Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hulp nodig bij het kiezen van zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Revive33
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-12-2023
Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie hulp bij het maken van een goede keuze mbt zonnepanelen, zeker gezien de reacties in andere topics.
Foto's
Het dak is een Oost/West dak. Vandaar meer panelen aan de achterkant van de woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTNjSyG187DMt96NFoq654i1DSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/83lcqC4TUe352z78f6YtapEa.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Nauwelijks, misschien alleen het ventilatie pijpje aan de voorzijde waar voornamelijk in de ochtend zon zal zijn.
Jaarverbruik
Op dit moment rond de 3600 kWh per jaar, maar wil richting de 4200 kWh opwekken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Fase 1 aansluiting. Geen ruimte ook voor een laadpaal dichtbij het huis.
Budget en doel
Doel is voornamelijk met eigen opgewekte stroom gaan werken. Stukje verduurzamen.
Wie gaat het project uitvoeren
Installatie laat ik doen.
Bijhouden van data
Standaard app/portal is waarschijnlijk prima.
Reeds verkregen offertes
Van 11 verschillende partijen offertes gehad. Er wordt redelijk hetzelfde aangeboden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTLgPufN0NE9qGMBQShVJ5pDyfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ImbMCc4s9tFQ81VZaf75L4cG.png?f=fotoalbum_large
Regio
Utrecht

Vragen die ik nu heb:
- Raden jullie micro omvormers aan of een string?
- Als het string is, is het dan handig om een aparte string te hebben, 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant?
- Welke keuze raden jullie aan?
- Gaat glas-glas echt een groot verschil maken ten opzichte van glas-folie?

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:58

DukeBox

loves wheat smoothies

- Raden jullie micro omvormers aan of een string?
- Als het string is, is het dan handig om een aparte string te hebben, 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant?
- Welke keuze raden jullie aan?
Met 2 vlakken zonder harde schaduw zou ik normaalgesproken gewoon een string omvormer met 2 trackers nemen. Wel even opletten dat deze geschikt is voor een van 4 en een van 8 panelen (voltage/vermogen).
Op zich zou je ook 2 losse omvormers kunnen nemen maar dan zit je al snel op dezelfde kosten als 3 quad micro omvormers (zoals o.a. hoymiles ze heeft) maar dan ben je hoe dan ook duurder uit dan een enkele goodwe 5000.
- Gaat glas-glas echt een groot verschil maken ten opzichte van glas-folie?
Voor een normaal dak, vaak de meerprijs niet waard t.o.v. een goedkoop/gangbaar tier 1 paneel. Vergeleken met een duurder paneel soms wel.

n.b. voor 11/12 panelen vind ik ze allemaal nogal aan de prijs op de goodwe en jinko's na (al heb ik dat ook scherper gezien).

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 29-06-2023 16:35 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
-String is prima
-idd 1 voor en 1 achter. Het advies is over het algemeen "dak volleggen". Nog een keer iemand laten komen kost toch weer extra. In de winter meer opwekken scheelt ook.
-De goedkoopste optie ziet er prima uit, de omvormer is wel wat groot.
-Weinig

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Revive33
Dank voor je reactie
DukeBox schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:21:
[...]

Met 2 vlakken zonder harde schaduw zou ik normaalgesproken gewoon een string omvormer met 2 trackers nemen. Wel even opletten dat deze geschikt is voor een van 4 en een van 8 panelen (voltage/vermogen).
Op zich zou je ook 2 losse omvormers kunnen nemen maar dan zit je al snel op dezelfde kosten als 3 quad micro omvormers (zoals o.a. hoymiles ze heeft) maar dan ben je hoe dan ook duurder uit dan een enkele goodwe 5000.
Even opgezocht, in de Goodwe GW5000D zitten 2 MPP Trackers.

• Revive33
DaWizza schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:22:
-String is prima
-idd 1 voor en 1 achter. Het advies is over het algemeen "dak volleggen". Nog een keer iemand laten komen kost toch weer extra. In de winter meer opwekken scheelt ook.
-De goedkoopste optie ziet er prima uit, de omvormer is wel wat groot.
-Weinig
Wat bedoel je precies met de omvormer is wel wat groot?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou zonnekompas Utrecht ook nog even kontakteren...
Thomg in "Advies over zonnepanelen"

1,53 voor een enphase systeem valt me erg mee, maar als je (ruim goedkoper) met een simpele stringomvormer uit de voeten kunt vind ik dat een pre. (bij geen significante schaduw)

Alles boven de 1,53 vind ik al te duur en valt wat mij betreft af voor deze simpele opzet.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2023 19:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Revive33 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:18:
[...]

