Normale toename van ping?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris0
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-07-2023
Dag allemaal,

Een vraagje, als ik mijn router met een UTP kabel direct op mijn computer aansluit krijg ik een ping van 13 ms met internet/upload snelheid van 100/30 mbs. Ik heb onlangs mijn computer naar de zolder verplaatst, ik heb een 10 meter UTP cat 6-kabel van de router naar de zolder getrokken via een loze leiding en aangesloten op een UTP wanddoos.
Vanaf de wanddoos heb ik hem op mijn pc aangesloten. met een UTP van 2 meter. Nu heb ik nog steeds een identieke snelheid van 100/30 mbs maar ineens een ping van 21 ms. Dit is geen 'spectaculaire' toename en 21 ms is voor mij nog prima maar ik vroeg me af of 10 meter extra UTP en een wanddoos al een ping toename van 8 ms kan veroorzaken? Ik had eerder iets van 2-3 ms verwacht. Ik begreep dat de 10 meter lengte van de kabel nog steeds niet zo veel is om deze zelfs maar met 1 ms te vertragen (theoretisch). Alles is ook 100% koper, geen CCA.

Ik wil binnenkort ook een switch plaatsen voor een printer en NAS en nu vrees ik dat de ping nog meer toeneemt.

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:38

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Nee dat zou niets uit moeten maken, waar ping je heen? Een ping van 13ms of 21ms suggereert dat je buiten je eigen netwerk pingt ipv naar de router bjiv.

Lees je de ping uit van speedtest.net o.i.d.? Dat kan afhankelijk van de server waar je op uit komt, de drukte van die server en de drukte van je internetconnectie naar die server een stukje fluctueren.

[ Voor 40% gewijzigd door Kanarie op 29-06-2023 14:59 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
chris0 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:55:
Dag allemaal,

Een vraagje, als ik mijn router met een UTP kabel direct op mijn computer aansluit krijg ik een ping van 13 ms met internet/upload snelheid van 100/30 mbs. Ik heb onlangs mijn computer naar de zolder verplaatst, ik heb een 10 meter UTP cat 6-kabel van de router naar de zolder getrokken via een loze leiding en aangesloten op een UTP wanddoos.
Vanaf de wanddoos heb ik hem op mijn pc aangesloten. met een UTP van 2 meter. Nu heb ik nog steeds een identieke snelheid van 100/30 mbs maar ineens een ping van 21 ms. Dit is geen 'spectaculaire' toename en 21 ms is voor mij nog prima maar ik vroeg me af of 10 meter extra UTP en een wanddoos al een ping toename van 8 ms kan veroorzaken? Ik had eerder iets van 2-3 ms verwacht. Ik begreep dat de 10 meter lengte van de kabel nog steeds niet zo veel is om deze zelfs maar met 1 ms te vertragen (theoretisch). Alles is ook 100% koper, geen CCA.

Ik wil binnenkort ook een switch plaatsen voor een printer en NAS en nu vrees ik dat de ping nog meer toeneemt.

Bedankt
- waar pingde je naartoe toen je 13ms had
- wat was de utp kabellengte met de 13ms test router <> pc. Doe die test eens met 15m kabel bijv.
- elke extra schakel in een ketting kan vertraging/storing opleveren. Ligt ook aan het gebruikte materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
chris0 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:55:
Dit is geen 'spectaculaire' toename.
Het is zeer ongebruikelijk dat een langere goed werkende kabel zoveel meer latency geeft. Hier lijkt iets anders aan de hand te zijn. Latency via de kabel zitten op een paar honderd nanoseconden en zijn in feite verwaarloosbaar. Zo ook wanneer er een switch tussen zit.

Klopt je meting wel? En de ping voor je interne netwerk is pas betrouwbaar wanneer je die intern uitvoert. Zonder Speedtest ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris0
Bedankt voor de reacties.
Ik heb inderdaad speedtest gebruikt, maar wel naar dezelfde server. Hoe kan ik dit intern betrouwbaar testen?

Ik dacht er ook nog aan of ik wellicht bij het trekken van de utp kabel naar boven het ergens heb gekneusd, maar het ging in mijn mening vrij soepeltjes.

