobile, die beiden maximaal 100 Mbps leveren.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Aan de andere kant dek ik, iedereen heeft dus een telefoon met 4 of 5G. Waarom gebruiken ze dan hun eigen telefoon niet voor een netwerkverbinding? Waarom dat accespoint. Serviceverlening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het aantal aanwezige en verbonden personen met je netwerk is niet echt heel relevant bij deze vraag. Wat relevant is wat ze ermee doen en hoeveel gelijkertijd daadwerkelijk dingen doen.

Als het gaat om alleen wat Spotify, Netflix, e.d. en dat die apps door max 1 of 2 devices gelijktijdig worden gebruikt (wat ik me hier prima kan voorstellen) dan voldoet je DSL verbinding al prima als ie zeg >=20Mbps download haalt (zelfs 10Mbps zou al gaan). Dan kunnen anderen zelfs nog een beetje internetten (maar opletten dat er dan niet 10 naar Youtube of andere videoplatformen gaan kijken, of andere data hongerige zaken doen).

Dus check je DSL snelheid, check of dat matcht met je verwachte verbruik. En laat gewoon koper aansluiten als dat past.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
RCBL schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:26:
Aan de andere kant dek ik, iedereen heeft dus een telefoon met 4 of 5G. Waarom gebruiken ze dan hun eigen telefoon niet voor een netwerkverbinding? Waarom dat accespoint. Serviceverlening?
Ja en ook voor verhuur, stukje service en gemak. Plus dat niet iedereen een 4g abonnement heeft, ja zelfs nog in deze tijd.
remco_k schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:58:
Het aantal aanwezige en verbonden personen met je netwerk is niet echt heel relevant bij deze vraag. Wat relevant is wat ze ermee doen en hoeveel gelijkertijd daadwerkelijk dingen doen.

Als het gaat om alleen wat Spotify, Netflix, e.d. en dat die apps door max 1 of 2 devices gelijktijdig worden gebruikt (wat ik me hier prima kan voorstellen) dan voldoet je DSL verbinding al prima als ie zeg >=20Mbps download haalt (zelfs 10Mbps zou al gaan). Dan kunnen anderen zelfs nog een beetje internetten (maar opletten dat er dan niet 10 naar Youtube of andere videoplatformen gaan kijken, of andere data hongerige zaken doen).

Dus check je DSL snelheid, check of dat matcht met je verwachte verbruik. En laat gewoon koper aansluiten als dat past.
Ja, we hebben het vooronderzoek aangevraagd afgelopen week, kijken wat daar uit komt, kan 15 dagen duren. Kosten moeten er toch gemaakt worden. Dus dan is het beter om alle opties op tafel te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
ep667 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 01:44:
Het gaat hier vooral over de alternatieven, maar waarom wordt DSL direct afgeschreven? Ik zie nergens wat de maximale snelheid ter plaatse is. Binnen de bebouwde kom gaat dat ongetwijfeld meer zijn dan een paar Mbps. Is daar een beeld van? Voor hetzelfde geld gaat het om VVDSL met een verbinding van >100 Mbps.

Als het om de eenmalige kosten gaat: die heb je met Starlink en een point to point oplossing ook. Als het om de angst gaat dat KPN stopt met koper, dat doen ze pas als er fiber ligt en dat krijg je dan wel gratis aangesloten omdat er dan eenmaal een KPN aansluiting ligt.

Kortom: ik zou koper niet uitsluiten voordat je een beeld hebt van de snelheid. Die initiële prijs is hoog, maar de snelheid kan zomaar hoger uitvallen dan Starlink en 4G voor thuis van T-Mobile, die beiden maximaal 100 Mbps leveren.
Nee niet echt duidelijk wat de maximale snelheid is. We hebben het onderzoek in ieder geval aangevraagd en daar zal dan hopelijk een getal uitkomen, zowel prijs als snelheid hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Het onderzoek is geweest, aansluiting kost €5000+... Hiermee is de verwachte internetsnelheid tussen de 4 en 10 mbit gezien de afstand tot de wijkcentrale.