Wat bedoel je precies met de omvormer is wel wat groot?
Met een oost/west opstelling heb je nooit 100% opbrengst, het komt meer in de buurt van 75%. (liggend aan je dakhoek en azimut).

Met 12x430Wp kom je uit op 5160x0.75=3870W.
Daarbij komt dat die 4 panelen op het oosten minder opwekken in de middag, aan die 3870W kom je dus ook niet.

Een 4k omvormer zou al voldoende zijn.

Precies berekenen kan hier: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

[ Voor 6% gewijzigd door DaWizza op 29-06-2023 19:41 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Revive33
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:35:
Ik zou zonnekompas Utrecht ook nog even kontakteren...
Thomg in "Advies over zonnepanelen"

1,53 voor een enphase systeem valt me erg mee, maar als je (ruim goedkoper) met een simpele stringomvormer uit de voeten kunt vind ik dat een pre. (bij geen significante schaduw)

Alles boven de 1,53 vind ik al te duur en valt wat mij betreft af voor deze simpele opzet.
Bij de website van zonnekompas krijg ik de melding: "Your PHP installation appears to be missing the MySQL extension which is required by WordPress."

• Revive33
@AUijtdehaag Heb het via deze link geprobeerd maar dat gaat volgens mij ook niet helemaal goed. Na het klikken op versturen krijg ik een nieuw blok voor versturen weer te zien deels over tekst heen. Ik ga hun morgen wel even bellen. Bedankt voor de hulp

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Precies, een beller is sneller

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Revive33
zojuist telefonisch contact gehad en de informatie naar hem gemaild. Wordt vervolgd. En nogmaals dank voor de tip.

• rbrouwer1979
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 15:45
Concreet antwoord op je vragen:

2 dakvlakken met zo te zien nog uitbreidmogelijkheden.
Dan zou ik ten alle tijden gaan voor Micro's!!

Maar let op!! met die hoge vermogens zit je bij een 1Fase aansluiting met 12 panelen al snel en vooral langdurig aan de max van 16A afzekring op je eindgroep.
Je zult het misschien niet helemaal halen bij 2 afzonderlijke dakvlakken, maar afzekering moet wel volgens de som van de micro's berekend worden.
Wellicht verdelen over een kookgroep achter een aardlekschalaar! = 2x16A.

SolarEdge heeft aan de oost kant volgens mij te weinig panelen in een string om op te kunnen starten.
Normale string omvormer is eigenlijk geen echte oplossing voor meerdere dakvlakken.

Zou je voor normale string gaan, dan verdelen over 2 stringen, maar lijkt me niet de beste optie.

Welke keuze raden jullie aan?
Prijstechnisch lijkt mij de 12x Jinko Tiger Neo 425WP icm Enphase IQ8+ wel erg interessant voor €6783.75.
Maar voor die hoge vermogens is de IQ8+ wel een beetje aan de krappe kant (max 300VA), zal regelmatig aftoppen.
Ik zou daar eventueel de optie naar IQ8MC (330VA) micro's bespreken (Even navragen wat het maximale vermogen per paneel is met oost/west opstelling).
Bij een gerenomeerde leverancier is dat 12x€10,- meer, maar potentieel wel 30watt perpaneel extra op de zonnige momenten.
https://cdn.webshopapp.co...5/micro-overzicht-v20.png

Prijs scheelt behoorlijk met de andere offertes met micro's
Zou daar wel navragen of dhet systeem compleet is met IQRelay en IQGateway en aangesloten word comform instructie leverancier.

Glas/Glas of Glas/Folie.
Zou me daar niet zo druk om maken, de betere Glas/Folie's zijn volgens mij prima.