Tussen PC - Router en PC - wanddoos (bij het testen) heb ik maar een 2m UTP kabel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
Een manier is met iPerf. Deze moet je op 2 computers installeren en eentje als Server en de ander als Client runnen. Hiermee kan je pings en data transfer snelheid testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:25
De meest betrouwbare test in dit geval is om het adres van je router te pakken en daarnaartoe een ping-test uit te voeren, en dus niet naar een extern adres. Hiermee sluit je alle factoren buiten de deur uit wat allemaal niet zo gek relevant is voor jouw observatie.

Doe dit wanneer je direct met de router bent verbonden en wanneer je de WCD gebruikt. Dit zou eigenlijk geen verschil mogen opleveren, anders dan een standaard jitter.

[ Voor 11% gewijzigd door eric.1 op 29-06-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:53

M2M

medicijnman

of als je gewoon wil pingen, zou je ook kunnen pingen naar je router. Dat werkt zonder extra software :) en gewoon in de command prompt van je windows installatie

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris0
Bedankt! Zal het straks even gelijk testen en laat jullie de resultaten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Latencyverschil van 8ms komt overeen met retourtje London of vergelijkbare afstand voor je pakketjes. Binnenhuis zou je het verschil van 10m kabel niet eens microseconden uit mogen maken.

Eens met eerdere reacties dat je geheid naar andere server aan het testen was. Besef dat speedtest.net zelf niets host, maar je doorverwijst naar speedservers van verschillende bedrijven afhankelijk van geo-IP locatie en drukte van de servers. Je kunt twee keer achter elkaar testen en totaal verschillende servers tegenkomen met ditto latencies.

Voor troubleshooten van dit soort dingen:
- ping localhost (127.0.0.1 en/of ::1 als je IPv6 hebt)
- ping IP-adres van je eigen PC
- ping IP-adres van je default gateway (router)
- ping 1.1.1.1 of 8.8.8.8 (zeer snel reagerende anycast DNS servers van cloudflare cq google)
- ping URL of IP op internet waar je daadwerkelijk in geinteresseerd bent

Normaliter zou je bedraad geen verschil moeten kunnen meten tussen de eerste drie (<1ms), daarna begint het op te lopen. Ben je via WiFi of Powerline verbonden? Dan gaat het bij de derde al iets trager zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris0
Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Ik heb alles zojuist getest en wanneer ik direct op de router zit gaf het mij 4 pings terug allemaal van 2 ms. Daarna getest via WCD, krijg ik 3 pings van 2ms en 1 van 3ms. Klinkt prima in mijn ogen.

Ik heb daarna de ping laten doorgaan met -t functie, toen zag ik plotseling spikes van 30 ms er tussen zitten, bijvoorbeeld 2,2,2,3,30,18,3,2,2,17,2,2,2,8,2,2,2 ms. Dat vond ik vreemd, dus heb ik hetzelfde gedaan direct op de router en toen kreeg ik deze spikes ook. Gelukkig ligt dit dus niet aan de 10m kabel en de WCD, maar heeft iemand een verklaring voor deze ping spikes? Ik vind het vreemd dat er soms uitschieters zijn tegen de 40 ms zelfs.

Als ik ping naar de router is dit dan afhankelijk van het internet van Ziggo? Ik kreeg ook een paar keer 'request timed out' maar dit is nu een half uur later weer verdwenen, dus als dit aan het internet ligt is dit ook verklaarbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

chris0 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:16:
[...]

Als ik ping naar de router is dit dan afhankelijk van het internet van Ziggo? Ik kreeg ook een paar keer 'request timed out' maar dit is nu een half uur later weer verdwenen, dus als dit aan het internet ligt is dit ook verklaarbaar.
Wat noem je "de router"? Naar welk IP ping je? Iets van 192.168.178.1 of 192.168.0.1?

Dat zou normaliter je (modem)router bij jou thuis zijn, dus niet afhankelijk van enige internetverbinding.

Welke router heb je? Als het een modemrouter van je provider is, kijk op de sticker onderop. Trouwens, ook als het je eigen apparaat is?

Hamvraag is of je die pieken van 30ms ook ziet als je naar IP van je eigen computer pingt. Zo ja: het is je besturingssysteem die andere dingen te doen heeft (Windows...). Zo nee zit het tussen jouw computer en de router, en als het bij twee verschillende kabels hetzelfde geeft, dan ligt het voor de hand dat het in/op de router zit.

Let trouwens op dat je pings naar routers altijd met korrel zout moet nemen. Belangrijkste taak van dat ding is routeren, niet reageren op pings. Dat geldt voor een consumentenrouter maar ook voor routers op het internet. Het komt geregeld voor dat je pas na enige tijd reactie krijgt. Dat het niet 'echt' is zie je doordat de volgende hop lagere pingtijden geeft: de router routeert sneller dan dat hij op pings reageert. En zo hoort het.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris0
dion_b schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:31:
[...]

