Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 1.116 views

Vraag

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:39
Beste tweakers,

Ongeveer begin dit jaar heb ik een nieuwe desktop samengesteld maar nog geen videokaart erbij genomen. Inmiddels lijkt die markt weer wat rustiger dus ben ik wel aan het oriënteren naar een nieuwe kaart. Als maximum heb ik 1000 Euro genomen. Daarboven is mij toch echt wel te duur voor een videokaart. Mijn huidige systeem is:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600KF Boxed€ 303,87€ 303,87
1MoederbordenMSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI€ 268,99€ 268,99
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 118,89€ 118,89
1MonitorsGigabyte M32U Zwart€ 699,-€ 699,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 68,90€ 68,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 99,-€ 99,-
1VoedingenCooler Master V850 Gold - V2€ 137,95€ 137,95
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 107,90€ 107,90
Totaal€ 1.804,50

De games die ik nu speel zijn volgens mij niet zo zwaar. Hitman WOA, CS: GO, Forza Horizon 5, Diablo 4. Idealiter speel ik op 4k@60.

De huidige kaart is nogal oud. Soms komt ie wel redelijk mee maar dan draait ie wel op 100% en dan maakt ie flink wat lawaai. Ik heb de PC in de woonkamer staan, dus ik heb hem liever wat stiller.

Wat raden jullie mij aan? De meest logische keus leek mij een 7900 XTX, maar ik weet ook niet of dat overkill is voor wat ik er mee doe. Daarna heb ik als optie de https://tweakers.net/pric...phantom-gaming-d-16g.html. Deze lijkt mij qua prijs/kwaliteit het beste, maar hier maak ik me dan weer wat zorgen om het geluid. Dan als laatste optie een 6700 XT. Die is lekker goedkoop, maar misschien wel weer vrij snel gedateerd.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:13
Als je 4K speelt, zou ik inderdaad kijken naar 7900XT of 7900XTX of RTX4070Ti.
In ieder geval iets met meer dan 8GB VRAM.

Edit: kwa geluidsproductie.... videokaarten blijven altijd redelijk luidruchtig. De MSI Trio X Gaming serie staat bekend voor de relatief stille koeler

[ Voor 38% gewijzigd door GarBaGe op 29-06-2023 10:00 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-11 12:50
Als je op 4k speelt en ook die 60fps wil halen is een 6700xt in veel recente games wel wat krap, tenzij je het niet erg vind om op lagere settings te spelen.

Als je verder kijkt dan de 6700xt dan is inderdaad de 6950xt qua prijs/prestatie voor 4k wel een erg aantrekkelijke optie. Qua performance zit je goed voor 4k, en hoef je weinig concessies te doen. Tenzij je raytracing belangrijk vind, dan moet je echt bij de 40-serie zijn (al is de 7900xtx ook prima voor raytracing). Let wel dat deze kaart redelijk veel stroom gebruikt, en daarom sommige koelers wel wat luider kunnen zijn, maar ik denk niet luider dan je 970.

Nieuwere generatie GPU's vallen qua prijs/prestatie duurder uit. Maar er zitten wel wat opties tussen:
Sapphire en asus lijken beide erg goede, stille koelers te hebben voor de 7900xt(x). Qua prijs/prestatie is deze 7900xt voor jouw gebruik denk ik best interessant: uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6

Ook kan je de 40-serie overwegen, die zijn qua prijs/prestatie nog duurder dan de 7900xt/xtx, maar deze hebben wel een veel lager stroomgebruik, dus minder hitte, en dus over het algemeen vrij stille koelers. Ik heb zelf een PNY 4080 en die is echt fluisterstil.
En ook de 4070ti van PNY lijkt ook lekker stil, net als de MSI gaming X: https://www.techpowerup.c...ce-rtx-4070-ti-oc/37.html

[ Voor 66% gewijzigd door Raphire op 29-06-2023 13:19 ]

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-11 15:06
7900XTX zou ik doen.
Prijsverschil tussen de XT en XTX is klein.