Last but not least..
Sting omvormer lijkt leuk, maar gaat max 10 tot 15 jaar mee.
Enphase geeft 25 jaar garantie op micro's, dus verwachting is dat die in ieder geval minimaal 25 jaar meegaan.
Bij 1x defecte stringomvormer buiten garantie had je prijstechnisch waarschijnlijk al beter voor micro's kunnen kiezen!
Daarnaast heb je met micro's monitoring per paneel, en bij uitval van 1 paneel draait de rest gewoon door! Bij een string valt bij uitval van 1 paneel de opbrengst van de gehele string weg!.

Succes met je keuze!!

[ Voor 15% gewijzigd door rbrouwer1979 op 01-07-2023 11:56 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
De helft van de antwoorden van @rbrouwer1979 kloppen geheel niet. Maar om op alles goed in te gaan ga ik niet op 5” doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Revive33
@Ronald Hoe kijk jij aan tegen string omvormer of micro omvormers in dit geval?

Ik heb nu ook een offerte opgevraagd voor string omvormer met aan 1 kant van het dak 8 panelen en aan de andere kant 7 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uKrU4cJPcbWs3oIK_gBQOWDuWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTme3qHWN3aE5r3uGAGAJcLU.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
@Revive33 micro’s gaan op jouw dak zo mogelijk geen extra opbrengst realiseren.

Goedkoop en veel is vaak het devies… en jouw situatie is daar een voorbeeld van

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-11 09:49
Van een zo groot mogelijke installatie zal je inderdaad geen spijt krijgen, van een kleinere mogelijk wel. Als je bij de goedkopere offertes nog ruimte in je budget hebt kan je die installateurs eventueel vragen voor een offerte met meer capaciteit, en wat ze dan aan de EUR/Wp kunnen doen.

Dat zijn overigens wel erg veel offertes en het is duidelijk dat wat rondshoppen loont :). Uit interesse, waar vallen de oplevertermijnen ongeveer tussen? In het grote zonneenergie topic zei iemand dat het weer in weken kan, nadat er eerst wachtlijsten van >6 maanden waren. Jij hebt vast een aantal data punten nu 8)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Revive33
Dank voor jullie reacties en adviezen.

@Capt Waffles oplevertijden verschillen heel erg, van 6 weken tot 6 maanden.

• rbrouwer1979
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 15:45
@Ronald Zozo de helft nog wel. Wat staat er fout dan?

• Ronald
Bijna 2 weken verder? Nu pas een reactie?
rbrouwer1979 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:46:
Concreet antwoord op je vragen:

2 dakvlakken met zo te zien nog uitbreidmogelijkheden.
Dan zou ik ten alle tijden gaan voor Micro's!!
Geen schaduw. Ja vrij dak. Te weinig vrij dak om ooit kosteneffectief bij te laten plaatsen.
Het correcte advies is juist kostenverlagend werken en het dak nu vol op een string omvormer. Het kostenverschil op materiaal is enorm, dus in dit geval is dak vol op string ongeveer de prijs van voorstel op Enphase.
Maar let op!! met die hoge vermogens zit je bij een 1Fase aansluiting met 12 panelen al snel en vooral langdurig aan de max van 16A afzekring op je eindgroep.
12x de vanwege kostenoptimalisatie gebruikte iq8m, iq7+, iq8+ doen maximaal 3600W.
Het ligt ook nog eens op 2 daken. Het gaat dus nooit op de max komen, wat niet eens een probleem is. Een 16A automaat krijg je er in de praktijk met 4kW niet uit.
Je zult het misschien niet helemaal halen bij 2 afzonderlijke dakvlakken, maar afzekering moet wel volgens de som van de micro's berekend worden.
Nee je moet de installatierichtlijnen van Enphase aan houden. Die geven aan hoeveel per trunk en maken geen uitzondering voor multiorientatie. Die houden een trunk altijd onder de 16A
Wellicht verdelen over een kookgroep achter een aardlekschalaar! = 2x16A.
Nee dus, want 12x de meest gebruikte enphase mogen in 1 trunk
SolarEdge heeft aan de oost kant volgens mij te weinig panelen in een string om op te kunnen starten.
Bijna goed. SolarEdge start zeer zeker wel, maar met productiebeperking. De uitleg staat in de door mij en teacher geschreven solaredge topic-start
Normale string omvormer is eigenlijk geen echte oplossing voor meerdere dakvlakken.
Dit is gewoon misleiding. Alle 3,6kW omvormers, en velen vanaf 2,5-3kW hebben 2 Mppt. En dus prima geschikt voor 2 dakvlakken
Zou je voor normale string gaan, dan verdelen over 2 stringen, maar lijkt me niet de beste optie.