Wat noem je "de router"? Naar welk IP ping je? Iets van 192.168.178.1 of 192.168.0.1?

Dat zou normaliter je (modem)router bij jou thuis zijn, dus niet afhankelijk van enige internetverbinding.

Welke router heb je? Als het een modemrouter van je provider is, kijk op de sticker onderop. Trouwens, ook als het je eigen apparaat is?

Hamvraag is of je die pieken van 30ms ook ziet als je naar IP van je eigen computer pingt. Zo ja: het is je besturingssysteem die andere dingen te doen heeft (Windows...). Zo nee zit het tussen jouw computer en de router, en als het bij twee verschillende kabels hetzelfde geeft, dan ligt het voor de hand dat het in/op de router zit.

Let trouwens op dat je pings naar routers altijd met korrel zout moet nemen. Belangrijkste taak van dat ding is routeren, niet reageren op pings. Dat geldt voor een consumentenrouter maar ook voor routers op het internet. Het komt geregeld voor dat je pas na enige tijd reactie krijgt. Dat het niet 'echt' is zie je doordat de volgende hop lagere pingtijden geeft: de router routeert sneller dan dat hij op pings reageert. En zo hoort het.
Inderdaad naar 192.168.178.1, de default gateway, dus de router als ik het goed begrijp.
Ik heb de Ziggo router/modem, de connectbox.
Als ik naar mijn computer ping dan krijg ik alleen <1 en 1 ms.
Wat zou ter dan aan de hand kunnen zijn in de router?

Als het volgens jou vrij 'normaal' is dan laat ik het hoe het is. In iedergeval lijkt de WCD helemaal prima te werken. Heeft het wellicht waarde om een eigen router aan te schaffen? In principe qua wifi vind ik deze van Ziggo voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

chris0 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:38:
[...]

Inderdaad naar 192.168.178.1, de default gateway, dus de router als ik het goed begrijp.
Ik heb de Ziggo router/modem, de connectbox.
Ziggo heeft ondertussen 5 verschillende Connectboxen over 9 jaar tjid geleverd. Zie wederom sticker voor welke het exact is. Ze hebben verschillende specificaties, verschillende chipsets - eigenlijk is alleen de "Ziggo"-sticker gemeenschappelijk.
Als ik naar mijn computer ping dan krijg ik alleen <1 en 1 ms.
Wat zou ter dan aan de hand kunnen zijn in de router?
Twee opties:
1) de router trekt een simpele ping niet goed en is onbetrouwbaar in forwarden van packets.
2) de router kan het prima aan maar geeft ping beantwoorden een lage prio.

Daarom dus mijn suggestie om naar meerdere IP's te pingen, waaronder 1.1.1.1 en/of 8.8.8.8. Als je daar dezelfde pieken ziet, is het mogelijk foute boel. Zie je daar niets van dien aard, dan is het optie 2.
Als het volgens jou vrij 'normaal' is dan laat ik het hoe het is.
Ga je pieken van 30ms merken? Dat betwijfel ik ten zeerste. Iedere piek is er eentje teveel, maar het zijn spikes richting de honderden ms waar je "LAG : (: ( :(" van gaat roepen.
In iedergeval lijkt de WCD helemaal prima te werken. Heeft het wellicht waarde om een eigen router aan te schaffen? In principe qua wifi vind ik deze van Ziggo voldoende.
Hogostwaarschijnlijk niet, zeker niet in optie 2.

Er is mogelijk - afhankelijk van welke Connectbox je hebt - een andere keuze als het optie 1 blijkt: Ziggo contacteren en aangeven dat je oude schroot lastig doet. Natuurlijk geen optie als je de nieuwste (Sagemcom F3896) hebt, maar bij oudere het proberen waard voordat je zelf geld uit gaat geven.

Sowieso staan router en WiFi los van elkaar (ja, meeste consumentenrouters hebben een WiFi-AP ingebouwd, maar daar houdt het ook op). Alle Ziggo Connectboxen zijn qua WiFi minimaal competent te noemen, vergelijkbaar met een Asus AC66U of TP-Link Archer C7 (en ja, die zijn oud, maar dat zijn die eerste Connectboxen ook). De nieuwste zijn echt goed op dat vlak.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1