Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-10-2024
Wat is de hiërarchische indeling van IT functies? Dus naar wat kan je doorgroeien als je begint bij de basis functie (servicedesk)?

Ik zie naast een servicedesk medewerker 1e en 2 lijns ook vaak de termen skilled servicedesk medewerker, support engineer, service engineer etc voorbij komen.

Ook wil ik graag weten waar je kan instappen met een afgeronde MBO 4 en HBO AD studie, relevant en niet relevant. Verder wil ik weten bij welke functies je hybride zou kunnen werken en of dat in de IT nog “in” is aangezien ik hybride werken gewend ben doormiddel van mijn administratieve functie en dit prettig vind.

Ik heb een afgeronde MBO 4 opleiding en nu bezig met een HBO IT AD studie met al een aantal behaalde Microsoft certificaten. Ik heb geen relevante werkervaring in de IT en het valt me op dat als ik zelf solliciteer op functies waar ze HBO werk en denkniveau vragen of functies als systeembeheerder waar ze MBO 4 werk en denkniveau vragen ik wel wordt uitgenodigd om op gesprek te komen en als ik met recruiters spreek vertellen ze dat ik moet denken aan de basis functies als eerstelijns support medewerker met een startsalaris van €2100. Alleen wil ik niet de hele dag aan de telefoon hangen om binnenkomende vragen in het systeem te zetten en dit toe te wijzen aan de desbetreffende persoon. Ik wil ook bezig zijn met beheer taken met Active Directory, Azure, M365 enz.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:58

Marc H

- - Is wakker - -

Je legt je eisen te hoog.

Je hebt MBO met wat MS certificaten. Dat je studeert is een bonus, maar dat je geen ervaring hebt nekt je.

Je moet het zo zien:

-Unskilled helpdesk: Klachten aannemen en registreren. dat je wat telefonisch kan oplossen is meegenomen maar echt oplossend vermogen wordt niet verwacht, tenzij via voorgebakken oplossingen/documentatie. Denk aan gebruikers vrijgeven die geblokkeerd zijn, "Heeft u de computer al herstart, werkt het netwerk?". Dat soort dingen. ook wel eerstelijns helpdesk genoemd.
-Skilled heldesk: Ervaren helpdeskers die een probleem goed kunnen analyseren en oplossingen buiten de standaard handelingen kan bedenken. Vaak wordt verwacht dat je een percentage calls zelf kan oplossen. Ook wel tweedelijns HD.

Support engineer/ service engineer: twee labeltjes voor dezelfde functie. De meer technische kant van problemen oplossen. Denk aan het repareren of servicen van apparatuur. Denk aan printer onderhoud, computer reparatie, vaak onsite bij de klant. Vereist een technische achtergrond, die jij niet hebt.
Vanaf daar kan je doorgroeien naar werkplekbeheer, junior systeembeheerder, junior netwerkbeheerder en andere ict functies met cursussen en/of opleidingen.

Thuiswerken zou ik, zeker in het begin, afraden. Face to face communiceren met collega's is een stuk makkelijker.

Theoretische kennis omzetten in practische oplossingen is een skill die je in de praktijk moet leren. Ook moet je leren hoe je met een gebruiker die een probleem heeft communiceert, denk aan de juiste vragen stellen, weten wat je nog niet weet en niet blind gaan op wat de gebruiker zegt.

Unskilled helpdesker zijn is een goede manier om dat te leren. Er wordt weinig van je verwacht en je kan makkelijk terugvallen op meer ervaren collega's. Als ze zien dat je de kennis wel hebt ga je snel genoeg over naar hogere functies.

Om het te oefenen, kijk eens meer in de tech forums en probeer daar eens mensen te helpen met simpele problemen. Als je een fout maakt is dat geen probleem, dat wordt wel gecorrigeerd door anderen. Maar je leert dan wel wat ik bedoel. Problemen oplossen, zeker op afstand en gebaseerd puur op wat een ander schrijft is zeker niet makkelijk. Mensen gebruiken vaak niet de juiste terminologie of denken helemaal verkeerd. Je moet visualiseren wat ze zeggen. Doe dat vaker en je leert hoe je eerst vragen moet stellen voordat je een oplossing voorstelt. Ook dat is iets wat je moet leren, op een forum kan je niet even de computer overnemen en het zelf doen, je moet logisch en helder stapsgewijs beschrijven hoe een probleem opgelost kan worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Marc H op 29-06-2023 00:31 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
Marc H schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 00:06:
Je legt je eisen te hoog.

Je hebt MBO met wat MS certificaten. Dat je studeert is een bonus, maar dat je geen ervaring hebt nekt je.

Je moet het zo zien:

-Unskilled helpdesk: Klachten aannemen en registreren. dat je wat telefonisch kan oplossen is meegenomen maar echt oplossend vermogen wordt niet verwacht, tenzij via voorgebakken oplossingen/documentatie. Denk aan gebruikers vrijgeven die geblokkeerd zijn, "Heeft u de computer al herstart, werkt het netwerk?". Dat soort dingen. ook wel eerstelijns helpdesk genoemd.
-Skilled heldesk: Ervaren helpdeskers die een probleem goed kunnen analyseren en oplossingen buiten de standaard handelingen kan bedenken. Vaak wordt verwacht dat je een percentage calls zelf kan oplossen. Ook wel tweedelijns HD.

Support engineer/ service engineer: twee labeltjes voor dezelfde functie. De meer technische kant van problemen oplossen. Denk aan het repareren of servicen van apparatuur. Denk aan printer onderhoud, computer reparatie, vaak onsite bij de klant. Vereist een technische achtergrond, die jij niet hebt.
Vanaf daar kan je doorgroeien naar werkplekbeheer, junior systeembeheerder, junior netwerkbeheerder en andere ict functies met cursussen en/of opleidingen.

Thuiswerken zou ik, zeker in het begin, afraden. Face to face communiceren met collega's is een stuk makkelijker.

Theoretische kennis omzetten in practische oplossingen is een skill die je in de praktijk moet leren. Ook moet je leren hoe je met een gebruiker die een probleem heeft communiceert, denk aan de juiste vragen stellen, weten wat je nog niet weet en niet blind gaan op wat de gebruiker zegt.