Dat wordt hem dus niet. Straalverbinding met de buren oid ook niet, die zitten met dezelfde internet snelheid namelijk 8)7

Optie om met een lid een straalverbinding op te zetten zien ze niet zitten, een 4g oplossing wel.

Dus dan is de zoektocht naar een 4g+ / 5g router de volgende stap met een buitenantenne.
Data only van T Mobile en dan hebben we 10 gig per dag. Dat zou afdoende moeten zijn. Heb de snelheid getest een haal met gemak 200 mbit plus via de telefoon met 5g op locatie. Dat zou met een router dan ook een mogelijkheid moeten zijn lijkt mij.

Zijn er nog tips voor devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:53
Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:10:
Het onderzoek is geweest, aansluiting kost €5000+... Hiermee is de verwachte internetsnelheid tussen de 4 en 10 mbit gezien de afstand tot de wijkcentrale.

Dat wordt hem dus niet. Straalverbinding met de buren oid ook niet, die zitten met dezelfde internet snelheid namelijk 8)7

Optie om met een lid een straalverbinding op te zetten zien ze niet zitten, een 4g oplossing wel.

Dus dan is de zoektocht naar een 4g+ / 5g router de volgende stap met een buitenantenne.
Data only van T Mobile en dan hebben we 10 gig per dag. Dat zou afdoende moeten zijn. Heb de snelheid getest een haal met gemak 200 mbit plus via de telefoon met 5g op locatie. Dat zou met een router dan ook een mogelijkheid moeten zijn lijkt mij.

Ik zweer bij Teltonika devices. Zelf heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van diverse (RUT950 en RUT955) devices in het wild. Kijk op hun site wel even welke LTE cat je nodig denkt te hebben voor maximale bandbreedte, ik had niet extreem veel nodig, stabiliteit was belangrijker.

Voordelen waar ik op geslecteerd heb:
- Remote management beschikbaar
- Externe antenne's
- 2 SIM slots
- Vrij te configureren poorten (ook ethernet WAN is mogelijk, failover opties)
- Ruime ingansspanning DC
- Relatief goedkoop

Verder hebben ze nog wifi, handig met configureren, verder niet te veel performance van verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Even gekeken, wensen zijn dan, een cat6 (300mbit) of cat12 (tot 600mbit, wellicht iets meer toekomst bestendig) vier lan aansluitingen, Wi-Fi (we willen drie APs aansluiten in het gebouw) en een Outdoor antenne erbij.

Gevonden heb ik tot nu toe de volgende set, cat6 en compleet.
https://www.mobielverbind...-5-meter-kabels/pid=79144

Of cat12 ;
https://www.mobielverbind...te-cat12-router/pid=74410

En dan nog een Outdoor antenne erbij, https://www.mobielverbind...-antenne-11-dbi/pid=68175

Is het de meerprijs waard? In ons oude gebouw hadden we max. 50 mbit verbinding, dat was genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:10:

Starlink dan niet alsnog een slimmere optie?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
DennusB schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:21:
[...]

Starlink dan niet alsnog een slimmere optie?
Gezien de maandprijs €65 en aanschaf van apparatuur, is een 4g optie goedkoper en qua snelheid sneller. Dat is in ieder geval wat ik online kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:49

jurroen

Security en privacy geek

Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Gezien de maandprijs €65 en aanschaf van apparatuur, is een 4g optie goedkoper en qua snelheid sneller. Dat is in ieder geval wat ik online kan vinden.
Sorry - misschien niet wat je wilt horen: dit is wel een beetje "voor een duppie op de eerste rang willen zitten".

Je geeft enerzijds aan dat je de ruimte verhuurd - is de connectiviteit daarvan een belangrijk onderdeel? - en anderzijds dat 65 euro per maand eigenlijk teveel is.

Stel, je hebt de ruimte verhuurd en de verbinding werkt niet óf de databundel voldoet niet. Wat is dan de impact/schade?

