Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• {Pepijn}
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-08 07:44
Mijn vraag
Ik heb net een nieuwe pc gebouwd, dus let nog nou lettend op de tempratuur.
HWINFO geeft als max CPU temp 89C op, na het spelen van een game. (Kingdom Come Deliverance - Ultra +hd textures op 1080x2560) In mijn kamer is het waarschijnlijk tussen de 21-25C.
Ik had zelf verwacht dat mijn pc dit een X aantal graden lager zou koelen, zou het kunnen zijn dat ik bij de installatie de thermal paste niet goed heb geinstalleerd? Of is dit een te verwachte tempratuur voor aircooling, in deze kast?

Relevante software en hardware die ik gebruik
HWINFO
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700KF Boxed€ 412,92€ 412,92
1MoederbordenMSI PRO Z790-A WIFI€ 242,51€ 242,51
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4080 16GB VENTUS 3X OC€ 1.249,-€ 1.249,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 125,20€ 125,20
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,99€ 5,99
1VentilatorsArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 36,94€ 36,94
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5600C40€ 189,90€ 189,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 132,08€ 132,08
2Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 107,90€ 215,80
Totaal€ 2.694,96

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De uitflow lucht uit de kast voelt namelijk niet echt warm.

Alvast bedankt ;)

Beste antwoord (via {Pepijn} op 29-06-2023 16:26)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Ik vind dit "conform verwachting".
Een luchtkoeler op een 250+ Watt CPU is niet echt lekker.
Op zich kan de CPU throttlen voordat ie stuk gaat, dus daar zit je wel safe.
Wil je koeler?
Kijken dan naar een 360AIO

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Ik vind dit "conform verwachting".
Een luchtkoeler op een 250+ Watt CPU is niet echt lekker.
Op zich kan de CPU throttlen voordat ie stuk gaat, dus daar zit je wel safe.
Wil je koeler?
Kijken dan naar een 360AIO

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 14:40
Precies wat hierboven wordt gezegd.
Je zal hier een AIO waterkoeling op moeten zetten.

Daarnaast maakt het ook redelijk wat verschil welke koelpasta je gebruikt.
en helemaal als je het niet goed aanbrengt.. maar wij weten niet hoe jij de koelpasta hebt aangebracht.
neem aan dat je dit niet als een dikke plamuur laag erop hebt gesmeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• {Pepijn}
nee gewoon een erwtje, zoals de meeste instructies doen op youtube, maar dan komt het in iedergeval goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:37
en undervolten helpt ook vaak om cpu temps omlaag te brengen of powerlimits gebruiken ,dat kan meestal zonder verlies aan performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 17:54

Skyline GT-R

RB26DETT

En wat geeft HWInfo aan als gemiddelde temp? Die 89c kan goed een korte piek zijn en verder nietszeggend..
Indien dit meer je gemiddelde temperatuur is dan vind ik dat zeer hoog. Ja een 13700KF kan veel vermogen verbuiken, maar niet tijdens het gamen. Dan zit je eerder tussen 80W-125W en dan is 89c hoog.

Het advies voor een 360 AIO kan ik snappen maar is zeker niet nodig voor enkel gaming.. Als je 24/7 cinebench draait is dat wat anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:59
Zie deze review van de 13700K: Intel Core i7-13700K Boxed review door Niels van Wooni

Undervolten en powerlimits zijn bij deze processor heel efficient waardoor je weinig inlevert op prestaties maar vele malen minder stroom verbruikt en je CPU dus ook minder warm wordt. Verder kun je natuurlijk altijd wat aan je koeling verbeteren. Echter is het altijd de moeite waard om eerst wat te spelen met de voltages aangezien dit veel temperatuur verschil zal opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Het aanpassen van de Processor Performance Boost Mode (Turbo Boost) naar een wat minder agressieve instelling kan ook al (veel) schelen in temperatuur.

Met een registerwijziging is er een extra optie beschikbaar voor de instellingen van de Turbo Boost mode.
Geeks3D: Turbo Boost – Advanced Power Management Settings – The Return!
Probeer dan eens de instelling Efficiënt, ingeschakeld inplaats van de standaard Agressief.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fPXd0Mo.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op 't werk heb ik een i7 13700 (non-K) gebouwd met dezelfde koeler (BeQuiet Dark Rock Pro 4) en alleen als het in z'n boost zit, gaat de temperatuur over de 80°C. Zodra dat voorbij is, kan ik de processor belasten met wat ik wil, het komt niet eens op 70°C, zit vooral rond de 65°C of lager. De koeler moet de processor dus prima aankunnen, alleen is het wel een dingetje als de K-versie een onbeperkte boost tijd heeft. Maar dan nog is 85°C an sich nog prima.

Een andere koeler aanschaffen zou ik persoonlijk niet doen, tenzij je echt continue zo hoog blijft. De tips die hierboven zijn gegeven zullen veel meer zoden aan de dijk zetten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• {Pepijn}
Bedankt voor alle tips,
Persoonlijk verwacht ik niet dat in het huidige gebruik (lees gaming) er een continue belasting blijft op de reeds genoemde tempraturen, ik ga kijken wat ik kan implementeren om het ruim boven de 80 graden C te verkomen. Maar mijn huidige plan is zeker niet een AIO aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
Zolang het niet throttled zijn hogere temperaturen bij moderne cpu's eigenlijk vrij normaal. Vaak zijn ze zelfs, ofwel vanuit de cpu fabrikant al, en anders wel vanuit de moederbord fabrikant zo getuned op stock om iedere headroom die ze hebben (qua temperatuur of vermogen) te gebruiken voor hogere / langere boost.

Daar kom je dan vaak pas vanaf wanneer je handmatig gaat tunen qua powerlimits, voltage en andere parameters.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 01-07-2023 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:02
Dennism schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 01:25:
Zolang het niet throttled zijn hogere temperaturen bij moderne cpu's eigenlijk vrij normaal. Vaak zijn ze zelfs, ofwel vanuit de cpu fabrikant al, en anders wel vanuit de moederbord fabrikant zo getuned op stock om iedere headroom die ze hebben (qua temperatuur of vermogen) te gebruiken voor hogere / langere boost.

Daar kom je dan vaak pas vanaf wanneer je handmatig gaat tunen qua powerlimits, voltage en andere parameters.
Onbedoeld afgelopen week een test gedaan met een Linux machine. Eerst 'sensors' geconfigureerd dat 'ie de temperaturen, spanningen en ventilatorsnelheden ging weergeven. Daarbij gaf 'ie temperaturen en spanningen goed weer, voor de CPU en casefan gaf 'ie "0 RPM" aan - dus maar doorgegaan, want dat zal wel een configuratiefout zijn.

Toen een CPU-hongerig programma aangezet, alle Intel-cores tegelijk belast en ik zag de temperatuur oplopen tot 100 graden - en daar omheen blijven hangen. Programma was ook lang niet snel klaar als ik had verwacht, dus toch maar even de kast open gemaakt... en zag een case-fan die te strak was ingeklemd en stil stond. En een CPU fan die vastliep tegen een weggestopte kabel. :X

Moraal van het verhaal: dat terug-throttlen werkt echt prima. :)
Pagina: 1