Advies Airco splitunit woning koelen en warmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roijroij
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-05-2024
Dag allen,

Zelf kom ik er niet helemaal uit wat een 'fatsoenlijke' prijs is voor het installeren van een split unit. Maar is mijn vraag of er iemand is met ervaring met airco installaties.

De situatie is als volgt: Ik wil graag een airco in mijn woonkamer en slaapkamer om te koelen en te verwarmen.
Mijn Woonkamer is +- 20m2, maar het is een openruimte met de keuken en 'eetkamer'. Zal totaal uitkomen op +- 40m2. Het bedrijf dat langskwam gaf aan dat een unit van 3.5kw geschikt zou zijn om te koelen en te verwarmen. Mijn slaapkamer is een ruimte van 15m2 waar een unit van 2kw genoeg zou zijn volgens het bedrijf. Met wat eigen onderzoek geloof ik ook dat dit klopt.

Qua installatie scheen het niet een lastige klus te worden, de buitenunit kan bovenop mijn uitbouw +- 2,5meter hoog, waarbij de binnen unit in de woonkamer binnen 3 meter zit en de binnen unit van de slaapkamer zelfs binnen 2 meter. De woning is een houtenskelet met stenenmuur.

De offerte kwam uit op €3500 euro voor Haier expert split-unit van dus 3.5kw en 2kw.
Nu heb ik meerdere offertes opgevraagd, maar vroeg mij af of jullie hier een idee hebben van wat een 'normale' prijs hoort te zijn voor een splitunit airco installatie.

Alvast bedankt! Hopelijk voldoende informatie gegeven.

Met vriendelijke groet,

Roij

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:54
Voor een Haier vind ik persoonlijk iedere euro er één teveel, ik denk dat je op de lange termijn alleen maar spijt van die keuze zou krijgen. Wat zou de meerprijs zijn voor een A-merk zoals MHI / ME / Daikin? Tevens, wat voor buitenunit betreft het hier? Want je noemt alleen dat de binnenunits 3.5 en 2 kW zijn, maar het vermogen van de buitenunit ontbreekt.

Bedenk ook dat als je de buitenunit op je uitbouw laat plaatsen, dit wel eens hele vervelende (hoor- en voelbare) trillingen kan veroorzaken. Mocht je de mogelijkheid hebben zou ik zelf altijd de voorkeur geven aan plaatsing op de grond op een set bigfoots. Mocht dat niet mogelijk zijn zou je montage aan de muur op een goede set veren ook nog kunnen overwegen als alternatief.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roijroij
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-05-2024
MiBe schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:33:
Voor een Haier vind ik persoonlijk iedere euro er één teveel, ik denk dat je op de lange termijn alleen maar spijt van die keuze zou krijgen. Wat zou de meerprijs zijn voor een A-merk zoals MHI / ME / Daikin? Tevens, wat voor buitenunit betreft het hier? Want je noemt alleen dat de binnenunits 3.5 en 2 kW zijn, maar het vermogen van de buitenunit ontbreekt.

Bedenk ook dat als je de buitenunit op je uitbouw laat plaatsen, dit wel eens hele vervelende (hoor- en voelbare) trillingen kan veroorzaken. Mocht je de mogelijkheid hebben zou ik zelf altijd de voorkeur geven aan plaatsing op de grond op een set bigfoots. Mocht dat niet mogelijk zijn zou je montage aan de muur op een goede set veren ook nog kunnen overwegen als alternatief.
Bedankt voor je reactie! Ik zal inderdaad navragen wat de meerprijs van een Daikin zou zijn. Dat wat betreft de buitenunit is ook een goed punt, hij zou eventueel aan de muur kunnen.