Nieuwe PC geen signaal naar muis en toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 14:57
Mijn vraag

Dag tweakers,

Mijn neef heeft een systeem besteld en ik heb alles in elkaar gezet. Na alles aangesloten te hebben start het systeem niet op. Wanneer we de computer aanzetten merken we dat de CPU fan en GPU fan voluit draaien maar we krijgen geen beeld, ook zien we dat de muis en toetsenbord niet oplichten. Daarnaast horen we ook geen post piep piep signalen. Het moederbord heeft geen fail lampen oid. Ik denk zelf dat de moederbord stuk is.

De gebruikte hardware is:

- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD
- Ryzen 5 5600
- Asus Prime B550M-A Wifi II moederbord
- Coolermaster V650-V2 White Edition PSU
- Asus Geforce GTX 1650 TUF 4Gig editie
- Geheugen Team Group Vulcan Z - DDR4 16gb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

CMOS batterij en er weer in. Ik denk dat het aan de moederbord ligt aangezien de muis en toetsenbord niet eens stroom krijgen.

Beste antwoord (via badluckboy op 18-07-2023 14:52)

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Een redelijke standaard eerste stap zou zijn om alles uit te bouwen en op de tafel/bureau alles weer aansluiten en kijken of het dan wel werkt.

Dus gewoon als losse componenten op een tafel neerleggen en dan met de minimum aantal componenten beginnen (1 RAM stick, geen ssd/hdd, alleen keyboard en geen muis...) Wel uiteraard de grafische kaart.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 22:13
Je hoort geen biepjes omdat er geen speaker meer standaard op moederborden zit. Er is wel bijna altijd een header aanwezig om een speaker aan te sluiten, dit is onderdeel van de frontpanel aansluitingen (power button, hdd led, etc). Je kan een moederbord speaker kopen, als het moederbord niet de dader is kan dit je misschien helpen diagnostiseren.

Ik denk dat het wel mogelijk is dat het moederbord kapot is, maar het kan ook gewoon niet POSTen om een andere reden. Dit kan zijn doordat iets anders kapot is (ram, cpu, gpu) of omdat er iets niet goed aangesloten is

Je kan nog de volgende dingen proberen:

CMOS battery voor langere tijd eruit, 2-5 minuten wordt wel eens genoemd. Druk ook de PSU zelf uit, of haal de kabel eruit. Ergens in die 2-5 minuten hou de power knop op je case 30 seconden ingedrukt. Zo weet je zeker dat je moederbord goed hard reset.

Zit de CPU fan op de daarvoor bestemde CPU_FAN header? Sommige moederborden POSTen niet als er geen fan is voor de CPU.

Test 1 voor 1 je ram. Installeer steeds maximaal 1 ram stick tegelijk en ga alle ram slots af.

Zitten alle stroomconnectors, CPU en moederbord goed aangesloten? Zowel aan de PSU als moederbord kant?

Zit de videokaart helemaal goed in de slot? En zitten die stroomkabels helemaal goed erin aan beide kanten?

Deze zijn waarschijnlijk niet het geval, maar ik noem ze even:
In je case, zitten de moederbord standoffs op de juiste plek? 1 extra standoff op de verkeerde plek kan kortsluiting veroorzaken.

Zelfde geld met losse schroefjes oid. Check of er nergens iets is wat kortsluiting kan veroorzaken.

Als laatste, als alles niet werkt. Check of de cpu wel goed in de socket zit, en of de cpu zelf niet beschadigingen heeft aan de pins.

[ Voor 81% gewijzigd door Raphire op 29-06-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:44
Misschien een os / driver dingetje.
Had zoiets ook bij Windows7 en usb3.
https://www.google.com/se...=utf-8&client=firefox-b-m

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:03
D2DM schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:58:
Misschien een os / driver dingetje.
Had zoiets ook bij Windows7 en usb3.
https://www.google.com/se...=utf-8&client=firefox-b-m
Hoe dan? Als TS geen beeld krijgt ( überhaupt dus geen bios heeft )

@badluckboy welk geheugen heb je exact?

En heb je ook alle voedingskabels gecontroleerd of deze zijn aangesloten?
Plus de titel van het topic kan beter.

[ Voor 18% gewijzigd door corporalnl op 30-06-2023 19:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Een redelijke standaard eerste stap zou zijn om alles uit te bouwen en op de tafel/bureau alles weer aansluiten en kijken of het dan wel werkt.

Dus gewoon als losse componenten op een tafel neerleggen en dan met de minimum aantal componenten beginnen (1 RAM stick, geen ssd/hdd, alleen keyboard en geen muis...) Wel uiteraard de grafische kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Hoe lang heb je de pc tijd gegeven om te posten? Een first boot scenario met AMD hardware kan soms echt lang duren voor dat ie post - wel 2-3 minuten. Heeft te maken met memory training.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
Ik ga van de week ermee aan de slag, door drukte geen tijd gehad om alles uit te proberen. Ik houd jullie op de hoogte. @D2DM het is een nieuwe gebouwd systeem dus er staat geen software op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badluckboy
Topic mag gesloten worden. Ik heb alles uit de kast gehaald en op een stuk karton opnieuw ingebouwd. Tot mijn verbazing werkte het meteen. Bedankt allen!
Pagina: 1