Bijna 2 weken verder? Nu pas een reactie?
Geen schaduw. Ja vrij dak. Te weinig vrij dak om ooit kosteneffectief bij te
laten plaatsen.
Het correcte advies is juist kostenverlagend werken en het dak nu vol op een string omvormer. Het kostenverschil op materiaal is enorm, dus in dit geval is dak vol op string ongeveer de prijs van voorstel op Enphase.
Maar let op!! met die hoge vermogens zit je bij een 1Fase aansluiting met 12 panelen al snel en vooral langdurig aan de max van 16A afzekring op je eindgroep.
12x de vanwege kostenoptimalisatie gebruikte iq8m, iq7+, iq8+ doen maximaal 3600W.
Het ligt ook nog eens op 2 daken. Het gaat dus nooit op de max komen, wat niet eens een probleem is. Een 16A automaat krijg je er in de praktijk met 4kW niet uit.
Je zult het misschien niet helemaal halen bij 2 afzonderlijke dakvlakken, maar afzekering moet wel volgens de som van de micro's berekend worden.
Nee je moet de installatierichtlijnen van Enphase aan houden. Die geven aan hoeveel per trunk en maken geen uitzondering voor multiorientatie. Die houden een trunk altijd onder de 16A
Wellicht verdelen over een kookgroep achter een aardlekschalaar! = 2x16A.
Nee dus, want 12x de meest gebruikte enphase mogen in 1 trunk
SolarEdge heeft aan de oost kant volgens mij te weinig panelen in een string om op te kunnen starten.
Bijna goed. SolarEdge start zeer zeker wel, maar met productiebeperking. De uitleg staat in de door mij en teacher geschreven solaredge topic-start
Normale string omvormer is eigenlijk geen echte oplossing voor meerdere dakvlakken.
Dit is gewoon misleiding. Alle 3,6kW omvormers, en velen vanaf 2,5-3kW hebben 2 Mppt. En dus prima geschikt voor 2 dakvlakken
Zou je voor normale string gaan, dan verdelen over 2 stringen, maar lijkt me niet de beste optie.
Welke keuze raden jullie aan?
Prijstechnisch lijkt mij de 12x Jinko Tiger Neo 425WP icm Enphase IQ8+ wel erg interessant voor €6783.75.
Maar voor die hoge vermogens is de IQ8+ wel een beetje aan de krappe kant (max 300VA), zal regelmatig aftoppen.
Ik zou daar eventueel de optie naar IQ8MC (330VA) micro's bespreken (Even navragen wat het maximale vermogen per paneel is met oost/west opstelling).
Bij een gerenomeerde leverancier is dat 12x€10,- meer, maar potentieel wel 30watt perpaneel extra op de zonnige momenten.
https://cdn.webshopapp.co...5/micro-overzicht-v20.png
De extra kosten gaan meer zijn, want meer werk. Met deze micro dient het systeem als 2 trunks uitgevoerd te worden. Dus 2 AC kabels , 2 automaten…
Prijs scheelt behoorlijk met de andere offertes met micro's
Zou daar wel navragen of dhet systeem compleet is met IQRelay en IQGateway en aangesloten word comform instructie leverancier.
Relay is verplicht conform netcode. Ik heb werkelijk nog nooit offertes gezien zonder beide.
Glas/Glas of Glas/Folie.
Zou me daar niet zo druk om maken, de betere Glas/Folie's zijn volgens mij prima.
Het eerste wat geheel klopt :-)
Last but not least..
Sting omvormer lijkt leuk, maar gaat max 10 tot 15 jaar mee.
Enphase geeft 25 jaar garantie op micro's, dus verwachting is dat die in ieder geval minimaal 25 jaar meegaan.
Bij 1x defecte stringomvormer buiten garantie had je prijstechnisch waarschijnlijk al beter voor micro's kunnen kiezen!
Daarnaast heb je met micro's monitoring per paneel, en bij uitval van 1 paneel draait de rest gewoon door! Bij een string valt bij uitval van 1 paneel de opbrengst van de gehele string weg!.
Succes met je keuze!!
String omvormer kan elke elektricien vervangen, maar het kan ook zelf: Het is evenveel werk als een stekkerdoos aansluiten. Een defecte micro moet iemand het dak voor op. Installatiegarantie 25 jaar wordt net zo vaak afgegeven als dat je kippen met tanden gaat vinden.
Ik gooi hem dus over andere boeg: 1 kapotte micro en je bent gegarandeerd voordeliger met string omvormer en 1 a 2 vervangers. Want ja… 1 string omvormer die op dit dak 16 panelen aan kan kost hetzelfde als 5 Enphase micros. Waar dan nog dure trunk kabel, Q relay en echt kostbare gateway bij komt.
Meer dan de helft fout zelfs :-) Ik was lief ;P