Welke keuze raden jullie aan?
Prijstechnisch lijkt mij de 12x Jinko Tiger Neo 425WP icm Enphase IQ8+ wel erg interessant voor €6783.75.
Maar voor die hoge vermogens is de IQ8+ wel een beetje aan de krappe kant (max 300VA), zal regelmatig aftoppen.
Ik zou daar eventueel de optie naar IQ8MC (330VA) micro's bespreken (Even navragen wat het maximale vermogen per paneel is met oost/west opstelling).
Bij een gerenomeerde leverancier is dat 12x€10,- meer, maar potentieel wel 30watt perpaneel extra op de zonnige momenten.
https://cdn.webshopapp.co...5/micro-overzicht-v20.png
De extra kosten gaan meer zijn, want meer werk. Met deze micro dient het systeem als 2 trunks uitgevoerd te worden. Dus 2 AC kabels , 2 automaten…
Prijs scheelt behoorlijk met de andere offertes met micro's
Zou daar wel navragen of dhet systeem compleet is met IQRelay en IQGateway en aangesloten word comform instructie leverancier.
Relay is verplicht conform netcode. Ik heb werkelijk nog nooit offertes gezien zonder beide.
Glas/Glas of Glas/Folie.
Zou me daar niet zo druk om maken, de betere Glas/Folie's zijn volgens mij prima.
Het eerste wat geheel klopt :-)
Last but not least..
Sting omvormer lijkt leuk, maar gaat max 10 tot 15 jaar mee.
Enphase geeft 25 jaar garantie op micro's, dus verwachting is dat die in ieder geval minimaal 25 jaar meegaan.
Bij 1x defecte stringomvormer buiten garantie had je prijstechnisch waarschijnlijk al beter voor micro's kunnen kiezen!
Daarnaast heb je met micro's monitoring per paneel, en bij uitval van 1 paneel draait de rest gewoon door! Bij een string valt bij uitval van 1 paneel de opbrengst van de gehele string weg!.

Succes met je keuze!!
String omvormer kan elke elektricien vervangen, maar het kan ook zelf: Het is evenveel werk als een stekkerdoos aansluiten. Een defecte micro moet iemand het dak voor op. Installatiegarantie 25 jaar wordt net zo vaak afgegeven als dat je kippen met tanden gaat vinden.

Ik gooi hem dus over andere boeg: 1 kapotte micro en je bent gegarandeerd voordeliger met string omvormer en 1 a 2 vervangers. Want ja… 1 string omvormer die op dit dak 16 panelen aan kan kost hetzelfde als 5 Enphase micros. Waar dan nog dure trunk kabel, Q relay en echt kostbare gateway bij komt.

Meer dan de helft fout zelfs :-) Ik was lief ;P

• Revive33
@Ronald Nogmaals dank voor je reacties en uitleg. Zojuist is er een schouw geweest waarbij wat vragen naar boven komen. Hopelijk kan jij mij daarbij helpen.

1 paneel gaat niet passen op het dak waarbij er 14 overblijven. Jij gaf aan dat veel meestal het devies is. De schouwer vroeg zich af waarom meer panelen te plaatsen dan nodig is. En had de verwachting dat over een aantal jaar je zal betaling voor het teveel terug leveren van stroom. Nu zag ik op https://www.rijksoverheid...ingsregeling-zonnepanelen dat je nog steeds een vergoeding gaat krijgen voor te veel opgewekte stroom. Maar brengt wel de vraag waarom veel meer plaatsen dan verbruik? Zit dit in sneller terugverdiend of ?

Daarnaast gaf hij aan dat met een string omvormer (zeker in de herfst en lente) er veel minder opgewekt zal worden t.o.v. een micro omvormer omdat het dak aan de achterkant in de ochtend nauwelijks zon heeft en deze panelen dus invloed hebben op hoe goed de panelen aan de voorkant werken. Wat is jou beeld hierbij?