Hypothetisch: je verhuurd de ruimte voor honderd euro per dag, met gemiddeld twee dagen per week. Als de uplink belangrijk is voor de huurders zou ik zelf zorgen voor een redundante uplink. Dus 4G/5G én Starlink. Of Starlink én DSL. Zit je op honderd euro per maand. Als je het met een fatsoenlijke failover inricht kun je in ieder geval de huurders meer zekerheid geven.

Het is een keuze die jij of jullie alleen maar kunnen én moeten maken. Maar simpelweg, voor een een dubbeltje krijg je gewoon geen zekerheid.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
jurroen schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 01:06:
[...]

Sorry - misschien niet wat je wilt horen: dit is wel een beetje "voor een duppie op de eerste rang willen zitten".

Je geeft enerzijds aan dat je de ruimte verhuurd - is de connectiviteit daarvan een belangrijk onderdeel? - en anderzijds dat 65 euro per maand eigenlijk teveel is.

Stel, je hebt de ruimte verhuurd en de verbinding werkt niet óf de databundel voldoet niet. Wat is dan de impact/schade?

Hypothetisch: je verhuurd de ruimte voor honderd euro per dag, met gemiddeld twee dagen per week. Als de uplink belangrijk is voor de huurders zou ik zelf zorgen voor een redundante uplink. Dus 4G/5G én Starlink. Of Starlink én DSL. Zit je op honderd euro per maand. Als je het met een fatsoenlijke failover inricht kun je in ieder geval de huurders meer zekerheid geven.

Het is een keuze die jij of jullie alleen maar kunnen én moeten maken. Maar simpelweg, voor een een dubbeltje krijg je gewoon geen zekerheid.
Verhuur is aan familie, vrienden, andere verenigingen. Meestal feestjes die gegeven worden, internet is dan niet het belangrijkste wat gewenst is. Met een data only van T-Mobile hebben we 10 gig per dag als limiet. Daar moeten we volgens mij toch erg ver mee kunnen komen. We zitten vrij dichtbij een zendmast, hemelsbreed 1km van de mast, tussen twee masten in, connectie is goed.

De impact/schade dat de internet verbinding niet goed werkt is lastig / moeilijk in te schatten. In ons oude gebouw hadden we een koper verbinding met max. 50 mbit, was echter alleen in één a twee ruimtes fatsoenlijk te benaderen, werd bijna geen gebruik van gemaakt. Nieuwe gebouw gaan we voor 100% dekking met 3 APs, dat zal ongetwijfeld voor meer gebruik leiden. Echter is de blijven we een vereniging waar de leden 95% van de tijd offline zijn. Verhuurders hebben meestal een feestje of vergadering of kookworkshops, daar zal een internetverbinding ook geen hoofdzaak zijn.

€65 is niet teveel, maar het moet in mijn ogen dan wel de extra voordelen bieden tegenover de 4g oplossing. Enige verschil dat ik zie is dat Starlink geen datalimiet heeft (ofja fup a 500/750 gig per maand). Qua snelheid en stabiliteit heb ik de verschillen online in tests nog eens zitten bekijken, het scheelt niet zoveel van elkaar. In het gebied waar we staan is 5g volledig bereikbaar. Verwacht zelfs dat 4g sneller kan zijn wanneer de router daar natuurlijk geschikt voor is.

Onderstaande abonnement (onbeperkt) wil ik afsluiten, lijkt mij geen probleem om in een 4g router te zetten?
https://www.t-mobile.nl/z...OR07,TFB74,TFB5G,27506115

Verder nog een nadeel wat ik gevonden heb, de Starlink setup verbruikt volgens metingen vrij veel sttoom continu, 50-80 watt. Niet erg vriendelijk gezien het gebouw grotendeels van de tijd leeg is.

Mocht het zo zijn dat dit uiteindelijk toch niet afdoende is, kan er altijd gekeken worden naar een tweede connectie (straalverbinding wellicht, starlink,, of een simkaart met een hard limiet (30gb dat bv. Jaar geldig is)). Dan is dat de failover mocht de 10 gb per dag niet afdoende zijn op een enkel moment (moet ik er wel rekening mee houden dat de router 2 simkaarten aankan).