Unskilled helpdesker zijn is een goede manier om dat te leren. Er wordt weinig van je verwacht en je kan makkelijk terugvallen op meer ervaren collega's. Als ze zien dat je de kennis wel hebt ga je snel genoeg over naar hogere functies.

Om het te oefenen, kijk eens meer in de tech forums en probeer daar eens mensen te helpen met simpele problemen. Als je een fout maakt is dat geen probleem, dat wordt wel gecorrigeerd door anderen. Maar je leert dan wel wat ik bedoel. Problemen oplossen, zeker op afstand en gebaseerd puur op wat een ander schrijft is zeker niet makkelijk. Mensen gebruiken vaak niet de juiste terminologie of denken helemaal verkeerd. Je moet visualiseren wat ze zeggen. Doe dat vaker en je leert hoe je eerst vragen moet stellen voordat je een oplossing voorstelt. Ook dat is iets wat je moet leren, op een forum kan je niet even de computer overnemen en het zelf doen, je moet logisch en helder stapsgewijs beschrijven hoe een probleem opgelost kan worden.
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is wat duidelijker geworden.

Tja, als ik dan ook nog hoor dat alles boven de €2200 voor een simpele 1e lijns servicedesk medewerker zonder “ervaring” een no go is (voornamelijk detachering etc), waar ze gewoon doodleuk MBO 4 en soms zelfs 1-2 jaar ervaring voor vragen wordt ik daar wel een beetje verdrietig van. Zelfs voor iemand die dus én MBO 4 heeft én een HBO studie doet én op eigen houtje 3 MS certificaten heeft behaald alleen dan niet de praktijkervaring heeft. Dan zou ik net zo goed weer de administratieve kant op kunnen gaan waar ik dus meer krijg dan die 1e lijns en zelfs (als de waar is) wat sommige beweren (€2400+-) dat je kunt krijgen voor een 2e lijns functie. Maar ja, we zien wel wat de toekomst brengt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Het "probleem" is dat simpel helpdesk werk niet simpel is.

1. Alles wat je doet moet je registreren in een uitgebreid pakket, waarin je ook specifieke hardware moet kunnen opzoeken, aan het probleem moet kunnen koppelen en als je pech hebt ook nog eens persoonsgegevens van de gebruiker met problemen moet registreren.

2. Je moet "overal" wel wat van van weten. Mensen lopen tegen de gekste dingen aan en vragen dat aan een helpdesk. zelfs als je het niet weet op te lossen moet je wel weten wat voor vragen je moet stellen om het probleem duidelijk te krijgen en hoe je het probleem duidelijk uitlegt aan een tweedelijns, een systeembeheerder of reparatiedienst. Of mensen doorverwijzen naar websites/bedrijven die hun wel kunnen helpen.

3. Een net zo belangrijke en jammergenoeg vaak over het hoofd geziene factor is psychologie en mensenkennis. Inschatten van het kennisniveau van de klant en aanpassen hoe je met die klant communiceert. Een omaatje van 75 die net de aan/uit knop weet te vinden heeft een heel andere aanpak nodig dan een systeembeheerder. Ook een gestrestst persoon weer kalm krijgen dat hij zijn probleem duidelijk kan verwoorden is een geweldige skill om te hebben. Aanvoelen of een klein grapje de-escalerend of juist escalerend werkt.

Stel je werkt, als voorbeeld, voor ziggo. iemand meld dat de mailserver niet bereikbaar is. Weet jij dan waar je moet kijken en welke vragen je moet stellen?

p.s. Welke certificaten heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door Marc H op 29-06-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
Marc H schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:03:
Het "probleem" is dat simpel helpdesk werk niet simpel is.

1. Alles wat je doet moet je registreren in een uitgebreid pakket, waarin je ook specifieke hardware moet kunnen opzoeken, aan het probleem moet kunnen koppelen en als je pech hebt ook nog eens persoonsgegevens van de gebruiker met problemen moet registreren.

2. Je moet "overal" wel wat van van weten. Mensen lopen tegen de gekste dingen aan en vragen dat aan een helpdesk. zelfs als je het niet weet op te lossen moet je wel weten wat voor vragen je moet stellen om het probleem duidelijk te krijgen en hoe je het probleem duidelijk uitlegt aan een tweedelijns, een systeembeheerder of reparatiedienst. Of mensen doorverwijzen naar websites/bedrijven die hun wel kunnen helpen.

3. Een net zo belangrijke en jammergenoeg vaak over het hoofd geziene factor is psychologie en mensenkennis. Inschatten van het kennisniveau van de klant en aanpassen hoe je met die klant communiceert. Een omaatje van 75 die net de aan/uit knop weet te vinden heeft een heel andere aanpak nodig dan een systeembeheerder. Ook een gestrestst persoon weer kalm krijgen dat hij zijn probleem duidelijk kan verwoorden is een geweldige skill om te hebben. Aanvoelen of een klein grapje de-escalerend of juist escalerend werkt.

Stel je werkt, als voorbeeld, voor ziggo. iemand meld dat de mailserver niet bereikbaar is. Weet jij dan waar je moet kijken en welke vragen je moet stellen?

p.s. Welke certificaten heb je?
toon volledige bericht
Die 3 punten die jij benoemd beheers ik ook, althans dat weet ik zeker omdat ik iemand ben die snel dingen eigen maakt en oppikt. Misschien niet voor de volle 100% nog maar dat kan niemand. Verder is ieder bedrijf anders en zul je het pas in de praktijk onder de knie krijgen.

Maar ik bedoelde meer te zeggen dat het wel heel laag betaald een eerstelijns support medewerker.

Tot nu toe:

AZ-900
MS-900
SC-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:21

ptjuh

New day, same old shit

je hebt de instap certificaten van microsoft.

Dat is inderdaad een eerste stap, maar theorie en praktijk ligt vaak anders. Microsoft doet de theorie en de mensen in praktijk hebben vaak een andere werk/ziens wijzen.

En het heet niet voor niets een groeipad. Bij ons kan je als Eerste lijns binnen komen bijvoorbeeld maar als je snel je werk eigen maakt en je gaat vooruit krijg je gewoon taken die een 2de lijns doet. ( Skilled Servicedesk ). Hoe sneller je dingen eigen maakt en het werk makkelijker wordt voor je des te sneller je doorgroeit naar een andere functie.