Als laatste gaf hij aan dat 12 panelen met een verdeler op een fase 1 kunnen en dat er dan ook geen Fase 3 kabel nodig is waardoor je buiten geen extra kabel hebt lopen. Aangezien er geen ruimte is voor een elektrische auto in de toekomst zou jij dan nog steeds adviseren voor 14 panelen te gaan op een fase 3 aansluiting?

• Ronald
Ik ben benieuwd of de micro omvormers van de installateur van schaduw zon kunnen maken. Zo ja dan wil ik er 20. In volle zon is het verlies van een paneel in bypass niet interessant.
Mijn liefkozend genaamde bookmark “optimizer doet geen ruk” Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer" geld ook voor micro’s.

Domweg van belang een omvormer te gebruiken met minimum Vmpp hoog genoeg voor de rest van de string.

Waarom meer plaatsen dan verbruik? Juist omdat salderen zal verdwijnen. Hoe meer op je dak, hoe meer kans dat je stroom niet hoeft te betalen omdat het van de panelen in plaats van het net komt. Dat gaat daarmee dus ook tot later/vanaf eerder in jaar lukken.

Volgende voordeel van een string omvormer: een 3,6 is waarschijnlijk krachtig genoeg. Daarmee gaat hij dus op een 16A verdeler.

Micro’s kun je dat met gespreide potentieel vermogen niet afdwingen .

Even kort door de bocht… Micro’s hebben een plaats daar waar systemen te klein en complex voor solaredge zijn, of domweg te klein voor solaredge. En solaredge heeft geen plaats bij schaduw arme systemen.

• Revive33
Goodwe GW6K-DT G2 Seriële omvormer is de omvormer die nu genoemd wordt. Maakt dit veel verschil met een SolarEdge?

Deze heeft 2 MPP trackers. Is dat iets anders dan Vmpp?

Voor deze omvormer is fase 3 nodig. Heb je dan nog te maken met een 16A verdeler?

Sorry voor de vragen, vind het nogal lastige materie

• Ronald
3,6kW is onzin op 3 fase

• Revive33
Dus 14 panelen moeten op een 1 fase kunnen?

Op SolarBouwmarkt zie ik staan: Goodwe GW6K-DT G2 Seriële omvormer
Korte specificaties
Aanbevolen Aangesloten Vermogen: 5600-7200 WP
WiFi & LAN los bijbestellen
2 MPP Trackers
3-fase
5 jaar Garantie

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-11 22:25
Vmpp en trackers zijn totaal verschillende dingen. Vmpp is een eigenschap van een tracker.

Vmpp is het voltage (min of max) dat een tracker aan kan. Vmpp van al je panelen in een string moet dus matchen met het bereik van de tracker om te kunnen werken.

Waarom wordt er een 6kw omvormer aanbevolen?
In de oost/west opstelling gaan nooit alle panelen op hetzelfde moment hun max vermogen leveren. Dus, kijkende naar je begin post, max 8x420= 3360Wp + nog een beetje van oost op datzelfde moment. De 3,6kW van Ronald is dus (zoals altijd) de juiste aanbevelingen.

Om nog even heel duidelijk te maken: oost en west panelen, op een string omvormer, wil je verdeeld over 2 strings hebben! De ‘schouwer’ praat, netzoals jijzelf, alsof alle panelen op 1 string komen. Dat wil je niet.
1 string voor oost, 1 string voor west. Dus een omvormer met 2 trackers minimum.

Het aanbevelen van 6kw en praten over ‘een string oost west werkt niet’ (deze stelling klopt maar dit zou nooit in een string aangesloten moeten worden + de meeste omvormers hebben 2 trackers) is voor mij een indicatie van beperkte kennis. Geen probleem in jouw geval (daarvoor zitten we op een forum) wel een probleem voor de schouwer, het is immers zijn werk.

Edit: dus ‘ja’, 14 panelen, verdeeld over 2 strings in een oost/west opstelling blijven onder de 3600W en kunnen dus op 1 fase.

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 13-08-2023 13:10 ]

• Revive33
@sjorsjuhmaniac hoe bereken je dat het onder de 3600 blijft. 14 panelen met Max 430wp is 6020.