Zo had ik het in ieder geval bedacht. Ik waardeer jullie input, geeft veel punten om kritisch over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:57
Als het gebouw meestal leeg staat kun je de router en antenne van Starlink ook gewoon uit zetten als je het niet gebruikt toch? Dan is het stroomverbruik alvast een minder groot probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:12
Foto's en video's versturen via wifi en lekker door blijven swipen op tiktok of Instagram loopt aardig snel in de MB's. Ik weet niet of jullie wel eens F1 of een EK/WK voetbal of iets dergelijks kijken maar dan kan je ook behoorlijk snel veel data verstoken, en je zit aan je datalimiet als het spannend wordt.

Wat je ook zou kunnen overwegen is om de datasnelheid van de verbonden devices te cappen.

Of als laatste, toch gaan voor de koperlijn en dan https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied.htm deze oplossing van KPN. Snelheid is niet denderend maar je wilt toch geen internetcafe beginnnen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Die enkele keer dat het voorkomt lijkt mij inderdaad erg vervelend. Starlink is dan het betere alternatief. Snelheden en latency zijn nog wel de vraag hoe en wat, iemand ervaring in de omgeving van Arnhem / Doetinchem? Mocht ik extra APs willen aansluiten heb ik zo te zien nog wel een extra uitbreiding op de standaard set nodig.

Optie om uit te breiden via KPN naar de 50 mbit is ook een mogelijkheid, alleen startkosten a €5000+ vind ik erg fors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34

FreakNL

Well do ya punk?

Zanzibar-1337 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:26:
Beste allemaal,

Voor de Scouting vereniging waar ik bij zit zitten we met een uitdaging. We zijn bezig met een nieuwbouw (25m X 15m, begane grond en 1e verdieping) maar hebben vandaag te horen gekregen dat we een eventueel onderzoek kunnen starten naar de aanleg van koper, de rest is afgewezen (KPN gebied).

De vraag die wij nu hebben is, is het aansluiten van koper een goede optie die te overwegen is? Minimale eigen bijdrage voor aanleggen zijn €600. Dan moet je natuurlijk ook nog een internetabonnement afsluiten, kosten en snelheid nog onbekend per maand...

De optie om via een mifi router te werken met bv. een unlimited data abonnement is ook een optie, zie bij T-mobile een unlimited abonnement voor €35. Dan nog een fatsoenlijke mifi router, zie vele in mijn ogen goedkope routers maar ook duurdere modellen, Mifi routers.

In de situatie waarin wij straks verkeren, nieuwbouw, 80/100 leden, lijkt me een model zoals de netgear geen overbodige luxe. Maar dan lijkt het mij dat het nog wel verstandig is om los Wifi netwerk aan te leggen om het bereik in het gebouw optimaal te maken. Ik neem aan dat dit gewoon mogelijk is, maar kan het online eigenlijk niet zo vinden.

Internet via satelliet lijkt mij een vrij dure oplossing.

Zijn er nog andere opties die ik eventueel mis?
Dit geldt natuurlijk voor koper ook, dan ga je ook niet met zijn allen op de wifi van dat routertje zitten.

Ik zou inderdaad ook gaan voor bijvoorbeeld een Teltonika 950 met twee (!) buiten-antennes (niet 1!!).

Ik verzorg zelf het Internet bij een vereniging. Hier was alleen DSL mogelijk, wij hebben gewoon een klein lijntje (doet 30/40mbit max met een speedtest) en dit is prima voor een Kahoot of stream. Ook hebben we 4 camera's die we op afstand kunnen bekijken. Wel beperken we het aantal mensen op de WiFi.. Iedereen heeft 4G/5G tegenwoordig.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 16-08-2023 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:23
FreakNL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:42:
[...]