Daarom doe je binnen bedrijven ook altijd een POP ( Persoonlijk Ontwikkel Plan) maken. Daarin kan je dus je groei laten zien en snel omhoog werken binnen een bedrijf.

* Die 3 punten die jij benoemd beheers ik ook, althans dat weet ik zeker omdat ik iemand ben die snel dingen eigen maakt en oppikt * In deze zin geef je zelf al aan. Theoretisch weet ik het wel , maar ik moet het wel eigen maken in de praktijk. Ken je de 3 punten nu wel of niet praktisch? Of moet je dit eerst nog ergens laten zien want je hebt de ervaring niet?

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:01

Qwerty-273

Meukposter

Let er wel op dat je een service desk functie binnen een bedrijf zoekt. Daar kan je makkelijker doorgroeien binnen de IT afdeling naar beheersfuncties. Als je op een afdeling terecht komt waar je service verleend aan consumenten dan zijn de groeimogelijkheden vaak beperkter.

Als je vervolgens laat zien op de afdeling dat je er zin in hebt en dat je door wilt gaan naar de beheerderskant, dan kan dat balletje soms snel rollen. Er zijn trouwens ook voldoende bedrijven die junior beheerders zoeken, al is het traditionele pad van eerst helpdesken bij de meesten er wel ingesleten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar een HBO AD is nog geen HBO niveau, en zo wordt dat in de markt ook niet gezien. Je enige geluk momenteel is dat er heel veel vraag is.

Verder is het groeipad voor iedereen anders. Je begint ergens, merkt dat je in bepaalde dingen veel interesse hebt, pikt dat op. Probeer vooral te groeien in dat wat je leuk vindt.
Belangrijkste is een intrinsieke motivatie, dan kom je er. Van simpelweg je rondjes draaien en ja en amen zeggen hoef je niet te verwachten dat je snel doorgroeit. Wat dat betreft moet je de mogelijkheden echt zelf creëren.

Dat gezegd hebbend: maak je HBO af. Seriously. Dat wat MBO kan en doet kan ook prima offshore voor minder gedaan worden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Net als 99.9% van alle MBO ict studenten die hun eerste baantje zoeken. Opleidingen en certificaten zijn echt niet doorslaggevend. Als jij ergens op solliciteert en een andere sollicitant heeft geen enkele opleiding of certificaat, maar wel een paar jaar relevante werkervaring, dan kun jij het schudden. En geef zelf toe; helpdesk baantjes kan iedereen en waarom zouden ze daar een hoog salaris tegenover zetten?

Enige optie is onderaan de ladder beginnen, net 1% meer geven dan gevraagd wordt en laten zien dat ze jou nodig hebben. Als iedereen begon bij 5k bruto dan zou niemand meer enige inzet tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 17:38
Gewoon helemaal niet op de service desk gaan werken maar verdiepen in devops engineer oid. Verdien je binnen no time +4k per maand.

AZ architect halen, powershell/python/terraform/bicep modules volgen en dan kun je zo aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:59

weebl

YARR!

HBO Associate Degree is geen HBO. En dat weet de recruiter ook. Je hebt dus MBO4 niveau en geen relevante ervaring. Dat is per definitie onder aan de ladder beginnen.

Zie dat niet als iets negatiefs.

Zeker binnen de IT is na een aantal jaar je ervaring meer waard dan je papieren. Laat zien dat je ambitie hebt en spreek dit ook uit naar je leidinggevende. Bespreek hoe je je groei ziet binnen het bedrijf en hoe je daar wil komen. Wees leergierig en geef aan dat je ook nadat je bent aangenomen je je graag blijft ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ibriboy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:27:
Wat is de hiërarchische indeling van IT functies? Dus naar wat kan je doorgroeien als je begint bij de basis functie (servicedesk)?
Ik vind die vraag eigenlijk verkeerd. Er is geen hiërarchie die overal in de IT van toepassing is. In het ene bedrijf hebben ze niet eens een servicedesk omdat de systeembeheerder dat erbij doet en in het andere bedrijf zitten 50 man op de servicedesk en kennen ze allerlei verschillende niveau's en een breed takenpakket binnen dat team. Ik heb zelfs ooit bij een helpdesk gewerkt waar vrijwel alle medewerkers ervaren systeembeheerders waren (lang verhaal maar laten we het erop houden dat management wat onconventioneel dacht).

Ook doorgroeipaden zijn niet altijd lineair. In het ene bedrijf kun je snel doorgroeien als je talent en inzet laat zien en in andere bedrijven doet men niet aan doorgroeien, bijvoorbeeld omdat ze voor een systeembeheer-functie ook beheerervaring eisen, en een medewerker die wil doorgroeien dus geen kans maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24
Wélke ad volg je? Het zijn er nogal veel in it land? En waar volg je m?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Qwerty-273 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 00:06:
Let er wel op dat je een service desk functie binnen een bedrijf zoekt. Daar kan je makkelijker doorgroeien binnen de IT afdeling naar beheersfuncties. Als je op een afdeling terecht komt waar je service verleend aan consumenten dan zijn de groeimogelijkheden vaak beperkter.
Inderdaad.

Wat ook wel op te merken is dat er veel verschillende helpdesks zijn en dat er grote verschillen zijn hoe die functioneren.

Er is al een flink verschil tussen een interne HD voor collega's of een HD voor klanten.

Als ict helpdesker bij een hosting partij krijg je andere vragen als bij een HD van een software leverancier en weer heel andere vragen die de HD van een ziekenhuis krijgt.

Detachering kan ook een goed begin zijn. Ik zeg het gelijk, salarissen zijn voor dit soort functies niet geweldig. Maar je ziet meerdere bedrijven van de binnenkant en elk bedrijf doet dingen anders of gebruikt andere tools. Ook is het voor een detacheerder belangrijk dat jij doorgroeit, dus opleidingen zijn geen probleem en jou plaatsen op een moeilijkere functie is ook iets wat regelmatig gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaZTeD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-05 08:49
Ik vind het vreemd hoe er op dit fora altijd relatief slecht naar helpdesk functies wordt gekeken.
Het is dan wel een instap functie, maar helemaal bij de label "skilled" worden er genoeg competenties gevraagd.

Écht goede helpdeskers zijn er niet veel, helaas zijn dit namelijk ook de collega's die snel weten door te groeien uit de functie.