Daarnaast mocht je ooit het scherm upgraden is in ieder geval je videokaart aardig bij.
Dan als je nu een mid range kaartje neemt. kun je straks weer opnieuw mocht je 4k 120 fps willen of 1440p 175 fps.

• Dan Stark
GarBaGe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:57:
Als je 4K speelt, zou ik inderdaad kijken naar 7900XT of 7900XTX of RTX4070Ti.
In ieder geval iets met meer dan 8GB VRAM.

Edit: kwa geluidsproductie.... videokaarten blijven altijd redelijk luidruchtig. De MSI Trio X Gaming serie staat bekend voor de relatief stille koeler
Het verschil tussen de 7900 XT en XTX leek me te klein vandaar dat ik de 7900XT niet had meegenomen. Ook al zit er bij de ASUS TUF nu 200 Euro verschil tussen de 2. Die prijzen zijn pas net verlaagd.

De 4070 Ti lijkt mij niet echt een optie dan neem ik liever een 7900 XT voor dat geld.

• Dan Stark
Raphire schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:45:
Als je op 4k speelt en ook die 60fps wil halen is een 6700xt in veel recente games wel wat krap, tenzij je het niet erg vind om op lagere settings te spelen.

Als je verder kijkt dan de 6700xt dan is inderdaad de 6950xt qua prijs/prestatie voor 4k wel een erg aantrekkelijke optie. Qua performance zit je goed voor 4k, en hoef je weinig concessies te doen. Tenzij je raytracing belangrijk vind, dan moet je echt bij de 40-serie zijn (al is de 7900xtx ook prima voor raytracing). Let wel dat deze kaart redelijk veel stroom gebruikt, en daarom sommige koelers wel wat luider kunnen zijn, maar ik denk niet luider dan je 970.

Nieuwere generatie GPU's vallen qua prijs/prestatie duurder uit. Maar er zitten wel wat opties tussen:
Sapphire en asus lijken beide erg goede, stille koelers te hebben voor de 7900xt(x). Qua prijs/prestatie is deze 7900xt voor jouw gebruik denk ik best interessant: uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6

Ook kan je de 40-serie overwegen, die zijn qua prijs/prestatie nog duurder dan de 7900xt/xtx, maar deze hebben wel een veel lager stroomgebruik, dus minder hitte, en dus over het algemeen vrij stille koelers. Ik heb zelf een PNY 4080 en die is echt fluisterstil.
En ook de 4070ti van PNY lijkt ook lekker stil, net als de MSI gaming X: https://www.techpowerup.c...ce-rtx-4070-ti-oc/37.html
CS: GO draait nog wel op 4k@60 met mijn huidige kaart maar dan houdt het ook snel op. De 6700 XT wordt wel heel krap voor 4k inderdaad.

Die ASUS TUF lijkt inderdaad goed qua prijs/kwaliteit. De prijs lijkt net omlaag gegaan te zijn (vlak na het aflopen van de cashback actie). Dan lijkt daar de XT of XTX een goede keuze. Ook al is de XTX dan wel 200 euro duurder.

Valt het stroomverbruik enigszins te regelen door de kaart wat terug te schroeven met een power limit? Dit heb ik bij mijn CPU ook gedaan.

• Raphire
Het powerlimiet van 7900xt(x) kan maximaal 10% lager worden gezet, dus veel ruimte is er wat dat betreft helaas niet.

• Dan Stark
Heb even gekeken wat er in de Meshify Compact 2 past. Maar er staat dat er een kaart van max 34.1 cm in past en 36cm wanneer ik een front fan eruit haal. De ASUS TUF kaart is iets van 35cm. Nu komt de case met 2 front fans en 1 exhaust fan. Is het een groot probleem als ik 1 front eruit moet halen?

• Raphire
Dan Stark schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:08:
Heb even gekeken wat er in de Meshify Compact 2 past. Maar er staat dat er een kaart van max 34.1 cm in past en 36cm wanneer ik een front fan eruit haal. De ASUS TUF kaart is iets van 35cm. Nu komt de case met 2 front fans en 1 exhaust fan. Is het een groot probleem als ik 1 front eruit moet halen?
Misschien dat je 1 kan verschuiven naar beneden om zo de grotere GPU te accomoderen, maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken met deze compacte behuizing. Het liefst wil je de 2de fan voorin wel houden zodat je GPU ook verse lucht krijgt, het verwijderen van de onderste fan zal de GPU temperaturen niet ten goede komen.

