Hoeveel van deze theorien over whatsapp zijn werkelijk waar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Na een hoop complot theorieën over corona en vaccinaties naar mijn hoofd te hebben gehad.
Viel mij laatste tijd ook veel op dat er veel theorieën zijn over whatsapp die we vandaag de dag gebruiken.

Tijdens mijn eigen onderzoek kwam ik verschillende meningen tegen waarvan ik moeite had om erachter te komen of deze waarheid waren of verzinsels. Waarschijnlijk hier tweakers zitten die hier meer verstand van hebben.

Wat ik tijdens mijn eigen onderzoek tegenkwam waren mensen die beweren dat whatsapp:
- Backdoors hebben
- Het signal protocol niet gebruiken (en dus de berichten kunnen lezen)
- Data verkopen aan 3de zoals overheden.
- De gebruikers spioneren
- en weet ik veel wat nog meer.

Dit allemaal met de voornaamste reden dat whatsapp closed source is en dus hierdoor dit allemaal kan doen achter de schermen.

Maar zijn deze ook waar? of zijn dit gewoon wilde complot theorieën die door de wappies van tegenwoordig zijn bedacht? ik kom er niet achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het ligt genuanceerd: Whatsapp gebruikt het Signal protocol maar dat betekent niet dat ze alle instellingen op 100% veilig hebben staan want dat is erg ongebruiksvriendelijk.

Jouw data gebruiken ze vnl. voor advertenties dus adverteerders kunnen selecteren dat hun ad alleen gezien wordt door mannen 20-25 jaar oud met een liefde voor gamen en een hekel aan zwaarden (oid).

Lees ook
https://signal.org/blog/there-is-no-whatsapp-backdoor/

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ijsbad
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-07 01:11
Ik zie het altijd maar zo: alles wat aan het internet hangt of via het internet gaat is onbetrouwbaar, niet privé en onwaar tenzij het tegendeel bewezen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

WhatsApp is van Facebook. Business model van Facebook is data verzamelen en die, plus advertenties verkopen. Ze zullen alles doen wat ze niet expliciet verboden is, want dat levert ze geld op.
Dus data verkopen aan derden: zeer zeker. Kan dat een overheid zijn? Een klant is een klant.
Spioneren? Spioneren doe je als je een specifiek doel op het oog hebt en die nauwgezet volgt. Dat doen ze niet; ze volgen iedereen. Kun je dat als individu als spioneren beschouwen? Ja.

Daarbij Amerikaans bedrijf en onderhevig aan Amerikaanse wetgeving. Je mag er dus vanuit gaan dat er backdoors voor de NSA en andere veiligheidsdiensten worden afgedwongen. Al zul je daar nooit het fijne van te horen krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

tweakmember schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:38:

Snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ijsbad schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:51:
Ik zie het altijd maar zo: alles wat aan het internet hangt of via het internet gaat is onbetrouwbaar, niet privé en onwaar tenzij het tegendeel bewezen is.
*knip, laten we het netjes houden*

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 30-06-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al tijdens het tijdperk van de gewone analoge telefoon was men er al achter dat het niet nodig is om de daadwerkelijke gesprekken af te luisteren: door te zien wie zich met wie associeert weet je al een heleboel van mensen. Combineer dat met alle andere data die Meta toch al heeft en het is een goudmijn, ook met e2e.

Backdoors hebben ze (hoogst)waarschijnlijk niet, omdat de overheden daar hard genoeg bovenop zouden duiken en zowel Meta als de overheid zijn zo "lek" als een mandje: dat komt in twee weken uit. Dus dat geloof ik wel. Maar er zijn genoeg manieren om mee te lezen zonder Meta-backdoors. Spyware kan meelezen, gebruikersgroepen kunnen "spionnen" introduceren, noem allemaal maar op.

Dat een koud whatsappbericht onleesbaar is tot het eind der tijden geloof ik wel. Maar daar zit zoveel omheen dat dat als zodanig weinig zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
tweakmember schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:38:
Na een hoop complot theorieën over corona en vaccinaties naar mijn hoofd te hebben gehad.
Viel mij laatste tijd ook veel op dat er veel theorieën zijn over whatsapp die we vandaag de dag gebruiken.

Tijdens mijn eigen onderzoek kwam ik verschillende meningen tegen waarvan ik moeite had om erachter te komen of deze waarheid waren of verzinsels. Waarschijnlijk hier tweakers zitten die hier meer verstand van hebben.