Als je jezelf leuk verkoopt met wat ervaring kan je echt wel comfortabel +/-3k en auto verdienen bij een detacheerder.

Wel weg blijven bij bepaalde grote partijen, zoals de oude bekende met de rode clio's ;)

[ Voor 14% gewijzigd door TaZTeD op 02-07-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
The Eagle schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 00:12:
Nofi, maar een HBO AD is nog geen HBO niveau, en zo wordt dat in de markt ook niet gezien. Je enige geluk momenteel is dat er heel veel vraag is.

Verder is het groeipad voor iedereen anders. Je begint ergens, merkt dat je in bepaalde dingen veel interesse hebt, pikt dat op. Probeer vooral te groeien in dat wat je leuk vindt.
Belangrijkste is een intrinsieke motivatie, dan kom je er. Van simpelweg je rondjes draaien en ja en amen zeggen hoef je niet te verwachten dat je snel doorgroeit. Wat dat betreft moet je de mogelijkheden echt zelf creëren.

Dat gezegd hebbend: maak je HBO af. Seriously. Dat wat MBO kan en doet kan ook prima offshore voor minder gedaan worden.
weebl schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:23:
HBO Associate Degree is geen HBO. En dat weet de recruiter ook. Je hebt dus MBO4 niveau en geen relevante ervaring. Dat is per definitie onder aan de ladder beginnen.

Zie dat niet als iets negatiefs.

Zeker binnen de IT is na een aantal jaar je ervaring meer waard dan je papieren. Laat zien dat je ambitie hebt en spreek dit ook uit naar je leidinggevende. Bespreek hoe je je groei ziet binnen het bedrijf en hoe je daar wil komen. Wees leergierig en geef aan dat je ook nadat je bent aangenomen je je graag blijft ontwikkelen.
Ik snap enigszins dat HBO AD niet wordt gezien als HBO wat ook klopt want het is ook geen bachelor maar als het nergens op sloeg zou je ook niet de mogelijkheid krijgen om na afronding 2 jaar door te gaan om de bachelor te behalen. Eigenlijk is het 2 jaar van een bachelor en wel degelijk een hoger niveau dan MBO 4. Misschien MBO+ want dat zie ik ook vaak voorbij komen in vacatures.
Masvic schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:01:
Gewoon helemaal niet op de service desk gaan werken maar verdiepen in devops engineer oid. Verdien je binnen no time +4k per maand.

AZ architect halen, powershell/python/terraform/bicep modules volgen en dan kun je zo aan de slag.
Het liefst wil ik dat ook niet en wil ik gelijk beginnen als junior systeembeheerder, junior functioneel (applicatie)beheerder, skilled servicedesk of iets in de business IT. Maar ik weet ook dat de kans klein is dat ik daarvoor aangenomen wordt.

Daarom zit ik erover na te denken om het laatste jaar van de opleiding deeltijd te gaan doen en proberen om een servicedesk functie te vinden waar ik zo snel mogelijk door kan groeien en anders na de opleiding weer terug te gaan naar de administratieve functies aangezien ik het niet zie zitten om langer dan 1,5 jaar in een eerstelijns servicedesk functie te werken waar je alleen maar aan de telefoon hangt maar dat verschilt ook per bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
DiedX schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:09:
Wélke ad volg je? Het zijn er nogal veel in it land? En waar volg je m?
IT Service Management op de InHolland in Diemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:22
Qwerty-273 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 00:06:

Als je vervolgens laat zien op de afdeling dat je er zin in hebt en dat je door wilt gaan naar de beheerderskant, dan kan dat balletje soms snel rollen. Er zijn trouwens ook voldoende bedrijven die junior beheerders zoeken, al is het traditionele pad van eerst helpdesken bij de meesten er wel ingesleten.
Maar op een consumenten helpdesk/servicedesk leer je wél heel snel met heel veel verschillende soorten mensen omgaan.
Daarbij kun je dat prima parttime naast je studie doen en alvast aan je ervaring werken zodat je na je opleiding gelijk met praktijk ervaring aan de bak kunt.
Ik zou een internetprovider of computersupport servicedesk aanraden om te beginnen.
(En ja dat zijn helaas geen vetpotten qua salaris)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:11
Het starten op een servicedesk is juist aan te raden! Het is goed dat je al op weg bent met certificaten en vol inzet op theoretische kennis, maar ik kan alvast verklappen dat dit niet genoeg is.

Als IT'er ben je een dienstverlener. Eigenlijk werk je altijd voor een ander (stakeholder). Dat kunnen collega's zijn die hulp nodig hebben met software tot aan MT-niveau dat infrastructuur nodig heeft voor een nieuw product o.i.d.

Als je alvast begint op een servicedesk dan leer je omgaan met gebruikers. Iedereen moet dit leren in de praktijk. Ze vertellen altijd maar het halve verhaal of hebben aannames gemaakt en aan jou de taak die puzzel te leggen. Dat forceert je nadenken over het probleem en mogelijke oplossingen. Gewoon super waardevol want je theoretische kennis wordt aangesproken.

Als je dat onder de knie hebt dan zit je zo bij systeembeheer, want je bent kennelijk in staat om te business te snappen en om te zetten naar oplossingen.

TLDR: Maak een plan. Start bij een leuk bedrijf met voldoende doorgroeimogelijkheden. Begin op de servicedesk en stel jezelf een doel: 'Ik wil over X tijd doorgroeien naar systeembeheerder'. Werk aan dat doel en bijt voor nu even door de zure appel.

[ Voor 4% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 03-07-2023 07:27 ]

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-06 10:40
Je kijkt te veel naar een titel en salaris.
Ja oke je bent hoger geschoold dan standaard mbo niveau, maar zoals meerdere al hebben aangegeven is ervaring belangrijker dan een papiertje.

Ik heb zelf ook een tijdje op de servicedesk gezeten, zonder it diploma, maar door mijn kennis affiniteit en wil om te leren al erg snel doorgegroeid naar 2e lijns support waardoor ik minder bezig was met telefoontjes opnemen en tijd had voor de wat grotere problemen op te lossen.

Zelf ook lange tijd in het lab gewerkt, met een mbo4 diploma en collega’s ingewerkt met een masters diploma. Heel leuk die diploma maar simpel pipetteren, een basis techniek in elk lab, dit konden ze niet want alleen theorie ervaring.
Sta je dan met je masters diploma.