Edit: Misschien dat je dan beter alternatieven kan overwegen als:
uitvoering: NZXT H5 Flow Zwart
of
uitvoering: Fractal Design North - Mesh Charcoal Black
of
uitvoering: Fractal Design Pop Air Black Solid

[ Voor 29% gewijzigd door Raphire op 29-06-2023 20:35 ]

• Dan Stark
Raphire schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:23:
[...]

Misschien dat je 1 kan verschuiven naar beneden om zo de grotere GPU te accomoderen, maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken met deze compacte behuizing. Het liefst wil je de 2de fan voorin wel houden zodat je GPU ook verse lucht krijgt, het verwijderen van de onderste fan zal de GPU temperaturen niet ten goede komen.

of
of
Alleen heb ik de case en de build al en moet alleen nog een andere grafische kaart. Dus het meest logische is om een andere kaart te kiezen. Deze is blijkbaar extreem groot.

• Raphire
Dan Stark schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:45:
[...]

Alleen heb ik de case en de build al en moet alleen nog een andere grafische kaart. Dus het meest logische is om een andere kaart te kiezen. Deze is blijkbaar extreem groot.
Fair enough, dat had ik verkeerd begrepen! De asus 7900XT is inderdaad wel enorm.

• Dan Stark
Raphire schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:23:
[...]

of
of
Heb even wat meer research gedaan en ik kan inderdaad de fans verschuiven om de GPU te accommoderen. De onderste fan kan iets naar beneden. Daarvoor moet de HDD cage eruit, maar die had ik er toch al uitgehaald want die heb ik niet nodig.

En anders toch een andere kaart, maar het lijkt mij wel weer logisch dat de stillere kaarten ook groter zijn want daar zitten grotere/stillere fans op. Ik kan het budget wat oprekken en voor een PNY 4080 gaan. Die is echt stil en verbruikt een stuk minder stroom nog dan een 7900 XTX. Ben wel een maand te laat, want toen was die nog 50 Euro goedkoper + gratis Diablo 4.

Achteraf had ik toch een grotere case moeten kopen. Een 4090 past in deze case, dus ik ging er vanuit dat andere kaarten ook wel zouden passen.

• Raphire
Dan Stark schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Heb even wat meer research gedaan en ik kan inderdaad de fans verschuiven om de GPU te accommoderen. De onderste fan kan iets naar beneden. Daarvoor moet de HDD cage eruit, maar die had ik er toch al uitgehaald want die heb ik niet nodig.

En anders toch een andere kaart, maar het lijkt mij wel weer logisch dat de stillere kaarten ook groter zijn want daar zitten grotere/stillere fans op. Ik kan het budget wat oprekken en voor een PNY 4080 gaan. Die is echt stil en verbruikt een stuk minder stroom nog dan een 7900 XTX. Ben wel een maand te laat, want toen was die nog 50 Euro goedkoper + gratis Diablo 4.

Achteraf had ik toch een grotere case moeten kopen. Een 4090 past in deze case, dus ik ging er vanuit dat andere kaarten ook wel zouden passen.
Die PNY 4080 is inderdaad wel erg stil, maargoed dan ben je wel 50% duurder uit als met de de 7900XT. Ik ben toevallig zelf uiteindelijk wel voor de 4080 van PNY gegaan, en het is zeker een top kaart. Maar qua prijs/kwaliteit is het niet de beste keuze, zeker nu de kaart wat duurder is en zonder diablo komt.

• bobroskamp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-04 12:03
Welke videokaart zullen jullie aanraden met een ryzen 9 9500x?

met vriendelijke groet

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
@bobroskamp daarvoor kan je een eigen topic openen. Zo kunnen we niks met je vraag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.