Lekkage onder prefab schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-04 20:48
Ik heb al maanden last van een milde druppelende lekkage onder mijn prefab schoorsteen, boven mijn CV. Het huis komt uit 2009 en wij zijn de tweede bewoners. Zie de foto's voor meer info. De blauwe pijlen wijzen de lekkagepunten aan (zie de opgedroogde 'bruine' lijnen) op de onderste luchtpijpen. De rode pijl wijst de CV pijpen aan en de groene de rioolontluchting.
Omdat wij een uitdagend dak hebben en een prefab schoorsteen, heb ik nog geen gerenommeerd bedrijf gevonden die dit wil onderzoeken / oplossen. Het lijkt erop dat ze alleen de makkelijke klusjes nog willen tegenwoordig...
Mijn vraag: waaraan denken jullie dat dit ligt? En; weten jullie een bedrijf dat mij hier mee verder kan helpen?

Overigens goed te vermelden is dat er binnenkort ook zonnepanelen geplaatst gaan worden bijna tegen de schoorsteen aan en het dan lastiger zal worden om erbij te komen... Ook zal er een volledig elektrische warmtepomp komen en dus het stukje CV uitmonding komt te vervallen. Echter heb ik dit toch liever opgelost voordat zij komen, omdat dit niet hun expertise is en een kleine lekkage boven de nieuwe unit geen lekker begin is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcNpmPywExXuRq-5hpkBf6U-LMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDBupXuYFihSdyW1dc0MM0p4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iyL9_YRrvVuCZVf6hHU4xfDP1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fLU4nBH9V3Xekqm6EUVvpQb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdzROVsDyMfA8aByNOhDpQe2cTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ur40E2rdwPWB0xmgdWj97yFd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-B8n4g4EJddA5mUQeOhW3bmzLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBidi6632c0YrlsFEWPiKKgt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door A-J op 29-06-2023 09:51 ]

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik denk dat dit heel moeilijk te zeggen is zonder erboven te kijken. Normaal hangen de loodslabben in de voegen van de schoorsteen, en loopt het water via de loodslabben over je dakpannen heen om zo afgevoerd te worden. Daarmee voorkom je dat het water naar binnen druppelt (dat kan immers niet).
Tenzij ik het verkeerd zie, lijkt dat hier niet het geval. Het water komt dus tussen je schoorsteen en dakpannen(?) en loopt daar natuurlijk naar beneden.

Zonder foto's van bovenaf, is het natuurlijk gissen hoe dit daar is afgewerkt en hoe de afwatering is bedacht. Ik denk dan ook dat je echt van bovenaf moet kijken hoe dit zit om er iets zinnigs over te zeggen maar wellicht zit er hier iemand met ervaringen met dit soort constructies. Dat neemt nog steeds niet weg dat het ook echt zo zit :)

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 29-06-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 11:28

Barrycade

Through the...

Heb je airco in huis toevallig? Je laatste foto zijn je WTW afvoer/aanvoer. Dus als je airco hebt lijkt het op condensatie dat via de niet helemaal lucht dichte aansluitingen naar beneden komt.

En de lengte van je cv leidingen is ook wel lang, maar kan niet inschatten hoe lang. Dus kan ook rookgas (van t douchen) zijn dat condenseert in je afvoer en dat kan een groter probleem zijn dan is je rookgas niet lucht en water dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
Het is denk ik geen rookgas condensatie? Want toen het 3 weken droog weer was, druppelde er niets. 1 Bui en boem, weer druppels...

Ik heb trouwens een loodgieter van loodgieter.nl erop gehad en die kon niets vinden zei hij, behalve een kapotte pan ergens in de buurt van de schoorsteen, en die heeft hij vervangen...

[ Voor 96% gewijzigd door A-J op 29-06-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 11:28

Barrycade

Through the...

Dan was dat wellicht handig om in je TS te vermelden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
Ja kwam ik net nog op :)

Ik heb trouwens airco, maar op een andere verdieping die niet naar boven gaan. Dit zijn luchtkanalen van de hybride daalderop CV, die 'warme' lucht terugwint uit de schoorsteen/van buiten en van het luchtcirculatiesysteem van het huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-04 08:19
als het goed zie heb je dus vocht;
  • rood ;overgang spiro(metaal) naar kunststof PP (lucht gezien de parker in de bocht) en is volgens mij de riool ontluchting
  • groen; overgang kunststof pvc naar Kunststof PP (ook lucht??) en lek gezien de pvc and alu tape
  • en daarna nog meer vocht op alle eps lucht kanalen (mechanische ventilatie ??)
die schoorsteen is trouwens een mini delta van burgerhout