Dus waarom zou een werkgever jou zonder enige aantoonbare ervaring meer moeten betalen dan die mbo’er die kan bewijzen wel de juiste skills te hebben.

Als laatste note, vooral in de it kan je met de juiste skills grote stappen maken in salaris.
Kijkend naar mijn eigen situatie.
3/4 jaar geleden zat ik net op de 2000 bruto.
En nu zit ik op 3500 inclusief auto en andere extra’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

Blokker_1999

Full steam ahead

Masvic schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:01:

Maar dan ben je opnieuw bezig met het opbouwen van zuiver theoretische kennis zonder praktijkerverating. Ik heb liever iemand die vanuit een lagere functie doorgroeit in dat soort rol dan iemand die gewoon met de papiertjes afkomt om te bewijzen dat men het moet kunnen zonder ooit 1 dag in de IT gewerkt te hebben en dan beginnersfouten maakt omdat de praktijk niet overeenkomt met de theorie.

En er is ook niet veel mis met het starten op een service desk, en neen, dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je heel de dag alleen maar telefoontjes aanneemt. Dat hangt echt af van de firma waar je in terecht komt. Mijn vorige werkgever had een IT afdeling van 200 man en daar had je inderdaad een first line support die 24/7 bereikbaar was en waar enkele tientallen mensen heel de dag niets anders deden.

Vandaag zit ik bij een bedrijf waar de IT afdeling heel wat kleiner is, onze servicedesk beslaat welgeteld 3 mensen die onze gebruikers bijstaan, maar die doen dan ook zeer diverse taken en krijgen redelijk wat vrijheid in hun jobinvulling alsook doorgroeimogelijkheden naar de toekomst toe, we zijn uiteindelijk een snel groeiend bedrijf.

En dat zou voor TS een goede instapper zijn, een firma zoeken met een redelijk kleine IT afdeling, waarin mensen gewoon kansen krijgen om te groeien en waar het takenpakket zeer divers is zodat je van verschillende domeinen wat kunt leren en een richting kunt kiezen om jezelf verder in te ontwikkelen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:46
ouweklimgeit schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:56:
[...]

En geef zelf toe; helpdesk baantjes kan iedereen en waarom zouden ze daar een hoog salaris tegenover zetten?
Absoluut niet mee eens. Ja je kan iedereen daar neeerzetten, maar of ze hun werk goed uitvoeren is een heel ander verhaal.

Ik zet zelf nu <15 jaar support en infra teams op. Van jr tot principel engineers.

De helft is niet geschikt voor support al vinden ze zichzelf geweldig, omdat ze bij opa en oma de wifi router kunnen instellen :+

Een goede support\werkplek\modern desktop engineer kan wel heel wat meer dan de any key aanwijzen of een profiel aanmaken in intune.

Goede communicatieve skills zijn nog steeds zeldzaam, empatisch vermogen...wat is dat voor de meeste.

Junior 1e lijn (~ tot 3 jaar werkervaring) - alle binnenkomende calls registeren, categoriseren, juiste vragen stellen en oplossen tot waar je bevoegdheid en kennis gaat.
Salaris verschilt per partij. Ik heb hier iemand zitten die 2 jaar geleden zijn MBO 4 heeft afgerond en zit op €3300 pm en kan doorgroeien in deze functie tot €3900 pm ex jaarlijkse COA verhogingen

Medior 2e lijn (~ vanaf 3 a 4 jaar werkervaring)- IT projecten , Alles oppakken wat de 1e lijn niet kan, daarnaast wat je niet kan oplossen goede diagnose stellen en administeren, zodat de 3e niet dezelfde vragen hoeft te stellen. KIs schrijven, handleidingen etc
Salaris hier - €3422 tot €4200 ex jaarlijkse COA verhogingen

SR 3e lijn (~ vanaf 10 jaar werkervaring)- IT Projecten, alles oplossen wat de andere niet kunnen. Goede kennis overdracht...vinden veel maar eng, want kennis is macht :X
Salaris - tot €4950 ex jaarlijkse COA verhogingen

De systeem beheerders hier gaan ~ 6k pm

Snel doorgroeien in functies die zie je vooral bij die managed service providers en de Neomax, Peak ITs enzo, want daar kunnen ze je dan voor een hoger tarief wegzetten...mijn persoonlijke ervaring is dat ik nog niet eerder een echte SR heb kunnen inhuren, maar op ze best een medior zijn in gedrag en kennis.
En dan de zoveelste architect zijn die geen kennis heeft, wat er in de praktijk gebeurd en wat de behoefte is van de eind gebruikers |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

TaZTeD schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:12:
Ik vind het vreemd hoe er op dit fora altijd relatief slecht naar helpdesk functies wordt gekeken.
Het is dan wel een instap functie, maar helemaal bij de label "skilled" worden er genoeg competenties gevraagd.

Écht goede helpdeskers zijn er niet veel, helaas zijn dit namelijk ook de collega's die snel weten door te groeien uit de functie.
Het is niet zo gek dat tweakers vaak neerkijken op helpdesk medewerkers. Ik gok zo dat de meeste tweakers voor een flink percentage te maken hebben met helpdesks van de grote partijen, denk aan bijvoorbeeld Ziggo of KPN. Die zitten in een strak keurslijfje geperst dat ook maar enigszins met de klant meedenken er bijna volledig "uitgeramd" is.
Heb je dan hulp van hun nodig wordt je lastig gevallen met de standaard "oplossingen" die je als tweaker/IT Pro natuurlijk al geprobeerd hebt en verder dan het scriptje wordt niet gekeken en aanwijzingen waar ze wat mee kunnen doen worden grotendeels genegeerd, want past niet in het scriptje. Pas als het geëscaleerd is naar een tweedelijns of technicus, meestal pas een tijd later, komt er schot in de zaak, omdat die wel verder kijken.

