Ineens zwakke wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maycke
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 01-07-2023
Mijn vraag
Sinds afgelopen zaterdag is de 2,4 GHz-wifi ineens heel zwak. Had ik eerder vrijwel overal in huis goede wifi-verbinding op mijn telefoon, nu is signaal zelfs naast het modem zwak, laden pagina's traag (of zelfs soms niet), net als apps. Ik heb tussen vrijdag en zaterdag geen gekke dingen op of met mijn telefoon gedaan. Mobiel internet geeft ook geen probleem. Ook de datalogger van de zonnepanelen-omvormer (op max 2,5 meter afstand van modem) heeft ineens moeite met contact, terwijl deze al bijna 5 jaar probleemloos functioneert en niet kapot is. Ik heb inmiddels weer een verbinding tot stand kunnen brengen, maar ook de datalogger geeft vaak "zwak wifi-signaal" aan en lijkt maar af en toe contact te kunnen leggen. In de bijbehorende app is te zien dat de opbrengst in de app ook van geen kanten meer klopt (wat voor het functioneren van de zonnepanelen uiteraard niet uitmaakt). Vandaag een monteur van de internetprovider over de vloer gehad, maar hij kon niks geks vinden, sterker nog, op zijn telefoon was het signaal fantastisch, snelle ping en meer dan 50 mbps (abonnement is 50), ik had naast hem minder snelle ping en maar 24 mbps. Ook zijn er in de buurt niet ineens nieuwe "stoorzenders" opgedoken. Zijn mijn beide apparaten ineens tegelijk van slag, of kan het toch aan de WiFi of het modem zelf liggen, ondanks de fantastische verbinding van de monteur? Ik ben benieuwd of jullie misschien weten wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Modem is Zyxel T50, telefoon Samsung Galaxy A12, datalogger Growatt . Telefoon en datalogger zijn de enige 2 apparaten die deze wifi gebruiken (andere apparaten kunnen en zitten op 5GHz-wifi, die geen kuren heeft).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het modem is meerdere keren gereset, zowel "gewoon" uit als via de met een klein dun prikkertje te bereiken resetknop.
Monteur is geweest, kon niets vinden.

Aanvulling: bij de buren/in de buurt is niet ineens wat veranderd qua netwerken en toestanden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:28
Zat de monteur op je 2.4 of 5 ghz WiFi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:27

nelizmastr

Goed wies kapot

saaltink schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:37:
Klinkt idd alsof hij 5GHz heeft getest, dan is het logisch dat hij de volle snelheid kreeg.

Meer bandbreedte, minder verstoring dus hogere snelheid (over weliswaar kortere afstand).

Als je buren ineens zwaar overpowerde access points met hoge zendsterkte hebben, dan ben je op dat netwerk nu de spreekwoordelijke fallus.

@TS
Wijzig eens het kanaal na een wifi analyse te hebben gedaan,

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 29-06-2023 21:43 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2.4GHz is erg vatbaar voor verstoringen van buiten. Het kan goed dat het ene moment fantastisch werkt en ander moment (als een buur veel data over zelfde of overlappende kanaal stuurt) waardeloos.

Neemt niet weg dat er goede en slechte instellingen zijn, dus er valt mogelijk wat te winnen.

Installeer eens een app als WiFi Analyzer (Open Source) op die telefoon. Daar kun je signaalwaarde uitlezen, maar ook een overzicht krijgen van wat allemaal op elk kanaal zit. Als je een screenshot van de Channel Graph voor 2.4GHz, incl gegevens van AP waar je mee verbonden bent (die Zyxel) kunt posten, kunnen wij inschatten wat er aan de hand is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nelizmastr schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:42:
[...]

Als je buren ineens zwaar overpowerde access points met hoge zendsterkte hebben, dan ben je op dat netwerk nu de spreekwoordelijke fallus.
Hoeft niet eens. Zendvermogen doet er niet eens zoveel toe. Wat vooral erop inhakt is overlappende kanalen en hoge utilization (veel gebruik) van die overlappende kanalen. Bijvoorbeeld als iemand een mesh set geinstalleerd heeft, dat zo slecht gedaan heeft dat het backhaul over 2.4GHz gooit, en dan ook nog per default 40MHz kanalen pakt (kuch Deco kuch). Als dat op kanaal 4+9 gebeurt, is alles van 1-12 volledig om zeep. Je kunt dan op kanaal 13 gaan zitten, maar dan overlap je weer met 'nette' AP's op 11.

