Berekening laatste maand huur bij vertrek midden in maand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryDumonde
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-06 19:24
Mijn vraag
- Na 2.5 jaar fijn te hebben gewoond hebben wij de huur opgezegd per 14 juli (16:00 is de eindinspectie gepland)
- Wij hebben de eindafrekening van de huisbaas gekregen waar de laatste maand huur wordt berekend
- De voorgerekende huur is wat ons betreft onjuist. De huisbaas berekent de huurprijs op basis van een standaard 30-dagen maand. i.e. (30/14)*huurprijs.
- Wij verwachten dat dit relatief aan de desbetreffende maand is. i.e. voor juli is dit 31 dagen, dus (31/14)*huurprijs

Vraag: hoe wordt de laatste maand huur berekend:
- (Dagen in de maand / aantal dagen gebruik woning) * huurprijs
- (Standaard van 30 dagen / aantal) * huurprijs

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Contact gehad met rechtswinkel, maar weten hier niets van en verwezen door naar Juridish Loket. Mag je niet zomaar gebruik van maken wegens inkomenseis.
- Google en website van Juridish loket geven ook geen uitkomst - maar wellicht gebruik ik de verkeerde zoekwoorden

Beste antwoord (via HenryDumonde op 30-06-2023 21:11)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Dit scheelt €15 per €1000 maandelijkse huur. De tijd die je nu bezig bent met uit te zoeken of je gelijk hebt is ongetwijfeld al meer waard dan het verschil.

Als je verder een OK verhouding hebt met je huurbaas en je het niet nodig vindt om het onderste uit de pan te halen zou ik het gewoon laten zitten zo.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:11
Dat staat in je huurcontract.
Meestal is je huur per maand en kan je "slechts" per maand opzeggen (heel vergelijkbaar met een arbeidscontract).
Dan betaal je gewoon de hele maand.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-06 22:49
Meestal is het alleen per 1e van de maand (staat in huurcontract)
Ben blij dat je verhuurder probeert mee te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Betaal je in maanden die 31 dagen duren ook meer huur dan maanden die 28 dagen duren?
Anders is 30 dagen een mooi gemiddelde lijkt me, en snap ik dat ze dat niet anders gaan berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 13:45
En om hoeveel gaat het? Tientallen? Ik zou het laten gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:51
Het zou idd in het huurcontract moeten staan. Zo niet, even bellen. Bovendien is 30 dagen idd best een mooi gemiddelde voor een maand. Het lijkt mij zo in eerste instantie euros werk. Dat is een strijd toch voor beide zijde niet waard.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Dit scheelt €15 per €1000 maandelijkse huur. De tijd die je nu bezig bent met uit te zoeken of je gelijk hebt is ongetwijfeld al meer waard dan het verschil.

Als je verder een OK verhouding hebt met je huurbaas en je het niet nodig vindt om het onderste uit de pan te halen zou ik het gewoon laten zitten zo.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HenryDumonde
Thanks voor de antwoorden. Bij nader inzien ook inderdaad niet de discussie en relatie waard.

Soms moet je het even van een ander horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Los van dat TS al geluk heeft dat de verhuurder de helft van die laatste maand kwijtscheldt (de meeste huurcontracten zeg je per einde eerstvolgende volledige maand op) was ik (puur uit nieuwsgierigheid) wel benieuwd om wat voor bedrag het gaat. TS heeft geen cijfers genoemd, maar op basis van wat (redelijk willekeurige) bedragen:

30 of 31 dagen op 1500 euro huur is een verschil van €1,70 per dag. De gemiddelde huurprijs in Nederland was in 2022 nog zo'n €750, dus dan is het zelfs maar de helft (85 cent).

Dat verschil tussen 30/2 of 31/2 zou dus €11,90-€23,80 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TERW_DAN schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:31:
Betaal je in maanden die 31 dagen duren ook meer huur dan maanden die 28 dagen duren?
Anders is 30 dagen een mooi gemiddelde lijkt me, en snap ik dat ze dat niet anders gaan berekenen.
Inderdaad leuk punt, helemaal als je dan toch 'echte dagen' gaat rekenen kan je nog verder gaan.

Als je werkelijke dagen neemt, zal je dus 365 (of 366 schrikkel) mee moeten nemen vs 360 / 30 principe, als we dan de dagen vanaf 1 januari bekijken komen we op 195 'echte' dagen. Maar 6x30+14 is 194 dagen.

Ergo, zou je dus op echte dagen werken en even voor gemak dit per dag afrekenen, kom je in geval van echte dagen zelfs op 1 dag extra huur ipv dag (nouja, deel 30/14 natuurlijk) minder, zou je zelfs bij moeten betalen :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:36

dragonhaertt

@_'.'

Even voor de relativering, welk bedrag heb je het over?
Bij een normale huur is het verschil tussen deze berekeningen 15 euro.

Als je de verhuurder te vriend houdt en je hele borg terugkrijgt heb je meer winst dan als je deze 15 euro gaat bevechten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou blij zijn met al die schrikkeljaren waarin je een hele dag gratis hebt gehuurd en hopen dat de huisbaas die niet gaat verrekenen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryDumonde
Het zou over 75 euro gaan, wel een bedrag waar je vandaag nog een tank benzine voor hebt. Maar bij nader inzien niet waard om over te gaan jenken.
Pagina: 1