Die frustraties helpen natuurlijk niet en blijven langer hangen dan de paar keer dat je wel een helpdesk treft die goed werkt en toegevoegde waarde biedt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:46

FFW

Mijn insteek : ik begon ooit met een salaris van 300 per week als IT Support medewerker en zat in zo'n callcenter voor softwarevragen (erg gezellig). Twintig jaar later ben ik qua functietitel nog steeds (vrij vertaald) IT Support medewerker met een paar basis certificaten die al lang verouderd zijn, en een HBO diploma die ik me ook had kunnen besparen. Met als verschil dat ik nu zelfstandig werk en verantwoordelijk ben voor 'alles IT' voor al onze duizenden medewerkers in Europa en daar om heen. Dus als mensen me vragen wat ik doe dan antwoord ik met trots : IT Support. een functietitel zegt mij he-le-maal niks. Je merkt tijdens de meetings wie het meeste kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Marc H schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Het is niet zo gek dat tweakers vaak neerkijken op helpdesk medewerkers. Ik gok zo dat de meeste tweakers voor een flink percentage te maken hebben met helpdesks van de grote partijen, denk aan bijvoorbeeld Ziggo of KPN. Die zitten in een strak keurslijfje geperst dat ook maar enigszins met de klant meedenken er bijna volledig "uitgeramd" is.
Je ziet dezelfde houding binnen bedrijven. IT'ers die zelf nooit bij een helpdesk gewerkt hebben kijken vaak neer op de helpdesk. Misschien speelt het een rol dat de meest zichtbare helpdeskmedewerkers vaak de slechtste zijn. De goede mensen vallen niet op, omdat ze veel zelf oplossen, minder werk naar andere teams doorzetten, goeie intake doen, en daardoor voor weinig irritatie zorgen. Maar de slechtste mensen vallen wel op en zorgen voortdurend voor irritatie bij andere teams, door simpele problemen niet zelf op te lossen, slechte intake te doen, etc. Dan straalt dat al snel af op het hele team.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:46

FFW

Juist mensen die nooit op een helpdesk hebben gewerkt halen opvallend vaak hun neus op voor helpdesk taken, of om dingen vanuit een gebruikersperspectief te bekijken. Resultaat : Changes die zonder overleg worden doorgevoerd. Hardware die zonder overleg wordt aangekocht. Kortom : het falen om jezelf als een onderdeel van de organisatie te zien en te denken dat je alles al weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 11:49

MicroWhale

The problem is choice

Ibriboy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:27:

[..]
Simpel gezegd: Er is geen limiet. Of beter: De enige limieten die je ervaart, zijn de limieten die je jezelf oplegt. Die hebben niks met de buitenwereld te maken. Als jij een duidelijk doel voor ogen hebt en passie voor je branche én het werk dat je doet, kom je vanzelf hogerop.

Hoe ik dat weet?

Een goede vriend van me begon na 7 (!!) afgebroken studies zonder diploma als helpdeskmedewerker bij een game bedrijf. Na 10 jaar hard werken en doorgroeien werd hij aangesteld als marketing directeur van één van de grote game-distributeurs ter wereld. Hij heeft hard gewerkt, kansen gezien, die met twee handen aangepakt en is twee keer naar een ander land verhuisd om te komen waar hij is.

Het gaat er dus om wat jij bereid bent te doen om je dromen te verwezenlijken. Niks meer, niks minder.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ica1984
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:54
Ibriboy schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:20:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is wat duidelijker geworden.

Tja, als ik dan ook nog hoor dat alles boven de €2200 voor een simpele 1e lijns servicedesk medewerker zonder “ervaring” een no go is (voornamelijk detachering etc), waar ze gewoon doodleuk MBO 4 en soms zelfs 1-2 jaar ervaring voor vragen wordt ik daar wel een beetje verdrietig van. Zelfs voor iemand die dus én MBO 4 heeft én een HBO studie doet én op eigen houtje 3 MS certificaten heeft behaald alleen dan niet de praktijkervaring heeft. Dan zou ik net zo goed weer de administratieve kant op kunnen gaan waar ik dus meer krijg dan die 1e lijns en zelfs (als de waar is) wat sommige beweren (€2400+-) dat je kunt krijgen voor een 2e lijns functie. Maar ja, we zien wel wat de toekomst brengt.
Zelf ben ik begonnen in de detachering (na 17+ jaar ga ik binnenkort de overstap maken naar ergens vast in dienst), maar had het voor geen goud willen missen, je doet zoveel ervaring op bij alle verschillende opdrachtgeverrs ieder bedrijff heeft zijn eigen kijk op IT.
zoek naar een bedrijf die groot genoeg is dat ze alle producten hebben maar klein genoeg waar je alles nog mag/moet doen.

voor je kan rennen moet je eerst leren kruipen en lopen, zo werkt het ook met werken.

een oprechte vraag van mijn kant, wil je de IT in omdat het je een mooie tak lijkt of is het alleen voor het potentiële geld te doen?

"Dan zou ik net zo goed weer de administratieve kant op kunnen gaan waar ik dus meer krijg dan die 1e lijns en zelfs (als de waar is) wat sommige beweren (€2400+-) dat je kunt krijgen voor een 2e lijns functie"

hier lijkt het namelijk of het alleen geld gedreven is.
mijn tip ga iets doen waar je gelukkig van wordt, je moet nog lang genoeg werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:33
@Ibriboy

Ik zag dat je functioneel beheerder al had genoemd. Ik zal dan eerder in die hoek zoeken, maar de functie verschilt wel enorm per bedrijf. Meestal krijg je een stuk 1e lijns, maar ook een stuk 2e lijns. Maar ik verwacht wel dat je daar binnen kan komen op het moment dat je je AD papiertje binnen hebt. Er zijn ook veel functioneel beheerder overheidsfuncties, en die betalen redelijk goed voor starters vind ik zelf.

Ik heb zelf een HBO bedrijfeconomie gedaan, en ergens aangenomen als functioneel beheerder. Als je dan 1 jaar op je naam hebt staan ben je binnen, sindsdien ook geswitcht naar een andere functioneel beheerder functie bij een bedrijf en genoeg recruiters op linked-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-06 21:23
MicroWhale schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:30:
[...]

Simpel gezegd: Er is geen limiet. Of beter: De enige limieten die je ervaart, zijn de limieten die je jezelf oplegt. Die hebben niks met de buitenwereld te maken. Als jij een duidelijk doel voor ogen hebt en passie voor je branche én het werk dat je doet, kom je vanzelf hogerop.

Hoe ik dat weet?