[ Voor 3% gewijzigd door xtrme op 29-06-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
xtrme schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:11:
als het goed zie heb je dus vocht;
  • rood ;overgang spiro(metaal) naar kunststof PP (lucht gezien de parker in de bocht) op de ring
  • groen; overgang kunststof pvc naar Kunststof PP (ook lucht??) en lek gezien de pvc and alu tape
  • en daarna nog meer vocht op alle eps lucht kanalen (mechanische ventilatie ??)
die schoorsteen is trouwens een mini delta van burgerhout
Ik zie dit ook voor het eerst, na het verwijderen van de mdf-platen boven mijn CV. Dit is kennelijk in 2009 zo aangesloten bij de bouw van dit huis... er is verder niets aan gedaan.
Gezien het feit dat ik alleen lekkage heb bij regen (hier kan je echt van op aan, dit heb ik nauwkeurig bijgehouden in de afgelopen maanden), kan het zo zijn dat 1 van deze overgangen lekt? Komt er regenwater normaalgesproken in de rioolontluchtingspijp of luchtkanalen? (en ja deze zijn van WTW en mech. ventilatie)

Zoals ik al zei, wordt binnenkort deze CV eruit gesloopt en komt er een volledig elektrische WP. Dan kunnen we er mooi bij... moet ik ze deze verbindingen laten opknappen?

Overigens, kan ik ze de mechanische ventilatie direct laten aansluiten op 1 van deze 2 lucht kanalen naar de prefab schoorsteen? Ik heb namelijk die loodgieter al het andere thermoduct naast de schoorsteen laten weghalen...

Als laatste, kan zo'n prefab schoorsteen ergens binnenin of bij de overgang v/d platen 'lek' zijn? Of is dit onwaarschijnlijk? Dit zou een hele vervanging v/d schoorsteen betekenen?

[ Voor 6% gewijzigd door A-J op 29-06-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-04 08:19
zoals al eerder gezegt kan de het van meerdere kanten komen

even er van uit gaan dat het regen is
slag regen kan via de schoorsteen binnen komen (en dus de pijpen)
de binnenplaat waar de buizen in hangen is gepuntlast als mijn geheugen mij niet in de steeklaat

of regenwater komt onder de schoorsteen langs omdat de loodslab niet goed ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Moeilijk te beoordelen
Het beste is de schoorsteen eraf dan zie je waar het probleem zit
En dan goed fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04 18:03
In mijn vorige huurwoning was ook zoiets met de schoorsteen. Ontwerp/bouwfout, die ze alleen (goedkoop?) hebben kunnen oplossen met een stalen ommanteling die groter was dan de echte schoorsteen.
Je mag van geluk spreken dat het relatief weinig lekt. Sommige buren hadden bij een onweersbui een waterval op zolder en bij mij volstond een emmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
n8tur3 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:39:
In mijn vorige huurwoning was ook zoiets met de schoorsteen. Ontwerp/bouwfout, die ze alleen (goedkoop?) hebben kunnen oplossen met een stalen ommanteling die groter was dan de echte schoorsteen.
Je mag van geluk spreken dat het relatief weinig lekt. Sommige buren hadden bij een onweersbui een waterval op zolder en bij mij volstond een emmer.
Ja bij mij volstaat ook een opvangbakje. Maar toch heel vervelend.
En met ommanteling bedoel je een volledig nieuwe kap/schotten over de bestaande schoorsteen heen? Welke bedrijven doen dit? (of beter: onderzoeken dit eerst?)

@ Xtreme; zelfs bij milde regen, gaat het al lekken. Het komt waarschijnlijk relatief 'makkelijk' ergens terecht waar het niet hoort.

En prefab schoorstenen zitten niet met slabben vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
Nog een ander vraagje, zie de foto's hieronder... De WTW hydride unit is dus overleden en enkel de CV werkt nog... nu zit voorlopig de mechanische ventilatie nog steeds aangesloten op een T stuk naar de WTW en naar de schoorsteen. Voorbij dit T stuk luchtkanaal, zit boven weer een splitsing naar 2 aparte buizen naar de schoorsteen (waarom eigenlijk?). De aparte thermoduct op het dak heb ik al weg laten halen...
Dus mijn 2 vragen:
- Waarom splitst dit luchtkanaal boven de CV/Mechanische ventilatie naar 2 aparte pijpen in de schoorsteen?
- En, als de CV eruit gaat en er een volledig electrische WP komt, moet ik dan de MV zo laten en laten splitsen naar de 2 kanalen in de schoorsteen, of kan ik ook slechts 1 kanaal hiervoor in de schoorsteen benutten? Of... ben ik dom geweest en had de MV op de thermoduct aangesloten moeten worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYvDHoJV37I0b1sU4ofH-LGAFJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqPu6QVW7HWQqtrNXx5bCpMV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0YOfPguJyS992gitSnTUsiNV60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ym8vQjWTxd9QKrvpSb1naqZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:39
Bij de zijkanten van je schoorsteen loopt de loodslab onder de pannen door ipv er boven. Dit itt de onderkant van je schoorsteen (kopse kant) waarbij je de loodslab wel over je pannen ziet. Dit lijkt mij al tricky. Zou er een dakdekker naar laten kijken of iemand met een drone vragen een foto van dichtbij te maken.
Pagina: 1