Goede opmerking over de 2 strings dit zal ik nog toetsen of dit goed is overgekomen.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-11 22:25
Heb je mijn vorige bericht goed gelezen?
De berekening staat erin (8x420, nu dan 430 als je met andere panelen rekent) en de reden waarom het niet 14x 420 is staat er ook (gelijktijdigheid) bovendiel komt er gewoonweg niet meer W uit de omvormer als je een 3,6 koopt. Ongeacht hoeveel de panelen ook produceren

• Ronald
Een goede, betrouwbare installateur doet simulaties van een systeem.
Eentje die voor 8+6 met een 6kW komt aansjouwen is geen van beide. Echt niet... Zo'n smurf mag bij mij een betaalde cursus komen volgen.

Zeer basale simulatie, wel redelijk indicatief:

3,6kW is echt wel oké voor 8+6 op een 75/255 30 graden dak:
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0
4652kWh/jaar

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0
4685kWh/jaar

Een 4,2kW wil niet elke installateur op onderverdeler doen - kan wel, maar eist ook een aanpassing naar 20A in je meterkast.

Met 3 fase mag je er door lagere efficiëntie (3 fase is 3 AC componten in plaats van 1) 2% afhalen - waarvan een onevenredig groot deel bij lage opbrengst momenten zit (die zijn extra waardevol straks zonder salderen)

• Revive33
Een paar keer gelezen en probeer het echt te begrijpen.

Dus als ik het goed begrijp wordt er niet meer opgewerkt dan de omvormer aan kan. Dus bij een omvormer van 3,6kW zullen de panelen nooit meer opwekken dan 3,6kW. Klopt dat? Waarom zou je meer kunnen opwekken dan de omvormer aan kan?

En als de zon hoog staat, dan staan toch alle panelen in de zon dus wordt er toch meer opgewekt dat dan 8*430(3440) + een beetje van de andere 6?

• Ronald
De Thomas berger grafieken spreken toch voor zichzelf????

Die 430W per paneel wordt op een west ligging (zo goed als) nooit gehaald. Dat is bij 1000W/m2 (NL komt niet vaak boven de 800), de zon recht op het paneel (gebeurd met een bijna pal oost/west nooit) en paneel temperatuur 25 graden.. Ook dat gebeurd niet (kan rustig 60 graden zijn, aan 0,3%-0,4 minder per graad boven de 25)

Praktijk max is rond 80% van de Wp bij ideale zuid ligging.

Ik heb 7,5kWp liggen en de piek over lange duur is amper boven de 5,25 max van de omvormer (~71%). De echt warme dagen haal ik de 5,25 niet eens.
Op half bewolkte dagen piekt het hoger (reflectie wolken, lage paneel temperatuur), maar dat is minutenwerk en je derft er bar weinig door. Zeker post salderen hebben die pieken erg weinig waarde.

De hoogste piek voor mijn systeem heeft SolarEdge designer op 6,74kW bepaald. Dus mis ik soms een minuutje of wat iets. Designer denkt dus niet eens dat dergelijke knalharde pieken op 100% van de Wp van mijn systeem zullen zijn.

• Revive33
Je bedoelt bij de grafieken dat de omvormer van 3,6kW maar een fractie minder heeft dan de 4,2kW omvormer qua rendement?

Dus met een omvormer van 3,6kW is volgens de grafiek een opwek mogelijk van 4652kW, met weerdata gemiddeld. Kijkend naar 2022 zit het ruim boven de 5000kW.

• Revive33
"Ik heb 7,5kWp liggen en de piek over lange duur is amper boven de 5,25 max van de omvormer (~71%). De echt warme dagen haal ik de 5,25 niet eens."

wat bedoel je met de 5,25 max van de omvormer?

• Revive33
Ik kom inderdaad steeds veel meer informatie tegen over hetgeen wat jij al eerder noemde. Is er nog een specifieke omvormer die je zou aanraden van bijv growatt of solaredge naast dat het 3,6kW vermogen heeft, 2 strings aan kan en minimaal 2 MPP trackers heeft?

• Ronald
@Revive33 kW is HEEL iets anders dan kWh.

Energie stroom, vermogen (kW) vs Totale energie...

In auto termen:
5 liter per uur (maakt 100km in een uur bij een redelijk zuinig bakkie) vs tank met 50 liter waar je in 10 uur 1000km doet.

• Revive33
en dan bedoel je de 5 liter per uur zijn de panelen en de tank is de omvormer?
Pagina: 1