Bestaande Klik aan Klik uit systeem koppelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-07 18:41
Hallo Tweakers,

een jaartje of 3 geleden hebben we een huis gekocht. Hier zijn inbouwspots in het toilet en inbouwspots in de badkamer en de mechanische afzuiging aangesloten op klik aan klik uit schakelaars. Nu heb ik wel een hoop Philips Hue lampen in huis, maar ik weet dus niet hoe klik aan klik uit precies werkt.

Is het mogelijk om dat klik aan klik uit systeem ook slimmer te maken (door bijvoorbeeld de aangesloten spots met een app te bedienen) ?

Als ik een (extra) schakelaar wil aansluiten, waar moet ik dan op letten?

Alvast dank voor jullie hulp _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:03

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

KaKu ontvangers hebben doorgaans een pinnetje dat je indrukt om een ontvanger in te stellen. Daar kun je dan weer een KaKu schakelaar mee verbinden door deze daarna gelijk 'aan' te zetten.

Voor KaKu is er een standaard oplossing in de vorm van de ICS-2000 welke je met internet en een app verbindt. Ook wat andere oplossingen werken gewoon met KaKu als je deze op 433MHz kunt laten werken (zoals een RFXcom) :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:54
Klik aan klik uit is ondertussen wat door de tijd ingehaald.
Als je zelf Philips Hue gebruikt, zou ik kijken om de kika te vervangen door Philips Hue.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:44
Waterbeesje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:52:
KaKu ontvangers hebben doorgaans een pinnetje dat je indrukt om een ontvanger in te stellen. Daar kun je dan weer een KaKu schakelaar mee verbinden door deze daarna gelijk 'aan' te zetten.

Voor KaKu is er een standaard oplossing in de vorm van de ICS-2000 welke je met internet en een app verbindt. Ook wat andere oplossingen werken gewoon met KaKu als je deze op 433MHz kunt laten werken (zoals een RFXcom) :)
De ICS-2000 bestaat helaas niet meer. Is een ander prul voor bedacht die minimaal al de P1 port optie moet ontberen, de smart bridge heet dat ding. Enige smart is dat KAKU meer geld verdiend door minder functionaliteit te leveren dan de ICS2000.
https://klikaanklikuit.nl/smart-bridge/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 14:44
Het mooiste zou zijn om de kaku schakelaars te vervangen door HUE schakelaars. De vraag is hoe ziet de huidige kaku setup er nu uit. Is het een draadloze wandschakelaar die de spots via een ontvanger in het plafond aanstuurd? Of is het een kaku module die achter een bestaande schakelaar is gemonteerd? Zijn de spots 12 volt of gewoon 220?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33
Als het allemaal ‘oude stijl’ KAKU schakelaars zijn is het niet echt handig om die te koppelen met een bridge. Overstappen naar Hue lijkt me echt handiger en slimmer. Je moet wel even kijken of je op een handige manier kan verbouwen. Als het inbouwspots zijn waar een Hue lamp in past dan moet het te doen zijn, maar een op een schakelaars vervangen is complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
rorie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:53:
Het mooiste zou zijn om de kaku schakelaars te vervangen door HUE schakelaars. De vraag is hoe ziet de huidige kaku setup er nu uit. Is het een draadloze wandschakelaar die de spots via een ontvanger in het plafond aanstuurd? Of is het een kaku module die achter een bestaande schakelaar is gemonteerd? Zijn de spots 12 volt of gewoon 220?
Ik vermoed dat de draadloze wandschakelaars inderdaad via een ontvanger ergens in het plafond de spots aansturen.

Ik weet dus niet waar een eventuele ontvanger zit.

Helaas kan ik de spots niet vervangen door Hue, anders had ik dat gedaan ( het zijn in de badkamer en toilet van die hele kleine spots GU4 of GU5.5 ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33
Als je de lampen zelf niet kan vervangen zal je eerst op zoek moeten gaan naar de plaats van die schakelaars. Ik vermoed dat je dan ergens van die KAKU inbouwschakelaars hebt zitten, de vraag is waar. Een logische plek zou achter een blindplaat op de lokatie van de normale schakelaar zijn maar ergens in het plafond achter de spot zelf kan natuurlijk ook. Wanneer je die gevonden hebt dan is het afhankelijk van de beschikbare ruimte en de functionaliteit die je wilt hebben: https://www.robbshop.nl/s...rs/inbouw-schakelaars#twn (even 'werkt met Hue' aanvinken als dat nog niet het geval is) of: https://www.robbshop.nl/s...slimme-dimmers/zigbee#twn
Voor de volledigheid: Philips heeft zelf geen inbouwschakelaars of dimmers, het systeem gaat uit van een lamp waar dit ingebouwd zit, maar dat werkt bij jou dus niet in deze situatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Archer_VC10 op 30-06-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
Archer_VC10 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:43:
Als je de lampen zelf niet kan vervangen zal je eerst op zoek moeten gaan naar de plaats van die schakelaars. Ik vermoed dat je dan ergens van die KAKU inbouwschakelaars hebt zitten, de vraag is waar. Een logische plek zou achter een blindplaat op de lokatie van de normale schakelaar zijn maar ergens in het plafond achter de spot zelf kan natuurlijk ook. Wanneer je die gevonden hebt dan is het afhankelijk van de beschikbare ruimte en de functionaliteit die je wilt hebben: https://www.robbshop.nl/s...rs/inbouw-schakelaars#twn (even 'werkt met Hue' aanvinken als dat nog niet het geval is) of: https://www.robbshop.nl/s...slimme-dimmers/zigbee#twn
Voor de volledigheid: Philips heeft zelf geen inbouwschakelaars of dimmers, het systeem gaat uit van een lamp waar dit ingebouwd zit, maar dat werkt bij jou dus niet in deze situatie.
Ah, dan wordt het een zoektocht inderdaad. Hopelijk zit ie ergens achter een fysieke schakelaar, want heb niet zo'n zin om het plafond open te breken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

