Nieuw huis, waar te beginnen met Domotica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-04 13:36
Mijn vraag
Vanochtend zijn we bij de architect geweest en onze wensen uitgelegd.
We gaan werken met een PreFab bouwer dus sommige dingen zullen helaas niet gewijzigd kunnen worden.

Maar de oplevering zal als het gok ik in 2024 plaats vinden, dus een huis anno 2024 moet in ieder geval wel wat domotica hebben.

Maar waar te beginnen?
En vandaar mijn vraag nu al, want ik kan er dan vanaf nu rekening mee houden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
We hebben zelf een Apple huishouden qua devices.
We hebben nu wel een Google Home en daarop zitten 8 Philips HUE lampen en we hebben een Nest thermosstaat.

Voor de rest hebben we niks en ben ik er niet bekend mee.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De PreFab bouwer biedt vloer verwarming/koeling aan en convectoren waar het niet zit.
Ik heb nog geen idee of wat zij aanbieden ook aangesloten kan worden in een domotica systeem kan. Maar ik ga er even vanuit van niet of dat ik het achteraf zelf iets moet vinden voor erop (ik kan dit nog wel updaten zodra ik wat weet).

Idealiter zou ik een technologie willen gebruiken die Apple en Google aan kan (Matter?) en eigenlijk misschien een bedrijf moeten inschakelen die ons hier in kan adviseren en kan aansluiten.
Maar ik ga er vanuit dat anno 2024 dat ook allemaal veel makkelijker is geworden dan de begin tijd.

Wat ik zou willen (afhankelijk of het in budget kan):

- Deurbel
- Slot buiten deur
- Lichtschakelaars op domotica
- Wandcontactdoos op domotica (hoeven niet allemaal te zijn, 1 per kamer ofzo minimaal)
- verwarming en koeling op domotica
- screens voor de ramen op domotica

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:35
Ik zou beginnen met bijvoorbeeld een homey pro te bestellen en dan vervolgens je lichtschakelaars slim maken, kan bijvoorbeeld met klik aan klik uit maar ook allemaal andere mogelijkheden.

Kijk eens op www.robbshop.nl

Zorg ervoor dat je overal de optie met domotica neemt, dit kan je zeker nu overal gewoon vragen.

Wat voor onderzoek heb je zelf al verder gedaan?
Er zijn zoveel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
nils7 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:07:

- Deurbel
- Slot buiten deur
- Wandcontactdoos op domotica (hoeven niet allemaal te zijn, 1 per kamer ofzo minimaal)
- Kan altijd wel. Op accu is mogelijk of op 8-24 volt, dat is wel fijn, hoef je hem niet op te laden. Zorg dus dat die aansluiting bij de voordeur zit.
- Kan eigenlijk altijd, meestal op accu
- Lichtschakelaars zijn er van veel merken met en zonder batterijtje. Ik zou beginnen met zoeken op Friends of Hue.
- Wandcontactdoos geen idee, je hebt sowieso van die plugs, zoek ook weer op Friends of Hue
- Vloerverwarming zetten wij altijd gewoon op 19,5, daarmee moet je volgens mij niet echt gaan spelen met thuiskomen enz. Het is juist comfortabel als het gewoon altijd als je er bent de juiste temperatuur is. Als je op vakantie gaat zet je hem uiteraard wel wat lager. Eventueel kan je dit gewoon met een smart thermostaat doen uiteraard.
- Als je zorgt voor elektrische screens met een knop aan de binnenkant kan je die altijd nog automatiseren met een slimme schakelaar achter de schakelaar. Volgens mij heeft Sonoff daar iets voor, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-04 14:44
Er zijn meerdere topics over Home Assistant.
Je kunt ook werken met zaken zoals Ring, Shelly, Somfy en aanverwante. En die kun je allemaal koppelen in HA.
Zelf gebruik ik Shelly voor verlichting en het schakelen van een keukenboiler, server en wat andere zaken. Somfy zit in onze rolluiken ens creens, en Ring is de deurbel.
Ga het gesprek aan met de architect en de leveranciers. Slimme uitvoeringen zullen vast te krijgen zijn maar wellicht duurder zijn. Tuurlijk kun je het allemaal door een bedrijf laten doen. MAar tegenwoordig is het wel wat makkelijker. Let wel op dat je iets iets wat in een systeem zit. Want het is niks als je meerdere apps nodig hebt om bijvoorbeeld het licht aan te doen en het rolluik te sluiten. Daarom wil ik uiteindelijk alles in HA gaan koppelen. Het huis gaat nog gebouwd worden, dus nog meer dan genoeg mogelijkheden voor het (laten) leggen van kabels, loze leidingen enz. Denk verder naar wat je in de toekomst zou willen. Wifi buiten, kabels naar de zonnepanelen / omvormer, camerabewaking....... als je nu al mogelijkheden hebt om daar dingen voor te laten doen zou ik dat zeker overwegen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-04 16:43
nils7 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:07:
- Deurbel
- Slot buiten deur
Deurbel:
Zorg voor een 8-24V beltrafo, ben je flexibel.
Eventueel laat je er een UTP-kabel trekken voor PoE.

Lichtschakelaars:
Zorg dat er naar lichtschakelaars niet alleen een bruine en zwarte draad lopen, maar ook een blauwe.
Ga je alle lampen in huis slim uitvoeren? Of ga je ook domme lampen slim aansturen?

Wandcontactdoos op domotica:
Ik zou eerder naar slimme stekkers kijken, dan naar slimme WCD's.

Verwarming op domotica
Zorg voor een slimme thermostaat (Nest, Honeywell)

Screens op domotica
Afhankelijk van je gewenste platform kun je voor slimme motoren kiezen (bijv. Somfy), maar je kunt ook domme motoren slim aansturen met Sonoff-schakelaars (Wifi / Zigbee) achter simpele rolluikschakelaars.

De keuze is reuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-04 13:36
Oh had al niet zo snel reactie verwacht.
De eerste tekeningen van het huis moeten nog komen dus we zijn echt heel pril in het begin.

Maar zeker met domotica wil je denk ik niet een kabeltje (data of stroom of beide) missen zeg maar en daar kan ik nu nog iets over zeggen. Althans zover zijn we nog niet eens.

Dank ik in ieder geval voor de inbreng nu.

De Homey Pro had ik al een keer naar gekeken maar er waren ook leveringsproblemen toentertijd maar zag wel dat je daar alles op aan kan sluiten en kan bedienen met GoogleHome of Apple HomeKit.
Dus er is wel een grote kans dat die er komt want dan ben ik gewoon heel flexibel.

Ik zag dat ze bij Robbshop ook installatie doen, dat is wel chill.

Ondanks dat de woning pre-fab wordt worden alle wanden beton, dus ik zal met meerdere wifi nodes/accesspoints moeten gaan werken.
Is dat prima te doen?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
Kijk anders eens in het knx topic.
Knx is heel breed en ook een industriële standaard. Dus denk ook zeker toekomst gericht dat het een veilige keuze is
Pagina: 1