Enfin, speculatie allemaal, laat TS eens wat info geven idd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:46

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb in mijn leven een paar keer meegemaakt dat WiFi of Zigbee ineens niet meer goed werkte.

Oorzaak bleek dat een apparaat kapot gegaan was en storing was gaan uitzenden op de 2,4GHz.
Bijvoorbeeld een IP-camera, of een week geleden nog een Zigbee ledlamp.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maycke
saaltink schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:37:
Monteur zat op 2,4, logde handmatig met wachtwoord in (5ghz had een ander wachtwoord dan wat hij van mij kreeg). Vandaar mijn vraag, aangezien hij wel volledige snelheid had en ik, naast hem, nadat hij klaar was met snelheid meten, maar op de helft kwam.
Na de reset kan het natuurlijk wel zo zijn geweest dat hij (automatisch door zijn telefoon) op 5ghz zat, aangezien alles terug werd gezet naar fabrieksinstellingen, waardoor de wachtwoorden voor beide netwerken weer gelijk werden, maar de eerste meting was wel degelijk op 2,4 en dus behoorlijk afwijkend van mijn 2 apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maycke
dion_b schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:43:
2.4GHz is erg vatbaar voor verstoringen van buiten. Het kan goed dat het ene moment fantastisch werkt en ander moment (als een buur veel data over zelfde of overlappende kanaal stuurt) waardeloos.

Neemt niet weg dat er goede en slechte instellingen zijn, dus er valt mogelijk wat te winnen.

Installeer eens een app als WiFi Analyzer (Open Source) op die telefoon. Daar kun je signaalwaarde uitlezen, maar ook een overzicht krijgen van wat allemaal op elk kanaal zit. Als je een screenshot van de Channel Graph voor 2.4GHz, incl gegevens van AP waar je mee verbonden bent (die Zyxel) kunt posten, kunnen wij inschatten wat er aan de hand is.
Bij deze wat screenshots (ik stond naast de meterkast waar het modem hangt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0_fuS_cmdfXDKR9ku--bMFRPPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVTa01KiDyV7PYBsP3muA80a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-W7nG8HDGc_zqf9zbcprrWFcUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9gdjPbj77DD50YUht50CfMW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlb_Dq_xs8y_FulvCFft7w6MXI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Auwna2dDPOJcNHIFN977g6cf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgens je laatste screenshot ben je 25meter van je wifi punt af. Heb je ook nog een ander wifi apparaat als een accesspoint in gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

maycke schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:39:
[...]

Bij deze wat screenshots (ik stond naast de meterkast waar het modem hangt):
[Afbeelding]
Bingo. Je zit zelf op 40MHz kanaalbreedte in de 2.4GHz.

Dat betekent dat je zijdelings overlapt met kanalen 1 en 6, en dat je 3dB minder signaalsterkte hebt dan je zou hebben met 20MHz.

Heb je kanaalinstellingen op 'auto' staan? Dan weet je apparaat niet waar het mee bezig is en kun je het beter handmatig op kanaal 1, 20MHz instellen. Dan overlap je niet meer half en heb je sowieso 3dB meer signaalsterkte.

Heb je het zelf handmatig zo ingesteld? Zet dan liever op Auto.

Vuistregel: het is in WiFi altijd beter om vol bovenop andere netwerken te zitten dan half er overheen. In dat eerste geval deel je zendtijd, terwijl je bij half eroverheen ruis voor elkaar bent en niemand heeft goede verbinding.

Als dit al langer zo is, is het al langer potentieel brak, maar je krijgt er pas last van als er veel verkeer op een van die kanalen zit waar je half overheen hangt. Ik gok dat iemand op kanaal 6 drukker bezig is. Dan nog, oplossing is om zelf netjes op 20MHz kanaalbreedte op kanalen 1, 6 of 11 te gaan zitten. Volgens dat overzicht lijkt kanaal 1 het beste, maar je kunt ook 6 en 11 proberen en kijken welke hoogste/stabielste snelheden geeft.