Een goede vriend van me begon na 7 (!!) afgebroken studies zonder diploma als helpdeskmedewerker bij een game bedrijf. Na 10 jaar hard werken en doorgroeien werd hij aangesteld als marketing directeur van één van de grote game-distributeurs ter wereld. Hij heeft hard gewerkt, kansen gezien, die met twee handen aangepakt en is twee keer naar een ander land verhuisd om te komen waar hij is.

Het gaat er dus om wat jij bereid bent te doen om je dromen te verwezenlijken. Niks meer, niks minder.
Ik vind dat alle dromen zijn te verwezenlijken altijd zo'n dooddoener. Ja je vergroot je kansen met hard werken en het aangrijpen van kansen. Maar dat is geen garantie op succes. Ik kan een droom hebben om bijvoorbeeld Marketing Directeur te worden, maar daar ben ik gewoon totaal niet geschikt voor. Je moet daarnaast ook gewoon een dosis geluk hebben, de juiste mensen treffen. En inderdaad daarnaast hard werken en je kansen grijpen.

Dat gezegd hebbende, er zijn inderdaad echt mogelijkheden om mooie stappen te zetten als supportmedewerker en jezelf op de kaart te zetten. Dat kan als je doorgroeit binnen support maar ook daarbuiten. Op mijn vorige opdracht werd de release van een nieuwe versie ook afgestemd op de aanwezigheid van specifieke support medewerkers. Die hadden ook gewoon sterke invloed op de inhoudelijke ontwikkeling. Ik ben daar ook voormalig support medewerkers in de DevOps teams en de Dev teams tegen gekomen. Kansen liggen er vaak inderdaad wel om je te ontwikkelen als je ze opzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Unknown Alien schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Absoluut niet mee eens. Ja je kan iedereen daar neeerzetten, maar of ze hun werk goed uitvoeren is een heel ander verhaal.

Ik zet zelf nu <15 jaar support en infra teams op. Van jr tot principel engineers.

De helft is niet geschikt voor support al vinden ze zichzelf geweldig, omdat ze bij opa en oma de wifi router kunnen instellen :+

Een goede support\werkplek\modern desktop engineer kan wel heel wat meer dan de any key aanwijzen of een profiel aanmaken in intune.

Goede communicatieve skills zijn nog steeds zeldzaam, empatisch vermogen...wat is dat voor de meeste.

Junior 1e lijn (~ tot 3 jaar werkervaring) - alle binnenkomende calls registeren, categoriseren, juiste vragen stellen en oplossen tot waar je bevoegdheid en kennis gaat.
Salaris verschilt per partij. Ik heb hier iemand zitten die 2 jaar geleden zijn MBO 4 heeft afgerond en zit op €3300 pm en kan doorgroeien in deze functie tot €3900 pm ex jaarlijkse COA verhogingen

Medior 2e lijn (~ vanaf 3 a 4 jaar werkervaring)- IT projecten , Alles oppakken wat de 1e lijn niet kan, daarnaast wat je niet kan oplossen goede diagnose stellen en administeren, zodat de 3e niet dezelfde vragen hoeft te stellen. KIs schrijven, handleidingen etc
Salaris hier - €3422 tot €4200 ex jaarlijkse COA verhogingen

SR 3e lijn (~ vanaf 10 jaar werkervaring)- IT Projecten, alles oplossen wat de andere niet kunnen. Goede kennis overdracht...vinden veel maar eng, want kennis is macht :X
Salaris - tot €4950 ex jaarlijkse COA verhogingen

De systeem beheerders hier gaan ~ 6k pm

Snel doorgroeien in functies die zie je vooral bij die managed service providers en de Neomax, Peak ITs enzo, want daar kunnen ze je dan voor een hoger tarief wegzetten...mijn persoonlijke ervaring is dat ik nog niet eerder een echte SR heb kunnen inhuren, maar op ze best een medior zijn in gedrag en kennis.

[...]

En dan de zoveelste architect zijn die geen kennis heeft, wat er in de praktijk gebeurd en wat de behoefte is van de eind gebruikers |:( .
toon volledige bericht
Wil best een eind mee gaan in je betoog. Waar je verhaal mank gaat is dat iemand die met MBO 3/4 niveau instapt op de Servicedesk in de meeste gevallen niet de capaciteiten heeft om tot een (enterprise of applicatie) architect door te groeien. Dat vraagt een hele andere skillset, communicatief maar ook analytisch. De helpdesk ervaring is voor dat soort functies ook nog is minder relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-06 13:13
Sethro schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Wil best een eind mee gaan in je betoog. Waar je verhaal mank gaat is dat iemand die met MBO 3/4 niveau instapt op de Servicedesk in de meeste gevallen niet de capaciteiten heeft om tot een (enterprise of applicatie) architect door te groeien. Dat vraagt een hele andere skillset, communicatief maar ook analytisch. De helpdesk ervaring is voor dat soort functies ook nog is minder relevant.
En laat dat nou net het carrierepad voor mij geweest zijn, lol :)
Ik kan overigens iedereen aanraden om te beginnen bij een brede functie, zoals servicedesk of detachering. Daarmee leer je beter wat je zelf wilt, en waar je goed in bent. Voor mij als generalist werkte dat goed iig.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Case schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:08:
[...]

En laat dat nou net het carrierepad voor mij geweest zijn, lol :)
Ik kan overigens iedereen aanraden om te beginnen bij een brede functie, zoals servicedesk of detachering. Daarmee leer je beter wat je zelf wilt, en waar je goed in bent. Voor mij als generalist werkte dat goed iig.
Er zin. altijd uitzonderingen natuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:46
Sethro schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Wil best een eind mee gaan in je betoog. Waar je verhaal mank gaat is dat iemand die met MBO 3/4 niveau instapt op de Servicedesk in de meeste gevallen niet de capaciteiten heeft om tot een (enterprise of applicatie) architect door te groeien. Dat vraagt een hele andere skillset, communicatief maar ook analytisch.
Gewaagde stelling.

MBO 4 kan je al klaar mee zijn na je mavo\VMBO, dus 20 jaar en je hebt je MBO4. Heel veel weten op deze jonge leeftijd nog niet precies wat welke functie nou inhoudt en of ze daar gelukkig van worden. Wat is nou leuk om dag in dag uit te gaan doen.

Door praktijk ervaring op te doen en elk jaar 1 of 2 relevante examens te doen, dan kom je er wel achter en zo groeit je vermogen ook mee. Analytisch denken kan je echt wel verder ontwikkelen.

vergeet niet hoe belangrijk levenservaring is.