GarBaGe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:15:
Klik aan klik uit is ondertussen wat door de tijd ingehaald.
De 433Mhz producten wel, maar met hun zigbee-producten is natuurlijk weinig mis :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
guys, maken we het hier niet gewoon veel te moeilijk,

ja natuurlijk is 433mhz kaku echt niet meer leuk in 2023, maaar je halve badkamer openbreken om shit te laten vervangen is dat zeker ook niet, als TS dat zelf niet kan dan zijn de kosten aanzienijk (daar zou ik dus mee wachten tot er ook echt noodzaak toe is) in de tussentijd zijn er best wel wt bridges beschikbaar die gewoon 433hmz kaku ondersteunen, die en zijn er natuurlijk ook gewoon nog oplossingen met usb-sticks os hats voor de rasperry pi,

deze dingen opnemen in je phillip hue ego systeem gaat echter nooit lukken, wel kun je bijvoorbeeld beide op nemen een een home-asistant, de lokale versie (pro) of de cloud versie van homey, of een heel antal andere oplossingen (zelfs die van apple via homebridge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
i-chat schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:51:
guys, maken we het hier niet gewoon veel te moeilijk,

ja natuurlijk is 433mhz kaku echt niet meer leuk in 2023, maaar je halve badkamer openbreken om shit te laten vervangen is dat zeker ook niet, als TS dat zelf niet kan dan zijn de kosten aanzienijk (daar zou ik dus mee wachten tot er ook echt noodzaak toe is) in de tussentijd zijn er best wel wt bridges beschikbaar die gewoon 433hmz kaku ondersteunen, die en zijn er natuurlijk ook gewoon nog oplossingen met usb-sticks os hats voor de rasperry pi,

deze dingen opnemen in je phillip hue ego systeem gaat echter nooit lukken, wel kun je bijvoorbeeld beide op nemen een een home-asistant, de lokale versie (pro) of de cloud versie van homey, of een heel antal andere oplossingen (zelfs die van apple via homebridge).
Kijk, dit is een zet in de goed richting. Maar stel, er is een bridge of stukje software op een raspberry pi mogelijk, hoe kan ik die dan koppelen aan de bestaande ontvanger (waarvan ik niet weet waar die zich bevindt)? Kan dat dan aan de hand van de codes achterop een bestaande schakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@jpg97 JA ja dat kan, de oude generatie kaku werkt met codes, de bestaan uit een aantal kleine schakaartjes die aan of uit kunnen zijn. stel dat je bij wijze van voorbeeld een code hebt van 2 schakelaars.

dan kun je dus op 00 een lamp aansluiten, op 01 een 2e lamp op 10 een derde en op 11 een vierde (laatste), door simpelweg het juiste commando te sturen naar één van deze 4 kanalen zal de daarop aangesloten schakelaar doen wat er gevraagd wordt.

dat is ook precies de reden waarom men dit spul nu niet meer gebruikt.. het maakt namelijk geen fluit uit of jij dat signaal stuurt, of dat je buurman van het volgende rijtjeshuis dat doet of dat een inbreker toevallig zo'n handig apparaatje heeft. handig omdat jij het nu aan gaat kunnen sluiten op een systeem als home asistant , google home of apple homekit homy of weet ik wel systeem (dat meerdere soorten HA systemen tegelijk ondersteunt)

let er wel op dat dit betekent dat, als je nu gewend was om de lokale app van Hue te gebruiken, dat die integratie er niet gaat zijn, wil je alles in een centrale interface dan moet je er een kiezen die zowel HUE als kaku onderteunt. een van de meest gebruiksvriendelijke (maar verre van gratis) is de cloud versie van homy (met hun bridge module) maar dan zit je wel levenslang vast aan abonnementskosten

wil je liever offline blijven zou ik HAS.IO een poging geven, op een simpele intel nuc (met de meest basis celeron uitvoering) en de juiste usb-stick kan het namelijk ook en dan volleig ofline als je wilt. wellicht kan het ook op een raspberry pi (als je die al hebt) of als je er eentje voor een normale prijs kunt krijgen.
Pagina: 1