Wat ik tijdens mijn eigen onderzoek tegenkwam waren mensen die beweren dat whatsapp:
- Backdoors hebben
- en weet ik veel wat nog meer.

Dit allemaal met de voornaamste reden dat whatsapp closed source is en dus hierdoor dit allemaal kan doen achter de schermen.

Maar zijn deze ook waar? of zijn dit gewoon wilde complot theorieën die door de wappies van tegenwoordig zijn bedacht? ik kom er niet achter.
Ga je ook niet achter komen, zonder dat er zaken uitlekken. Dus, of geen zorgen om maken, of geen Whatsapp gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ijsbad
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:04:
[...]

Heerlijke dooddoener waar je echt geen ene kut mee kan.
Mwah, gezien de hoeveelheid wappies die hun informatie van Facebook halen denk ik dat meer mensen er goed aan zouden doen om er zo over te denken. Of mensen die zaniken dat hun nudes uitgelekt zijn. Dus nee, je hebt het verkeerd, het is geen dooddoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ijsbad schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:08:
[...]

Mwah, gezien de hoeveelheid wappies die hun informatie van Facebook halen denk ik dat meer mensen er goed aan zouden doen om er zo over te denken. Of mensen die zaniken dat hun nudes uitgelekt zijn. Dus nee, je hebt het verkeerd, het is geen dooddoener.
Wat wil je hier in hemelsnaam mee zeggen dan? Waarom zit jij nog online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsbad
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:27:
[...]

Wat wil je hier in hemelsnaam mee zeggen dan? Waarom zit jij nog online?
Ik snap niet helemaal wat precies in m'n reactie je zo triggert, maar ik ga slapen :Z Klinkt alsof jij er ook wel wat van kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 16:43
Er zit volgens mij bij alles wel een kern van waarheid alleen wordt het zo in een complot achtige manier geframed door mensen die de overheid en grote bedrijven wantrouwen.

- Backdoors hebben
Whatsapp had een kwetsbaarheid die misbruikt is en voor veel ophef zorgde (https://www.ncsc.gov.uk/guidance/whatsapp-vulnerability). Als je een beetje een alu hoedje opzet was dat natuurlijk niet per ongeluk. Is het mogelijk dat er nog steeds een backdoor is, zeker wel. Alleen zullen diensten dat soort backdoors alleen inzetten voor hele specifieke targets en niet het algemene publiek. En daarnaast zijn er genoeg manieren om de hele telefoon over te nemen, dus waarom alleen richten op WhatsApp. (Zie NSO en recent de iPhone hacks die Rusland naar buiten heeft gebracht)
Aangezien het niet open source is, kun je het niet weten. Gezien wat Snowden heeft gelekt acht ik de kans aanwezig. Echter heb ik het nog niet in rechtszaken ergens in de wereld voorbij zien komen dat ze WhatsApp berichten hebben gebruikt zonder de telefoon te kraken. Dus wederom, als je wat te vrezen hebt van de geheime dienst, dan is WhatsApp geen zekerheid. Maar in dat kader moet je jezelf afvragen of je wel een smartphone wil gebruiken.
Dat is het business model, dus dat zullen ze vast wel doen. De vraag is welke data.
Dataverzameling kun je zien als spioneren. Vraag is meer wat ze er mee doen als ze het echt doen. Tot nu toe is er niets uitgelekt en dat had ik eigenlijk wel verwacht als ze dit op grote schaal zouden doen

De vraag moet je jezelf stellen, wat als het allemaal waar is, beïnvloed dat jou als persoon. Ik ben zeker niet naïef, maar wil ook gewoon leven zonder continu over dit soort dingen na te denken. Daarom vind ik contact met vrienden en familie belangrijker dan het principe van WhatsApp niet gebruiken.

Ps. als je WhatsApp niet vertrouwt, maar vervolgens wel Signal op Android gebruikt (en ook iPhone), dan neem het ook allemaal niet erg serieus (tenzij je een speciale custom Android ROM gebruikt).

Ps2. Deze is ook altijd van toepassing met dit soort discussies.
https://imgs.xkcd.com/comics/security.png

[ Voor 5% gewijzigd door BytePhantomX op 30-06-2023 09:52 ]

Pagina: 1