Dit geldt natuurlijk voor koper ook, dan ga je ook niet met zijn allen op de wifi van dat routertje zitten.

Ik zou inderdaad ook gaan voor bijvoorbeeld een Teltonika 950 met twee (!) buiten-antennes (niet 1!!).
je kan beter gaan voor een 4G router/modem dat meerdere banden kan gebruiken.

met CAT4 kan je niet bonden dus als 1 frequentie druk is kakt je verbinding in

dan is het handiger om een CAT18/20 modem te halen met buiten antennes.

daar heb je veel meer profijt van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben het wel met je eens.. Vandaar dat ik zeg "bijvoorbeeld" ... Ik had nog niet goed naar de specs van de 950 gekeken.. Een RUT 360 is overigens wel CAT6...

Ik heb veel ervaring met die Teltonika's en op zich zijn het prima apparaten.. Wij zijn echter voor onze remote locaties aan het omschakelen naar Peplink.. Maar dat is wel een andere prijsklasse (>1k)...

/edit
Starlink is ook nog MAAR 65 euro zie ik.. Maar dat ding doet wel 80watt constant.. En je kan er qua management niks mee, is echt een black-box.. En kapot is kapot, support is er niet behalve dat je een nieuwe krijgt... Dat hoeft verder niet uit te maken natuurlijk, gewoon je eigen infra erachter hangen..

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 16-08-2023 15:55 ]

• Zanzibar-1337
Het plan heb ik opnieuw in de groep gegooid, een datalimiet per dag gaan we uiteindelijk tegenaan lopen. Begin september hebben we weer een vergadering, wordt dan verder besproken (bouw zit in afronding, het is wachten op de stroom).

Wil nog wat providers bellen vandaag met de vraag of er niet een onbeperkt data bundel is die echt onbeperkt is. Is dat niet het geval dan is Starlink het alternatief.

Kan een maand getest worden zie ik, en is evt aan te sluiten op het dakterras dat we hebben.

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:18

ep667

It doesn't hurt to help

Echt onbeperkt is het wel, maar om te voorkomen dat je zo’n 4G verbinding constant leegtrekt wordt toch beperkt wat je op een dag kunt. Data Sim only is bijvoorbeeld echt veel meer gericht op tablets of mifi routers. Ik twijfel zelfs of wat jij ermee wil doen, mag volgens de voorwaarden.

T-Mobile heeft ook dit product, dat is wel bedoeld als vaste verbinding: https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis. Hiermee zit je niet met een dagbundel die je aanvult, maar met een maandbundel van 500GB die je aanvult.

EP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:54
Je zou eventueel contact met https://www.internetcreators.nl/internet-buitengebied/ op kunnen nemen

Ik heb daar voor een kennis die op een haventerrein zit een verbinding gemaakt met een sim van hun. Geen Datalimiet en vast IP adres. Ja duurder dan 35 euro pm maar geen datalimiet is ook wel fijn.

Hier hebben ze eventueel ook routers en externe antennes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
ep667 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:05:
Echt onbeperkt is het wel, maar om te voorkomen dat je zo’n 4G verbinding constant leegtrekt wordt toch beperkt wat je op een dag kunt. Data Sim only is bijvoorbeeld echt veel meer gericht op tablets of mifi routers. Ik twijfel zelfs of wat jij ermee wil doen, mag volgens de voorwaarden.

T-Mobile heeft ook dit product, dat is wel bedoeld als vaste verbinding: https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis. Hiermee zit je niet met een dagbundel die je aanvult, maar met een maandbundel van 500GB die je aanvult.
Deze had ik al wel gezien maar heb het niet duidelijk of ik dit voor een stichting kan afsluiten. 500gb per maand is meer dan voldoende. Ik ga het eens verifiëren bij T-Mobile

Edit:
Gebeld en het is mogelijk om 100/10 4g voor thuis af te sluiten als vereniging met een 500gb maandbundel. €35 per maand. En eenmalig aanschaf apparatuur.

[ Voor 11% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 17-08-2023 15:04 ]

Pagina: 1