Een HBO of Iemand met een MsC kan net zo communicatief disabled zijn als een ongeschoold ITer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Wat is hier nog helemaal mis zijn je competenties!

Naast certificaten en ervaring zijn je competenties enorm belangrijk, je kan ze trainen maar sommige heb je misschien al er zijn ook bedrijven die testen afnemen om te ontdekken hoe je bent en wat bij je aansluit, voor sommige functies zijn deze zelfs verplicht, ze geven inzicht of je geschikt bent voor bepaalde functies.

Mocht het het willen inzetten dan is ervaring alsnog nodig je niet zomaar roepen dat je assertief bent of stressbestendig dat moet echt ergens uit blijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Unknown Alien schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:22:
[...]

Een HBO of Iemand met een MsC kan net zo communicatief disabled zijn als een ongeschoold ITer ;)
Definitely. Doet me denken aan de enterprise architecten bij een vorige werkgever. Op een goede dag kwam een ex-collega langs en we raakten in gesprek. Het bleek dat ie inmiddels enterprise architect was (bij dezelfde werkgever) en hij stelde vragen over onze technische inrichting.

Versimpeld liep dat gesprek zo:

Hij: "Waarom werken jullie zo want de enterprise architectuur zegt dat het anders moet."
Ik: "Wij zien nooit een architect dus hoe kunnen wij weten wat de enterprise architectuur zegt?"
Hij: "Maar we schrijven stapels documenten en die kun je gewoon op ons Sharepoint portaal halen."
Ik: "Hebben jullie een Sharepoint portaal? Ik wist niet eens dat we architecten hadden."

En ik werkte daar al jaren. Dat was een typisch geval van contactschuwe architecten die aannemen dat ze geen moeite hoeven te doen om dat werk onder de aandacht te brengen. Dan heb je dus een baan op niveau maar omdat je niet communiceert doe je zinloos werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:33
Effectief gezien heb je een paar keuzes.

Het beste is om bij een enigszins groot bedrijf te starten.
Starten op zo'n servicedesk functie en afspreken dat je tussen de bedrijven door wat extra certificaten kan halen. Doe je dat goed dan groei je op de servicedesk snel door.
Dat begint met senior servicedeskmedewerker.

Vanaf daar is de logische stap 3e lijns medewerker ,junior functioneelbeheerder of instap functie bij werkplekbeheer.

Maar niets let je om als je senior medewerker bent de stoute schoenen aan te trekken en te vragen of je eens een paar dagen met infrabeheer, applicatiebeheer of een tester in een scrumteam meetelopen.
Dan heb je in ieder geval een idee waar je heen wilt gaan. Ben je serieus dan vallen er altijd wat basiscursussen te regelen en misschien een tijdelijke detachering.

Optie 2 is om even te accepteren dat je ergens moet beginnen.
Zorg dat je 2 jaar ervaring opdoet en wat extra certificaten sprokkelt.
Solliciteer dan bij 1 van de grote detacheerders en doe een spoedcursus van een paar maanden bij hun om verder te komen. je wordt vanzelf uitgeleend en doet ervaring op.

Maar je kan niet verwachten dat je per direct met office365, Azure of active directory aan de gang mag.
Je dacht toch niet dat je een schoolverlater per direct laat aanrommelen in een Productie !! omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 11:49

MicroWhale

The problem is choice

Kist schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:56:
[...]

Ik vind dat alle dromen zijn te verwezenlijken altijd zo'n dooddoener. Ja je vergroot je kansen met hard werken en het aangrijpen van kansen. Maar dat is geen garantie op succes. Ik kan een droom hebben om bijvoorbeeld Marketing Directeur te worden, maar daar ben ik gewoon totaal niet geschikt voor. Je moet daarnaast ook gewoon een dosis geluk hebben, de juiste mensen treffen. En inderdaad daarnaast hard werken en je kansen grijpen.
[...]
Dooddoener of niet, het algemene punt van het voorbeeld is dat je er zelf iets voor moet doen. Als je verwacht dat je een 'functieladder' gaat bestijgen en je werkgever je netjes gaat promoten en salarisverhoging gaat geven elk jaar, dan kom je van een koude kermis thuis. Die werkgever wil winst maken. En jij bent daarvoor een middel. Als je aantoonbaar bewijst een goed middel te zijn, dan stroom je door. Anders val je niet op en schrompel je weg.

Natuurlijk is hard werken alleen geen garantie voor succes. Het hangt inderdaad ook aan elkaar van omstandigheden... maar ook daar heb je een goede hand in: Je kan elke dag in je kantoortje gaan zitten en om klokslag 5 naar huis gaan, of je kan regelmatig even bij een andere afdeling langslopen om een praatje te maken. Bijvoorbeeld bij Dev, zoals je in je verhaal zegt. Een klein verschil dat grote gevolgen kan hebben mbt je kansen en carrierepad.

Dus toon op de juiste momenten initiatief, laat aan de juiste mensen zien dat je het spelletje snapt (wat het bedrijf doet en hoe ze (meer) winst kunnen maken) en vooral: Heb je iets te klagen, denk het om naar een kans en breng het als iets positiefs. Een laatste belangrijk aspect is de politiek binnen het bedrijf: Zorg dat je op de hoogte bent van aanstaande strategische en tactische veranderingen. Dat kan er voor zorgen dat je 'voor kan sorteren' op nieuwe functies bij een veranderende organisatie.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:40
Unknown Alien schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:00:
Om het heel bot te zeggen, dat is voor een architect ook niet belangrijk. Dan werk je aan schaalbaarheid. Denk je na over hoe de software van het bedrijf gaat veranderen (is vooral schaalbaarheid gewenst, of wordt de functionaliteit juist breder en complexer?). Probeer je het bestuur te overtuigen van de noodzaak tot technische projecten die niet direct iets opleveren, en je moet je eigenwijze programmeurs overtuigen om geen geitenpaadjes aan te leggen.

Dat is ook "de praktijk". We werken nu eenmaal in een abstract veld. Denkwerk is ook werk. Die poten-in-de-modderromantiek klopt niet.

Je impact op de eindgebruiker is zo indirect dat ervaring op de servicedesk echt geen enkele meerwaarde heeft.
Pagina: 1