Kijk als je toch bezig bent of het wat uitmaakt of de meterkastdeur open of dicht is.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 01-07-2023 21:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maycke
fm77 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:46:
Volgens je laatste screenshot ben je 25meter van je wifi punt af. Heb je ook nog een ander wifi apparaat als een accesspoint in gebruik?
25 meter red ik nergens in huis en ik was niet buitenshuis... Zit nu op de bank, verdieping hoger en nu zegt ie 15 meter. Meetfoutje waarschijnlijk. Overigens heb ik niet nog een ander wifiapparaat als accesspoint in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maycke
dion_b schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:03:
[...]

Bingo. Je zit zelf op 40MHz kanaalbreedte in de 2.4GHz.

Dat betekent dat je zijdelings overlapt met kanalen 1 en 6, en dat je 3dB minder signaalsterkte hebt dan je zou hebben met 20MHz.

Heb je kanaalinstellingen op 'auto' staan? Dan weet je apparaat niet waar het mee bezig is en kun je het beter handmatig op kanaal 1, 20MHz instellen. Dan overlap je niet meer half en heb je sowieso 3dB meer signaalsterkte.

Heb je het zelf handmatig zo ingesteld? Zet dan liever op Auto.

Vuistregel: het is in WiFi altijd beter om vol bovenop andere netwerken te zitten dan half er overheen. In dat eerste geval deel je zendtijd, terwijl je bij half eroverheen ruis voor elkaar bent en niemand heeft goede verbinding.

Als dit al langer zo is, is het al langer potentieel brak, maar je krijgt er pas last van als er veel verkeer op een van die kanalen zit waar je half overheen hangt. Ik gok dat iemand op kanaal 6 drukker bezig is. Dan nog, oplossing is om zelf netjes op 20MHz kanaalbreedte op kanalen 1, 6 of 11 te gaan zitten. Volgens dat overzicht lijkt kanaal 1 het beste, maar je kunt ook 6 en 11 proberen en kijken welke hoogste/stabielste snelheden geeft.

Kijk als je toch bezig bent of het wat uitmaakt of de meterkastdeur open of dicht is.
Dank! Ik heb het nu aangepast van automatisch naar vast op kanaal 1 en op 20MHz. Vooralsnog lijken de problemen nu een stuk minder, de apps die eerder traag waren, zijn nu sneller en webpagina's lijken ook sneller te laden. Ik ga morgen, als de zonnepanelen weer wakker zijn, kijken of de datalogger de verbinding dan ook een stuk feestelijker vindt. Vooralsnog, dank voor deze tip!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maycke
maycke schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:44:
[...]

25 meter red ik nergens in huis en ik was niet buitenshuis... Zit nu op de bank, verdieping hoger en nu zegt ie 15 meter. Meetfoutje waarschijnlijk. Overigens heb ik niet nog een ander wifiapparaat als accesspoint in gebruik.
Ik zat net 2 meter verderop dan net en toen gaf de analyser 62(!) meter aan ipv , enig idee wat dat kan betekenen? Veel interferentie zodat de afstand groter lijkt dan de werkelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Tja dit hoort een beetje bij 2.4ghz….
Kun je niet op 5ghz werken?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ook even een andere tip haalt het modem uit de meterkast, dat is verweg de slechtste plek om een WIFI Access Point te plaatsen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maycke
laurens0619 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:05:
Tja dit hoort een beetje bij 2.4ghz….
Kun je niet op 5ghz werken?
Helaas, mijn telefoon kan niet op 5ghz en de datalogger ook niet, anders had ik dat allang gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

maycke schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:03:
[...]

Ik zat net 2 meter verderop dan net en toen gaf de analyser 62(!) meter aan ipv , enig idee wat dat kan betekenen? Veel interferentie zodat de afstand groter lijkt dan de werkelijkheid?
Niet interferentie maar demping.

De genoemde afstand is door open lucht zonder obstakels. Een gemiddelde meterkast zit in een muur (grote obstakel) en vol metalen draden en leidingen (forse obstakels).

Als je je Zyxel buiten de meterkast kunt hangen zou het enorm veel schelen, maar locatie binnen de meterkast kan vaak ook beter. Op de grond tussen een zooi kabels is slechtst denkbare plek, Op een houten plankje zo ver mogelijk van leidingen en kabels vandaan is stukken beter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Meterkasten hebben vaak een luchtrooster boven de deur, op die hoogte het modem plaatsen is de beste plek binnen de meterkast.
De deur is bij nieuwere huizen zelfs een branddeur die heel veel wifi demping geeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1